2015-02-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Och då blir det sant, eller vad menar du?

Fast nu var ju varken du eller jag där, och de som påstås ha varit där bemödade sig inte skriva ner något, så särskilt viktigt verkar det inte ha varit då. Inte förrän någon verkligen skrev ner det. Så skapas en myt.

Förstår jag dig rätt så kan det inte heta folkmord därför att det inte var en människa som stod bakom bibelns masslakter?

Likväl ska både det ena efter det andra folket rensas och förslavas i bibeln.

Är det därför han befaller sina präster att slakta djur till höger och vänster? För att han tycker om dem? Jag får inte det att gå ihop.

Var det före eller efter Jesus sa att han inte kommit för att upphäva lagen?

Du ville att jag skulle svara på om jag var ateist innan du svarade, varför?

Bara för att några människor har en övertygelse så betyder det inte att det är sant. Jag håller med dig i detta Men Det handlar om att Lärjungarna + 500 människor påstod sig ha sett Jesus efter det att han uppstått från de döda. Antingen talar de sanning eller så hittar de på det. Vi vet att graven var tom och de som var ledande försökte skylla lärjungarna för att ha tagit kroppen. Det fanns ju till och med vakter utanför graven för att det inte skulle hända.

Om nu lärjungarna säger att de sett, hört och tagit på Jesus uppstånden och håller fast vid detta fastän de blir halshuggna, korsfästa, kokade och spettade så tycker jag att det är ett ganska bra argument för att det som de trodde var en verklig övertygelse och inte någonting de tog ur en bok. Det är inte så ofta en masshallunication händer, faktum är att det är väldigt sällan det händer.... Dessutom sa Jesus flera gånger vilket alla fyra biografier om skriver att han sade att han skulle uppstå, detta visste ledarna, därav vakterna. Jesus förutsade alltså sin egen uppståndelse som ett bevis på att det han sa om sig själv och den lära han hade var sann.

Dessa människor var vittnen till allt som hände och dog för att det de såg var de övertygade om att det var sant.

Genom din kommentar om att ingen bemödade sig att skriva ner det inom en viss tidsram så ska jag meddela dig att Nya testamentets skrifter är en av de bästa historiska dokumenten som man kan hitta. Vi tittar på källor som är nedskrivna på papper flera hundra år efter händelsens lopp och tar ändå detta som ett historisk händelse.
Eller menar du att vi inte kan lita på dessa människor som var med i andra världskriget? De kanske inte kommer ihåg allt rätt längre och har säkert inget kvar i skallen? Allt är säkert påhittat fastän det är 70 år sedan nu. (lite ironi) Är detta myter endast?
Sedan handlar det ju om lärjungarna själva, de som var närmast Jesus och hade hans lära, förstod den och återgav hans lära i skrift. Det är ett mycket bra kredit.

Tänk dig Platos lärjunge, hur mycket tror du inte han viste om vad hans lärare tänkte och åsyftade i tal och ord?

Det var så att inom judisk kultur så var det mer vanligt med en muntlig tradition, man lärde sig exempelvis markus evangelium utantill då majoriteten av människor inte var skriftkunniga. Make sense?

Folkmord är ett slugt grepp som man kan använda för att anklaga Gud för någonting vedervärdigt.
Men problemet är att Gud är inte människa, som jag skrev. Folkmord handlar allt som oftast om att en viss grupp människor ser sig som överlägsna en annan grupp och bestämmer sig för att utrota dessa. Gud å andra sidan är inte jämställd med människorna och enligt bibeln är han den som ger liv och tar liv, eftersom allt liv har sitt upphov hos honom. Detta gäller detsamma för etnisk rensning. Gud är inte partisk för människor.
Orsaken till att Gud skulle straffa eller ta människors liv var för deras synd. Gud är inte ens partisk mot sitt eget folk då de själva hamnar i exil på grund av att de överger Gud och syndar mot honom. Det handlar om synd, inte etnicitet eller tillhörighet till ett visst folk.

Angående slaveriet så var det inte samma sak som dagens bild av vad en slav var, kort.

