2015-02-24, 00:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, du PREDIKAR om det.

Och ordet "bevis" i trådtiteln kan alltså lugnt ignoreras.

Naturligvis. Din narcissism förhindrar att du tar hänsyn till forum-realiteterna.
Ja du tycker det ja. Men du kanske vet om att du är i ett religionsforum där man PRATAR om Gud.
Hur menar du att folk skall kunna prata om Gud utan att så att säga nämna ordet Gud och tro?
Till och med trådfrågan har ordet GUD med i meningen. Har du missat Gud?
Citera
2015-02-24, 00:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
I normalfallet har Du helt rätt i detta resonemang!

Som jag ser det dock så tillhör Gud den andliga världen, en värld vi normalt inte kan se, höra eller ens kännas vid. Att bevisa något ur den, förslagsvis Gud , är en omänsklig uppgift och något som därför endast Gud kan göra (eller möjligen en sann representant från Gud).

Då vi lever i en materialistisk värld, som vi kan se, höra och ta på, så är det de spelregler som förekommer i den materiella världen vi har att utgå ifrån. Inom dessa ramar kan vi bygga experiment, undersöka vårt innersta och vår omvärld och ut i kosmos. När vi tror oss om att veta allting i hela universum, i stort och smått, så kan en del av oss säga: Nu vet vi allt och vi har ändå inte sett till någon Gud. Finns då Gud?

Skulle mena, att dom flesta i nuläget är bekant med fasifierings-frågan här.

Citat:
Det är och förblir även då en trosfråga.

Så det egentliga problem är hurvida troende kan stanna på trosplanhalvan utan att ändå försöka sig på pseudo-falsifiering.

Vilket verkar vara MYCKET svårt för några av er.
Senast redigerad av Bogomil 2015-02-24 kl. 01:00.
Citera
2015-02-24, 00:56
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
[Q
Det är meningen med religion tydligen, att tro utan bevis, att tro på skrifter som skrivits för 2000 år sedan.

Om Gud / jesus ( jesus är Gud i kristendomen ) ska Jesus ge sig till känna om man tror på jesus.

Varje kristen ska kunna uppleva jesus.
Citera
2015-02-24, 00:57
Medlem
goran744s avatar
[quote=KoshtiGir|52407393]
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Det är meningen med religion tydligen, att tro utan bevis, att tro på skrifter som skrivits för 2000 år sedan.
Ja det har gått Ca tvåtusen år sedan. Synd att man inte var där för Tvåtusen år sedan då. Eller det kanske man var.
Citera
2015-02-24, 01:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja du tycker det ja. Men du kanske vet om att du är i ett religionsforum där man PRATAR om Gud.

I ditt fall: Predikar ... och lite hur som helst utan relevans till trådämnen och med en hel del pseudo-falsifierande ljugande.

Citat:
Hur menar du att folk skall kunna prata om Gud utan att så att säga nämna ordet Gud och tro?
Till och med trådfrågan har ordet GUD med i meningen.

Med mer trådrelevans och mindre ljugande i din retorik.
Senast redigerad av Bogomil 2015-02-24 kl. 01:02.
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Om Gud / jesus ( jesus är Gud i kristendomen ) ska Jesus ge sig till känna om man tror på jesus.

Varje kristen ska kunna uppleva jesus.
Hur kan du inbilla dig att du besitter den sanningen? Vem har sagt till dig att det SKA vara så?
Att alla människor SKA känna samma sak i sin tro?
Vem tror du att du är?
Gud?
Citera
Medlem
[quote]
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Ja det har gått Ca tvåtusen år sedan. Synd att man inte var där för Tvåtusen år sedan då. Eller det kanske man var.

då hade Jesus sagt till dig att du har fel uppfattning om Gud, för Jesus ÄR Gud.
Satan är känsla som Jesus upplevde i öken under sin fasta i 40 dagar.
Citera
2015-02-24, 01:01
Medlem
goran744s avatar
[quote=mitthopp|52407427]
Citat:

då hade Jesus sagt till dig att du har fel uppfattning om Gud, för Jesus ÄR Gud.
Satan är känsla som Jesus upplevde i öken under sin fasta i 40 dagar.
Jaha var du med i öknen????????
Citera
2015-02-24, 01:03
Medlem
Citat:
Hur kan du inbilla dig att du besitter den sanningen? Vem har sagt till dig att det SKA vara så?
Att alla människor SKA känna samma sak i sin tro?
Vem tror du att du är?
Gud?

självklart ska Gud / Jesus ge sig till känna för alla som tror på Jesus för annars är tron tom.
Jesus bevisade för lärjungarna att han levde efter sin död, de var redo att gå ut i världen och predika Budskapet om evengelium ( vilket du inte gör ) och redo att död för Jesus Kristus.

läs Apostlagärningarna!
Citera
2015-02-24, 01:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Skulle mena, att dom flesta i nuläget är bekant med fasifierings-frågan här.

Inte som det visar sig ibland. För då hade man inte behövt upprepa detta.

Citat:
Så det egentliga problem är hurvida troende kan stanna på trosplanhalvan utan att ändå försöka sig på pseudo-falsifiering.

Vilket verkar vara MYCKET svårt för några av er.

Ännu hellre, att de som inte förstår vad tro innebär tar sig till andra lämpliga avdelningar på detta forum, förslagsvis inom fysik, matematik och teknologi. En tråd som denna kanske kan smaka?
https://www.flashback.org/t2528039
Citera
2015-02-24, 01:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
självklart ska Gud / Jesus ge sig till känna för alla som tror på Jesus för annars är tron tom.
Jesus bevisade för lärjungarna att han levde efter sin död, de var redo att gå ut i världen och predika Budskapet om evengelium ( vilket du inte gör ) och redo att död för Jesus Kristus.

läs Apostlagärningarna!
Jag lyssnar på Gud har jag sagt miljoner gånger. OCH har läst Apostlagärningarna men du och jag tycks ej se GUD på samma sätt.
Jag har aldrig sagt att min uppgift är att predika evangelium. Jag pratar om Gud och hur jag ser på Gud och dennes existens i en tråd som handlar om Gud och hans existens.
Citera
2015-02-24, 01:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag lyssnar på Gud har jag sagt miljoner gånger. OCH har läst Apostlagärningarna men du och jag tycks ej se GUD på samma sätt.
Jag har aldrig sagt att min uppgift är att predika evangelium. Jag pratar om Gud och hur jag ser på Gud och dennes existens i en tråd som handlar om Gud och hans existens.

Så var är bevisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in