2015-02-23, 13:31
Medlem
Tony.Starks avatar
Ponera att man blivit antagen till ett grundprogram på tre år, och att man inte klarat av första året/terminen på högskolan på grund av djup depression, och att man missat omtentor alternativt inte klarat dem. Vad händer då nästa termin/andra året börjar och de första kurserna man läser kräver behörighet ifrån kurserna på termin 1.

Vad händer då, Blir man avstängd ifrån programmen. Vad har man för val?
Kan man omregistrera sig på terminen och läsa om kurserna, alltså gå om första året, i så fall måste man söka om programmet på nytt och vänta tills man blir antagen genom att tävla med betyg/högskoleprov för att komma in igen i den programmen som är populär?
Citera
2015-02-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark
Ponera att man blivit antagen till ett grundprogram på tre år, och att man inte klarat av första året/terminen på högskolan på grund av djup depression, och att man missat omtentor alternativt inte klarat dem. Vad händer då nästa termin/andra året börjar och de första kurserna man läser kräver behörighet ifrån kurserna på termin 1.

Vad händer då, Blir man avstängd ifrån programmen. Vad har man för val?
Kan man omregistrera sig på terminen och läsa om kurserna, alltså gå om första året, i så fall måste man söka om programmet på nytt och vänta tills man blir antagen genom att tävla med betyg/högskoleprov för att komma in igen i den programmen som är populär?

Du får inget CSN, då du inte har klarat av minst 37,5 hp (om jag minns rätt). Om andra årets kurser kräver att man har läst kurser från termin 1 får man inte gå på de. Utan antingen får man tenta av rester eller gå om på nytt.
Citera
2015-02-23, 13:51
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Du får inget CSN, då du inte har klarat av minst 37,5 hp (om jag minns rätt). Om andra årets kurser kräver att man har läst kurser från termin 1 får man inte gå på de. Utan antingen får man tenta av rester eller gå om på nytt.

Alltså får man gå om på nytt hursomhelst och läsa om terminen? eller måste man gå igenom hela antagningssystemet ånyo? alltså med andra ord tävla med andra studenter om platser.
Citera
2015-02-23, 14:19
Medlem
Citat:
Alltså får man gå om på nytt hursomhelst och läsa om terminen? eller måste man gå igenom hela antagningssystemet ånyo? alltså med andra ord tävla med andra studenter om platser.

Är du inne på programmet så behöver du inte söka på nytt. Men om du inte uppfyller poängkravet för att bli uppflyttad till högre årskurs måste du se till att ordna det först. Normalt ordnar man då en individuell studieplan i samråd med studievägledaren för att det ska bli så smidigt som möjligt.
Citera
2015-02-23, 14:30
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Är du inne på programmet så behöver du inte söka på nytt. Men om du inte uppfyller poängkravet för att bli uppflyttad till högre årskurs måste du se till att ordna det först. Normalt ordnar man då en individuell studieplan i samråd med studievägledaren för att det ska bli så smidigt som möjligt.

Jag är inne på programmet sedan ht14 vilket är en grund program på tre år.
Om jag inte uppfyller poängkravet för andra året ht15, blir jag då avstängd/utslängd från hela programmet, eller kan man läsa om kurserna på högskolan och gå om första året utan att söka om på nytt med betyg eller högskoleprov. Och ifall man klarar tentorna och poängkraven senare, vad händer då får man fortsätta nästa termin?

Ex,
börjar ht14 i september och klarar inte terminen/året och skolan slutar i jun vt15i.
Dags för ht15 i september och jag får inte fortsätta pga att jag inte har behörighetskrav av ej klarade kurser. Vad gör jag då, kan jag läsa om hela terminen med nya studenter som börjar första året ht 15, och i så fall måste jag konkurrera om platser fast än jag är antagen programstudent sedan ht14.

Jag hoppas att jag har förklarat det bra, då allt känns så himla krångligt nu.
Citera
2015-02-23, 14:39
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Jag är inne på programmet sedan ht14 vilket är en grund program på tre år.
Om jag inte uppfyller poängkravet för andra året ht15, blir jag då avstängd/utslängd från hela programmet, eller kan man läsa om kurserna på högskolan och gå om första året utan att söka om på nytt med betyg eller högskoleprov. Och ifall man klarar tentorna och poängkraven senare, vad händer då får man fortsätta nästa termin?

