2015-02-28, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus-Q
Ifall Kurderna lyckas säkra gränsövergången Tall Abyad och Jarablus så kommer man skära av isis från den Turkiska gränsen. En oerhört stor strategisk framgång skulle det vara!
Blir för mycket mark att kontrollera. Desto mer mark, desto mer utspridd, vilket leder till försvagad försvar.
Citera
2015-02-28, 03:31
Medlem
interiorcores avatar
Dom där gula prickarna innebär att YPG inte längre behöver rulla igenom NDF byar när dom ska ta sig från ena hörnet av Jazira kantonen till den andra. Så man tar bort möjligheten att en sunniarabisk NDF noterar att en stor YPG konvoj körförbi och sedan ringer upp sin nära släkting som strider för Daesh. Det var min första tanke precis efter glädjeruset.

Innan kampanjen sates igång sa de att denna var den mest sofistikerade de gjort hittils och det utallandet stämmer bra övererns med resultatet. Nu när de har säkrat upp öst så kanske dom kan skicka iväg förstärkning till Tal Tamar området, förutsatt att al-Maghawir millisen inte får för sig att sätta upp en otillåten checkpoint på deras färdväg.

Kobane och Tal hamis/Jazia är två stora och snabba förluster för Daesh. Deras försvar har inte varit något vidare.
Senast redigerad av interiorcore 2015-02-28 kl. 03:34.
Citera
2015-02-28, 09:01
Medlem
tigersaid86s avatar
Senaste kartan över norra Syrien:
Svart = ISIS
Gul = YPG/YPJ
karta
Citera
2015-02-28, 13:11
Medlem
Tall Brak har inte friats än men det pågår strider i byn. Den är helt omringad iallafall.

Regimen i Hasakah provinsen ville också ha denna by. Dom förberedde en offensiv men ypg var snabbare.
Skulle Regimen få den skulle dom kunna länka Hasakah och Qamishli.
Om Ypg får den länkar dom ihop den västra och högra sidan av och kantonen, som hit tills varit splittrad i två.
Citera
2015-02-28, 13:33
Medlem
ZuparNs avatar
Jag har en del vänner på Facebook som hävdar att en del av de kristna assyrierna har släppts fria. Någon som har mer information om detta?
Citera
2015-02-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har en del vänner på Facebook som hävdar att en del av de kristna assyrierna har släppts fria. Någon som har mer information om detta?
Ja, det stämmer. Man har släppt de äldre människorna.
Citera
2015-02-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Tall Brak har inte friats än men det pågår strider i byn. Den är helt omringad iallafall.

Regimen i Hasakah provinsen ville också ha denna by. Dom förberedde en offensiv men ypg var snabbare.
Skulle Regimen få den skulle dom kunna länka Hasakah och Qamishli.
Om Ypg får den länkar dom ihop den västra och högra sidan av och kantonen, som hit tills varit splittrad i två.
Det är omöjligt för IS att fly. Man har endast två val. Strida till döds eller ge upp.
Citera
2015-02-28, 14:41
Bannlyst
Assyrier och syrianer är ju kända för att vara muslimhatare, tror ni hatet får ännu större proportioner efter vad IS har gjort? Kommer vi få se hämndaktioner från assyrier och syrianer mot muslimer i t.ex Sverige?
Citera
2015-02-28, 16:07
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlySensitive
Assyrier och syrianer är ju kända för att vara muslimhatare, tror ni hatet får ännu större proportioner efter vad IS har gjort? Kommer vi få se hämndaktioner från assyrier och syrianer mot muslimer i t.ex Sverige?

Min assyriske far fruktar att sådant kommer hända om de tillfångatagna assyrierna i Syrien blir avrättade. Att assyrier/syrianer går till attack mot moskéer och muslimer på natten eller dylikt. Jag hoppas självklart på lugn, men när Sverige knappt ens erkänner att små minoriteter i Syrien är speciellt utsatta så kommer frustrationen att koka över. Dock om en enstaka jude dödas i Danmark (självfallet tragiskt) så ställer sig Stefan Löfven personligen framför en synagoga i protest. Skall du inte göra samma sak vid den Koptiska kyrkan i Göteborg efter att 21 kopter blev halshuggna i Libyen?

Folk är trötta på hyckleriet och jag befarar det värsta; dock så vill jag hålla mig utanför det!
Senast redigerad av cryozo 2015-02-28 kl. 17:05.
Citera
2015-02-28, 16:33
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Min assyriske far fruktar att sådant kommer hända om de tillfångatagna assyrierna i Syrien blir avrättade. Att assyrier/syrianer går till attack mot moskéer och muslimer på natten eller dylikt. Jag hoppas självklart på lugn, men när Sverige knappt ens erkänner att små minoriteter i Syrien är speciellt utsatta så kommer frustrationen att koka över. Dock om en enstaka jude dödas i Danmark (tragiskt) så ställer sig Stefan Löfven personligen framför en synagoga i protest. Skall du inte göra samma sak vid den Koptiska kyrkan i Göteborg efter att 21 kopter blev halshuggna i Libyen?

Folk är trötta på hyckleriet och jag befarar det värsta; dock så vill jag hålla mig utanför det!

Ja det är patetiskt. Att svenska politiker vill välkomna ISIS-medlemmar tillbaka med ingenting annat än dialog över kaffe och kaka gör inte saken bättre.
Citera
2015-02-28, 17:08
Medlem
Efter alla framgångar i Hasakah provinsen, vilka daesh "strong points" finns kvar i provinsen? Så vitt jag kan se så känns Al Shadadi och kringliggande områden som en sista viktig knytpunkt som kopplar ihop Sinjar i Irak med Syrien. Är det någon som har mer information om detta?
Citera
2015-02-28, 17:48
Medlem
ZuparNs avatar
YPG erbjuder enligt källor att utväxla alla sina IS fångar mot assyrierna.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/bortforda-assyrier-kan-utvaxlas

Eloge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in