Sedan ca 25-årsdagen kan man säga att det har tippat över ganska snabbt både på forumet och på andra ställen till att slutsatsen är att CP inte hade något som helst med saken att göra. En förändring som skedde mycket snabbt trots organiserade försök att baktala och smutskasta sådana som drev den frågan. Officiellt är det numera ingen som driver gamla PU:s linje om CP eller en ensam mördare och där är det inaktiv tystnad som gäller numera.
Sedan 25-årsdagen har den av Anders Jallai, i sin skönlitterära serie böcker som handlar om saker som hänt i verkligheten sedan 50 talet, lanserade hypotesen att motiven handlar om förment landsförräderi lokalt i Sverige men med internationella kopplingar snabbt vunnit mark. Inofficiellt och officiellt stöds den av ganska många och namnkunniga personer med djupa kunskaper om underrättelsehistoria och om Palmemordet som framgått av upprop etc.
Idag kan man nog säga att tråden här i mångt och mycket bidrar med att till skillnad från vad t ex Jallai gjort försöka få ned motivbilden till Sveavägen och eventuella utförare samt de som sedan aktivt verkar ha försökt mörklägga saker i utredningen genom att dels värdera de bevis som är kända kring mordplatsen och omgivningarna dels försöka gräva kring annat i arkiv etc. Detta sker i viss motvind från sådana som inte verkar vilja att det ens diskuteras. Ofta sammmanfaller dessa med sådana som stod för baktaleri och motstånd då landsförrädarhypotesen formerades.
I det fallet måste man nog objektivt sett konstatera att mycket framkommit som stärker bilden men att man knappast är framme ännu vid en slutlig lösning men att det mycket väl kan finnas fler uppgifter dolda i utredningens arkiv och annorstädes som skulle kunna ge det.
I debatten idag finns ingen officiell linje från myndigheternas sida och bland sk privatspanare utspelas en till synes evig kamp mellan gamla ofta ganska fantasifulla "teorier" som tidigare inte visat sig hålla vatten i återuppväckt form och de som försöker bekräfta eller falsifiera det som slarvigt kan kallas landsförrädarhypotesen.
Särskilt verkar vissa namn som tidigare varit välkända i saken orsakar ökad aktivitet och intensitet i debatten när de kommer i diskussionens focus. Ömma punkter där är namn som CGÖ, VG, SE, AK, BW, SB och major Grundborg samt olika poliser och underättelsetjänsterna (både Säpo och IB/SSI) samt Holmer och Ebbe.
Publikt kan man nog sammanfatta det som så att det finns ett stort intresse i en begränsad grupp för att knyta ihop ett landsförrädarspår med händelserna kring mordplatsen och utredningen för att kunna bekräfta eller avskriva ett sådant spår och att vissa framsteg sker där men att man är långt ifrån framme i brist på tillgång till information men väldigt lite annan konstruktiv dialog.
Inofficiellt finns det allt färre linjer som inte kan bekräftas kvar. En av dessa säger att mordet löstes för mer än 28 år sedan men att sanningen aktivt mörkats och hemligstämplats med hänvisning rikets säkerhet liksom det kan misstänkas att det har skett och sker i andra fall som när det gäller t ex vår signalspaning med bland annat DC3:an, vapenaffärerna med Iran/Irak, ubåtskränkningarna, smugglingen av militärteknologi på Estonia, vapenfabriker i Saudi, stasispioner mm.
Som mycket aktiv lurker i den här tråden måste jag säga att Skandiamannen är mest intressant. Personligen skulle jag inte bli det minsta förvånad om det var han som mördade Palme. Varför?
Kokar vi ned mordet till det mest väsentliga, nämligen vittnen som såg mordet på nära håll och andra, verifierade, omständigheter i direkt anslutning till mordplatsen, så finner vi att 1) Skandiamannen var på plats, 2) Skandiamannens vittnesmål stämmer inte alls med andras vittnesmål (vilka i stort var samstämmiga) och inget vittne placerar honom på plats efter mordet. 3) Tvärtom passar han som handen i handsken på en närmast samstämmig vittnesskildring av mördaren.
Som mycket aktiv lurker i den här tråden måste jag säga att Skandiamannen är mest intressant. Personligen skulle jag inte bli det minsta förvånad om det var han som mördade Palme. Varför?
