2015-03-02, 08:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Haha satte nästan kaffet i halsen

Bibeln säger klart och tydligt att "inte döda" det gäller alla folkgrupper.

Nej, bibeln säger egentligen "du skall inte mörda". Gud själv uppmanar ju folk att döda titt som tätt genom hela boken.
Citera
2015-03-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, bibeln säger egentligen "du skall inte mörda". Gud själv uppmanar ju folk att döda titt som tätt genom hela boken.

ja i GT men inte i NT.
Citera
2015-03-02, 09:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja i GT men inte i NT.
Ja, men även buden är i GT.

Oavsett har jag läst att den korrekta översättningen bland buden är "inte mörda", snarare än "inte döda".
Citera
2015-03-02, 11:12
Medlem
Betongsossens avatar
Citat:
ja i GT men inte i NT.

Vad spelar det för roll? Det är ju heliga böcker inom kristendomen. Är de heliga men helt inkorrekta?
Citera
2015-03-02, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
Du ska inte döda.

varför genom hela historien har fram till idag, världen är i krig och alltid varit det.

jag har en känsla av att människan oavsett tro förr och idag. har valt att döda och strävat efter att 1du skall döda din fiende helst alla i en smäll.
förrän hela världens individer förlåter varandra. och blir vänskap på riktigt och håller det. har budskapet fått rätta betydelse och mening. helvetet måste vara väldigt mycket större. än himlen. vilket blir en elit minoritet. ren matematisk finns det hopp för något annat?känsla sett till historien framtill idag. eller finns det hopp för realistiskt fred och vänskap på jorden?

Visst är ditt peace-on-earth rörande och sympatisk. Men vad det har med 'gud' att göra och hur det skall appliceras i praksis sägar du inte mycket om.
Citera
2015-03-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
Vad spelar det för roll? Det är ju heliga böcker inom kristendomen. Är de heliga men helt inkorrekta?

GT läses som historia, men NT gäller i all evighet..
Citera
2015-03-02, 12:17
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
ja i GT men inte i NT.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Självaste hej jesus uppviglar till mord i NT. Kolla in lukasevangeliet 19:27

Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. 27 Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn.

hej jesus

Edit. jag vill inte ha hej jesus till knug. hoppas ni kristna cherry-pickar bort den raden och låter bli att hugga ner mig.
Citera
2015-03-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Självaste hej jesus uppviglar till mord i NT. Kolla in lukasevangeliet 19:27

Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. 27 Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn.

hej jesus

Edit. jag vill inte ha hej jesus till knug. hoppas ni kristna cherry-pickar bort den raden och låter bli att hugga ner mig.

du får läsa vidare, inte gäller det i nu utan... ja, läs !
Citera
2015-03-02, 12:29
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
du får läsa vidare, inte gäller det i nu utan... ja, läs !

Jag har läst, men du kan väl komma din efterrationalisering ändå.

Då vi ändå är på ämnet jesus kan du ju rationalisera denna dyngan också:

Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra. 6 Den som inte är kvar i mig blir som grenarna som kastas bort och vissnar; de samlas ihop och läggs på elden och bränns upp. 7Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.

Låter förvisso värre på engelska, men jesus kan dra åt helvete själv om det är så han ser på folk som inte tror och följer tönten.
Citera
2015-03-02, 12:59
Medlem
Betongsossens avatar
Citat:

Tycker du själv att det låter logiskt?

Det är i slutändan heliga skrifter som rättfärdigar mord på oskyldiga människor.
Citera
2015-03-02, 15:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Är ju ett mer sympatisk perspektiv än GTs vansinninga demiurg-förespråkande, men om du ger dig in på ett quoteminings-krig omkring det riskerar du att förstöra det relativt goda intrycket.
Citera
2015-03-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
Hela vitsen med NT är att Jesus har uppfyllt och också upphävt allt från GT, alltså kristna följer läran i NT, och där gäller inte mord och saker som fanns i GT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in