2015-02-27, 21:20
Medlem
Problemet är väl att det finns olika sharia, så vilken ska vi i Sverige välja? Varför ska vi välja den sufiska?

Är du inte själv rädd för vad som skulle hända om vi införde den sharia som framträdande islamister vill ha?

Jag håller med om att sharia kan vara helt okej i ett muslimskt land.
Men det skulle bli så mycket problem eftersom mycket av sharia skulle påverka icke-muslimer. Anta att en muslimsk kvinna gifter sig med en icke-muslimsk man. Då skulle inte hennes sharialag tillåta det (iaf inte om hon är sunni eller shiamuslim)

En sharia-baserad lag fungerar kanske okej. Men strikt sharia är barbarisk, och tillåter vi en typ av religiösbaserad sharia (den sufiska som du nämner) så kan vi ju lika gärna tillåta en annan.
Skulle du vilja att vi införde en lag baserad på bibeln? Jag tror inte det.
Vi är civiliserade människor. Vi har inte dödsstraff och särskilt inte stening, och särskilt inte för icke-brott som äktenskapsbrott och "hädelse mot profeten".

Jag får ändå erkänna att jag i princip är positiv till att religiösa organisationer har en egen lag skiljd från landets för saker som inte berör samhället. Men lagen får inte vara barbarisk, inte hugga av kroppsdelar, avrätta, etc.
Citera
2015-02-27, 21:23
Medlem
I en demokrati utgår all makt från folket. Alltså inte från någon gud.
Lagar och rättsystem skall bygga på demokratiska beslut.
Tiden går och lagar och rättssystem utvecklas.
Sharia bygger på lagar som skapades för över tusen år sedan.
De är gammalmodiga och hör inte hemma i ett modernt samhälle.
Med tanke på hur sharia tillämpas i flera muslimska länder så har jag en rationell rädsla
för dessa mossiga lagar och anser för övrigt att religionen islam är destruktiv.
Citera
2015-02-27, 21:32
Medlem
Problemet med Sharia är väl att det enligt förespråkarna ska pådyvlas även de som inte är troende. All religion som pådyvlas icke-troende är av ondo oavsett inriktning. Tro vad du vill men blanda inte in mig.
Citera
2015-02-27, 21:39
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurikan
Din korkade jävla arabjävel, tror du på fullaste allvar att det finns en gud? vart var gud när Adolf Hitler slaktade en miljon judar som djur. Vart var gud när bomben föll över japan? Var det gud som framkallade jordbävningen i Haiti? Alla religioner är lika påhittade och dumma, ni säger att gud älskar oss? Är det därför en Afrikan dör var 30:de sekund, efter att länge ha lidit av svält och sjukdomz

Du är en ointelligent dåre som är för dum för att tänka logiskt, istället väljer du att tro på en ful jävla nolla uppe i himlen och väger ditt liv till detta påhittade sagoväsen, Detta säger jag till alla religiösa vider! Ni förpestar min jord!

Titta på statistiken! Vem dödar mest? Naturen!", och eftersom att gud har skapat naturen så dödar alltså gud oskyldiga människor varje dag? hur förklarar du det! Och på andra plats kommer religion, som står för nästan varje krig här på jorden, nästan alla stora konflikter beror på religion.
Och som grädden på moset så har ni dumma jävla idiotislamister / Muslimäckel (vad nu skillnaden är) mage att beröva kvinnor sina mänskliga rättigheter här på jorden, de har rätt att visa sin kropp hur mycket dom vill!

Förklara dig, svara på mina frågor, jag är 100% säker på att du inte kan komma med ett enda vettigt svar, ty religion är inte vettigt.

Hej och välkommen respekterade vän Shurikan!

Först vill jag välkommna dig till denna tråd. Du tar upp många viktiga ämnen, som teodicéproblemet, vidare tar du upp frågan om Guds existens och slutligen riktar du kritik mot den trånga syn som vissa extrema infraktningar/tolkningar av Islam har vad gäller kvinnosynen (jag har precis samma kritik som du har respekterade vän).

Du kallar mig för korkad arabjävel, jag är en renodlad svensk som är född och uppvuxen i Sverige. Visst, du får kalla mig för arabjävel om du vill, jag förlåter dig för det och ber moderatorn att förbise detta personangrepp. Jag respekterar dig även om du inte vill respektera mig, för vi är varandras syskon i mänskligheten.

Ämnets tråd handlar om Sharia vilket är en extrem fara om ISIS tolkning av Sharia börjar implementeras i Mellanöstern och sprids till Sverige. Det finns redan anhängare till ISIS ideologi i Storbritannien som vill införa den sk. Sharia i landet. I mina ögon så kommer de misslyckas stort.

