Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 11:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja vi är överens. Vi skrev nog inlägg samtidigt. Ämnet har varit uppe tidigare. Även språk om är släkt kan skilja sig väldigt mycket. Och språket är gammalt så att moderna företeelser tilldelas nya låneord. I detta fall alltså inte det tyska.

De som försökt bända in sydafrikakopplingar är tyvärr ofta okunniga om både det ena och det andra.
Som, sagt tror jag att Skelleftehamnsmannen är intressant just för att denne hakar på tidiga och helt grundlösa (fast det visste ingen då) villospår som någon lagt ut mot RAF.

Flera saker talar för att det är nonsens. Dels återkommer denne och förbättrar sin historia med en stil som om han inte riktigt "kommer ihåg" vad han tidigare berättat vilket ofta är utmärkande för sådana som fabulerar och opålitliga vittnen som vill brodera ut sin historia för att göra den intressant, dels försvinner denne när så att säga syftet är uppnått och villospåret ersatt av andra.
Uppriktigt sagt tror jag att poststämpeln från Skelleftehamn och uppgiften att han är därifrån är en medveten desinformation.

Vad jag vet finns tre förvillande tips som riktar in sig på Tyskar. Detta, telefonsamtalet direkt efter mordet och det påstådda bilbytet där det skreks elile. Man bör leta efter kopplingar mellan dessa tips för att hitta om det finns en gemensam källa som man sett att det finns när det gäller PKK spåret och hur det lanserades.

Jag tror att det kan vara ganska belysande att sätta focus på villospår och vilka som drivit dem.
Var t ex CP spåret kommer ifrån är ju intressant. Det kommer från samma kretsar som påstått plötsligt och omotiverat avbryter en spaning mot Oxen och Sigge just stax innan att mördaren slår till i samma område och trots att sigge ej lämnat ännu.

Jag är en av dem som hävdat att om man vill lösa Palmemordet så är det viktigt att spåra desinformationer och villospår. Jag tror ganska många inser det nu.
I det sammanhanget blir det nu så att den som nu åter försöker gjuta liv i detta "spår" plötsligt blir intressant. Hur ser dennes bakgrund och gärning ut?

Fascinationen för Skelleftehamnsbrevet är lite märklig, då Ulla Strömbäck-Larsson oftast ignoreras trots att hon redan fjärde mars kontaktade PU om gubbarna hon sett i gamla stan.

Intresset för tyska kopplingar var precis efter MOP inte ologisk då kröcher-affären fortfarande fanns i starkt minnet och påringningen till UD-mannen Peter Tejler i Bonn 0245 mordnatten,

Sydafrikaspåret planteras hos KG Bäck av MI6, som alla bra desinformationskampanjer måste de ha en aura av trovärdig prägel för att få genomslag. En kampanj att frälsningsarmen låg bakom ha så att säga trovärdighetsproblem redan från start.

STASIs pekande mot EAP är ett bevisat exempel på desinformationskampanj. Här är det de hemliga tjänsterna under Tjekan som tar chansen att utnyttja MOP för sina syften. Börjar redan på lördagen när Georgij Arbatov pekar åt det hållet.

Att den kopplingen till RAF var något man även ute i europa trodde på har DN-journalisten Christoph Andersson förtjänstfullt visat på i "Operatin Norrsken". Hans beskrivning av den stigande ångesten i STASI-högkvarteret de första dagarna efter MOP tål att läsas, oron för att det var några av deras sponsrade RAF-terrorister som slagit till på Sveavägen.

Det gäller att gå tillbaka till de tidiga källorna. Åsheden skriver om att en WT-man på västra sidan Sveavägen/Tunnelgatan iakttagits av en jugoslavisk taxichaufför, han nämns inte i GMPs rek. Det gör däremot vittnet Wiklund som ser en man på samma plats speja norrut mot Sveavägen.

Nämns också en grekisk taxichaufför som vid halvtolvtiden sett en man springa nere vid korsningen Regeringsgatan/Brunnsgatan, dock utan närnare signalement.

En lyckad desinformation måste bära sannolikhetens prägel. Det betyder att en sydafrikan, EAP-are eller Tysk kan finnas med i periferin av en konspiration, men ledningen finns någon annan stans.
Det mest logiska där är att börja titta på vad som verkligen förändrades politiskt efter OPs död, där tycker jag Sydafrika haltar betänkligt, OPs död förändrade inte den svenska politiken och inte heller internationellt minskade trycket på Pretoria.
Citera
2015-02-27, 11:03
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Att misstänkliggöra ett vardagsbeteende för att man själv inte skulle göra precis samma sak, är inskränkt och egocentriskt.

