2015-02-02, 13:37
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Jag har precis köpt en burk ekologisk kokosolja och har använt den i ansiktet främst, är det verkligen bra? Eller är det kokosfett man ska ha? Är det någon mer som provat och fått bra resultat? Tack.
Citera
2015-02-02, 13:39
Medlem
knullklassons avatar
Bra resultat? Vad är det för resultat du vill uppnå, högglansighet?
Citera
2015-02-02, 13:56
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson

Det blir glansigt i början, jag smörjer in mig efter att jag duschat går och lägger mig och vaknar sen , men blir det mjukt efter ett tag? Är det bra mot torrhet och rynkor?
Citera
2015-02-02, 13:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag har precis köpt en burk ekologisk kokosolja och har använt den i ansiktet främst, är det verkligen bra? Eller är det kokosfett man ska ha? Är det någon mer som provat och fått bra resultat? Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson

Har läst att kokosolja ska vara bra för torr hud och sprickor. Påstås också minska rynkor och dylikt.
Citera
2015-02-02, 14:14
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Kokosolja och kokosfett är samma sak...har du tillräckligt mycket kan du bada i det...det är bra både utvärtes och invärtes...i länder där kokospalmer växer använder man det ju hela tiden till allt möjligt, smörjer in håret och huden och äter det o.s.v.... enda grejen att tänka på är väl om man köper "tredje klassens" kokosfett på konsum, det som finns i silvrigt omslagspapper och extraherats med lösningsmedel...kan kanske finnas någon liten mikroskopisk rest av lösningsmedel kvar i det, men säkert mycket mindre än vad man suger i sig om man stoppar händerna i diskvatten fullt med YES diskmedel...
Citera
2015-02-05, 21:35
Medlem
Ballcancers avatar
Jag använder kokosolja och har gjort i ett år. Är helt frälst. Använder mest på kroppen efter att jag kört peeling eller i ansiktet under ögonen främst då. Det har tagit bort massor av mina bristningar (blekt). Så fortsätt, det har hjälpt mig jättemycket!
Citera
2015-02-07, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Kokosolja och kokosfett är samma sak...har du tillräckligt mycket kan du bada i det...det är bra både utvärtes och invärtes...i länder där kokospalmer växer använder man det ju hela tiden till allt möjligt, smörjer in håret och huden och äter det o.s.v.... enda grejen att tänka på är väl om man köper "tredje klassens" kokosfett på konsum, det som finns i silvrigt omslagspapper och extraherats med lösningsmedel...kan kanske finnas någon liten mikroskopisk rest av lösningsmedel kvar i det, men säkert mycket mindre än vad man suger i sig om man stoppar händerna i diskvatten fullt med YES diskmedel...

Problemet med silverpaketet i kyldisken är nog snarare att det är härdat fett av låg kvalité och att man därför inte borde äta för mycket av det om ens någonting alls.

Att smörja in sig med det har jag aldrig testat så kan inte säga någonting om det men jag upplever i alla fall att huden lättare suger åt sig av fint (eko) kallpressat kokosfett jämfört med till exempel Biofoods utan lukt och smak (varmpressat(?)). Har märkt att mindre fett då behövs vilket leder till mindre glansighet som kan vara bra om man ska någonstans.
Citera
2015-02-27, 01:29
Avstängd
Lacerdas avatar
Det ska vara väldigt bra mot myggor också har jag hört, någon som kan bekräfta?
Citera
2015-02-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det ska vara väldigt bra mot myggor också har jag hört, någon som kan bekräfta?

nej, ont om mygg just nu, men de är på väg, juni brukar de komma och stickas.
Citera
2015-02-27, 02:05
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Problemet med silverpaketet i kyldisken är nog snarare att det är härdat fett av låg kvalité och att man därför inte borde äta för mycket av det om ens någonting alls.

Att smörja in sig med det har jag aldrig testat så kan inte säga någonting om det men jag upplever i alla fall att huden lättare suger åt sig av fint (eko) kallpressat kokosfett jämfört med till exempel Biofoods utan lukt och smak (varmpressat(?)). Har märkt att mindre fett då behövs vilket leder till mindre glansighet som kan vara bra om man ska någonstans.
"Härdat" kokosfett??? varför skulle någon komma på tanken att härda det? Man härdar ju oljor för att de flyter, men kokosfett stelnar ju naturligt i kyldisken...och om det vore härdat, kunde det ju lika gärna förvaras utanför kyldisken väl? IMO så är det extraherat medelst lösningsmedel från resterna som blir kvar efter första och andra pressningen...

För övrigt, källa på att det kan vara härdat?
Citera
2015-02-27, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
"Härdat" kokosfett??? varför skulle någon komma på tanken att härda det? Man härdar ju oljor för att de flyter, men kokosfett stelnar ju naturligt i kyldisken...och om det vore härdat, kunde det ju lika gärna förvaras utanför kyldisken väl? IMO så är det extraherat medelst lösningsmedel från resterna som blir kvar efter första och andra pressningen...

För övrigt, källa på att det kan vara härdat?

http://migrated.ifokus.se/uploads/ab2/ab225a18cca903af3fcbba81d1f9f78d/dsc00003.jpg

Jag vet faktiskt inte varför det är härdat eftersom det som du säger inte smälter vid normal rumstemperatur. Jag har varit med om att mitt kokosfett från biofood smälter på sommaren och jag antar att kokosfett i en smörförpackning måste hållas kallt för att inte tappa formen. Det håller säkert längre också och folk brukar enbart köpa det en gång om året till ischoklad så jag antar att det är effektivast för butiken att ge en liten plats i kyldisken åt visst kokosfett.
Citera
2015-02-27, 15:35
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
http://migrated.ifokus.se/uploads/ab2/ab225a18cca903af3fcbba81d1f9f78d/dsc00003.jpg

Jag vet faktiskt inte varför det är härdat eftersom det som du säger inte smälter vid normal rumstemperatur. Jag har varit med om att mitt kokosfett från biofood smälter på sommaren och jag antar att kokosfett i en smörförpackning måste hållas kallt för att inte tappa formen. Det håller säkert längre också och folk brukar enbart köpa det en gång om året till ischoklad så jag antar att det är effektivast för butiken att ge en liten plats i kyldisken åt visst kokosfett.
Ja då så fick man lära sig nå't nytt...helt jä**a otroligt... efter en googling visar det sig att det tydligen är skillnad på även silverpaketfettet, eftersom AlbaDalby tydligen har en variant som inte är härdad...medan UniLevers blåsilvriga är härdat...det är en djungel med info. att gräva sig fram igenom om man har begränsat med pengar att spendera på hälsa, minsann...
http://forum.kostdoktorn.se/topic/177-billigt-kokosfett/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in