2015-02-11, 09:12
Medlem
Finns det några bra hemsidor/bloggar/böcker/artiklar som man kan fördjupa sig lite på aktiefonder och vilka som rekommenderas?
Citera
2015-02-11, 09:51
Medlem
cleanusers avatar
Jag hämtar mycket inspiration från www.rikatillsammans.se.

Om du bortser från att han vill du ska investera i träd i Afrika (som han får provision på) så har han ett i mitt tycke mycket sunt tänk med fokus på ett långsiktigt sparande i billiga och stora indexfonder med bra geografisk spridning. Han inkluderar även räntefonder och sparande i fysiskt guld som komplement.

Det sistnämnda vet jag inte om jag är så peppad på, men på det stora hela förordar han ett tryggt sparande med minimialt underhåll vilket jag tror passar många, mig inkluderad.
Citera
2015-02-11, 09:53
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Nu ska jag inte förespråka Swedbank för mycket men detta är knappast ett "fond-paket" du kommer förlora pengar på och har man inte tid eller kunskap ger detta bättre avkastning än om pengarna skräpar på ett vanligt bankkonto.

Du har sannolikt rätt att han tjänar mer pengar än på ett bankkonto, men han tjänar långt ifrån lika mycket som han skulle kunna med andra fondalternativ.
Citera
2015-02-11, 20:43
Medlem
Nu har jag ett ISK konto hos Avanza.

Vad skall jag satsa på till en början?

Avanza Zero?
Någon spiltan fond?
Swedbank Robur Asienfond?

Behöver fler tips
Citera
2015-02-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Nu har jag ett ISK konto hos Avanza.

Vad skall jag satsa på till en början?

Avanza Zero?
Någon spiltan fond?
Swedbank Robur Asienfond?

Behöver fler tips
Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index.
Citera
2015-02-11, 21:45
Medlem
Jag hade tänkt vänta på att nordea alfa ska sjunka lite, om den mot förmodan gör det.
Den har en stjärna i morningstar, vad det betyder vet jag inte riktigt då jag är relativt ny på det här med fonder och aktier.
Låt oss säga att jag har blivit väldigt intresserad av min egna framtida ekonomi, så att säga.

Men räntan och avgiften på 1.41 ser ganska OK ut enligt mig, den fonden har dessutom inte sjunkit något märkvärdigt (förutom när nordea blev hackat då) sedan flera år tillbaka, tvärtom.

Någon som är mer kunnig än mig kan säkert förklara varför den är 'dålig'.
Citera
2015-02-11, 22:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
vill nå ett optimalt sparande över 3-4+ år och ha en medelhög risk.
Med "ha en medelhög risk" menar du att du vore ok med att förlora upp till en tredjedel av kapitalet?
Citera
2015-02-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Med "ha en medelhög risk" menar du att du vore ok med att förlora upp till en tredjedel av kapitalet?

Jag hade räknat på ungefär 1/4 förlust, så nästan en sån risk ja.
Finns det några rekommenderade fonder som man kan jämföra och kolla hur stor skillnad det är på avkastning kontra risk i fonderna?
Citera
2015-02-12, 10:25
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheClocker
Jag hade tänkt vänta på att nordea alfa ska sjunka lite, om den mot förmodan gör det.
Den har en stjärna i morningstar, vad det betyder vet jag inte riktigt då jag är relativt ny på det här med fonder och aktier.
Låt oss säga att jag har blivit väldigt intresserad av min egna framtida ekonomi, så att säga.

Men räntan och avgiften på 1.41 ser ganska OK ut enligt mig, den fonden har dessutom inte sjunkit något märkvärdigt (förutom när nordea blev hackat då) sedan flera år tillbaka, tvärtom.

Någon som är mer kunnig än mig kan säkert förklara varför den är 'dålig'.

(FB) Fonden Nordea Alfa, någon med kunskap?
Citera
2015-02-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
(FB) Fonden Nordea Alfa, någon med kunskap?

Tack!

Det har blivit mina aningar också, att det faktiskt inte är så bra trots allt. Säker, ja, under lång period.
Men avgifterna är ganska höga med andra fonder som är minst lika säkra, men har högre avkastning.

Vi skippar nordea alfa och kör avanza zero istället, blandat med andra go'bitar.
Citera
2015-02-21, 17:40
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Du har sannolikt rätt att han tjänar mer pengar än på ett bankkonto, men han tjänar långt ifrån lika mycket som han skulle kunna med andra fondalternativ.
My point
Citera
2015-03-03, 13:04
Medlem
Nu skall jag börja med en liten mindre summa (20.000 kr) och köpa fonder.

Avanza Zero
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien
Länsförsäkringar Global Index

Är dessa en bra början? Någon fler för att sprida risker?
Någon som är bättre som man kan byta ut?
Hur stor summa bör man fördela på respektive världsdel?
Är en större del i USA bättre än i Sverige/Asian till ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in