2015-02-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej definitivt inte! Tro innebär mest handlingar och ett gediget arbete med sig själv. Den så kallade smala vägen.
Budskapet talar sitt tydliga språk. Bär ditt kors, jobba med dig själv.
Inte sjutton var då Jesus hit för att bära dig och ditt kors ÅT dig. Det får du allt göra själv.
Inte bara att sätta sig under Jesus korset och himla med ögonen och säga å tack för att du jobbar åt mig, så att jag får ta emot LÖNEN SEDAN.
Så uppfattar då INTE jag budskapet.
Tvärtom ett sjuj......arbete.

budskapet i bibeln talar sitt tydliga språk, på 365 ställen säger Gud: tro.
Citera
2015-02-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
de uppstår till dom = dömas genom lagen. HELA romarbrevet handlar om lagen !

Läs och fatta. Lite mer teologi trodde jag du kunde.
Nej, Paulus skriver att de som levt UTAN lag ska dömas UTAN lag. Men om de fullgör lagens krav är de RÄTTFÄRDIGA = uppståndelse till LIV.

Alla som har SYNDAT utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. 14Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Rom 2:12-14

Och då döms de på samma sätt som vi, som inte är under lag utan under nåd. Om de fullgör lagens krav, dvs INTE syndar, räknas de som rättfärdiga. Förstår du verkligen inte varför? Paulus säger det här:

Ty lagen framkallar vrede; utan lag ingen överträdelse. Rom 4:15

Vilken överträdelse ska de dömas för om det inte finns någon lag? Som sagt, om de av naturen uppfyller lagnes krav kommer de INTE att dömas. Det gäller framförallt barn och såna som aldrig hört talas om lag, Jesus eller Guds evangelium. Du borde verkligen lära dig mer om juridik, för du talar om lagen utan att förstå vad du säger.

Sådant för bara till diskussioner och tjänar inte Guds plan, som verkar genom tro. Målet för dina förmaningar skall vara en kärlek som kommer ur rent hjärta, gott uppsåt och uppriktig tro. Somliga har glömt bort allt detta och spårat ur i tomt prat. De vill lära ut lagen men förstår varken vad de själva säger eller vad de med sådan säkerhet uttalar sig om. Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott. 1Tim 1:4-11

Lagen är alltså till för att kunna döma syndare, inte för att döma rättfärdiga. De som uppfyller lagens krav UTAN att känna till lagen räknas som rättfärdiga.Dessutom sa Jesus så här:

Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Förklara ingen skyldig, så skall ni inte dömas skyldiga. Frkänn, så skall ni bli frikända. Lukas 6:37

Så varför vill du döma alla som aldrig hört talas om lag,Jesus eller Guds evangelium till döden? Förmodigen för att du saknar förstånd. Och då är det bäst att hålla käft.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-02-25 kl. 14:10.
Citera
2015-02-25, 14:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
budskapet i bibeln talar sitt tydliga språk, på 365 ställen säger Gud: tro.
Just precis. TRO!!!!!! Du kanske inte vet vilket otroligt jobb det är i TRO????? BUDSKAPET är trons språk till både hjärna och hjärta.

Eller tror du att det bara är att säga : ja jag tror på Gud och ja jag tror på Jesus och amen ...fader vår som är i himmelen....
Så nu har jag varit duktig. Såg du mig nu GUD????

Nej du att tro är ett gediget arbete med sig själv. Du kan inte gå in i kyrkan för att be fader vår och Guda till dig lite för att sedan gå utanför kyrkoporten och spotta någon i ansiktet och säga stick din fula fan till din medmänniska inte.

Kanske därför det står just tro på 365 ställen men man fattar inte ändå, tydligen.
Citera
2015-02-25, 14:07
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Nej definitivt inte! Tro innebär mest handlingar och ett gediget arbete med sig själv. Den så kallade smala vägen.
Budskapet talar sitt tydliga språk. Bär ditt kors, jobba med dig själv.
Inte sjutton var då Jesus hit för att bära dig och ditt kors ÅT dig. Det får du allt göra själv.
Inte bara att sätta sig under Jesus korset och himla med ögonen och säga å tack för att du jobbar åt mig, så att jag får ta emot LÖNEN SEDAN.
Så uppfattar då INTE jag budskapet.
Tvärtom ett sjuj......arbete.