Att byta trottoar är inte alls "ologiskt". LP hade tydligen tidigare sett något plagg i ett skyltfönster (om jag inte minns fel hette butiken "Sari") och när de nu ändå passerade förbi, ville hon visa OP det. Därför korsade de Sveavägen. Inget konstigt alls med det, även om det kanske är svårt för dagens internetsurfande generation att begripa att man tills inte för så länge sen faktiskt fick ta sig till olika platser för att titta på saker & ting.

F.ö. var det inte -15 grader den där natten, utan c:a -5 (uppgifterna varierar något).

Smutskastningen och misstänkliggörandet av LP här i tråden visar på förkärlek för osmakligheter bland en del. Det finns ju absolut ingenting substantiellt som skulle tyda på att LP skulle ha med det hela att göra. Däremot finns det en del som inte kan skilja på saklig analys och fantasier. Någon "hittar på" något, och sen upphöjs dessa fantasier till "sanning" för en del andra.
Återigen. Det är ENBART från LP vi fått denna saga. Ingen annan har bekräftat något av det hon säger.
Jag smutskastar inte LP, är det nån jag smutskastar, är det hur polisutredningen sköttes.
Till viss del även såna som dig. Nyttiga idioter/politiska drönare som utan reflektion eller sakkunskap rapar samma snömos.
Citera
2015-02-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En lyckad desinformation måste bära sannolikhetens prägel. Det betyder att en sydafrikan, EAP-are eller Tysk kan finnas med i periferin av en konspiration, men ledningen finns någon annan stans.
Det mest logiska där är att börja titta på vad som verkligen förändrades politiskt efter OPs död, där tycker jag Sydafrika haltar betänkligt, OPs död förändrade inte den svenska politiken och inte heller internationellt minskade trycket på Pretoria.

Vi är helt överens.

Jag tror dock fortfarande man kan får ut information av utplacerad desinformation.

Många passar på tillfället att komma åt sina fiender och andra har säkert en plan men alla behöver inte vara stjärnor i desinformation utan det kan vara mera taffligt men ändå bli framgångsrikt.

Vi är eniga om att RAF spåret var ett tidigt villospår som till och med oroade Stasi. Frågan är vilka som hade kunnande och vägar att sprida det och är skelleftehamsbrevet uttryck för samma desinformation. Tänk om brevskrivaren kan kopplas till t ex kretsar kring EK och CGÖ?

Den som operativt driver både PKK spåret och senare ryktesspridning kring sydafrikaspår in i utredningen är BW och bakgrunden att andra drivit misstankar kring dessa kretsar före mordet betyder inte att dessa är delaktiga och grundar spåret i förväg bara att man i desinformationssyfte lånar från det för att skapa en illussion av trovärdighet. Dessa spår utnyttjas också att misskreditera t ex grupperingar inom Säpo som intresserar sig för polisspår där det vävs vävar med vilda påståenden kring spioneri etc.

Personligen ser jag CP spåret som det största av alla villospår och det drivs fram av personer nära kopplade till knarkspan på väldigt märkliga sätt.
Citera
2015-02-27, 11:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Vi är helt överens.

Jag tror dock fortfarande man kan får ut information av utplacerad desinformation.

Många passar på tillfället att komma åt sina fiender och andra har säkert en plan men alla behöver inte vara stjärnor i desinformation utan det kan vara mera taffligt men ändå bli framgångsrikt.

Vi är eniga om att RAF spåret var ett tidigt villospår som till och med oroade Stasi. Frågan är vilka som hade kunnande och vägar att sprida det och är skelleftehamsbrevet uttryck för samma desinformation. Tänk om brevskrivaren kan kopplas till t ex kretsar kring EK och CGÖ?

Den som operativt driver både PKK spåret och senare ryktesspridning kring sydafrikaspår in i utredningen är BW och bakgrunden att andra drivit misstankar kring dessa kretsar före mordet betyder inte att dessa är delaktiga och grundar spåret i förväg bara att man i desinformationssyfte lånar från det för att skapa en illussion av trovärdighet. Dessa spår utnyttjas också att misskreditera t ex grupperingar inom Säpo som intresserar sig för polisspår där det vävs vävar med vilda påståenden kring spioneri etc.

Personligen ser jag CP spåret som det största av alla villospår och det drivs fram av personer nära kopplade till knarkspan på väldigt märkliga sätt.

Framdrivandet av CP skedde under Ölvebros ledning. Han som öppet sade att han var öppen för alla spår utom polisspåret. Han som blev mållös när Borgnäs frågade honom varför han visste att Lisbet inte ljög.

