2015-02-24, 00:33
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Är det en religion,

Ja.

Citat:
vad går den ut på,

Man ska försöka att vara hyggligt.

Citat:
vart kan man läsa om den?

Google is your friend.
Citera
2015-02-24, 00:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då kan du välja att inte tro på Gud imorgon? Du har säkert samma svar på den frågan som jag ang. om jag kan välja att börja tro på Gud imorgon.
Ja visst kan jag det. Jag kan vända Gud ryggen till om jag vill det men det känns inte särskilt troligt för min del.
Jag har varit där du är nu och kan inte återvända som det känns nu och har känts länge.
Jesus pratade med Judas om detta.
Har man en gång fått upp ögonen så är det mycket, mycket svårare att blunda och vända ryggen till.
Citera
2015-02-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

En väldigt seriös religion, dom bär durkslag som huvudbonad.
Vore kul om elever började ha det på skolfoto...
Citera
2015-02-24, 00:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men då så, den mest logiska religionen är zoroastrism eftersom det faktiskt finns läran om något i den och inte bara tro.

På vilket sätt "läran"? Vad betydar det?
Citera
2015-02-24, 00:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Sätter du gott på plussidan och ont på minussidan?
Du menar att det råder ett underskott i universum för närvarande?

Fråga inte mig, det är inte jag som uppfinner semantiska korrelationer.
Citera
2015-02-24, 00:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag har valt det som finns inom mig i mitt hjärta och som passar förträffligt med den Gud är och den han vill att jag skall vara för min egen skull.

Cirkelargument.
Citera
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Sätter du gott på plussidan och ont på minussidan?
Du menar att det råder ett underskott i universum för närvarande?

Det är inte precis så det funkar utan man tolkar det på olika sätt, vissa tror på etiskt dualitet och vissa tror på kosmisk dualitet. Mer vet jag ej,
Citera
Medlem
Citat:
Ja visst kan jag det. Jag kan vända Gud ryggen till om jag vill det men det känns inte särskilt troligt för min del.
Jag har varit där du är nu och kan inte återvända som det känns nu och har känts länge.
Har man en gång fått upp ögonen så är det mycket, mycket svårare att blunda och vända ryggen till.
Du motsäger dig själv. 'Ja visst kan jag det" och "det är mycket,mycket svårare att vända ryggen till".
Jag tror inte du kan välja att tro att gud inte existerar imorgon.
Citera
Medlem
Citat:

vad då, det är det inte, judas vände jesus ryggen till och sålde honom för priset för en slav.
Citera
2015-02-24, 00:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det fanns säkert hundratals som sprang omkring i öknen, bland bergen och/eller inne i städerna och skrek om att just de var Gud eller den utvalde vid den tiden, tror jag. Det var nog för att inte få folk att lyssna på dessa som budordet utformades så.

Efterrationalisering kan du ju alltid försöka dig på.
Citera
2015-02-24, 00:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Cirkelargument.
Är du medveten om att du är på en tråd i religionsforumet som handlar om Guds existens eller inte existens.
Vad har dina inslag med tråden att göra? Skall du endast säga detta i varenda religionstråd?
Har du verkligen inget intelligentare att komma med?
Vad har du för bevis att GUD inte existerar?????????
Citera
2015-02-24, 00:39
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Det är inte precis så det funkar utan man tolkar det på olika sätt, vissa tror på etiskt dualitet och vissa tror på kosmisk dualitet. Mer vet jag ej,

Det ska jag läsa på om! Tack för tipset!

Sällar sig till högen med Bibeln, Koranen, Bhagavad-Gita, Mormons bok, Enoks bok, Urantia-boken, en om judendomen, en om hinduismen i stort...

Får också hålla ögonen öppna för den där nya Pasta-bibeln som nämndes. Verkar spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in