2015-02-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conatus
. Är det verkligen ingen här på FB som har testat? Jag slängde in 100 000 SEK och jag återkommer oavsett med en rapport.

Hur går det? Går det att få en delrapport?
Citera
2015-03-27, 20:06
Medlem
Deathhippies avatar
Jag är också nyfiken på hur det har gått med de inslängda 100K.
Citera
2015-07-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakaranda
Stör mig lite att man är tvungen att flytta över pengar till dem och att de är spärrade under anbudsauktionen. Jag kan förstå att Toborrow vill kunna betala ut pengarna till lånande företag direkt samt vara säkra på att användarna har pengar, men det innebär massa uppbundet kapital.

I deras avtal kan man också läsa att "Toborrow debiterar Spararen en förvaltningsavgift för vart Låneavtal som denne är part till med ett belopp som beräknas på basis av den procentsats som anges för detta ändamål på Webbplatsen", dock har jag letat runt överallt efter denna förvaltningsavgift och inte hittat ngt.

Man kan också läsa att "Toborrow garanterar inte att betalningar kommer att göras i tid och med rätt belopp av aktuella Låntagare", med andra ord, om företaget som lånar inte har pengar så är det ditt eget problem.

I de två företag som man kan låna ut till nu så har de en borgenär som säkerhet. Om man dock läser borgen så är den begränsad till 50% av summan de vill låna hos båda företagen.

Känns legit, tråkigt att det är kassa villkor. Som Asguk säger också, det är förmodligen årsbasis på räntan. Dina pengar kommer vara uppbundna i väntan på att auktionen löper ut en del av tiden, blir inte så himla mycket kul i slutänden.

Nej?

Vid förfallna räntor eller lån agerar Toborrow ombud för dig som långivare. Precis som en bank för vi dialog med låntagaren. Du underrättas kontinuerligt om vilka beslut som fattas och åtgärder som genomförs
Citera
2015-07-28, 20:54
Medlem
Conatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Hur går det? Går det att få en delrapport?

Har ingenting att klaga på, ränta och amortering tickar in lite då och då. Skulle dock inte välja alla bolag som önskar lån på Toborrow.

Värt att notera är ju att organisationen är 100% seriös (ägs väl av Bonnier?) och kundtjänsten är fantastisk bra.

Min tanke är att återinvestera all ränta och amortering och låta det växa på lång sikt med god riskspridning (lånar självklart inte ut hela kapitalet till ett företag).

Slutsatsen är att Toborrow är en bra tjänst som är ett gediget alternativ till en övervärderad börs och obefintlig ränta på diverse aktörer med sparkonto!
Citera
2015-09-30, 09:39
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conatus
Har ingenting att klaga på, ränta och amortering tickar in lite då och då. Skulle dock inte välja alla bolag som önskar lån på Toborrow.

Värt att notera är ju att organisationen är 100% seriös (ägs väl av Bonnier?) och kundtjänsten är fantastisk bra.

Min tanke är att återinvestera all ränta och amortering och låta det växa på lång sikt med god riskspridning (lånar självklart inte ut hela kapitalet till ett företag).

Slutsatsen är att Toborrow är en bra tjänst som är ett gediget alternativ till en övervärderad börs och obefintlig ränta på diverse aktörer med sparkonto!

Tack för input. Jag är själv redigt sugen på att testa på Toborrow efter flera riktigt bedrövliga månader på börsen.

En fråga till dig som verkar insatt, och alla andra också givetvis. Om man tar ett exempel att man sätter in 1000 SEK i ett företag som har amortering 50% över 24 månader och säkerhet borgen 100%, vad exakt betyder detta?

Att man får tillbaka 500 SEK + ränta efter ett år och samma när tiden gått ut? Och säkerheten, vad exakt betyder borgen 100%? Om man läser på hemsidan låter det som man som investerare inte tar någon risk ö h t, men så bra kan det väl inte vara?
Citera
2015-09-30, 21:28
Medlem
Deathhippies avatar
Jag har följande kontohistorik hos Toborrow:

Insättning 10000 SEK 11 maj 2015

- Utlåning till Canoxa Capital AB 5000 SEK 11 maj 2015

- Utlåning till Carama Invest Aktiebolag 5000 SEK 5 augusti 2015

+ Ränta från Canoxa Capital AB 62 SEK 13 augusti 2015
Citera
2015-10-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Tack för input. Jag är själv redigt sugen på att testa på Toborrow efter flera riktigt bedrövliga månader på börsen.

En fråga till dig som verkar insatt, och alla andra också givetvis. Om man tar ett exempel att man sätter in 1000 SEK i ett företag som har amortering 50% över 24 månader och säkerhet borgen 100%, vad exakt betyder detta?

Att man får tillbaka 500 SEK + ränta efter ett år och samma när tiden gått ut? Och säkerheten, vad exakt betyder borgen 100%? Om man läser på hemsidan låter det som man som investerare inte tar någon risk ö h t, men så bra kan det väl inte vara?

Hej!

50% amortering betyder att företaget kommer att amortera av 50% av beloppet samt ränta under 24 månader.
Den återstående skulden samt ränta kommer att betalas på den sista betalningen efter 24 månader.
Amortering + ränta betalas varje kvartal inte årsvis.

100% borgen betyder att borgenären tar över skulden om företaget inte kan betala. Men det betyder inte att det är riskfritt då även borgenären kan ha svårt att betala skulden.

Jag har lånat ut pengar till 15 företag och än så länge har alla som ska ha betalat gjort det i rätt tid.
Har ca:150 00 utlånad just nu.
Citera
2015-10-04, 00:00
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theking66
Hej!

50% amortering betyder att företaget kommer att amortera av 50% av beloppet samt ränta under 24 månader.
Den återstående skulden samt ränta kommer att betalas på den sista betalningen efter 24 månader.
Amortering + ränta betalas varje kvartal inte årsvis.

100% borgen betyder att borgenären tar över skulden om företaget inte kan betala. Men det betyder inte att det är riskfritt då även borgenären kan ha svårt att betala skulden.

Jag har lånat ut pengar till 15 företag och än så länge har alla som ska ha betalat gjort det i rätt tid.
Har ca:150 00 utlånad just nu.

TACK för ett bra svar. En kort och kanske knasig fråga, men vem är borgenären i detta fallet?
Citera
2015-10-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
TACK för ett bra svar. En kort och kanske knasig fråga, men vem är borgenären i detta fallet?

Hej!

Oftast så är det ägaren/ägarna till företaget som går i borgen för lånet.
Men i vissa fall någon i styrelsen.
Citera
2016-01-12, 14:14
Medlem
Deathhippies avatar
Med tanke på hur uuuuuselt jag lyckats med mina aktier och fonder sedan jag började intressera mig för detta förra året får man vara glad över dessa utlåningar på Toborrow som liten kompensation (även om det i rena kronor inte är några jättesummor).

Nu håller jag bara tummarna för att alla företag också sköter sina återbetalningar som de ska.

Pheenix Alpha AB
10,0%

Powerfruits
5,5%

Berras.se
9,0%

Canoxa Capital AB
7,0%
Citera
2016-08-22, 15:59
Medlem
någon som vart med ett tag som kan utvärdera toborrow?
Citera
2016-08-22, 18:11
Medlem
Det jag tycker är dåligt är att de inte någonstans beskriver de bolag där det gått dåligt och man inte fått tillbaka pengarna. Tittar man på hemsidan ser det inte ut som att bolaget är ett "problembolag".

Ex Nordic Bike:
http://www.breakit.se/artikel/3618/konkurs-i-bolaget-nordic-bike-som-lanat-via-toborrow
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in