Som av en slump befann sig i USA när VG hittades mördad. I syfte att ta fram en profil som hade CP som slutstation. Detta fall som är nedlusat med slumpar.

Vem eller vilka tillsatte honom. Vad jobbade han med före tillsättandet. Finns det kopplingar mellan honom och knarkets spanare. Vem styrde honom. Eller blev han tillsatt i förvissningen om att inget av värde kunde komma fram.

Han är en Dark Horse. Som var nära att gå i mål i ICs förhoppning. En ensam gärningsman. Som dessutom ingen skulle tycka synd om eller sakna. Som IC än idag tycker är en slutlig lösning. Där han skyller på Lisbets utpekande.

Jag vet inte själv. Tacksam för alla upplysningar.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-27 kl. 11:42.
Citera
2015-02-27, 11:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Som sagt har det utan att man kunnat visa någon substans drivits ett antal systematiska villospår.

Dessa är bland annat PKK, Sydafrika, och till och med CP. Gemensamt för ett antal av dessa är att antingen så är källorna anonyma eller innehåller falsk information.

PKK och vissa delar av Sydafrikaspår har t ex samma källa (Bertil Wedin) dvs en person som står de kretsar där det faktiskt finns anledning att granska outredda spår mycket nära. Inga av dessa spår har kunnat föras ens i närheten av mordplatsen. Först av alla var det flera olika vägar spridda RAF-spåret samt ett ganska snabbt avfärdat tips som ledde mot Palestinska grupperingar.

När det gäller Sydafrikaspåren så har mer eller mindre alla som kommit med påståenden och uppgifter där blivit avslöjade med lögner och förfalskningar. Det finns sådana som inte ens kommit ut offentligt utan blivit stoppade tidigt då det avslöjats förfalskningar.

När det gäller vittnesmål så är det så att det finns en amatörmässig hållning som tror att man kan med säkerhet dra långtgåenden slutsatser av detaljer hos enstaka vittnen. Tyvärr är Holmes observationsförmåga i fiktionen inte motsvarad av normalvittnet. Vittnen skarvar och minns fel både medvetet pga grundläggande psykologiska fenomen och efterbearbetningar och utan att vittnet ens är medvetet om det. Dessutom är det för vissa en chans till deras 15 sekunder i rampljuset.

Därför måste man noga analysera olika vittnesmål för att finna vad som är korrekt, vad som kan vara överdrifter och normala feluppfattningar och vad som kan vara tecken på lögner.

Gör man detta finner man att t ex en av taxichaufförerna avsevärt förbättrar sin historia med sådant han svårligen kan ha sett med tanke på position och övrigt förlopp. Flera vittnens iakttagelser muterar med vad det får till sig via t ex media för att passa in.

Anonyma uppgiftslämnare förtjänar särskild uppmärksamhet särskilt då man kan se tecken på desinformation. Det är ganska vanligt att gärningsmän i olika brott lägger sig i på det sättet.

Man finner också att det finns vissa märkligheter i ett antal vittnesmål som väcker särskilt intresse i sig. SE:s historia blir särskilt intressant då han finns i kärnan av Palmehatarkretsar och hans berättelse nästan är omöjlig att bekräfta. LJ:s berättelse innehåller också mycket märkliga avvikelser som genast reser frågor också hos de utredande poliserna.

Skall an värdera vittnen måste man kolla upp dem betydligt bättre än vad som gjorts i detta fall.

Detta är systematiskt och profesionellt till skillnad från övertolkning av enskilda vittnens trovärdigheter eller detaljer för att sedan väva fantasifulla när utifrån t ex järntecken i skyn eller anagram.
Jag är med på att man måste kunna vända på alla stenar och ifrågasätta det mesta, men inte att vissa kombinationer av vändningar och ifrågasättanden inte själva kan ifrågasättas (eller vändas på).

Bara för att det förekommit att informationssvindlare antytt att Sydafrika var inblandade, så betyder inte det att SA inte var inblandade - bara att någon i något läge ville framhäva deras inblandning. Om nu CIA initierade mordet så skulle både CIA och SA varit nöjda med att misstankarna riktades mot SA (som kanske ändå hade varit inblandade på ett okänt sätt).

Sannolikheten att kunna välja bort alla falska vittnen utan att välja bort ett enda viktigt vittne är antagligen mycket liten. Information handlar mindre om logiskt korrekta uppgifter, men mer om att någon försöker ge en bild av något. Det handlar om att bedöma naivistiska eller impressionistiska bilder. Och ingen färgklick på paletten är fel.
Citera
2015-02-27, 11:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Jag trodde att det var Anders Ferm eller Tage G Petersson som avlägsnade kalendern/dagboken. Jag ringde till Anders Ferm för kanske ett halvår sedan. Han var inte mycket för "privatspanare", men lät meddela att han tagit hand om mycket material åt familjen. Detta hade senast skett "för någon månad sedan". Tage G Petersson skulle jag gärna fråga också, men han verkar inte heller särskilt välvillig till "privatspanare".