Slakten av djur är någonting som jag grunnar på fortfarande och kan inte ge en hel bild av ännu. Men en liten bild jag fått av det hela handlar om att liv måste ges på grund av vår synd. I Bibeln framställs livet i det som är vårt blod och med de hårda orden, den som syndar ska dö så vet vi att någon måste dö för synden. Djuren är ett offer istället för människan och pekar också på det offer som skulle göras av Gud istället för vårt evinnerliga offrande. Om man läser Hebreerbrevet så utlägger de att Jesus var det ultimata offret och eftersom han lever och kan "medla" mellan oss och Gud så behöver vi inte längre några offer för våra synder.

Man kan också läsa i Jona bok att Gud bryr sig om alla de djur bland annat som skulle få ta emot straff (edit: Djuren var ju oskyldiga men blev drabbade på grund av människornas synd) om inte Jona hade gått och predikat i nineveh. Samma sak i Eden så skapade Gud världen där vi endast åt av jordens gröda och örter, bär, frukter etc etc. Först efter syndafallet och floden gav Gud tillåtelse att äta kött från djur. Men fråga mig inte, vet inte varför ännu. Gud uttrycker för övrigt att han önskar att dessa människor i Nineveh omvänder sig, eftersom han inte vill att de ska drabbas av straffet. Jona tyckte att Gud var för god eftersom staden Nineveh var en riktigt ond stad.

Orsaken till att jag frågade om du var ateist var för att jag ville vara lite slug Ateister har ingen som helt orsak till att ifrågasätta Gud eftersom de inte har orsak till någon verklig moral. De måste enligt mig lösa först detta innan de kan ifrågasätta Guds moral. Notera att jag inte säger att ateister är omoraliska.
Senast redigerad av Voddy 2015-02-28 kl. 17:10.
Citera
2015-02-28, 17:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Menar att människor missförstår mycket med religion. Exempelvis bibeln kan påstås ha en betydelse per läsare. Dvs att texterna inte bara ska läsas och följas som folk tror utan tolkas. När folk uttalar sig om tro missar de aspekten av analysen och tolkningen, de utgår från att var religions anhängare blint följer eller ämnar följa ord för ord vad som står skrivet utan att ifrågasätta och tänka själva, eller att alla religiösa följer en annans tolkning utan att tänka själva. Någon säger att så här är det och då är det som så. Punkt slut. Måhända blir det som så när man själv blott är skolbokssmart utan självständigt tänkande, nödvändigtvis behöver inte resten av världen vara utformad på samma vis eller alla andra människor efter samma princip. Det är ju några miljarder människor man påstår fungera just som så...

Men bibeln ska väl inte tolkas, då tappar den ju all trovärdighet. Om den är guds ord så är den det, punkt slut.
Om man ska börja tänka själv så hamnar man snart i ett träsk av möjligheter där man inte vet vad som är sant eller inte. Det går ju inte att tyda bibeln på olika sätt, står det tex att jorden skapades på sex dagar så är det så. Det är ju guds egna ord, varför skulle han tala i gåtor? Sex dagar är sex dagar och kan inte bli nåt annat. Om man inte tror på bibeln bokstavligen och till punkt och pricka kan man lika gärna slänga den. Att skaffa en egen urvattnad light-version där man "tolkar" på sitt eget sätt och kanske hoppar över folkmorden och slaveriet och avrättandet av olydiga barn är intellektuellt ohederligt.
Citera
2015-02-28, 17:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du tycker inte att det ser trevligare ut i trådarna om man ger varandra respekt i stället för att förstöra trådarna för alla de andra genom ett omoget och mycket ovårdat språk och kalla någon dumhuvud istället för att hålla sig till ämnet?
Jag kan jag också bara så att du vet. MEN jag föredrar respektfullt och intelligenta diskussioner vilket jag visat väldigt tydligt under min tid här inne.

