2015-02-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
Huruvida några kistor kommit till användning är inte ett empiriskt bevis för att ryska soldater strider inne i Ukraina. Att ett flertal ryska volontärer begett sig av för att ansluta sig till de ryska separatisterna i Ukraina är däremot ett faktum som så vitt jag vet varken förnekats av ryskt håll eller av någon här inne i tråden. Vill ni rymdödlor att man verkligen skall ta er på allvar behöver ni skärpa er och börja debattera sakligt utan att komma med befängda och rent grundlösa påståenden som saknar verklighetsförankring.

Hur skulle du ställa dig till att tusentals frivilliga soldater från USA började strida i Donbass mot separatisterna?

Eller är det skillnad på frivilliga och frivilliga?
2015-02-25, 17:47
Medlem
MrSkargards avatar
Detta kanske betraktas som en smula off-topic men antiwar.com är inte en libertariansk sida i sig även om flera av grundarna var libertarianer. Sidan är helt enkelt anti-interventionistisk och ger utrymme för allt från anarkister till konservativa. Justin Raimondo, som är den mest drivande bakom sidan, kallar sig inte libertarian utan konservativ paleolibertarian. Nog om detta.
2015-02-25, 17:55
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Eftersom jag ständigt ser till att ta med mig dollar och euro tillbaka till Ukraina när jag åker till Sverige för att hämta militärt materiel, vilket ger mig en anledning att hålla koll på hur den ukrainska valutan förhåller sig till just euro och dollar, och de senaste dagarna har hryvnan störtdykt i förhållande till de två nämnda men idag så var det tvärt om och hryvnan stärktes markant mot dollarn. Vad har jag missat?

/Micke
Ukrainska banker har blivit förbjudna att köpa utländsk valuta.
2015-02-25, 17:56
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Hur skulle du ställa dig till att tusentals frivilliga soldater från USA började strida i Donbass mot separatisterna?

Eller är det skillnad på frivilliga och frivilliga?

Det är stor skillnad, hehe, de ryska frivilliga sägs kämpa för sina landsmän,
det finns dock ett stort problem, även om vi bortser från all krigsmateriell som de får från den ryska armén, det finns jo otaliga bevis på ryska stridsvagnar, ryska luftvärnmissiler, ryskt tungt artilleri som kan besljuta mål på 40 kilometers avstånd och upp till 70 kilometer med katljusha,

och att ingen gerilla i världen kan slåss mot den ordinarie armén på det sättet och så länge, det krävs ammunition, förnödenheter, etc. detta är jo rena frontkriget mellan två arméer,

men det konstigaste av allt är att dessa frivilliga är i värnpliktsåldern, och de är formellt i den ryska armén, och då kan soldater inte kriga på sin semester, inget land tillåter sina soldater att delta i privata krig, hehe, det är inte därför man har utbildat de,

enligt rysk lag är det förbjudet för soldater att delta i krig på eget bevåg, de har ingen "semester"...,

Nedskjutningen av pasagerarlanet var troligen ett misstag, dålig kommunikation,
dessa luftvärnsrobotar är självständiga enheter men ska i krig få info från sambandscentralen,
de är utrustade med en mini radar på 50-70 kilometer, målet ska vara definierat av sambandscentralen som har en stor radar, den lilla radarn är till för de sista minuter innan de fyrar av roboten, men det var troligtvis kaos i ledningen, och tidigare ett ukrainskt stridsflygplan var där,
så kanske inte så nyktra officerare tog beslutet att de måste agera,
Senast redigerad av rex144 2015-02-25 kl. 17:59.
2015-02-25, 17:57
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Detta kanske betraktas som en smula off-topic men antiwar.com är inte en libertariansk sida i sig även om flera av grundarna var libertarianer. Sidan är helt enkelt anti-interventionistisk och ger utrymme för allt från anarkister till konservativa. Justin Raimondo, som är den mest drivande bakom sidan, kallar sig inte libertarian utan konservativ paleolibertarian. Nog om detta.
Nu skriver ju antiwar.com följande på länken - About us;

Citat:
Our dedication to libertarian principles, inspired in large part by the works and example of the late Murray N. Rothbard, is reflected on this site.