Kokar vi ned mordet till det mest väsentliga, nämligen vittnen som såg mordet på nära håll och andra, verifierade, omständigheter i direkt anslutning till mordplatsen, så finner vi att 1) Skandiamannen var på plats, 2) Skandiamannens vittnesmål stämmer inte alls med andras vittnesmål (vilka i stort var samstämmiga) och inget vittne placerar honom på plats efter mordet. 3) Tvärtom passar han som handen i handsken på en närmast samstämmig vittnesskildring av mördaren.
Ockhams rakkniv har nog aldrig varit så vass
Jag håller med om att det är något fuffens med Skandiamannen men utöver Anna Haga finns det väl inte ett enda vittne som säger sig ha sett honom på mordplatsen? Tråden har diskuterat huruvida Skandiamannen passar ihop med Björkmans vittnesmål och det gör han väl inte heller - han skulle väl i så fall ha gått framför AB men bakom LOP en bit.
Det här med att Skandiamannen själv säger att hans klädsel matchar signalementet på mördaren - stämmer det? Var han klädd så som vittnena beskrev mördaren?
Jag håller med om att det är något fuffens med Skandiamannen men utöver Anna Haga finns det väl inte ett enda vittne som säger sig ha sett honom på mordplatsen? Tråden har diskuterat huruvida Skandiamannen passar ihop med Björkmans vittnesmål och det gör han väl inte heller - han skulle väl i så fall ha gått framför AB men bakom LOP en bit.
Det här med att Skandiamannen själv säger att hans klädsel matchar signalementet på mördaren - stämmer det? Var han klädd så som vittnena beskrev mördaren?
Jag har sett det nämnt att Anna Hage skulle ha observerat SE (Skandiamannen) på plats, men har inte sett en källa till det. Enligt hennes tidiga vittnesmål såg hon LP, den man som gav mun-mot-mun (namnet på den här killen kommer jag inte på just nu, men det är inte SE), och ev. gärningsmannen som, när hon anländer till plats, befinner sig c. 5-7 meter in på Tunnelgatan, springande österut. Alltså, hennes vittnesmål är ju när-identiskt med de andra vittnesålen: "Hon uppfattade denne man - X - som vara medelålders, mörk och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka." http://www.itdemokrati.nu/page36l.html
Som jag begriper det stämmer vittnesskildringarna väl överens med hur Skandiamannen själv beskriver hur han var klädd. Vet inte om det finns oberoende uppgifter från t.ex. väktarna i Skandiahuset som kan bekräfta det.
Jag har sett det nämnt att Anna Hage skulle ha observerat SE (Skandiamannen) på plats, men har inte sett en källa till det. Enligt hennes tidiga vittnesmål såg hon LP, den man som gav mun-mot-mun (namnet på den här killen kommer jag inte på just nu, men det är inte SE), och ev. gärningsmannen som, när hon anländer till plats, befinner sig c. 5-7 meter in på Tunnelgatan, springande österut. Alltså, hennes vittnesmål är ju när-identiskt med de andra vittnesålen: "Hon uppfattade denne man - X - som vara medelålders, mörk och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka." http://www.itdemokrati.nu/page36l.html
Som jag begriper det stämmer vittnesskildringarna väl överens med hur Skandiamannen själv beskriver hur han var klädd. Vet inte om det finns oberoende uppgifter från t.ex. väktarna i Skandiahuset som kan bekräfta det.
PS. Vi vet ju, tack vare stämpeln och väktarnas vittnesmål i Skandiahuset, att SE befann sig i direkt anslutning till mordet, men vi vet också att inget vittne placerar honom där direkt efter mordet. Då kan vi dra slutsatsen att Skandiamannen försvann från platsen antingen direkt innan eller i direkt samband med mordet. Det finns flera vittnesmål som ser en man fly från platsen direkt efter det att skotten föll. Den mannen är när-identisk med Skandiamannen (vilket Skandiamannen också påpekar).
Tillochmed Björkmans vittnesmål styrker ju att det var en man med lång rock som sköt Palme - i likhet med i princip alla andra vittnesmål. Det som mest skiljer de olika vittnesmålen är huruvida gärningsmannen bar huvudbonad.
"Klockan är 23,15. Filmen är slut och publiken strömmar ut på trottoaren utanför biografen. ingen lägger särskilt märke till mannen som står omedelbart till höger om entrén."
Citat:
Ursprungligen postat av Sven Anér i artikeln ovan
Den beskrivningen är på två punkter diametralt motsatt Ulrikas beskrivning. Ulrikas Grand-man står till vänster om entrén,
Vänster och höger är samma sak, men det har inte Sven Anér insett. Det är därför som man talar om "skiers right" och "skiers left" när man skall beskriva t.ex. var man skall köra ned från ett berg, i skdåkningssammanhang. Det gäller alltså att klargöra från vilken position man gör sin beskrivning, nedifrån berget, eller uppifrån när man kör ned?
