2015-03-02, 02:22
Medlem
Tja.

Jag tänkte på en grej såhär innan läggdags. Eller ja det är något jag tänkt på ibland i minst 20 år och google hjälper mig inte. När bussar och lastbilar stannar så låter det som att den släpper ut gas eller något liknande. Det är svårt att beskriva men jag tror alla vet vad jag menar.

Min fråga är vad det egentligen är som händer när de gör så?
Citera
2015-03-02, 02:25
Medlem
Bromsarna på tunga fordon är tryckluftsassisterade och när man släpper på bromsen
när man stannat så tryckutjämnas systemet och luft släpps ut.. psccchh
Lite enkelt förklarat.

Jörgen
Citera
2015-03-02, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Tja.

Jag tänkte på en grej såhär innan läggdags. Eller ja det är något jag tänkt på ibland i minst 20 år och google hjälper mig inte. När bussar och lastbilar stannar så låter det som att den släpper ut gas eller något liknande. Det är svårt att beskriva men jag tror alla vet vad jag menar.

Min fråga är vad det egentligen är som händer när de gör så?

Det är luft från det pneumatiska bromssystemet. Dvs lufttrycksbromsar. En vanlig personbil har hydrauliska bromsar därför blir det inget "puff".
Citera
2015-03-02, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
Bromsarna på tunga fordon är tryckluftsassisterade och när man släpper på bromsen
när man stannat så tryckutjämnas systemet och luft släpps ut.. psccchh
Lite enkelt förklarat.

Jörgen

Tja! Heter det pneumatiska eller lufttrycksassisterade bromsar, undrar bara?
Citera
2015-03-02, 04:57
Medlem
micaeles avatar
Ljuden du tänker på kommer från något som kallas för lufttorkare. En anordning tillhörande kompressorn på fordon som använder tryckluft vars funktion är att torka all luft för att förhindra fukt och väta i systemet.
Då och då blåser den rent sina kärl och det berömda pyset uppstår.
Citera
2015-03-02, 07:49
Medlem
Det du hör är snabblossningventilen som släpper på bromsen.
Lastbilar och bussars bromsystem går på luft. När man trycker på fotbromsen så fylls färdbromsens del i bromscylindern med luft. Så för att den inte ska fortsätta bromsa när man släpper på bromsen så sitter det en snabblossningsventil som öppnas när du släpper på bromsen. När den öppnas så töms bromscylindern på luft.
Citera
2015-03-02, 14:44
Medlem
Bara jag som tycker att svaren verkar skilja på sig lite i denna tråd???
Citera
2015-03-02, 17:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Bara jag som tycker att svaren verkar skilja på sig lite i denna tråd???

Ja, men det är lite olika ljud bromsarna kan ge i från sig. Bussar och lastbilar har i regel en parkeringsbroms medf fjädrar som lossas med tryckluft. När man parkerar en buss och lastbil så tömmer man hela bromssystemet på luft och då får man ett högt pysljud.

Men en buss som körs bromsar också med tryckluft som trycker till bromsbeläggen (inte parkeringsbromsen) när man bromsar. När man släpper denna broms så pyser det lite ur bromssystemet.

Sen har också de flesta bussar också luftfjädring med nigningsfunktion som används vid hållplatserna och denna kan också låta lite.

Bussar med autobroms har även en broms som drivs hydrauliskt och som är skild från de vanliga bromsarna. Denna broms kan slå till mycket snabbare och aktiveras också om föraren trycker ned bromspedalen väldigt snabbt. Det både låter och känns annorlunda när denna broms aktiveras.
Citera
2015-03-02, 18:46
Medlem
Det är väll bromsarna som släpper ut luft, har jag för mig?
Citera
2015-03-02, 22:10
Medlem
Tack för alla svar! När jag var liten brukade jag säga att bussen fes eller rapade haha och nu vet jag vad det egentligen är för något. Bromsarna alltså!
Citera
2015-03-03, 16:18
Medlem
Terugflitss avatar
Pysljudet man hör sker i alla fall när föraren släpper bromsen. Skulle fordonet bli trycklöst så låser sej bromssystemet, detta som en säkerhetsåtgärd. Själva inbromsningen sker med fjäderbelastning, även handbromsen. Eller om det nu fungerar annorlunda numer.
Senast redigerad av Terugflits 2015-03-03 kl. 16:21.
Citera
2015-03-03, 16:27
Medlem
Det här hittade jag efter en googling!
Citat:
Bromsarna på en lastbil manövreras med tryckluft. Luften produceras av en kompressor som drivs av bilens motor. Kompressorn kopplas i och ur av en tryckregulator. Trycket i systemet ska vara cirka 8 bar. När tryckregulatorn känner att rätt tryck har uppnåtts så kopplas kompressorn om så att den blåser ut luft till omgivningen, den stängs alltså inte av.
http://www.lastbilsteori.se/funk-bromsar.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in