2015-02-27, 22:44
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja men några miljoner gör det ju.
Till och med flera miljarder tror. Sett till hela mänskligheten är tro på Gud (eller i vissa fall gudar) majoritetens uppfattning med mycket god marginal.
Citera
2015-02-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur?

Vill du ha det rationella (teistiska) perspektivet eller det kristna perspektivet?

Det teistiska perspektivet utgår från Gud som gemensam skapare till allt levande. Att närma sig Gud genom ett rationellt tankesätt kan inte tillämpas på en personlig nivå då Guds definitionen är icke bestämd vilket leder till att hjärtats tomma rum icke blir fylld och strömmar med Guds fullkomliga kärlek, syfte och mening.

Det Kristna perspektivet är simpel, personlig och levande. Bibeln säger att endast genom Sonen kan du närma dig Fadern och Helig Ande får du som arvsigill, medhjälparen och vägledare om du släpper in Jesus i ditt hjärta.

Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: "Den människa som håller lagen skall leva genom den". Men den rättfärdighet som kommer av tron säger: "Fråga inte i ditt hjärta: Vem skall fara upp till himlen?" - det vill säga för att hämta ner Kristus - eller: "Vem skall fara ner i avgrunden?" - det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Vad säger den då? "Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta", nämligen trons ord som vi predikar. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger:"Ingen som tror på honom skall stå där med skam". Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Ty"var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst". Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? Och hur skulle några kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet:"Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet". Men alla ville inte lyda evangeliet. Jesaja säger:"Herre, vem trodde vår predikan?" Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Men nu frågar jag: Har de kanske inte hört? Jo, mer än så:"Deras röst har gått ut över hela jorden och deras ord till världens ändar". (‭Romarbrevet‬ ‭10‬:‭5-18‬ SFB98)
Citera
2015-02-27, 22:47
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg men du svarar inte på frågan. Den lyder; varför skapar gud människor som han i förväg vet inte kommer att tro på hans existens? Med tanke på att de som inte tror på hans existens kommer att bli otrevligt behandlade i evighet efter sin död? Det är som om jag skulle skapa en defekt maskin och sedan skylla på maskinen. Som jag skulle skapa en maskin som jag visste var defekt och sedan skylla på maskinen.

Ja, det är nog en av de svårare frågorna i Bibeln. Min sammanfattade uppfattning är att Gud skapade oss goda, men sedan vi hamnade under syndens välde som det så fint heter, har vi gjort det onda.
Jag tror att det är så att vi inte kan komma inför Gud hur som helst utan Gud måste dra oss, detta tror jag däremot att Gud gör med alla människor. Vi blir ansvariga för hur vi responderar på honom.

Men det handlar inte om hur mycket gott eller ont vi gör, och har egentligen inte gjort det heller. Det handlar om att lita på Gud. Med den lilla kunskap du har just nu, Om Gud existerar och du ber till honom om tro, så ger han detta. Tänk på liknelsen om senapskornet, om tron är såpass liten så kan det bli ett stort träd. Men först måste det dö i jorden. Tro är inte "tro på en Gud" utan tilltro, förtröstan, tillit... Sådant man har till sådana människor man känner eller har lärt känna. Tilltro till Guds ord är tro exempelvis.

Kryptisk skrift?

Kompletterande skrift: Jag tror att Gud vill ha fria varelser och inte robotar, de som inte vill ha Gud väljer att gå bort från Gud. Det är detta som är helvetet eftersom himmelriket är där Gud är. Guds härlighet var i edens lustgård och Guds härlighet försvann från människorna när de syndade. Det är där Gud är som verklig lycka, glädje, frid och nåd är. Om man inte vill ha Gud så får man inte del av detta heller eftersom det inte finns någon annan stans.

har du kikat på C.S Lewis skrifter?
Senast redigerad av Voddy 2015-02-27 kl. 23:42.
Citera
2015-02-27, 22:47
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
No worries. Du kan lura dig själv så mycket du vill.

Problemet är att du också försökar lura andra.
Tror du på fullaste allvar att folk här inne INTE kan tänka själv? Du tycks vara mycket paranoid och inbillar dig att jag försöker lura dig.
SÖK HJÄLP!
Citera
2015-02-27, 22:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
1. Försök få en stund med stillhet varje morgon och kväll. 5 minuter kan räcka men gärna längre.
2. Inled och avsluta stunden med denna korta bön: "Gud om Du finns gör så att jag tror på Dig. Amen".
3. Sitt i övrigt tyst och lyssna på tystnaden. Försök tränga bort tankar som dyker upp.
4. Gör så här minst en månad i sträck.
5. Bryt inte ihop om du missar en dag.

Din stackare. Läste du inte att proconsul tar rollen av djävulens advokat på denna tråd. Proconsul är LJUSÅR före din klumpiga hitta-'gud' metodologi. (Sorry about that proconsul)).

Citat:
Sedan är det upp till Gud. Men stäng inte till sinnet när Han börjar knacka på och vill bli insläppt!

