2015-02-22, 22:50
Medlem
Det känns lite som att man skulle kunna skriva annorlunda efterhand, ni får ha översikt med det. Det är väl ofta så när man diskuterar antar jag .Godnatt.
Citera
2015-02-23, 01:13
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Slash, jag tror inte på relativ sanning. Det finns ultimat rätt och fel. Om Bibelns Gud är sann, innebär det att det som står i Bibeln är sant och budskapet den ger är sant. Konsekvenserna gäller alla människor oavsett om man tror på det eller inte. Tolkningarna är inte alltid rätta men om man tolkar bibeln utifrån sig själv skriven som en enhet så bör man inte hamna så snett. Du får tänka till lite här tror jag annars får du fråga.

Du kör alltså med ett cirkelresonemang. Sådana har vi sett miljoner gånger förr och jag antar att de fungerar för troende, men som underlag för någon slags objektiv sanning är de av noll värde.

Om man sen får tolka bibeln hur man vill, tja, vad är i så fall poängen med den?

Citat:
Exempelvis, tror du inte att alla människor kommer att påverkas av att de skulle se Jesus "komma bland målnen så att alla människor ska se honom" Jo... Man kommer att påverkas oavsett om man har trott att det var sant eller inte, om det nu är sant.

Hänger du med

Ja, fast det är ju högst hypotetiskt och egentligen inte relevant för någon slags sanning innan det verkligen händer. Och just nu kan jag inte se att det någonsin skulle hända. Du kan lika gärna byta ut Jesus mot "när den osynliga, rosa enhörningen kommer, då blir det andra bullar" och det resonemanget blir lika "sant".

Citat:
Ja, men nu kommer vi in på teologi. Du ser, det Jesus gjorde var att han besegrade synden. Alla människor är enligt Jesus slavar under någonting, slavar under begär, hat, lusta, avund, you name it.. Detta är synden som Jesus besegrade. Jesus säger att den som tror på honom inte längre ska vara syndens slav. Han befriar oss från detta slaveri att göra synd, synden förlorade sin kraft (att driva oss till allt detta) genom att Jesus dog på korset och uppstod igen.

Joh 8:31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
Joh 8:32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Joh 8:33 De svarade honom: "Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?"
Joh 8:34 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.
Joh 8:35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.
Joh 8:36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Ja, men bara för att det står i en bok blir det inte sant. Dessutom, du tar just denna passage och väljer att ta den för sanning, varför vill du inte tro på allt annat som står i bibeln (antar att du väljer bort en hel del, eller hur?).

Citat:
Jag tror att både Gamla och nya testamentet är Guds ord, men jag kan inte gå in på det nu då det blir för mycket just nu att skriva. En annan gång, ett annat tillfälle, när man har mer tid och energi.

Ok, svara på denna enkla då: ponera att en gud begår folkmord, etnisk rensning, djurplågeri och godkänner avrättningar för skitbrott. Är det en gud som någonsin är värd att dyrka? Är det inte mer moraliskt att ta avstånd från en sådan gud?

Citat:
Oj. För långt att skriva nu. Men jag gör det gärna en annan dag I korthet är det individuella upplevelser, historia och mitt eget bondvett. typ?
Jag upplever även att Jesu undervisning är otroligt överbevisande och det finns så att säga auktoritet bakom orden. Vilket gör att jag även där tror att det han säger är sant.

Fast du svarade ju ändå - därför att det "känns rätt". Det är själva innebörden av de där individuella upplevelserna m m. För TS del är det garanterat helt ointressant, han vill ha hårda fakta på bordet.
Citera
2015-02-23, 04:27
Medlem
Om du vill ha en god förståelse för kristendomen, kan du titta på bibelstudie videoklipp av pastor Arnold Murray. Det är i engelska, men han är en mycket bra lärare (tyvärr han nyligen avled i år).

http://www.shepherdschapel.com/
Citera
2015-02-23, 09:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
När jag blev Kristen, var det för att jag ställde mig frågan om Gud existerade och om det var sant. Jag kom fram till att så var fallet.

Och det gör alltså inte jag.

Citat:
Guds agenda är att få en återupprättad relation med människorna, till gemenskap både mellan oss och Gud, och mellan oss som människor.
Byt PR-byrå. Att låta några människor bli "inspirerade" och skriva en bok för tvåtusen år sedan lär inte ge nåt utrymme för en återupprättad relation. Svårt att ha relationer med väsen som inte syns eller hörs eller på något annat sätt meddelar sin existens. Om gud vill ha en relation hade han lyckats bättre om han presenterat sig på ett sätt som inte kunde missförstås.