Låt oss, hand i hand, ställa oss emot denna våg av människohatare som kommer till Sverige och vill sprida sin fascistiska ideologi och förgifta våra svenska ungdomar. Låt oss tillsammans öka insikt om denna tolkning av Islam som majoriteten av muslimer lider av och som jordens befolkning ser som ett hot mot fred och rättvisa. Vad tycker du?

Bästa hälsningar,
Muhammed
Citera
2015-02-27, 21:40
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingendera
Problemet med Sharia är väl att det enligt förespråkarna ska pådyvlas även de som inte är troende. All religion som pådyvlas icke-troende är av ondo oavsett inriktning. Tro vad du vill men blanda inte in mig.

Hej!

vilka förespråkare? vem förespråkar att Sharia ska pådyvlas icketoende? vad är sharia?
Citera
2015-02-27, 21:43
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed

" Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande" Sharia oavsett hur man än ser det på så är det död för oliktänkande. Nedvärdering av kvinnor.
Citera
2015-02-27, 21:43
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerSkrylle
I en demokrati utgår all makt från folket. Alltså inte från någon gud.
Lagar och rättsystem skall bygga på demokratiska beslut.
Tiden går och lagar och rättssystem utvecklas.
Sharia bygger på lagar som skapades för över tusen år sedan.
De är gammalmodiga och hör inte hemma i ett modernt samhälle.
Med tanke på hur sharia tillämpas i flera muslimska länder så har jag en rationell rädsla
för dessa mossiga lagar och anser för övrigt att religionen islam är destruktiv.

Hej!

Hur vet man vad Gud vill när Sharia tolkas olika av islams olika inriktningar? Vad har du förstått Sharia är? förhoppningen med denna tråd är att du ska ändra din förutfattade meningar om begreppet Sharia.

fred,
Muhammed
Citera
2015-02-27, 21:45
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
" Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande" Sharia oavsett hur man än ser det på så är det död för oliktänkande. Nedvärdering av kvinnor.

Hej!

Död för oliktänkande är en sanning för ISIS:s ideologi, men inte för övriga islamiska inriktningar. Vad tror du Sharia är för något? Varför tolkas den olika av islams olika inriktningar?

fred,
Citera
2015-02-27, 21:49
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Jag antar att sufister betyder salafister. Den medeltidsreligionen har ingen som helst vettig funktionalitet i ett modernt samhälle som är baserat på demokrati och kapitalism/blandad med gammaldags svensk mellanmjölkspolitik (inte för att det fungerar smärtfritt men hyfsat).

Kort sagt, salafism är inte kompatibelt med ett modernt västland.

Edit; Det skulle enbart leda till konflikter.

Hej!

Sufister är anhängare till Sufismen. De utövar andlighet och använder mycket musik och dans.

Nedan kan du lyssna på en sufi musik:

https://www.youtube.com/watch?v=Bv2065QUy4k

O andra sidan är Salafismen något helt annat. Salafismen är den gren inom Sunniislam som föder ISIS anhängare.

ta hand om dig,

Fred,
Muhammed
Citera
2015-02-27, 21:50
Medlem
syscrashs avatar
Sharia består av bl a politik vilket skapar konflikter med omvärlden. Religion och politik går inte ihop. Sekulär sharia som i Turkiet skulle gälla i överallt. Då slapp vi dagens problem.
Senast redigerad av syscrash 2015-02-27 kl. 21:59.
Citera
2015-02-27, 21:56
Bannlyst
Citat:
Hej!

Sufister är anhängare till Sufismen. De utövar andlighet och använder mycket musik och dans.

Nedan kan du lyssna på en sufi musik:

https://www.youtube.com/watch?v=Bv2065QUy4k

O andra sidan är Salafismen något helt annat. Salafismen är den gren inom Sunniislam som föder ISIS anhängare.

ta hand om dig,

Fred,
Muhammed

Ok tack för att du redde ut det. Ska kolla upp sufismen när jag får tid.
Citera
2015-02-27, 22:49
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Hej!

Död för oliktänkande är en sanning för ISIS:s ideologi, men inte för övriga islamiska inriktningar. Vad tror du Sharia är för något? Varför tolkas den olika av islams olika inriktningar?

fred,

Jag tror att Sharia är att man förtrycker kvinnor, låter de inte vara jämställda som män. Även förtrycker homosexuella. Varför ska man tvinga kvinnor att ha på sig "burka"(orkar inte stava det rätt) osv. Nej de har inget eget val, för annars blir de dödade. Hela "Du har vanärat släkten....nu ska du dö då du är min dotter/syster" osv är sjukt beteende. Förstå att människor är lika varandra, oavsett kön och religion. Jag är själv ateist(i mina ögon) och tror inte på en massa sagor.

Jag tror dock att religion är något bra för det som det ger vissa, men när man börjar ge tillåtelse att döda/diskriminera andra så går det för långt, oavsett om du är muslim, kristen, jude osv. Finns extremister i alla grupper och skit ska de ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in