Aaah, predestinations-teologin: 'Gud' bestämmar vem han vill lyssna till.
Citera
2015-02-27, 22:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?
Har du kommit på ännu vad GUDS agenda kan tänkas vara
Citera
2015-02-27, 23:00
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Din stackare. Läste du inte att proconsul tar rollen av djävulens advokat på denna tråd. Proconsul är LJUSÅR före din klumpiga hitta-'gud' metodologi. (Sorry about that proconsul)).
Han kanske gör det.
Eller så söker han en sorts mening i det vi hamnat i.

Lite lustigt ändå att just du börjar tappa fattningen i din övertygelse ändå?
Citera
2015-02-27, 23:17
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Svarar bara på de två senaste kommentarerna då jag tycker de är de viktigaste nu.
Jag tycker TS bör ändra sin åsikt i detta då det just handlar om en biografi.

Hmm vilka kommentarer menar du?

Citat:
Folk har dött för att de trodde att deras övertygelse var sann. Men det är ganska få som dör om de inte tror på att deras övertygelse är sann.

Den vanligaste orsaken bland de första motståndarna till kristendomen för argument mot att Jesus uppstod, var att Jesus kropp hade blivit stulen av hans lärjungar och de hade gått vidare för att fortsätta på denna kult som Jesus påbörjade.

Problemet med detta är att alla lärjungar som hade sett och vandrat med Jesus medvetet dog för en lögn de hade skapat. Kom ihåg att alla lärjungar dog på ett fruktansvärt smärtsamt sätt bara för att de trodde på Jesus. Den sista, Johannes blev kokad levandes och överlevde ändå, sedan kastad på patmos för att dö.

Men vad har det med saken att göra? Folk dör dagligen för sin övertygelse, t ex när de spränger sig själva i luften bland oskyldiga barn. Det gör knappast deras fantasier sanna, det bevisar bara att de tror på vad de gör, inget annat.

Citat:
Låt mig fråga dig, vilken lögn skulle du lida detta sätt för?
Det är uppenbart att man inte lider över någonting man vet inte är sant, då måste man vara helt väck. Förrutom att Jesus uppenbarade sig för de 12, uppenbarade han sig för ytterligare 500 människor så att man till och med kunde hänvisa till den och den, om man inte trodde på det. Det fanns vittnen till detta. (1 Kor 15:6)

Det är just detta att Jesus är uppstånden som lärjungarna går i döden för. Utan Jesus uppståndelse är inte kristendomen sann.
De första lärjungarna dog för just detta att de sett den uppståndne Jesus och deras död vittnar om det.

Det finns vittnen till UFO's, reptilians, troll, Oden och Storsjöodjuret. Säger du på fullt allvar att du inte ser problemet med ditt argument?

Citat:
Jag tycker det är ett ganska bra argument som man kan ta på allvar.

Det är du nog rätt ensam om, men för att knyta an till TS så tror jag inte du lyckats övertyga honom.
Citera
2015-02-27, 23:18
Medlem
Citat:

Aaah, predestinations-teologin: 'Gud' bestämmar vem han vill lyssna till.

bestämmer. Puss
Citera
2015-02-27, 23:23
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash

Men vad har det med saken att göra? Folk dör dagligen för sin övertygelse, t ex när de spränger sig själva i luften bland oskyldiga barn. Det gör knappast deras fantasier sanna, det bevisar bara att de tror på vad de gör, inget annat.

Det finns vittnen till UFO's, reptilians, troll, Oden och Storsjöodjuret. Säger du på fullt allvar att du inte ser problemet med ditt argument?

Det är du nog rätt ensam om, men för att knyta an till TS så tror jag inte du lyckats övertyga honom.
Man behöver ju inte tappa sitt kritiska tänka när man stöter på viss kristendom.

När allt kommer kring är dom kristna altsomoftast helt vilse i sin sökning
Citera
2015-02-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Man behöver ju inte tappa sitt kritiska tänka när man stöter på viss kristendom.

När allt kommer kring är dom kristna altsomoftast helt vilse i sin sökning

ja, så vilse är det inte, när allt kretsar kring att följa Jesus.
Citera
2015-02-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash

Orkar inte gå tillbaka och kolla angående kommentarerna. Tror det var två kommentarer du skrev.

Ja, folk dör dagligen för övertygelser, håller med dig. Men man dör inte för någonting man vet är falskt Lärjungarna såg Jesus uppstånden och stod upp för detta fastän de dog på köpet. De dog eftersom de tog Jesu lära på allvar. Den som förnekar mig, honom ska jag förneka inför Fadern. Om Jesus inte hade uppstått hade det Jesus sa inte haft samma åverkan på dem eftersom deras Messias var död, och med andra ord så var ingenting av det han sa sant. Vem hoppas på en död Messias?

Om lärjungarna hade stulit kroppen så hade de vetat att den kristna tron var falsk och således så hade det inte varit någon inre övertygelse utan när livet skulle stå på spel så skulle nog fler avsäga sin tro än inte.

Om de inte hade sett Jesus utan det bara var någonting de hittat på (vilket faktiskt skulle vara medvetet) så skulle vi nog se fler som lämnade den kristna tron när livet stod på spel.

Detta är inte detsamma som Ufos, oden och troll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in