Citat:
Det är inte tanken att du ska acceptera någonting för att någonting annat otrevligt ska hända. Snarare bör det ju vara så att man ska acceptera det för att det är sant. Oavsett är det viktigaste att man är ärlig i frågan. Slappna av lite.
Jag är ärlig. Jag accepterar inte det för att jag tror inte det är sant. Det är ju det tråden handlar om, jag kan inte tro eftersom hela upplägget strider mot förnuft och känsla och, faktiskt, moral.
Är jag förtappad nu och kommer jag att vägras inträde till paradiset?

Citat:
Allt är inte Guds vilja på denna jorden.
Inte? Vems är det då?

Citat:
Men för att vi inte ska vara robotar tillåter han oss att utöva ondska mot varandra.
Tillåter. Men då vill han ju.

Citat:
Det är ju det uppenbarligen för övrigt människor vill, trampa ner på varandra. Några mer diskret än andra.
Grov generalisering och en förolämpning av många människor. Jag håller inte med. Om det skulle vara sant, vad säger det om gud? Han har skapat människor som vill trampa ner varandra, och som du vet, gud skapade människan till sin avbild.

Citat:
Det du gör, är att du bestämmer dig för att ta reda på om bibelns undervisning är sann, när du säger att det är orimligheter, tar jag dig inte på allvar, eller så är du nonchalant. Människor som studerat bibeln inklusive icke kristna tycker den är häpnadsväckande och har ett fantastiskt brett sortiment av historier. Det handlar ju både om Gud, Israels historia, om människor, svek, glädje, hopp, maktmissbrik, onda människor, tro, lärdomar, liknelser, ordspråk, sorg osv. Med över 40 personer som huvudsakligen varit med och utformat bibeln i nya och gamla testamentet. Där de i nya testamentet är direkta vittnesbörd om en man som heter Jesus. Det finns doktrin om Gud och doktrin om människan, hur världen blev skapad och hur världen avslutas, hur det verkliga livet bör levas och hur det inte bör levas osv.

Det är ingen tråkig bok... Det är 66 böcker, utformade att bilda ett enda budskap om vem Gud är.

Jo den är tråkig. Och absurt orimlig på sina ställen. Ta hur världen skapades tex, finns ju ingen som helst rim och reson i det, hela skapelseberättelsen är ju bara trams. Och adam och eva och noaks ark och jag vet inte vad. Barnkammarhistorier. Gud skickar en björnhona för att riva ihjäl en skock ungar som retat en skallig gubbe. Och hur världen avslutas? "Stjärnorna ska falla ner på jorden" så jävla dumt.

Citat:
Tänk om det inte är så att vi är oförmögna? Utan snarare att vi inte vill bry oss eftersom det kostar så mycket?
Vad skulle det kosta? Som jag skriver i TS vore det ju enbart positivt att kunna lägga alla frågor i en låda där det står "gud" på.
Citera
2015-02-23, 13:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Inte? Vems är det då?
Tillåter. Men då vill han ju.

Nej, jag tror detta har med den fria viljan att göra.
Jag tror att Gud minutiöst detaljövervakar allting.
men det är inte alls samma sak som att minutiöst
detaljstyra.
Citera
2015-02-23, 13:45
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Nej, jag tror detta har med den fria viljan att göra.
Jag tror att Gud minutiöst detaljövervakar allting.
men det är inte alls samma sak som att minutiöst
detaljstyra.

Gud är väl allvetande, eller? Då han satte initialvillkoren för universums och vår uppkomst visste han ju hur det hela skulle spelas ut, han visste att Adam skulle käka äpplet, han visste att nazisterna skulle mörda en stor del av hans "utvalda folk", och då måste det ju "vara hans vilja", eller vet inte gud allt?
Citera
2015-02-23, 13:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Gud är väl allvetande, eller? Då han satte initialvillkoren för universums och vår uppkomst visste han ju hur det hela skulle spelas ut, han visste att Adam skulle käka äpplet, han visste att nazisterna skulle mörda en stor del av hans "utvalda folk", och då måste det ju "vara hans vilja", eller vet inte gud allt?

Predestinationsläran
Citera
2015-02-23, 13:54
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Predestinationsläran

Tack för din tid, men det svaret är tämligen intetsägande... Utveckla gärna.
Citera
2015-02-23, 14:00
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Tack för din tid, men det svaret är tämligen intetsägande... Utveckla gärna.

Predestinationsläran innebär att man tror att allt är förutbestämt.
Det tror man ju då om man tror att Gud vet på förhand vad som
ska hända även om det vore så att det fanns en fri vilja. Hur fri
är den viljan om utfallet redan är känt?
Citera
2015-02-23, 14:01
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Slash, jag tror inte på relativ sanning. Det finns ultimat rätt och fel. Om Bibelns Gud är sann, innebär det att det som står i Bibeln är sant och budskapet den ger är sant. Konsekvenserna gäller alla människor oavsett om man tror på det eller inte. Tolkningarna är inte alltid rätta men om man tolkar bibeln utifrån sig själv skriven som en enhet så bör man inte hamna så snett. Du får tänka till lite här tror jag annars får du fråga.

