2014-05-19, 13:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Hej, jag vill börja med att säga att jag är väldigt osäker på vart jag skulle skapa tråden så mod kan gärna flytta den om det behövs.

Det är så att en person funnits på ratsit och upplysning så länge jag känt personen men nu för någon månad sen upptäckte jag att han inte längre finns där. Jag vet att han befinner sig i Sverige fortfarande så han har inte flyttat utomlands, någon skyddad identitet är det inte heller då jag känner honom och vet med stor säkerhet att han inte behöver det. Jag är ganska säker på att han inte har en lägenhet utan bor hos kompisar (det har han gjort i flera år). Det ska tilläggas att killen inte är haj på datorer och jag tror inte han skulle kunna fixa något själv så att han försvann.

Det jag undrar är alltså hur man kan försvinna från ratsit för jag trodde att alla som är folkbokförda i Sverige står med där? Man står väl med även fast man inte är kriven på en adress? Och om man är borta från ratsit, finns man då med i sktteverkets uppgifter.

Tackar så jätte mycket för svar och som sagt ändra förumet om det behövs.

(förlåt om jag skriver osammanhängand)

Om du känner personen får du väl åka till hans gamla adress och ringa på; -"men tjena, det var länge sedan ska vi dela på några öl"?? typ"! Om han inte finns där får du fråga om de som bor där nu vet något.
Som andra skrivit i tråden att byta namn är ett bra sätt att klippa trådar bakåt det som finns på google folk som tror det vet vem man är etc.

PS ni som vet.. efter 3 år på kriminalvårdsanstallt var skrivs man då, på anstalten?
Citera
2014-05-19, 14:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om du känner personen får du väl åka till hans gamla adress och ringa på; -"men tjena, det var länge sedan ska vi dela på några öl"?? typ"! Om han inte finns där får du fråga om de som bor där nu vet något.
Som andra skrivit i tråden att byta namn är ett bra sätt att klippa trådar bakåt det som finns på google folk som tror det vet vem man är etc.

PS ni som vet.. efter 3 år på kriminalvårdsanstallt var skrivs man då, på anstalten?

Man är skriven på kriminalvårdsanstalten, utan i första hand den bostad där denne har störst anknytning till. Finns ingen fastighet så lär folkbokföring på församling bli nästa alternativ.
Citera
2014-05-19, 22:06
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag vill gärna få den spännande upplösningen. Någon har föreslagit namnbyte. Ja, då försvinner man. Men TS skrev att han hade personnumret, och det ändras ju inte.
Jag vet en person som sitter i fängelse. Men han finns med på Ratsit, dock utan adress.
Citera
2014-05-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Misstänker att det rör sig om en så kallad "teknisk avregistrering" vilket innebär att personnumret helt enkelt avregistreras från folkbokföringen utan att personen avlidit eller utvandrat, 21 § Folkbokföringslagen; detta sker efter att personen under två år varit folkbokförd utan känt hemvist.

Ratsit hämtar, genom något kreditupplysningsföretag, sina uppgifter från SPAR - Statens personandressregister - som gallrar uppgifterna senast tre år efter att dessa avregistrerats i folkbokföringen, 16 § SPAR-förordningen.

Uppgifterna finns kvar i fem år hos SPAR, varifrån kreditupplysningsföretag hämtar sin data. Först är personnumret folkbokfört som utan känt hemvist i två år, därefter avregistreras det i folkbokföringen. Statusen hos SPAR blir då något i stil med "obefintlig", eller liknande. När sedan tre år passerat, är SPAR tvingade att radera personnumret enligt ovan nämnda förordning.

Tack så jätte mycket för svaret jag antar att det här förmodligen är det som hänt. Jag är fortfarande lite fundersam eftersom att han stått skriven på en adress (som han visserligen inte bott på) på både ratsit och upplysning, alltså inte som "utan känd hemvist". Kanske bara blivit någon bugg jag vet inte.
Citera
2014-05-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Det är ett ex så gå dit och dela på öl går inte Plus att jag inte vet vart han bor längre, tror att han som han gjort i två år tillbaka fortfarande är hemlös och bor hos olika kompisar.
Citera
2014-05-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Namnbyte?

Bra tanke men jag tror inte det. Jag tvivlar på att den här personen ens vet hur man gör för att byta namn så...

Edit: Så var det ju det här med personummret det ändras ju inte men han kommer inte upp när jag söker.
Senast redigerad av marshemi 2014-05-19 kl. 23:34.
Citera
2014-05-20, 00:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Man finns inte på Ratsit om man
- Avlider
- Flyttar utomlands
- Är under 16 år (eller är det 18?)
- Har skyddade personuppgifter
- Saknar känd hemvist (detta verkar dock inte gälla alla)

Så de är de tänkbara förklaringarna gällande personen du söker. En annan förklaring kan vara att personen bytt namn.

Kan tillägga att det tog ett halvår innan jag försvann från ratsit när jag flyttade utomlands. Att komma tillbaka till ratsit efter återinvandring tog dock bara ett par veckor.
Citera
2015-02-23, 11:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Det är ett ex så gå dit och dela på öl går inte Plus att jag inte vet vart han bor längre, tror att han som han gjort i två år tillbaka fortfarande är hemlös och bor hos olika kompisar.

Har du koll på hans föräldrar?

I så fall kan du ringa Skatteverket och kolla upp han via dessa – fråga var dessa personers son har tagit vägen. De kan då meddela dig om han saknar folkbokföringsadress (tror dock att man finns på Ratsit då), är avliden, bytt namn eller flyttat utomlands. Har han skaffat skyddad identitet så tror jag de kan säga att de har ett barn med skyddad identitet, de kan dock inte se några uppgifter om denne – inte ens vad det är för kön.
Citera
2018-04-29, 17:19
Avslutad
Jag undrar också över detta... Jag känner en hel familj som jag vet vad dom heter och jag vet var dom bor men dom finns inte på ratsit.
Citera
2024-09-27, 12:38
Medlem
En person blev direkt efter sin fängelsevistelse borttagen från alla sidor och personnummer går inte att söka på. Har han blivit tjallare och fått ny identitet i annan stad av polisen?
Citera
2024-09-27, 14:13
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
En person blev direkt efter sin fängelsevistelse borttagen från alla sidor och personnummer går inte att söka på. Har han blivit tjallare och fått ny identitet i annan stad av polisen?

Idag är det väldigt enkelt att ta bort sig själv från Ratsit.
Bara hänvisa till GDPR.
Citera
2024-09-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Idag är det väldigt enkelt att ta bort sig själv från Ratsit.
Bara hänvisa till GDPR.

Finns massvis med andra sidor. Och lexbase adresser hänvisar nog till folkbokföringen så adressen borde stå där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in