2015-02-22, 13:19
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
1. Nja, osäker på var du läser.. men debatten är snarare politikens inverkan på börsens votalitet.

2. Seså, får vi höra vad du mer har för några vettiga argument kring denna "krasch"?
Mer än ditt sakliga: att högerextremas intåg på börsen kommer leda till en krasch.

3. Vilket mer känns som ett omoget påstående från en vänsterlutad student?

1.
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
De som bygger gick ju ut och sade att de 250 000 nya bostäder våra politiker vill ha för att få plats med det ständiga inflödet av invandrare (just det sade de inte) skulle kosta 700 miljarder.

Men "vi har ju har råd."

Får väl dock lägga det på de övriga invandringskostnaderna i närtid.

Ett annat alternativ vore ju att aldrig bygga dem och stoppa invandringen. Vinst! Vinst! Vinst!

Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Du är något på spåret.. kanske inte så radikalt som att stoppa invandringen (det är ju rasistiskt!) men att begränsa den och till exempel få våra grannländer i EU att följa genevekonvetionen.

Sverige ska inte behöva vara världens nyktra pappa.
Vi bör också göra en större insats kring vår intregrationspolitik, det är ju mycket där skon klämmer.
Detta tillsammans med en liten finanspolitisk "massage" för att sätta fart på bostadsbyggandet skulle lösa mycket med lite.

Kallar du det där "politikens allmänna inverkan" så förstår jag att det politiska klimatet i Sverige ser ut som det gör. Politiken sträcker sig en bit utanför invandringsfrågan, vettu.

2. Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi, men läs på lite om finansbubblors dynamik så ser du en röd tråd; när de som inte intresserat sig för handel av ena eller andra slaget tidigare ger sig in i en business för att "det är ju så lätt" så ska man dra på öronen.

3. Att vara kritisk mot invandringskritiker innebär inte per se att du vill införa planekonomi. Att dyka med huvudet före in i värdepappersforumet och ropa: "Du är vänster! Du är vänster!!" fungerar inte lika bra som i forumsdelarna du vanligen huserar i, min vän.

Skäm inte ut dig, håll lite god ton så kan du lära dig något av oss andra som skriver här och vice versa. Det här är ingen tävling, i den här forumsdelen hjälper vi varandra tjäna pengar - att vara otrevlig tjänar inte någon.
Citera
2015-02-22, 13:35
Medlem
BroderKushs avatar
Tycker det börjar bli lite väl läskigt nu, sålt mitt innehav i allt utom Bahnhof B på grund av rapport den tjugofemte. Ligger kort på OMXS30, och funderar på räntefonder. Efter en mycket trevlig start på detta börsåret känns det som att vinsten ska tas hem.

Hur många är lika paranoida som jag och hur många tror att denna "superkonjunktur" kommer hålla i sig?
Citera
2015-02-22, 15:31
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Tycker det börjar bli lite väl läskigt nu, sålt mitt innehav i allt utom Bahnhof B på grund av rapport den tjugofemte. Ligger kort på OMXS30, och funderar på räntefonder. Efter en mycket trevlig start på detta börsåret känns det som att vinsten ska tas hem.

Hur många är lika paranoida som jag och hur många tror att denna "superkonjunktur" kommer hålla i sig?

Är lite paranoid men ser ingen absolut anledning till att börsen skulle vända. Ligger kvar
Citera
2015-02-22, 18:34
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppy
Är det pga räntan börsen stiger som den gör, tänker folk smäller in sparpengar i fonder/aktier?
Med en förhoppning att börsen ska stiga / utdelningar ska vara högre än sparräntan ?

Enligt min åsikt är det den ena orsaken. Med nollränta söker sig kapitalet till det enda ställe där man kan få avkastning. Samtidigt har företag och privatpersoner sänkt sina avkastningskrav. Den andra orsaken är företagens stigande vinster, och då i synnerhet de exporterande bolagen tack vare kronans försvagning.