Ååh vad jag hoppas och tror att bibelns gud inte är sann, fy fan vilken vidrig barnrumpa till gud det skulle vara.

Citat:
Exempelvis, tror du inte att alla människor kommer att påverkas av att de skulle se Jesus "komma bland målnen så att alla människor ska se honom" Jo... Man kommer att påverkas oavsett om man har trott att det var sant eller inte, om det nu är sant.

Hänger du med

Jag skulle tro att jag drömde/hallucinerade. Högst hypotetiskt scenario, det har inte inträffat och kommer sannolikt inte att inträffa.

Citat:
Åh!! Jag blir så glad när någon frågar efter evangeliet, vad roligt att du vill höra det Tänk på att jag lagt upp bibelorden så att det ska bilda helhet.

Mar 1:1 Här börjar de goda nyheterna om Jesus Kristus, Guds Son.

Rom 4:21 Han(Abraham) var övertygad om att vad Gud hade lovat, det var han också mäktig att hålla.
Rom 4:22 Därför "räknades det honom till rättfärdighet."

Rom 4:24 ... Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre,

Rom 5:1 Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.

Rom 5:6 Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.
Rom 5:7 Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god.
Rom 5:8 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.
Rom 5:9 När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen.

Spännande, så vad betyder det? Tro på jesus så slipper du "vredesdomen" från gud, även om du har mördat, våldtagit etc. hela livet?

Citat:
Ja, men nu kommer vi in på teologi. Du ser, det Jesus gjorde var att han besegrade synden. Alla människor är enligt Jesus slavar under någonting, slavar under begär, hat, lusta, avund, you name it.. Detta är synden som Jesus besegrade. Jesus säger att den som tror på honom inte längre ska vara syndens slav. Han befriar oss från detta slaveri att göra synd, synden förlorade sin kraft (att driva oss till allt detta) genom att Jesus dog på korset och uppstod igen.

Joh 8:31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
Joh 8:32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
Joh 8:33 De svarade honom: "Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?"
Joh 8:34 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.
Joh 8:35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.
Joh 8:36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Jesus hade bevisligen fel där, då vi kan hitta gott om exempel genom historien där de som tror på jesus har syndat, riktigt rejält t.o.m.

Citat:
Problemet med detta skulle vara att Gud inte skulle vara rättfärdig att släppa in oss i himlen. Banalt sett skulle vi kunna liknas som ett gäng med banditer i domstol som Gud inte hur som helst kan släppa in. Fängelse eller borgen gäller. Gud gav borgen. Det är fritt att ta emot denna borgengåva.

Hur tänker du här? Fängelse för vadå? Borgen för vadå? Gud skapade oss så här, och nu ska han döma oss till antingen fängelse eller borgen, var ligger logiken i detta? Låter helt stört.

Citat:
Jag tror att både Gamla och nya testamentet är Guds ord, men jag kan inte gå in på det nu då det blir för mycket just nu att skriva. En annan gång, ett annat tillfälle, när man har mer tid och energi.

Så du tror alltså på att världen skapades på 6 dagar, talande ormar, en pluttig liten ark som rymde 2 av över 10 miljoner arter etc? Trots att all rim, reson och framför allt bevis talar emot detta? Ok...

Citat:
Oj. För långt att skriva nu. Men jag gör det gärna en annan dag I korthet är det individuella upplevelser, historia och mitt eget bondvett. typ?
Jag upplever även att Jesu undervisning är otroligt överbevisande och det finns så att säga auktoritet bakom orden. Vilket gör att jag även där tror att det han säger är sant.

När hälsade jesus på och undervisade dig?

Citat:
Har du jämfört alla ?

Jämfört alla vad? Det räcker med att hitta två bättre böcker än bibeln för att mitt påstående ska vara sant, givetvis har jag inte läst varenda bok som skrivits i hela världshistorien.
Citera
2015-02-23, 14:02
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Predestinationsläran innebär att man tror att allt är förutbestämt.
Det tror man ju då om man tror att Gud vet på förhand vad som
ska hända även om det vore så att det fanns en fri vilja. Hur fri
är den viljan om utfallet redan är känt?

Så slutsatsen är alltså att gud vet inte allt och står inte bortom tidens bojor.
Citera
2015-02-23, 14:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Så slutsatsen är alltså att gud vet inte allt och står inte bortom tidens bojor.

Gud vet vad som händer om man inte handlar enligt Hans vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in