Håll dig till trådarna i fortsättningen.
Varför skulle jag bara ge dig respekt?
För att du vill det?
Citera
2015-02-28, 17:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför skulle jag bara ge dig respekt?
För att du vill det?
Gör som du vill Mean ME.
Citera
2015-02-28, 17:41
Medlem
Kaospojkens avatar
Jag tror på många saker, men inte på gud.
Skapa din egen verklighet baserat på den information som finns till hands.
Ger även lite känslan som du beskriver, för du inser med klarhet att verkligheten är så obeskrivlig, oförståelig och oförutsägbar. Med den vetskapen är det svårt att inte uppskatta världen mycket mer, än om man visste att en gud hade skapat världen.
Senast redigerad av Kaospojken 2015-02-28 kl. 17:46.
Citera
2015-02-28, 17:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Jag tror på många saker, men inte på gud.
Skapa din egen verklighet baserat på den information som finns till hands.
Det kan jag hålla med dig om. Verkligheten och dess information är viktigt och kommer självklart först. Tron kommer utanpå det kan jag tycka.
Citera
2015-02-28, 17:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gör som du vill Mean ME.
Det är väl självklart?
Citera
2015-02-28, 18:41
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Bara för att några människor har en övertygelse så betyder det inte att det är sant. Jag håller med dig i detta Men Det handlar om att Lärjungarna + 500 människor påstod sig ha sett Jesus efter det att han uppstått från de döda. Antingen talar de sanning eller så hittar de på det. Vi vet att graven var tom och de som var ledande försökte skylla lärjungarna för att ha tagit kroppen. Det fanns ju till och med vakter utanför graven för att det inte skulle hända.

Nä, det är verkligen ingenting vi "vet". Du verkar förväxla vetande och tro.

Citat:
Om nu lärjungarna säger att de sett, hört och tagit på Jesus uppstånden och håller fast vid detta fastän de blir halshuggna, korsfästa, kokade och spettade så tycker jag att det är ett ganska bra argument för att det som de trodde var en verklig övertygelse och inte någonting de tog ur en bok. Det är inte så ofta en masshallunication händer, faktum är att det är väldigt sällan det händer.... Dessutom sa Jesus flera gånger vilket alla fyra biografier om skriver att han sade att han skulle uppstå, detta visste ledarna, därav vakterna. Jesus förutsade alltså sin egen uppståndelse som ett bevis på att det han sa om sig själv och den lära han hade var sann.

Jag ifrågasätter inte att de trodde, och återigen, det gör självmordsbombare med. Det bevisar dock ingenting. Absolut noll. Däremot hämtar du själv din tro ur en bok, så frågan är ju hur övertygande du är.

Att det skulle vara äkta eller en masshallucination är en falsk dikotomi. Resten du skriver är ju bara skrattretande om du försöker övertyga folk.

Citat:
Dessa människor var vittnen till allt som hände och dog för att det de såg var de övertygade om att det var sant.

Vilket - återigen - inte gör det sant.

Citat:
Genom din kommentar om att ingen bemödade sig att skriva ner det inom en viss tidsram så ska jag meddela dig att Nya testamentets skrifter är en av de bästa historiska dokumenten som man kan hitta. Vi tittar på källor som är nedskrivna på papper flera hundra år efter händelsens lopp och tar ändå detta som ett historisk händelse.

Så om jag hittar på en historia om Gustav Vasa så blir den sann? Är det så du menar? Eller om jag reviderar jesusmyten så blir den mer sann än bibeln eftersom det har gått ännu längre tid? Driver du med mig???

Citat:
Eller menar du att vi inte kan lita på dessa människor som var med i andra världskriget? De kanske inte kommer ihåg allt rätt längre och har säkert inget kvar i skallen? Allt är säkert påhittat fastän det är 70 år sedan nu. (lite ironi) Är detta myter endast?

Jaså du. Visa mig bilderna och videoklippen från Jesus avrättning.

Citat:
Sedan handlar det ju om lärjungarna själva, de som var närmast Jesus och hade hans lära, förstod den och återgav hans lära i skrift. Det är ett mycket bra kredit.

Vilket inte heller räcker som något bevis för att övertyga någon, framförallt inte TS.

Citat:
Tänk dig Platos lärjunge, hur mycket tror du inte han viste om vad hans lärare tänkte och åsyftade i tal och ord?

Ingen aning, men jag ser inte vad det har med dina grundlösa påståenden att göra.

Citat:
Det var så att inom judisk kultur så var det mer vanligt med en muntlig tradition, man lärde sig exempelvis markus evangelium utantill då majoriteten av människor inte var skriftkunniga. Make sense?

För vadå? Nåt slags gudsbevis som ska övertyga TS? Definitivt inte.

