2014-12-10, 21:52
Medlem
hej på er, vad tycker/tänker/säger ni mer slipade förståsigpåare om denna fond???
med min lilla kunskap så tycker jag den verkar vara riktigt bra och haft en bra avkastning hittills...

men frågar er som har mer kunskap än mig om detta om för och nackdelar med denna fond???
Citera
2014-12-11, 10:35
Medlem
cleanusers avatar
Vad jag erfar en av de bättre småbolagsfonderna. Lite dyr för min smak (1,5%), men det blir ju ett problem först den inte presterar lika bra. Ett annat betydligt billigare alternativ är AMF Aktiefond Småbolag (0,6%). Har också presterat bra, men Handelsbanksfonden har sprungit ifrån den litegrann de senaste åren. Varför vet jag inte. Handelsbanksfonden placerar endast i svenska aktier, medan AMF kan placera upp till 25% i andra nordiska länder också, vilket ger en viss riskspridning.
Citera
2015-02-17, 17:43
Medlem
upp med denna igen.

någon mer som kan bidra med några tankar och tycken???
Citera
2015-02-26, 19:27
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
upp med denna igen.

någon mer som kan bidra med några tankar och tycken???

Hört och läst lite överallt, såg även Lannebo (som också har en småbolagsfond) sade att småbolagsfonder ökande mycket snabbare än andra fonder när marknaden går bra. Nu är det många som säger att börsen skall crasha när som helst.

Om det är sant kan jag inte uttala mig, för det vet ju ingen. Men att det kan komma en större sättning i börsen bör man ju vara beredd på. Och likt väl som småbolagsfonderna går upp snabbare och mer på en bra börs verkar dem snabbare också gå ned i en fallande börs än en fond med storbolag tex.

Så, jag skulle nog inte lägga in i en småbolag nu eftersom jag själv tror det kommer åtminstonde en mindre sättning. Om du däremot sparar för framtiden + 20 år så tycker jag det är ganska självklart att ha med en småbolagsfond. Jag sparar åt min son i en kapitalförsäkring och där har jag med en småbolagsfond och den är inget jag kommer sälja för att *börsen är dyr* eftersom de pengarna inte skall användas från 20 + år.
Citera
2015-02-26, 19:47
Bannlyst
Securitas, NCC, Boliden, osv... När blev de småbolag?
Citera
2015-02-26, 20:36
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Securitas, NCC, Boliden, osv... När blev de småbolag?

ja allt är väl relativt. Nu hade jag personligen dålig koll på just handelsbankens småbolagsfond. Men medelstora företag då. Deras egna presentation av fonden är ju:

"Fonden är en aktivt förvaltad värdepappersfond som placerar i mindre och medelstora företag i Sverige."

Men visst. Medelstora då.
Citera
2015-02-26, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
ja allt är väl relativt. Nu hade jag personligen dålig koll på just handelsbankens småbolagsfond. Men medelstora företag då. Deras egna presentation av fonden är ju:

"Fonden är en aktivt förvaltad värdepappersfond som placerar i mindre och medelstora företag i Sverige."

Men visst. Medelstora då.

När blev de medelstora bolag?
Citera
2015-02-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
När blev de medelstora bolag?

Det beror ju på hur man definierar små och medelstora och stora bolag.
Citera
2015-02-26, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Det beror ju på hur man definierar små och medelstora och stora bolag.

Är bolag listade på large cap medelstora bolag?
Citera
2015-02-26, 20:55
Medlem
BroderKushs avatar
Finns ju en anledning till att de ligger i small/mid/largecap.
Citera
2015-02-26, 21:08
Bannlyst
Handelsbankens småbolagsfond är kanon om man vill köpa stora bolag svindyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in