/Daniel
En eloge till dig för dessa samtal. Fler av oss borde ta sådana kontakter. Det blir mycket skrik och lite ull, men den som söker ska finna.
Citera
2015-02-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Läs igenom tråden så får du svar på den frågan.

EDIT: Det är en internetmyt som visat sig vara seglivad men som inte visa sig innehålla något annat än luft.

Varför kan inte du bara säga det istället för att upprepa ditt misstänkt tomma tal om internetmyt?
Citera
2015-02-27, 11:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Återigen. Det är ENBART från LP vi fått denna saga. Ingen annan har bekräftat något av det hon säger.
Jag smutskastar inte LP, är det nån jag smutskastar, är det hur polisutredningen sköttes.
Till viss del även såna som dig. Nyttiga idioter/politiska drönare som utan reflektion eller sakkunskap rapar samma snömos.
Synd att Oddball inte modererar tråden längre.
Citera
2015-02-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Sannolikheten att kunna välja bort alla falska vittnen utan att välja bort ett enda viktigt vittne är antagligen mycket liten. Information handlar mindre om logiskt korrekta uppgifter, men mer om att någon försöker ge en bild av något. Det handlar om att bedöma naivistiska eller impressionistiska bilder. Och ingen färgklick på paletten är fel.

Du får förstå att jag har väldigt svårt att ta till mig sådan kritik av en som baserat sina vid olika tider högst varierande teorier på tecken i skyn och ockulta symboler samt uppenbart felaktiga påståenden.

Sydafrika kan vi utesluta som anstiftare av flera skäl och utförare och likaså RAF eller PKK. Dock är det så att det mycket väl kan finnas personliga kontakter mellan personer från olika intressegrupper indirekt involverade enligt modellen "guilty by association".

Det är i praktiken oundvikligt att det finns sådana personkopplingar till olika grupper i t ex de illustra gäng som fanns kring Ek och vissa poliser eller obskyra internationella sällskap i underrättelsevärldens utkanter. Det betyder inte att det var dessa kontakter som låg bakom eller som organiserade.

Dock är det nog så att man om man gång på gång finner att det förekommer falska och påhittade uppgifter från vissa källor som i dessa fall så måste man någonstans sätta gränsen för hur det kan ältas.
Citera
2015-02-27, 12:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du får förstå att jag har väldigt svårt att ta till mig sådan kritik av en som baserat sina vid olika tider högst varierande teorier på tecken i skyn och ockulta symboler samt uppenbart felaktiga påståenden.

Sydafrika kan vi utesluta som anstiftare av flera skäl och utförare och likaså RAF eller PKK. Dock är det så att det mycket väl kan finnas personliga kontakter mellan personer från olika intressegrupper indirekt involverade enligt modellen "guilty by association".

Det är i praktiken oundvikligt att det finns sådana personkopplingar till olika grupper i t ex de illustra gäng som fanns kring Ek och vissa poliser eller obskyra internationella sällskap i underrättelsevärldens utkanter. Det betyder inte att det var dessa kontakter som låg bakom eller som organiserade.

Dock är det nog så att man om man gång på gång finner att det förekommer falska och påhittade uppgifter från vissa källor som i dessa fall så måste man någonstans sätta gränsen för hur det kan ältas.
Det var ingen kritik, bara ett konstaterande: alla gör inte samma bedömningar.

Och det får man leva med utan att riva upp himmel och jord.

Att SA skulle varit anstiftare är det nog ingen som tror, men att de skulle varit inblandade är nog så intressant.
Citera
2015-02-27, 12:07
Medlem
LeifD2s avatar
Men varför i alla glödheta pizzaugnar skulle MI6 vilja plantera desinformation om att OP mördats av Syd Afrika? Vad hade man att vinna på det? Kansta skit på Syd Afrika? Det behövdes ju knappast, det skötte ju regeringen där så bra själva.
Jag förstår inte poängen med det. Enda skälet jag kan tänka mig att man skule vilja skydda sin egen organisation, nation eller någon nära alierad (t.ex USA).
Citera
2015-02-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En eloge till dig för dessa samtal. Fler av oss borde ta sådana kontakter. Det blir mycket skrik och lite ull, men den som söker ska finna.

Visst, men synd bara, att han inte tycks ha kontaktat Anti Avsan. Hur många här är det som har gjort det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in