Citat:
Folkmord är ett slugt grepp som man kan använda för att anklaga Gud för någonting vedervärdigt.
Men problemet är att Gud är inte människa, som jag skrev. Folkmord handlar allt som oftast om att en viss grupp människor ser sig som överlägsna en annan grupp och bestämmer sig för att utrota dessa. Gud å andra sidan är inte jämställd med människorna och enligt bibeln är han den som ger liv och tar liv, eftersom allt liv har sitt upphov hos honom. Detta gäller detsamma för etnisk rensning. Gud är inte partisk för människor.
Orsaken till att Gud skulle straffa eller ta människors liv var för deras synd. Gud är inte ens partisk mot sitt eget folk då de själva hamnar i exil på grund av att de överger Gud och syndar mot honom. Det handlar om synd, inte etnicitet eller tillhörighet till ett visst folk.

Uppenbarligen står du för en extremt vedervärdig tolkning av kristendomen förstår jag nu. Finns din gud mot all förmodan hoppas jag det finns något sätt att besegra den.

Citat:
Angående slaveriet så var det inte samma sak som dagens bild av vad en slav var, kort.

Så det är ok att ta slavar enligt den här gamla definitionen på slav du har? Med tanke på din guds moral du beskrev ovan så är jag inte förvånad.

Citat:
Slakten av djur är någonting som jag grunnar på fortfarande och kan inte ge en hel bild av ännu. Men en liten bild jag fått av det hela handlar om att liv måste ges på grund av vår synd. I Bibeln framställs livet i det som är vårt blod och med de hårda orden, den som syndar ska dö så vet vi att någon måste dö för synden. Djuren är ett offer istället för människan och pekar också på det offer som skulle göras av Gud istället för vårt evinnerliga offrande. Om man läser Hebreerbrevet så utlägger de att Jesus var det ultimata offret och eftersom han lever och kan "medla" mellan oss och Gud så behöver vi inte längre några offer för våra synder.

Man kan också läsa i Jona bok att Gud bryr sig om alla de djur bland annat som skulle få ta emot straff (edit: Djuren var ju oskyldiga men blev drabbade på grund av människornas synd) om inte Jona hade gått och predikat i nineveh. Samma sak i Eden så skapade Gud världen där vi endast åt av jordens gröda och örter, bär, frukter etc etc. Först efter syndafallet och floden gav Gud tillåtelse att äta kött från djur. Men fråga mig inte, vet inte varför ännu. Gud uttrycker för övrigt att han önskar att dessa människor i Nineveh omvänder sig, eftersom han inte vill att de ska drabbas av straffet. Jona tyckte att Gud var för god eftersom staden Nineveh var en riktigt ond stad.

Allvarligt talat, din gud blir vidrigare och vidrigare nu. Nog för att jag är för religionsfrihet, men din dödskult är ett utmärkt exempel på varför normala människor måste hjälpas åt att motarbeta den med alla till buds stående medel. Tvångsomhändertagande av era barn? Tja, varför inte, det vore en början.

Citat:
Orsaken till att jag frågade om du var ateist var för att jag ville vara lite slug Ateister har ingen som helt orsak till att ifrågasätta Gud eftersom de inte har orsak till någon verklig moral. De måste enligt mig lösa först detta innan de kan ifrågasätta Guds moral. Notera att jag inte säger att ateister är omoraliska.

Nå, men nu är jag ju präst och därför betydligt mer insatt i gudomens väsen och vilja än vad du som lekman är.
Citera
2015-02-28, 18:46
Medlem
iSlashs avatar
@ proconsul

Själv har jag inte läst den, men du kanske har: skulle du kunna bilda en tro enligt Jeffersons bibel?
Citera
2015-02-28, 18:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nå, men nu är jag ju präst och därför betydligt mer insatt i gudomens väsen och vilja än vad du som lekman är.

Ansökte du?

Citera
2015-02-28, 19:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Ansökte du?

Nädå. Det kostade ju inte ens tio dollar. Fick ett mail för ett tag sen där jag kan få ett plast-ID med för bara 15 dollar där det står att jag har rätt till "sermonizing, presiding over holy cermonies such as marriages and baptisms, giving last rites, and casting out false prophets". Du talar till en verkligt helig man
Citera
2015-02-28, 19:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nädå. Det kostade ju inte ens tio dollar. Fick ett mail för ett tag sen där jag kan få ett plast-ID med för bara 15 dollar där det står att jag har rätt till "sermonizing, presiding over holy cermonies such as marriages and baptisms, giving last rites, and casting out false prophets". Du talar till en verkligt helig man
Ha ha ha.

Lite som gamla tider där man kunde köpa sig helighet bara man hade pengar.

Då får man börja kalla dig för Fader iSlash i fortsättningen då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in