Hade det inte varit enklare att bara läsa den först?

/Micke
2015-02-25, 17:58
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ukrainska banker har blivit förbjudna att köpa utländsk valuta.
Om så vore fallet så skulle ju faktiskt dollarn ÖKA i värde då den blir en bristvara i landet, eller?

/Micke
2015-02-25, 18:01
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Så du kan skilja på ukrainska och ryska markeringar? Kan du då redogöra för oss vad de olika tecknen betyder? Jag ska ge dig lite olika att svara på.

* Ett horisontellt streck
* Två horisontala streck
* En prick
* En fyrkant med fyra streck i och fri mitt

Vi kan börja med de, så vet jag om du pratar skit eller inte.

/Micke
Det skulle vara intressant med en avancerad grundkurs i identifiering av ryska/ukrainska fordon faktiskt. Skulle vara ett nyttigt tillskott till tråden så att folk förstår vad de ser i alla videos.
2015-02-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Säga vad man vill om jänkarna men de kan i alla fall skicka ett budskap när det behövs.

Känns på något sätt skönt att se ett stridsfordon i Europa utan rysk flagg.

http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/24/u-s-military-vehicles-paraded-300-yards-from-the-russian-border/

Rykten gör gällande att konvojen med Strykers körde upp mot den ryska gränsposteringen och vände.

Jag kan tänka mig att de ryska gränsvakterna nervöst hade handen på telefonen, alternativt ringde och berättade om detta för sina överordnade. Putin fick säkert höra om det lagom till morgonkaffet.

Vi har väl att vänta en hämndprovokation antar jag.

Ett översatt citat från artikeln.
"Rysslands baltiska grannar, har sagt att det som hände i Ukraina visar exakt varför de ville gå med i Nato i första hand."

Innan muren föll var de baltiska länderna utsatta för den bolsjevikiska terrorn, som nu Ukraina blivit utsatt för efter Kievkuppen. Efter murens fall har balterna anslutit sig till EU och Nato och återigen kontrolleras de av bolsjevikerna. Är inte det som att gå från askan och in i elden igen. När man sedan talar om att det är exakt samma sak, då är förvirringen total och sådana ledare ska inte tillåtas leda ett land. Inte undra då om Putin skulle råka även hosta upp morgonkaffet.
2015-02-25, 18:02
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Om så vore fallet så skulle ju faktiskt dollarn ÖKA i värde då den blir en bristvara i landet, eller?

/Micke
Nej, inte enligt ekonomitelegrammen.
2015-02-25, 18:04
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det skulle vara intressant med en avancerad grundkurs i identifiering av ryska/ukrainska fordon faktiskt. Skulle vara ett nyttigt tillskott till tråden så att folk förstår vad de ser i alla videos.
Uff... Här tror jag svenska MÖP-forum är att föredra då svenska försvaret har grymma identifieringskort för ryska stridsvagnar men även för deras identifieringsmarkeringar.

/Micke
2015-02-25, 18:07
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nej, inte enligt ekonomitelegrammen.
Nu gjorde jag en snabb koll, du har tyvärr missuppfattat det hela. Ukrainska banker är förbjudna att ge lån som är för att köpa utländsk valuta, men det är fortfarande tillåtet att köpa och sälja dollar in Ukraina och för Ukraina att köpa. Men centralbankens försök att stabilisera valutan lär nog vara orsaken till att dollarn försvagades med 11%

/Micke
2015-02-25, 18:12
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Uff... Här tror jag svenska MÖP-forum är att föredra då svenska försvaret har grymma identifieringskort för ryska stridsvagnar men även för deras identifieringsmarkeringar.

/Micke
Ja det var givetvis märkningarna jag menade, uttryckte mig klumpigt. Exakt vilka modeller det rör sig om genom att titta på sikten och andra detaljer är väldigt mycket överkurs som experterna får ta hand om.

Jag har inte rört mig så mycket på några MÖP-forum så jag trodde det bara var dubbelstreck och boll som var markeringarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in