Precis!!! Detta med syndaförlåtelsen är en stor missuppfattning och irrlära.Ta som exempel Hitler om han på dödsbädden skulle ta emot Jesus som så fint det heter skulle få förlåtelse för sina klavertramp rimmar illa eller hur??? Hursomhelst om de "Kristna" nu tror sig komma till ett himmelrike, vem fan skulle vilja dela det med dom med tanke på alla äckel som härbärgerar deras "Kyrka"??? Nä!!! Vad för budskap Jesus kom med va dö bort från Satanslärorna (Judaism) i dopet och uppstå i det nya livet och få nåden att komma tillbaka till Gud den Högste (Fadern) Men får dock stå för gott och ont i slutänden.

Som du beskriver det man måste ta sitt egna kors och bära det och inte spika upp sina klavertramp med Jesus på korset det ligger en liten synlig förbannelse över det, som inte många hajjat. Om vi börjar med Matt 12:7 se (Fotnot 1) så förklarar han här att han ville se barmhärtighet och inte offer. Paulus verifierar i 1 Kor 2:8 se (Fotnot 2)att Jesus inte behövt korsfästas. Och Jacob beskriver i Jak se (Fotnot 3) att den som inte varit barmhärtig faller under den obarmhärtiga domen. Alltså den som är obarmhärtig och väljer att spika upp sina synder med Jesus och inte varit barmhärtig drabbas av eden obarmhärtiga domen.

Fotnot 1 Matt 12:7

"Och haden I förstått vad det är: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer', så skullen I icke hava dömt dem skyldiga, som äro utan skuld." (Matt. 12:7)

Fotnot 2 1 Kor 2:8

"och som ingen av denna tidsålders mäktige har känt; ty om de hade känt den, så hade de icke korsfäst härlighetens Herre." (1 Kor. 2:8)

Fotnot 3 Jak 2:13"Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som icke har visat barmhärtighet; barmhärtigheten åter kan frimodigt träda fram inför domen." (Jak. 2:13)

Hopas att jag varit tydlig i min post
Senast redigerad av jedidja1 2015-02-25 kl. 14:09.
Citera
2015-02-25, 14:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Precis!!! Detta med syndaförlåtelsen är en stor missuppfattning och irrlära.Ta som exempel Hitler om han på dödsbädden skulle ta emot Jesus som så fint det heter skulle få förlåtelse för sina klavertramp rimmar illa eller hur??? Hursomhelst om de "Kristna" nu tror sig komma till ett himmelrike, vem fan skulle vilja dela det med dom med tanke på alla äckel som härbärgerar deras "Kyrka"??? Nä!!! Vad för budskap Jesus kom med va dö bort från Satanslärorna (Judaism) i dopet och uppstå i det nya livet och få nåden att komma tillbaka till Gud den Högste (Fadern) Men får dock stå för gott och ont i slutänden.

Som du beskriver det man måste ta sitt egna kors och bära det och inte spika upp sina klavertramp med Jesus på korset det ligger en liten synlig förbannelse över det, som inte många hajjat. Om vi börjar med Matt 12:7 se (Fotnot 1) så förklarar han här att han ville se barmhärtighet och inte offer. Paulus verifierar i 1 Kor 2:8 se (Fotnot 2)att Jesus inte behövt korsfästas. Och Jacob beskriver i Jak se (Fotnot 3) att den som inte varit barmhärtig faller under den obarmhärtiga domen. Alltså den som är obarmhärtig och väljer att spika upp sina synder med Jesus och inte varit barmhärtig drabbas av eden obarmhärtiga domen.

