2015-02-26, 21:19
Medlem
kallingars avatar
Tidningsdöden har skördat ännu ett offer. Fridah Jönsson kolumnist på Metro, som gråter ut i en sista krönika.

http://www.metro.se/kolumner/kanske-blir-det-jag-som-ringer-dig-och-stor/EVHobz!3psbKWVjO42v/

Klarsynt tjej som inser stt det blir inga jobb i media utan ser fram emot en framtid som telefonförsäljare.

( lite kul att hon referar till 2012 som lehman brother hösten.. Bara 4 år fel!! )
Citera
2015-02-26, 21:21
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan

Crowdfunding är för övrigt en finansieringsmodell för startup-företag på ett mycket tidigt stadium av produktutveckling. Inte för etablerade tidningar som hamnat på dekis och behöver bidrag till sina driftskostnader.

Snacka om att leva i en fantasivärld.
Citera
2015-02-26, 21:31
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Tidningsdöden har skördat ännu ett offer. Fridah Jönsson kolumnist på Metro, som gråter ut i en sista krönika.

http://www.metro.se/kolumner/kanske-blir-det-jag-som-ringer-dig-och-stor/EVHobz!3psbKWVjO42v/

Klarsynt tjej som inser stt det blir inga jobb i media utan ser fram emot en framtid som telefonförsäljare.

( lite kul att hon referar till 2012 som lehman brother hösten.. Bara 4 år fel!! )

Fantastiskt rolig nyhet att hon får packa ihop

"Det här är den sista kolumnen jag skriver i Metro. Och vem vet, med tanke på hur medievärlden ser ut just nu kanske jag återgår till telefonförsäljandet. Och kanske hamnar någon av er läsare i mitt kundregister."

En sista hälsning hit också.
"- Alla ni elaka och intoleranta människor som skickat läskiga brev, flashbackat, hatat och hotat. Från botten av mitt hjärta: HEJ DÅ."

HEJ DÅ Fridah, jag kommer alltid minnas när jag läste om hur du tyckte det var diskriminerande att snygga jeans inte passade tjocka otränade kroppar som din.
Citera
2015-02-26, 21:39
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Stampen Media (med bland annat GöteborgsPosten) har det inte så lätt ekonomiskt.

http://www.di.se/artiklar/2015/2/26/ny-brakforlust-for-stampen/

Det genomsnittliga antalet anställda var under år 2014 3500st. 2013 var det 3800st. I en gammal årsredovisning från 2011 anges det genomsnittliga antalet anställda i Stampen Media Group till drygt 4800st för år 2010. Nu är jag inte insatt i om koncernen har avyttrat bolag under fyraårsperioden, men oavsett det så är fallet för journalistbranschen extremt hastigt (vilket vi redan vet förstås). Jag lider verkligen med hungriga och ambitiösa journaliststudenter och också mången kompetent journalist som fortfarande verkar i dessa dödsdömda bolag. Men strukturförändringen måste helt enkelt ske.
Citera
2015-02-26, 22:06
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridah Jönsson
"- Alla ni elaka och intoleranta människor som skickat läskiga brev, flashbackat, hatat och hotat. Från botten av mitt hjärta: HEJ DÅ."

Grattis till att du snart ska få ett hederligt och anständigt jobb istället.
Citera
2015-02-26, 22:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Print sjunker som en sten men här är några bolag som håller fast vid ett snabbt döende format:

http://www.resume.se/medieval/2015/02/24/svenska-reklamkoparna-som-fortfarande-tror-pa-print-2015/

Tiggeri ( crowdfunding) ska rädda burlövs nyheter

http://www.resume.se/nyheter/media/2015/02/23/crowdfunding-ska-starka-burlovs-nyheter/
Ica minskar sin annonsering i print med 40% på ett år. En mycket stor förändring.

Jag tycker det är en jättebra idé med crowd funding till medier. Särskilt om man slipper annonsörerna. Det är ungefär så PBS och NPR i USA finansieras.

