Citat:
Ursprungligen postat av
Gattoo
Uppgiften faller inte platt för att ingen kunnat dementera, uppgiften faller platt för att ingen kunnat bevisa. Det är stört omöjligt att komma någon vart när man tillämpar omvänd bevisföring. Enkelt uttryckt: den som kommer med, som i det här fallet, högst sensationella påståenden, måste kunna presentera fullständiga bevis. Detta har inte gjorts. Kontentan blir att som du gör nu, man tar till omvänd bevisföring, dvs att det åligger mig och andra att motbevisa uppgiften och så länge ingen fullständigt kan göra det så behandlas uppgiften som sanning.
Tillämpar man omvänd bevisföring i en rättssal så kan åklagarsidan hitta på i princip vad som helst utan några som helst bevis för det skulle då åligga försvaret att motbevisa påhitten vilket, som du själv förstår, skulle orsaka en rättsröta av oanade proportioner.
Sedan har jag för övrigt väldigt svårt att tro att ambulanspersonalen är med i konspirationen tillsammans med personerna polisbilen. Att dessa skulle stanna längs vägen när de med påslagna sirener och blåljus, med Sveriges statsminister i bagaget, plötsligt skulle stanna för att hans fru ska svinga sig ur för att byta både kappa och fordon ter sig en aning magstarkt.
Tystnaden kring bilden kanske rent av bara beror på att det inte finns något att säga om den.
Nej, en uppgift faller inte platt om den fortfarande möjligen är sann. Det känns lite för elementärt att påpeka en sådan sak men det behöver tydligen göras.
"Enkelt uttryckt: den som kommer med, som i det här fallet, högst sensationella påståenden, måste kunna presentera fullständiga bevis."
Vilka bevis efterfrågar du? Anser du att fotograf Ulf Karlsson skulle ha sprungit fram och begärt att få se kvinnans ID-kort, eller att hon lämnat sitt fingeravtryck?
"[...] dvs att det åligger mig och andra att motbevisa uppgiften och så länge ingen fullständigt kan göra det så behandlas uppgiften som sanning."
Nej, det handlar om sannolikhet än så länge även om jag antar att det är Lisbet på bilden. Ingen har presenterat en mer sannolik förklaring än fotograf Ulf Karlsson. När någon kan göra det ändrar jag givetvis uppfattning i frågan.
"Tillämpar man omvänd bevisföring i en rättssal så kan åklagarsidan hitta på i princip vad som helst utan några som helst bevis för det skulle då åligga försvaret att motbevisa påhitten vilket, som du själv förstår, skulle orsaka en rättsröta av oanade proportioner."
Nej, du glömmer bort att det finns ett bildbevis där fotografen hävdat att han kände igen den avbildade personen.
Det går naturligtvis att stänga av sirener och göra bytet. Visst är hela historien otrolig, men man ska ju inte låta sin egen föreställningsförmåga begränsa de möjligheter bevisen pekar på. Riktigt stora bedrägerier ska helst vara otroliga för att lyckas eftersom det hjälper bedrägeriet att folk inte kan tänka sig möjligheten, det visste bland andra Adolf Hitler.