Likadant vid bion - stog Granmannen på "skiers right" (på sydsidan) eller stog han till höger om ingången (dvs norr om) för den som står utanför Grand och tittar in, som Grandmannen själv?
Och vad hade Anér tänkt att man skulle utreda om det här då? En person har sett en gubbe vid Grand som inte berätta vad klockan är. Man har fått ett signalement på en helt vanlig person, klädd på ett ytterst alldagligt sätt. Men visst, det hade ju varit bra att stoppa in i sina sammanställning och kartläggning av folks rörelser kring mordplatsen före och efter mordet. Synd bara att man inte gjorde någon sådan kartläggning att stoppa in informationen i...
Kanske var det inte så många som kutade runt i mörk rock som man kan tro, i området vid den här tiden? Kanske bara var 5 stycken? Svårt att veta när man inte gjort någon sammanställning.
Nja, Anna Haga säger väl bara att "någon vaktmästare från Skandia tillkom också" eller något sådant. Hon identifierar vad jag vet aldrig SE. Och vad jag vet gjordes ingen kontroll bland vittnena för att se vem som kände igen vem och så. Det kanske man aldrig gör, men det är nog inte så dumt eftersom man då enklare kan klargöra vem som gjorde vad, vem stog var, vem kan ha sett vad osv. + att man kan minska risken för sammanblandningar och missförstånd. Men det senare verkar ju inte ha varit någon hög prioritet hos spaningsledningen den första tiden.
Annars stämmer skandiamannens klädsel fint överens med den samlade bilden av gärningsmanens klädsel.
Den person som går upp bakom sveriges Statsminister, en fredagkväll efter löning på Stockholms mest trafikerade gata, med en revolver innehållande pansarbrytande skott som med säkerhet kommer att släcka OPs liv behöver besitta några eller samtliga av följande egenskaper.
1. Motiv
2. Vetskap om Statsministerns position.
2. En plan för att komma undan efter skottet.
3. Kyla/Närvaro
4. Lokalkännedom
5. Fysisk kapabilitet
6. Erfarenhet av handeldvapen
7. Möjlighet att göra sig av med bevis
8. Möjlighet att minimera antal vittnen
Jag menar att en nyckel ligger i profilen hos gärningmannen. Vem är kapabel att skjuta sveriges statsminister med sällskap mitt i stan en fredagkväll på en meters avstånd och dessutom komma undan?
Ovanstående lista utgör i min bok endast en möjlighet. Att personen var proffs och lejd av någon.
Den person som går upp bakom sveriges Statsminister, en fredagkväll efter löning på Stockholms mest trafikerade gata, med en revolver innehållande pansarbrytande skott som med säkerhet kommer att släcka OPs liv behöver besitta några eller samtliga av följande egenskaper.
1. Motiv
3. Kyla/Närvaro
4. Lokalkännedom
5. Fysisk kapabilitet
Jag menar att en nyckel ligger i profilen hos gärningmannen. Vem är kapabel att skjuta sveriges statsminister med sällskap mitt i stan en fredagkväll på en meters avstånd och dessutom komma undan?
Ovanstående lista utgör i min bok endast en möjlighet. Att personen var proffs och lejd av någon.
Vi får inte glömma bort att bara ett av två skott faktiskt träffade (alldeles oavsett vem den andra kulan var ämnad för.)
Uttalandet om "...en vaktmästare från Skandia" ska väl härröra från hennes vittnesmål i tingsrätten, men jag har inte sett det dokumenterat i skrift eller hört det på något ljudband därifrån.
Vid det tredje förhöret med AH den 3 april nämner hon, på frågan om hon hörde någon annan människa i närheten, att "Det var någon som började rycka i benen, eller någonting...". Det passar bra med tillsammans med SE:s egen uppgift att han hjälpt till att få över OP i framstupa sidoläge.
I övrigt finns mig veterligen ingen vittnesuppgift som matchar hans närvaro, och jag håller med om att han är väldigt suspekt (minst sagt) och svår att få grepp om.
1. Motiv
3. Kyla/Närvaro
4. Lokalkännedom
5. Fysisk kapabilitet
Jag skulle vilja lägga till en viktig förutsättning: att ha stöd från mäktiga krafter i samhället.