Ex,
börjar ht14 i september och klarar inte terminen/året och skolan slutar i jun vt15i.
Dags för ht15 i september och jag får inte fortsätta pga att jag inte har behörighetskrav av ej klarade kurser. Vad gör jag då, kan jag läsa om hela terminen med nya studenter som börjar första året ht 15, och i så fall måste jag konkurrera om platser fast än jag är antagen programstudent sedan ht14.

Jag hoppas att jag har förklarat det bra, då allt känns så himla krångligt nu.

Antingen kompletterar du det du missat eller så ansöker du på nytt.
För övrigt är ett år två terminer.
Citera
2015-02-23, 14:45
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Antingen kompletterar du det du missat eller så ansöker du på nytt.
För övrigt är ett år två terminer.

När man ansöker på nytt, måste man konkurrera med betyg/högskoleprov med andra studenter?
Eller har man rätt att gå om terminen vanligt dvs utan att konkurrera med andra studenter om platserna.

Ifall man kompletterar tex kurserna på egen hand och skriver sedan omtentor och vad händer sedan? måste man vänta tills den rätta terminen med kurserna kommer upp, och i så fall måste man då ansöka också på nytt genom betyg/högskoleprov eller har man rätt att läsa terminen då man från början redan blivit antagen programstudent.
Citera
2015-02-23, 16:50
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Vet inte hur det är på just den högskolan som du läser på men jag har befunnit mig i en liknande situation. Jag började plugga på ett program ht 2013 och blev då sjuk(alltså deprimerad) in bit in på terminen, vilket gjorde att jag inte klarade att ta poängen. Löste det med att universitet omregistrerade mig ht 2014. Och då behövde jag inte konkurera med någon om platserna.

Angående studielån så kan du få det igen när du återupptar pluggandet. Förutsatt att du kan fixa ett läkarintyg för perioden du inte klarade av studierna och att du skriver ihop ett PM till CSN där du förklarar varför du hamnat i den här situationen.

Hoppas det löser sig för dig!
Citera
2015-02-23, 18:38
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Ofta finns möjligheten att söka dispens från tröskelkraven, men det är nog främst aktuellt om det är en kurs du har missat, inte om du har sumpat hela året.
Citera
2016-03-09, 21:12
Avslutad
Startar tråden igen för att försöka få svar på en liknande situation.

Jag är antagen på ett 3 årigt kandidatprogram inom företagsekonomi (dock inte vanliga fek). Planeringen för programmet är som följer:

år 1: Företagsekonomiska kurser.
år 2: Språkkurser, i detta fall Franska 1 och 2. Alltså ingen som helst koppling för framtida företagsekonomiska kurser på år 3.
år 3: hösten - valfria kurser (helst inom FEK), Våren - FEK och uppsats.

I mitt fall har jag klarat hela år 1 och första terminen av språkstudierna, alltså 90 poäng. Franska 2 har dock gått sämre och funderar starkt på att hoppa av. Dock skulle jag vilja vara kvar på själva programmet då man är garanterad plats på kurserna i år 3 om man går ett program. Om man söker som fristående är intaget baserat på antal lästa högskolepoäng. Om jag hoppar av är inte mina inlästa poäng särskilt starka och det skulle vara svårt för mig att komma in på vårterminen.

Kan jag gå kvar i Franska 2, utan att göra någonting, bara gå dit för att få det att se ut som att jag går kvar? Dvs att jag blir underkänd under hela våren, men ändå får vara kvar på programmet? Har pratat med en studievägledare som påstår att Franska Institutionen på skolan kan kicka ut mig för att jag inte är tillräckligt aktiv/gör tillräckligt (oklar förklaring som jag bett få utredd) och därmed förlora min plats på programmet. Hon vill istället att jag ska meddela henne om jag tänker hoppa av. Något som bara kan vara skadligt för min egen del för framtida studier.

Kan det verkligen stämma det hon säger? Borde inte jag kunna få F i 30 poäng franska men ändå få fortsätta på programmet? Franskan har egentligen inget med mina framtida studier att göra då programmet är företagsekonomisk. Jag förstår att jag inte får programnamnet på min examen men det gör inget.

Återigen, jag har ställt samma frågor till studievägledaren för mitt program men jag litar inte riktigt på vad hon säger. Litar på Flashback, här brukar folk ha koll!

Om jag har förklarat dåligt får jag försöka igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in