Fotnot 1 Matt 12:7

"Och haden I förstått vad det är: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer', så skullen I icke hava dömt dem skyldiga, som äro utan skuld." (Matt. 12:7)

Fotnot 2 1 Kor 2:8

"och som ingen av denna tidsålders mäktige har känt; ty om de hade känt den, så hade de icke korsfäst härlighetens Herre." (1 Kor. 2:8)

Fotnot 3 Jak 2:13"Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som icke har visat barmhärtighet; barmhärtigheten åter kan frimodigt träda fram inför domen." (Jak. 2:13)

Hopas att jag varit tydlig i min post
Ja mycket tydlig.
Citera
2015-02-25, 14:25
Medlem
Citat:

Just precis. TRO!!!!!! Du kanske inte vet vilket otroligt jobb det är i TRO?????

.

Ring sjukvårdsupplysningen, så kan de säkert hjälpa dig att sluta tro.
Citera
2015-02-25, 14:31
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Jag ser att du missuppfattat goran744!!! Du ska inte va så sarkastisk mot bra människor vad han menar om jag nu tolkar honom rätt: Går ut på att det följer vissa förpliktelser med att ha en sann tro och dessa förpliktelser kan vara frusterande tex att se världsbilden av i dag allt lidande, utan att kunna göra annat än att leva på hoppet att allt blir bättre.Så känns det för mig i alla fall.

Det räcker inte med att som du säga jag "Tror" på Jesus jag faller inte under någon dom hahaha bli förvånad den dag du plockar ner skylten.
Citera
2015-02-25, 14:47
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Inga problem för mig men tydligt så lider du av det. Inte vet jag du kanske har problem med budskapet.
Citera
2015-02-25, 14:48
Medlem
Citat:
Nej definitivt inte! Tro innebär mest handlingar och ett gediget arbete med sig själv.
Citat:
Just precis. TRO!!!!!! Du kanske inte vet vilket otroligt jobb det är i TRO????? BUDSKAPET är trons språk till både hjärna och hjärta.
Låter som om du egentligen pratar om att följa en religion när du använder ordet tro, inte "Jag tror att det är sant/falskt". Att tro på någonting kräver ju inget arbete alls. Det gör man automatiskt vare sig man vill det eller inte.
Citera
2015-02-25, 14:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag ser att du missuppfattat goran744!!! Du ska inte va så sarkastisk mot bra människor vad han menar om jag nu tolkar honom rätt: Går ut på att det följer vissa förpliktelser med att ha en sann tro och dessa förpliktelser kan vara frusterande tex att se världsbilden av i dag allt lidande, utan att kunna göra annat än att leva på hoppet att allt blir bättre.Så känns det för mig i alla fall.

Det räcker inte med att som du säga jag "Tror" på Jesus jag faller inte under någon dom hahaha bli förvånad den dag du plockar ner skylten.
I am a women ! Gabrielle!

Nej det räcker definitivt inte att sätta sig under skylten och be och tacka för att Jesus dog för mig. Det slutar med att jag får skylten mycket hårt i skallbenet.
Domen är förknippad med korset och vägen. Den svåra som då innebär att bära skylten/korset.
Den breda vägen är att sätta sig under skylten och förvänta sig att Jesus återigen skall bära korset, mitt kors.
Citera
2015-02-25, 14:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Låter som om du egentligen pratar om att följa en religion när du använder ordet tro, inte "Jag tror att det är sant/falskt". Att tro på någonting kräver ju inget arbete alls. Det gör man automatiskt vare sig man vill det eller inte.
Jodå! Det är inte bara att uttala : Jag tror på Gud.
Det skall jobbas med avund, hat, högmod, förakt, illvilja med mera. Känna sig själv helt enkelt och borsta bort sotet
Jag anser att tro är starkt förknippat med att se sig själv innan man dömer en annan. Ta reda på vilka så kallade synder man bär inom sig som förstör för en själv och andra.
Om jag till exempel kallar alla idiot hela tiden så skall jag ta reda på varför jag beter mig så mot andra med mera.
Ett heltidsjobb.
Citera
2015-02-25, 14:58
Medlem
Citat:

Att tro ska fan inte vara jobbigt eller ett jobb. Då är det fel, gravt fel.

Citat:
Just precis. TRO!!!!!! Du kanske inte vet vilket otroligt jobb det är i TRO?????

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in