Citat:
Ja vi är överens. Vi skrev nog inlägg samtidigt. Ämnet har varit uppe tidigare. Även språk om är släkt kan skilja sig väldigt mycket. Och språket är gammalt så att moderna företeelser tilldelas nya låneord. I detta fall alltså inte det tyska.
De som försökt bända in sydafrikakopplingar är tyvärr ofta okunniga om både det ena och det andra.
Som, sagt tror jag att Skelleftehamnsmannen är intressant just för att denne hakar på tidiga och helt grundlösa (fast det visste ingen då) villospår som någon lagt ut mot RAF.
Flera saker talar för att det är nonsens. Dels återkommer denne och förbättrar sin historia med en stil som om han inte riktigt "kommer ihåg" vad han tidigare berättat vilket ofta är utmärkande för sådana som fabulerar och opålitliga vittnen som vill brodera ut sin historia för att göra den intressant, dels försvinner denne när så att säga syftet är uppnått och villospåret ersatt av andra.
Uppriktigt sagt tror jag att poststämpeln från Skelleftehamn och uppgiften att han är därifrån är en medveten desinformation.
Vad jag vet finns tre förvillande tips som riktar in sig på Tyskar. Detta, telefonsamtalet direkt efter mordet och det påstådda bilbytet där det skreks elile. Man bör leta efter kopplingar mellan dessa tips för att hitta om det finns en gemensam källa som man sett att det finns när det gäller PKK spåret och hur det lanserades.
Jag tror att det kan vara ganska belysande att sätta focus på villospår och vilka som drivit dem.
Var t ex CP spåret kommer ifrån är ju intressant. Det kommer från samma kretsar som påstått plötsligt och omotiverat avbryter en spaning mot Oxen och Sigge just stax innan att mördaren slår till i samma område och trots att sigge ej lämnat ännu.
Jag är en av dem som hävdat att om man vill lösa Palmemordet så är det viktigt att spåra desinformationer och villospår. Jag tror ganska många inser det nu.
I det sammanhanget blir det nu så att den som nu åter försöker gjuta liv i detta "spår" plötsligt blir intressant. Hur ser dennes bakgrund och gärning ut?
De som försökt bända in sydafrikakopplingar är tyvärr ofta okunniga om både det ena och det andra.
Som, sagt tror jag att Skelleftehamnsmannen är intressant just för att denne hakar på tidiga och helt grundlösa (fast det visste ingen då) villospår som någon lagt ut mot RAF.
Flera saker talar för att det är nonsens. Dels återkommer denne och förbättrar sin historia med en stil som om han inte riktigt "kommer ihåg" vad han tidigare berättat vilket ofta är utmärkande för sådana som fabulerar och opålitliga vittnen som vill brodera ut sin historia för att göra den intressant, dels försvinner denne när så att säga syftet är uppnått och villospåret ersatt av andra.
Uppriktigt sagt tror jag att poststämpeln från Skelleftehamn och uppgiften att han är därifrån är en medveten desinformation.
Vad jag vet finns tre förvillande tips som riktar in sig på Tyskar. Detta, telefonsamtalet direkt efter mordet och det påstådda bilbytet där det skreks elile. Man bör leta efter kopplingar mellan dessa tips för att hitta om det finns en gemensam källa som man sett att det finns när det gäller PKK spåret och hur det lanserades.
Jag tror att det kan vara ganska belysande att sätta focus på villospår och vilka som drivit dem.
Var t ex CP spåret kommer ifrån är ju intressant. Det kommer från samma kretsar som påstått plötsligt och omotiverat avbryter en spaning mot Oxen och Sigge just stax innan att mördaren slår till i samma område och trots att sigge ej lämnat ännu.
Jag är en av dem som hävdat att om man vill lösa Palmemordet så är det viktigt att spåra desinformationer och villospår. Jag tror ganska många inser det nu.
I det sammanhanget blir det nu så att den som nu åter försöker gjuta liv i detta "spår" plötsligt blir intressant. Hur ser dennes bakgrund och gärning ut?
Fascinationen för Skelleftehamnsbrevet är lite märklig, då Ulla Strömbäck-Larsson oftast ignoreras trots att hon redan fjärde mars kontaktade PU om gubbarna hon sett i gamla stan.
Intresset för tyska kopplingar var precis efter MOP inte ologisk då kröcher-affären fortfarande fanns i starkt minnet och påringningen till UD-mannen Peter Tejler i Bonn 0245 mordnatten,
Sydafrikaspåret planteras hos KG Bäck av MI6, som alla bra desinformationskampanjer måste de ha en aura av trovärdig prägel för att få genomslag. En kampanj att frälsningsarmen låg bakom ha så att säga trovärdighetsproblem redan från start.
STASIs pekande mot EAP är ett bevisat exempel på desinformationskampanj. Här är det de hemliga tjänsterna under Tjekan som tar chansen att utnyttja MOP för sina syften. Börjar redan på lördagen när Georgij Arbatov pekar åt det hållet.
Att den kopplingen till RAF var något man även ute i europa trodde på har DN-journalisten Christoph Andersson förtjänstfullt visat på i "Operatin Norrsken". Hans beskrivning av den stigande ångesten i STASI-högkvarteret de första dagarna efter MOP tål att läsas, oron för att det var några av deras sponsrade RAF-terrorister som slagit till på Sveavägen.
Det gäller att gå tillbaka till de tidiga källorna. Åsheden skriver om att en WT-man på västra sidan Sveavägen/Tunnelgatan iakttagits av en jugoslavisk taxichaufför, han nämns inte i GMPs rek. Det gör däremot vittnet Wiklund som ser en man på samma plats speja norrut mot Sveavägen.
Nämns också en grekisk taxichaufför som vid halvtolvtiden sett en man springa nere vid korsningen Regeringsgatan/Brunnsgatan, dock utan närnare signalement.
En lyckad desinformation måste bära sannolikhetens prägel. Det betyder att en sydafrikan, EAP-are eller Tysk kan finnas med i periferin av en konspiration, men ledningen finns någon annan stans.
Det mest logiska där är att börja titta på vad som verkligen förändrades politiskt efter OPs död, där tycker jag Sydafrika haltar betänkligt, OPs död förändrade inte den svenska politiken och inte heller internationellt minskade trycket på Pretoria.