Det ska bli intressant att se om Burlövs Nyheter drar in några pengar att tala om. Kanske de som vurmar för lokala nyheter är villiga att skänka substantiellt. Men det är ju inte ett publikt kickstarter-konto det är tal om så vi kanske inte kommer få några uppgifter på hur detta finansieringsförsök kommer fungera.
Citera
2015-02-26, 23:43
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:

Nu går vi in i en era där vi kommer se mer av detta. Tidningsdöden börjar nu skörda journalister och kolumnister (jag höll på att skriva kommunister haha) mitt framför ögonen på oss. Personer som tryggt kunnat spy ut sitt hat på bästa plats får nu moloket rensa skrivbordet och ge sig ut i kylan.

Har aldrig hört talas om denna Fridah eftersom jag inte läser Metro men jag har en stark känsla av att jag inte har missat så mycket...
Citera
2015-02-27, 07:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Detta är ju för fan komik på hög nivå:
Citat:
Det var under min tid på det här jobbet som jag gick från borgarbracka till Feministiskt initiativ-supporter. Jag satt på kontoret och ringde från åtta till fem måndag till fredag, och detta gav mig ett politiskt uppvaknande. Jag insåg hur utmattande ett sådant jobb är, jag insåg att hur mycket jag än ville ändra min situation och följa min dröm var det inte så lätt eftersom jag var så slutkörd varje dag när jag kom hem

Hon hade ett kontorsjobb från 8-5 & blev så utmattad att hon var tvungen att bli genusmarxist.
Citera
2015-02-27, 08:00
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Fantastiskt rolig nyhet att hon får packa ihop

"Det här är den sista kolumnen jag skriver i Metro. Och vem vet, med tanke på hur medievärlden ser ut just nu kanske jag återgår till telefonförsäljandet. Och kanske hamnar någon av er läsare i mitt kundregister."

HEJ DÅ Fridah, jag kommer alltid minnas när jag läste om hur du tyckte det var diskriminerande att snygga jeans inte passade tjocka otränade kroppar som din.
w00t!!! FridaH Jönsson har fått packa ihop och lämna!!! Fan, det var fina nyheter såhär inför helgen! Nu blir det att ta fram finwhiskeyn och fira stort, den suggan har man irriterat sig på länge

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker det är en jättebra idé med crowd funding till medier. Särskilt om man slipper annonsörerna. Det är ungefär så PBS och NPR i USA finansieras.
Jepp, jag lyssnar en del på NPR och får säga att det är en rätt OK kanal speciellt eftersom de sänder BBC News Hour och har en hel del reportage från BBC plus mycket annat som är intressant att lyssna på som man aldrig hade hört annars typ Old Crow Medicine und so weiter
Senast redigerad av ImMcGyverLOL 2015-02-27 kl. 08:04.
Citera
2015-02-27, 08:30
Medlem
1001PSs avatar
Stor, stor ironi att Fridah Jönsson ex-metro inte fattnar liknelsen att ingen vare sig vill ha hennes gratisabbonemang eller gratis skit-nyheter.

Att hon får gå har ju att göra med att folk säger nej till hennes vänstersmörja, fattar hon inte det?
Samtidigt som hon säger att hon accepterar ett nej om man bara säger det, när hon telefonsäljer.

Läste Metro i veckan och allt är bara en sörja om feminism och hur bra invandring är och hur pengarna trillar in om man tillåter det.
Citera
2015-02-27, 10:07
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Stor, stor ironi att Fridah Jönsson ex-metro inte fattnar liknelsen att ingen vare sig vill ha hennes gratisabbonemang eller gratis skit-nyheter.

Marknaden vill inte ha Fridah, så nu åker Fridah ut i kylan.

Det nya samhället byggs och hon får inte vara med.
Citera
2015-02-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
På tal om Emanuel Karlsten läste jag detta på hans blogg angående hans uppdrag på GP:

What? Om GP var Västkustens Bibel borde väl upplagan öka och inte sjunka drastiskt?

De kanske skulle tänka om och försöka bli västkustens Koranen istället. Då skulle nog antalet prenumeranter raka i höjden. Om dagstidning ingår i försörjningstödet d.v.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in