2015-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Hmm, ser inte riktigt hur jag ska gå till väga efter att ha fått ut arcsin för 0.1.

Tänkte kanske flytta över -1,1?
Det är som att lösa en vanligt ekvation. Överflyttning av -1,1 är ett steg närmare en lösning.
Citera
2015-03-03, 21:51
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Hej finns det någon själ här som skulle kunna hjälpa mig med dessa uppgifter. Hur ska jag göra?

1. Vattendjupet i en hamn varierar enligt funktionen y = 3,0 + 1,5 cos 0,1 pi t ; där y är vattendjupet i m och t är tiden i h efter midnatt.
a) Beräkna största möjliga vattendjup.
b) Beräkna vid vilka tidpunkter vattendjupet är 4,0 m.

2. Graferna till funktionerna y = sin x och y = sin (x + pi/4) skär varandra två gånger i intervallet 0 < x < 2 pi. Dessa både skärningspunkter bildas tillsammans med punkterna (3,5 ; 0,5) en triangel. Beräkna denna triangels omkrets.
1. a) Tänk på att -1≤cos(0,1pi*t)≤1
b) 4,0=3,0+1,5cos(0,1pi*t), där 0<t<24

2. Du hittar punkterna genom att sätta sinx=sin(x+pi/4). Längderna av sidorna kan du förslagsvis beräkna med pythagoras sats.
Citera
2015-03-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Substitution t = 1-s.

Aha okej då får jag ∫2/s * ds. Men hur kan jag integrera det?
Citera
2015-03-03, 21:55
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Jo det är så sant..

Iallafall:

x^2+x-6, hur gjorde du för att bestämma rötterna? pq-formeln går att använda, vilket jag gjorde för att bevisa det du sa men tänkte om det fanns någon enklare i detta fall?

(x^2+x-6)/(x+3)

Jag fattar dock inte en sak, skriver man alltid polynom som p(x)=(x-a)(x-b) eller kan det också vara p(x)=(x+a)(x+b)? I detta fallet måste vi ju skriva på p(x)=(x-a)(x-b) i och med att annars blir det inte "+3".

((x-2)(x-(-3)))/(x+3)
((x-2)(x+3))/(x+3)
x-2

I och med att du indirekt gav svaret i ditt första inlägg genom att säga vad kvoten kan förenklas till så konstaterade jag helt enkelt genom insättning att x=-3 och x=2 gav resultatet 0 i täljaren, men i det allmänna fallet är det mycket riktigt pq-formeln du bör använda för att bestämma rötterna och därmed se om en polynomkvot kan förenklas.

Polynom kan skrivas med faktorer både av typen (x-a) och typen (x+b), det beror helt på om rötterna är positiva eller negativa. Din uträkning i slutet av inlägget är korrekt och visar att man kan generalisera genom att skriva faktorerna på formen (x-c) men att c då ibland är ett negativt tal vilket då kan uttryckas som (x+d) där d=-c.
Citera
2015-03-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Tänk på att sin, liksom cos, har en period på 360 grader alternativt 2*pi. För att få alla lösningar så måste du alltså till arcsin 0,1 addera ett godtyckligt heltal n gånger 360 grader eller 2*pi och därefter flytta över 1,1 och dividera med 8 för att få fram alla värden på x.

Tackar, glömde nämligen ställa in grafräknaren på radianer.
Senast redigerad av doievenlift 2015-03-03 kl. 21:59.
Citera
2015-03-03, 22:00
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Polynom kan skrivas med faktorer både av typen (x-a) och typen (x+b), det beror helt på om rötterna är positiva eller negativa. Din uträkning i slutet av inlägget är korrekt och visar att man kan generalisera genom att skriva faktorerna på formen (x-c) men att c då ibland är ett negativt tal vilket då kan uttryckas som (x+d) där d=-c.

