2015-02-26, 06:46
Medlem
Hulls avatar
Akut gps larm till 112, men indikativ lokal ljudsignal kanske vore något? Så polisens alla skärmar lyser upp en stor röd varningstriangel på kartan där man befinner sig i akut dödlig nöd. Förmodligen effektivare än det mesta som serverats här i tråden.

Den indikativa ljudsignalen kan varna medborgare i närheten att kaospersoner är i närheten och något akut förmodligen har hänt.

112 operatören kan då även välja att via denna akutlarm enhet varna allmänheten:
Något i stil med: "VARNING: Akutlarm aktiverat vid ingången till Maxi ICA Stormarknad Södertälje, gps signal till säkerhetstjänst förmedlat. Medborgare var vänliga att stå still och invänta polis."

Den lokala aktiva polisdrönaren som flyger i just den sektorn kan snabbt komma på plats och ge polis och räddningstjänst överblicksbilder på läget. Detta för att göra ingripandet snabbare och effektivare.

Senast redigerad av Hull 2015-02-26 kl. 06:52.
Citera
2015-02-26, 06:54
Medlem
Hamstrutss avatar
Har ett basebollträ hemma vid potentiellt behov, har hört och märkt att behovet av försvarsvapen har ökat vid utgångar på senare år, den där pepparsprayen verkar intressant. (eller alkohol sprayen)

Har fått ganska nojjiga blickar från berikare vid flertal tillfällen när jag har hunden med mig vilket är ganska betryggande och roande.
Citera
2015-02-26, 07:26
Medlem
FASSWs avatar
Det är ett brott att använda eller vara beväpnad på stan. Så nej
Citera
2015-02-26, 07:26
Medlem
Har alltid på mig en teleskopbatong efter det blivit mörkt.

Tränar ofta med den, nu efter ett tag känns det väldigt bra att svinga runt den, man känner kontrollen över den nu, jämfört med första gången.
Att gå runt med något som man inte tränar med känns värdelöst, tror inte man har mycket att sätta till om man väl skulle behöva det man bär.

Som några har skrivit här redan; kniv är inget lämpligt vapen att bära med sig, du måste in på korta avstånd och din förövare kommer närmare inpå, vilket inte är önskvärt. Och det är få som skulle våga hugga en annan människa, sedan har vi ju risken för att förövaren får tag på kniven eller att du knivar dig själv.
Senast redigerad av Fleshbacken 2015-02-26 kl. 07:34.
Citera
2015-02-26, 08:07
Medlem
negerbarns avatar
När jag bodde i Linköping och delade så hade jag ibland med mig en kniv, en såndär switchblade, som man snabbt kunde dra om man kände sig hotad. Mest för att kunna ta sig ur situationen. Behövde dock aldrig använda den. Men nu känner jag inte att jag behöver nåt vapen, nej.
Citera
2015-02-26, 08:07
Medlem
Godseyes avatar
Jag har en liten smidig kniv med assisted opening. Har aldrig behövt använda den men den är mysig att vila handen mot. Den ingår i min EDC, och jag har viss träning att använda den (AMOK och Krav Maga).

För övrigt förstår jag inte argumentet att kniv skulle vara ineffektivt just för att du behöver vara nära motståndaren. Att vara nära motståndaren ingår i alla former av närstrid. En kniv kommer ju alltid ha lite längre räckvidd än din näve, och dessutom göra mer skada. Och om du håller den rätt är risken att du tappar den eller att motståndaren får tag i den minimal.
Citera
2015-02-26, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
En nedkortad ksp-58 tillverkad i en 3D-printer.
jo visst.
Citera
2015-02-26, 08:39
Medlem
garm76s avatar
Har alltid kniv på mig oavsett vart jag är men det är mer av praktiska skäl än tanken att använda den som vapen. Men skulle en situation uppstå där jag fruktar för mitt liv skulle jag inte tveka att använda den i självförsvar.

Och till er alla som gnäller att kniv inte är ett lämpligt självförsvarsvapen är det tid att kliva ur dataspelen och komma tillbaka när ni stått öga mot öga mot en knivbeväpnad kille. Det är fan inte kul och dom flesta backar vid den synen.
Citera
2015-02-26, 08:48
Medlem
LinusShillTipss avatar
Jag har alltid en fällkniv med mig i fickan när jag går ut. Man vet aldrig när vänsterterrorister eller invandrare får för sig att råna.

Bladet är typ 7cm långt, så det är en väldigt liten kniv, men den fungerar väldigt bra.
Citera
2015-02-26, 09:21
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen

Det enda rätta är förstås pistol, men eftersom de flesta svenskar är fittor i verklig bemärkelse, d.v.s. inte genom att bära vapen utan tvärtom avsäga sig rätten till det så kan man inte lagligt försvara sig mot ett gäng på stan här i landet.

Om vi nu är fittor, flytta då men du får flytta lång om du vill bära pistol på stan.

Själv bär jag fickkniv vilket jag anser är ett verktyg och det kanske gör mig till en snippa.
Citera
2015-02-26, 09:30
Medlem
Alla som säger kniv inte är effektivt kan sluta snacka skit,om ni någon gång faktist hadde sett en kniv attack så skulle ni veta det inte är fallet, med kniv behöver du ingen träning för att göra enorm skada på kort tid MEN att dom flesta wannabe gangsters som viftar med kniv inte VILL döda dig utan bara skrämmas är en annan sak. Men ända nackdelen med kniv som självförsvar är att du lätt kan döda medans med tex batong är det inte lika lätt. Men personligen så bär jag kniv i vissa lägen och har dragit kniv 2ggr i självförsvar och båda gångera så tyckte gärningsmannen/männen inte det inte längre var värt att bråka med mig
Citera
2015-02-26, 09:32
Medlem
Månsans avatar
Har oftast en hund med mig. Långt effektivare än kniv om man blir angripen (det blir man dock aldrig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in