Jag tror vi kommer att få se en slagigare börs under resten av året, eftersom värderingarna börjar bli höga, och därmed ökar investerarnas oro. Men jag tror inte på stora börsfall i närtid. Det kommer när inflationen och räntan börjar att ta fart, och det kommer den att göra - kanske snabbare än många tror.
ECB's gigantiska stimulanser, Riksbankens minusränta och obligationsköp samt deprecieringen av kronan innebär en stimulans av den svenska ekonomin på en nivå som vi inte har skådat tidigare.

Personligen tror jag inte att det i nuläget finns någon risk för deflation, eftersom enligt min mening består den sjunkande inflationen av engångseffekter. Det sänkta oljepriset, sjunkande räntor och låga internationella livsmedelspriser, bl a beroende på krisen i Ryssland, är de bakomliggande orsakerna. Om allt detta vänder uppåt, samtidigt som de gigantiska stimulanserna börjar ge effekt, kommer vi få se en tämligen snabb ränteuppgång och därmed en fallande börs. Men jag gissar att detta ligger ungefär två till tre år bort. Fram till dess kan det vara köpläge i tillfälliga nedgångar.
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2015-02-22 kl. 18:39.
Citera
2015-02-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Enligt min åsikt är det den ena orsaken. Med nollränta söker sig kapitalet till det enda ställe där man kan få avkastning. Samtidigt har företag och privatpersoner sänkt sina avkastningskrav. Den andra orsaken är företagens stigande vinster, och då i synnerhet de exporterande bolagen tack vare kronans försvagning.

Jag tror vi kommer att få se en slagigare börs under resten av året, eftersom värderingarna börjar bli höga, och därmed ökar investerarnas oro. Men jag tror inte på stora börsfall i närtid. Det kommer när inflationen och räntan börjar att ta fart, och det kommer den att göra - kanske snabbare än många tror.
ECB's gigantiska stimulanser, Riksbankens minusränta och obligationsköp samt deprecieringen av kronan innebär en stimulans av den svenska ekonomin på en nivå som vi inte har skådat tidigare.

Personligen tror jag inte att det i nuläget finns någon risk för deflation, eftersom enligt min mening består den sjunkande inflationen av engångseffekter. Det sänkta oljepriset, sjunkande räntor och låga internationella livsmedelspriser, bl a beroende på krisen i Ryssland, är de bakomliggande orsakerna. Om allt detta vänder uppåt, samtidigt som de gigantiska stimulanserna börjar ge effekt, kommer vi få se en tämligen snabb ränteuppgång och därmed en fallande börs. Men jag gissar att detta ligger ungefär två till tre år bort. Fram till dess kan det vara köpläge i tillfälliga nedgångar.

Mkt bra inlägg!
Idag ska börsen upp mina vänner!
Citera
2015-02-23, 10:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush

Historiskt sett är det inget speciellt med årets börsuppgång. 1999 gick Stockholmsbörsen upp 70%, och detta efter en åtta (!) år lång oavbruten kursuppgång. Nu har Börsen bara gått upp tre år i rad, och med betydligt blygsammare siffror. Sett i det perspektivet kan det här likaväl bara vara början på en flerårig uppgång.

Ska man se det rent förnuftsmässigt har Börsen redan trotsat all logik. Det finns inte en möjlighet att företagens kommande avkastningar kommer bli så stor att de motsvarar börskurserna. Ingenting i den ekonomiska utvecklingen ger stöd för de kursrörelser vi ser idag.
Men som sagt, Stockholmsbörsen lever efter sina egna lagar. Så länge det finns en massa kapital som måste investeras nånstans, kommer pengar pumpas in i aktier med åtföljande uppgång på Börsen.
Citera
2015-02-23, 10:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen

Tänk på att vi har haft en extremt lång lågkonjunktur sen finanskrisen 2007, åtta år. Europa har fastnat i den här situationen med åtstramningar och besparingspaket, och vi får nog inse att situationen har permanentats. Inflation och högkonjunktur verkar vara mycket långt bort.
Citera
2015-02-23, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
1.

Kallar du det där "politikens allmänna inverkan" så förstår jag att det politiska klimatet i Sverige ser ut som det gör. Politiken sträcker sig en bit utanför invandringsfrågan, vettu.

2. Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi, men läs på lite om finansbubblors dynamik så ser du en röd tråd; när de som inte intresserat sig för handel av ena eller andra slaget tidigare ger sig in i en business för att "det är ju så lätt" så ska man dra på öronen.

3. Att vara kritisk mot invandringskritiker innebär inte per se att du vill införa planekonomi. Att dyka med huvudet före in i värdepappersforumet och ropa: "Du är vänster! Du är vänster!!" fungerar inte lika bra som i forumsdelarna du vanligen huserar i, min vän.

Skäm inte ut dig, håll lite god ton så kan du lära dig något av oss andra som skriver här och vice versa. Det här är ingen tävling, i den här forumsdelen hjälper vi varandra tjäna pengar - att vara otrevlig tjänar inte någon.
Det var ju själva f-n.. du citerar alltså ett av mina 50 inlägg i denna tråden och eftersom jag där nämnde invandringspolitiken så har vi en bubbla skapad av denne?
Jag tror att det är du min käre vän måste läsa på kring ekonomi för att ens förstå komiken i det uttalandet.

Jag är normalt sett extremt ödmjuk, speciellt i detta delforum.. men du är verkligen droppen som fått det att rinna över.
Går in här med personliga påhopp och försöker nervärdera mina inlägg, vilket i sig är OK men dessutom utan att tillföra något nytt i diskussionen.
Jag vet utifrån dina inlägg att du med största sannolikhet är en fattig student som inte har någon verklig kompetens och erfarenhet kring aktiemarknaden.. Detta i sig är inget negativt, men gör oss andra en tjänst och försök inte spela någon du uppenbarligen inte är.

Släpp nu detta ämne om du inte har några vettiga motargument (vilket du återigen bevisat att du inte har).
Gällande din röda tråd vid bubblor (som är nämnd 50 inlägg bakåt i tråden) så finns det också en gemensam nämnare som du verkar missat, det faktum att ränteläget vid dessa bubblor oftast varit oförändrat eller ökande.

Läget denna gång är att vi har för första gången på väldigt länge en obefintlig sådan, vilket leder helt naturligt till en ökning av kapital.
Folk tömmer alltså sina bankkonton och tankar på sina värdepappersdepåer med detta.
Effekten av detta är att värdet på börsen och därmed kurserna går upp.

Att folk utan kunskap och kompetens kring marknaden kommer inte leda till en bubbla i närtid.
Med värdeökningen som just nu sker och kommer fortsätta åtminstone året ut så finns inte heller någon möjlighet att träffa varken topp eller botten.
Därmed finns det inte heller någon ekonomisk vinning att göra denna "vinsthemtagning".

Men för all del, plocka ut hela ditt studiebidrag från Avanza Zero och vänta på kraschen.

(Ursäkta mitt språk och stavning då jag kör på smartphonen..)
Citera
2015-02-23, 19:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
För var dag så ökar kontot bara. Märklig känsla, väldigt trevligt, men samtidigt oroande.
Citera
2015-02-23, 21:22
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
För var dag så ökar kontot bara. Märklig känsla, väldigt trevligt, men samtidigt oroande.

Visst är det så. Man vet inte om man bör skratta eller gråta
Citera
2015-02-23, 23:02
Medlem
ContractLaws avatar
Man gör nog bäst i att njuta av stunden, även om det känns fel. Tror att detta är något som kommer hålla i sig, speciellt nu med tanke på ränteläget. Ett Grexit eller en ränteökning kan dock rubba detta och sätta oss på väg ner mot första hållplats på runt 0%.
Citera
2015-02-24, 11:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Det finns egentligen ingenting som kan motivera ett ras. Det är redan lågkonjunktur, det pågår redan lite krig och oroligheter i världen, Sydeuropas problem är redan kända och intecknade, allt som kan hända har redan hänt. Företagen går hyggligt, bankerna har stabila och säkra vinster. Ur ett historiskt perspektiv är de senaste årens börsuppgångar relativt blygsamma, det finns ingen "bubbla".

Det finns en viss återhållsamhet på börsen just nu, varje dag börjar med en försiktig nedgång för att sedan med ökande självsäkerhet avsluta uppåt nån procent vid dagens slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in