Hm, men vad är det som avgör på vilket sätt man skriver det på? Alltså (x-a), (x+b) eller (x-c). Jag menar nu testade jag mig bara fram, i och med att jag redan visste svaret var det ju bara ta den som blev x-2.
Citera
2015-03-03, 22:01
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Primitiv funktion av 1/s är ln|s|
Citera
2015-03-03, 22:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj

Primitiva funktionen till 2/s är 2*ln(s) + C. Det är en standardfunktion som du bör komma ihåg.

Vill man härleda det kan man utgå från att derivatan till e^x är e^x. Sätt y = e^x, vilket är ekvivalent med att x = ln y. Gör sen en implicit derivering med avseende på x:

d/dx (x) = d/dx (ln y)

Med hjälp av regeln för derivering av inre funktion får man:

1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*d/dx (y)

Sätt nu in y = e^x igen:

1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*d/dx (e^x)
1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*e^x

Identifiera nu y = e^x:

1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*y
1/y = [derivatan av ln y med avseende på y]

Eftersom primitiv funktion är antiderivatan så följer därför att primitiva funktionen till 1/y är ln y + C.
Senast redigerad av nihilverum 2015-03-03 kl. 22:10.
Citera
2015-03-03, 22:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Hm, men vad är det som avgör på vilket sätt man skriver det på? Alltså (x-a), (x+b) eller (x-c). Jag menar nu testade jag mig bara fram, i och med att jag redan visste svaret var det ju bara ta den som blev x-2.

Du kan alltid skriva polynom med faktorer av typen (x-x1), (x-x2), (x-x3) och så vidare, dvs med minustecken mellan variabeln x och de olika rötterna. Du får bara vara beredd på att ibland så är x1, x2, x3 etc. i sig negativa tal, vilket du också såg i ditt exempel. Då är det bara att konstatera som du redan gjort att exempelvis (x-(-3)) = (x+3). Och om du har fått fram kvoten (x-x1)(x-x2)/(x+a) där a är positivt och x2=-a så går det ju att förkorta det till (x-x1).
Citera
2015-03-03, 22:15
Medlem
Lös ekvationen fullständigt. Svara i radianer med två decimaler.

sin(8x-1,1) = 0,1

8x-1,1 = arcsin0.1
8x = 1,2+n*2pi
x=1,2+n*2pi /8
Lösning 1: 0.15+n*pi/4

Vad gör jag för fel när jag försöker få fram den andra lösningen?
8x=pi-1,2+n*2pi
x=pi-1,2+n*2pi /8
Citera
2015-03-03, 22:54
Medlem
Hej Flashback

Hur avläser man ett sådant diagram?

http://imgur.com/aPZJA8K

Är sträcken i figurerna medelvärde + SD?
Man kan bara läsa av resultat från Y-led, X-led säger egentligen inte så mycket än vilket grupp "prickarna" tillhör. ÄR detta korrekt?
Senast redigerad av Nazgul89 2015-03-03 kl. 22:58.
Citera
2015-03-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Primitiv funktion av 1/s är ln|s|

Citat:
Primitiva funktionen till 2/s är 2*ln(s) + C. Det är en standardfunktion som du bör komma ihåg.

Vill man härleda det kan man utgå från att derivatan till e^x är e^x. Sätt y = e^x, vilket är ekvivalent med att x = ln y. Gör sen en implicit derivering med avseende på x:

d/dx (x) = d/dx (ln y)

Med hjälp av regeln för derivering av inre funktion får man:

1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*d/dx (y)

Sätt nu in y = e^x igen:

1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*d/dx (e^x)
1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*e^x

Identifiera nu y = e^x:

1 = [derivatan av ln y med avseende på y]*y
1/y = [derivatan av ln y med avseende på y]

Eftersom primitiv funktion är antiderivatan så följer därför att primitiva funktionen till 1/y är ln y + C.

Okej tack så mycket!
Senast redigerad av pkj 2015-03-03 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in