Citat:
Ursprungligen postat av
Voddy
När jag blev Kristen, var det för att jag ställde mig frågan om Gud existerade och om det var sant. Jag kom fram till att så var fallet.
Och det gör alltså inte jag.
Citat:
Guds agenda är att få en återupprättad relation med människorna, till gemenskap både mellan oss och Gud, och mellan oss som människor.
Byt PR-byrå. Att låta några människor bli "inspirerade" och skriva en bok för tvåtusen år sedan lär inte ge nåt utrymme för en återupprättad relation. Svårt att ha relationer med väsen som inte syns eller hörs eller på något annat sätt meddelar sin existens. Om gud vill ha en relation hade han lyckats bättre om han presenterat sig på ett sätt som inte kunde missförstås.
Citat:
Det är inte tanken att du ska acceptera någonting för att någonting annat otrevligt ska hända. Snarare bör det ju vara så att man ska acceptera det för att det är sant. Oavsett är det viktigaste att man är ärlig i frågan. Slappna av lite.
Jag är ärlig. Jag accepterar inte det för att jag tror inte det är sant. Det är ju det tråden handlar om, jag kan inte tro eftersom hela upplägget strider mot förnuft och känsla och, faktiskt, moral.
Är jag förtappad nu och kommer jag att vägras inträde till paradiset?
Citat:
Allt är inte Guds vilja på denna jorden.
Inte? Vems är det då?
Citat:
Men för att vi inte ska vara robotar tillåter han oss att utöva ondska mot varandra.
Tillåter. Men då vill han ju.
Citat:
Det är ju det uppenbarligen för övrigt människor vill, trampa ner på varandra. Några mer diskret än andra.
Grov generalisering och en förolämpning av många människor. Jag håller inte med. Om det skulle vara sant, vad säger det om gud? Han har skapat människor som vill trampa ner varandra, och som du vet, gud skapade människan till sin avbild.
Citat:
Det du gör, är att du bestämmer dig för att ta reda på om bibelns undervisning är sann, när du säger att det är orimligheter, tar jag dig inte på allvar, eller så är du nonchalant. Människor som studerat bibeln inklusive icke kristna tycker den är häpnadsväckande och har ett fantastiskt brett sortiment av historier. Det handlar ju både om Gud, Israels historia, om människor, svek, glädje, hopp, maktmissbrik, onda människor, tro, lärdomar, liknelser, ordspråk, sorg osv. Med över 40 personer som huvudsakligen varit med och utformat bibeln i nya och gamla testamentet. Där de i nya testamentet är direkta vittnesbörd om en man som heter Jesus. Det finns doktrin om Gud och doktrin om människan, hur världen blev skapad och hur världen avslutas, hur det verkliga livet bör levas och hur det inte bör levas osv.
Det är ingen tråkig bok... Det är 66 böcker, utformade att bilda ett enda budskap om vem Gud är.
Jo den är tråkig. Och absurt orimlig på sina ställen. Ta hur världen skapades tex, finns ju ingen som helst rim och reson i det, hela skapelseberättelsen är ju bara trams. Och adam och eva och noaks ark och jag vet inte vad. Barnkammarhistorier. Gud skickar en björnhona för att riva ihjäl en skock ungar som retat en skallig gubbe. Och hur världen avslutas? "Stjärnorna ska falla ner på jorden" så jävla dumt.
Citat:
Tänk om det inte är så att vi är oförmögna? Utan snarare att vi inte vill bry oss eftersom det kostar så mycket?
Vad skulle det kosta? Som jag skriver i TS vore det ju enbart positivt att kunna lägga alla frågor i en låda där det står "gud" på.