2015-02-22, 19:07
Medlem
SR:
Citat:
I Ukrainas näst största stad Charkiv har minst två människor dödats och fler skadats i ett sprängdåd mot en fredsmarsch.
Hur vanligt är det att man skriker "Ära åt Ukraina! Död åt fienden!" på en fredsmarsch?
2015-02-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
SR:
Hur vanligt är det att man skriker "Ära åt Ukraina! Död åt fienden!" på en fredsmarsch?

Skrek dom verkligen det? Jag tycker man läser alldeles för ofta om hur ukrainare ropar om död åt fiender, ära till nazister och Gud vet vad... Men till 90 % av fallen ropas det "slava ukraini" (ära till Ukraina) med svarsropet "heroyam slava" (ära till hjältar). Sen kan det för all del ropas en del om moskoviter ibland, liksom Putin. Men jag är ganska säker på mycket av skandalrubrikerna om ära till nazister och liknande bara missförstånd (om än medvetna). Speciellt om vi pratar om större demonstrationer.
2015-02-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Skrek dom verkligen det? Jag tycker man läser alldeles för ofta om hur ukrainare ropar om död åt fiender, ära till nazister och Gud vet vad... Men till 90 % av fallen ropas det "slava ukraini" (ära till Ukraina) med svarsropet "heroyam slava" (ära till hjältar). Sen kan det för all del ropas en del om moskoviter ibland, liksom Putin. Men jag är ganska säker på mycket av skandalrubrikerna om ära till nazister och liknande bara missförstånd (om än medvetna). Speciellt om vi pratar om större demonstrationer.
Det var en högerextrem demonstration. Lägg märke till Svobodas och Högra sektorns flaggor.
2015-02-22, 19:54
Medlem
Majdananhängare lämnar landet. Ingen vill bo i Ukraina.
Citat:
Ukraine is arguably more corrupt today than it was under Yanukovych. As one former racketeer told me, "At least in the old days, you knew who the boss was." Corruption has become decentralized, and, as a consequence, more difficult to track down.
http://www.vice.com/read/the-heroes-of-the-euromaidan-revolution-are-leaving-ukraine-979
2015-02-22, 20:02
Medlem
Citat:
Det var en högerextrem demonstration. Lägg märke till Svobodas och Högra sektorns flaggor.

Det var en minnesmarsch för de som dig vid maidan och Ukrainas självkänsla. Det fanns noll högerextrema förtecken. Vi måste ha sett bilder av totalt olika händelser...

På tal om bilder så släppte SBU just en video av gripandet av terrorister. Utrustade med en rysk granatkastare i bilen. Vid förhör ska ledaren ha erkänt utbildning och instruktioner från Ryssland.
2015-02-22, 20:06
Medlem
Citat:
Det var en minnesmarsch för de som dig vid maidan och Ukrainas självkänsla. Det fanns noll högerextrema förtecken. Vi måste ha sett bilder av totalt olika händelser...

På tal om bilder så släppte SBU just en video av gripandet av terrorister. Utrustade med en rysk granatkastare i bilen. Vid förhör ska ledaren ha erkänt utbildning och instruktioner från Ryssland.
Jag tänkte på denna video. Finns det flera?
2015-02-22, 20:13
Medlem
Citat:

En flagga från högra sektorn, ett par från svoboda, men jag ser inga högerextrema förtecken. Det är ett par nationalistiska organisationer och självklart måste de också få delta. När bomben briserar ropar man "ära till hjältar". Deltagarna - och de syns ännu tydligare på bilder från torget senare under dagen - är vanliga ukrainare, ungdomar, barnfamiljer och pensionärer. Det är inte direkt fackelmarschen i Kiev, om man säger så... Och jag är den första att erkänna att en del ukrainska demonstrationer har alldeles för mycket "speer" i sin dramaturgi.
2015-02-22, 20:14
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Majdananhängare lämnar landet. Ingen vill bo i Ukraina.

http://www.vice.com/read/the-heroes-of-the-euromaidan-revolution-are-leaving-ukraine-979

Frågan jag ställer mig då är, korrupt inom vad? Försvinner det pengar eller köpts det budgivning inom entreprenad för miljarder, eller är det små-korruption? För till och med Sverige är mer korrupt än folk fattar..

Man kan ju inte säga att ett land är korrupt när det är fullskaligt krig och det är ont om pengar och planering, bara för att den där bruden uppmärksammar att det inte finns pengar till sjukvården gör ju inte landet korrupt.

Att nån läkare tar emot pengar och ser det som en muta så går det ju knappast att beskylla resten av landet eller Poroshenko för det.

Citat:
“Presumably there is money,” said Konstantin Sidorenko, a consultant anaesthetist at the institute, when we first met in July. “But for some reason that money doesn’t reach the most important places, like intensive care. So it means we have to earn everything ourselves.”

The phrase “earn everything ourselves”, he explained, is a euphemism for taking bribes, though Sidorenko was quick to point out that this wasn’t something he wanted to do. He led the team of doctors running intensive care, so he was responsible for the institute’s most vulnerable patients. Clinically, he felt he had no choice but to take the money."
Senast redigerad av QuattroCarl 2015-02-22 kl. 20:23.
2015-02-22, 20:27
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:

Vet du vad dessa sårade soldater tillhör för enhet? Klart att dom marscherade under svobodaflaggor...

Av skadorna och antalet offer döma så verkar det var en handgranat som lobbats in i täten av demonstrationen.

I ett verkligt terrorattentat ala Irak eller Afghanistan hade antalet dödade varit katastrofalt många.

T.ex med en riktad truppmina, hade denne fällt över hundra av de demonstrerande permanent...

Förövarna verkar vilja begränsa skadorna till täten av tåget...
Senast redigerad av naturtvål 2015-02-22 kl. 20:33.
2015-02-22, 20:28
Medlem
Citat:
En flagga från högra sektorn, ett par från svoboda, men jag ser inga högerextrema förtecken. Det är ett par nationalistiska organisationer och självklart måste de också få delta. När bomben briserar ropar man "ära till hjältar". Deltagarna - och de syns ännu tydligare på bilder från torget senare under dagen - är vanliga ukrainare, ungdomar, barnfamiljer och pensionärer. Det är inte direkt fackelmarschen i Kiev, om man säger så... Och jag är den första att erkänna att en del ukrainska demonstrationer har alldeles för mycket "speer" i sin dramaturgi.
Deltagarna var män i 20-30 årsåldern. Kvinnan med barnvagnen var förbipasserande. Min gissning är att det var just Svoboda och Högra sektorn som var målet.
2015-02-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Vet du vad dessa sårade soldater tillhör för enhet? Klart att dom marscherade under svobodaflaggor...
Spola fram till 0:40 (symbolen på armen). Någon som känner igen den?
Senast redigerad av bloodsucker 2015-02-22 kl. 20:34.
2015-02-22, 20:42
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Spola fram till 0:40 (symbolen på armen). Någon som känner igen den?

Jag får det till att det står: УКРАTНА! Vad betyder detta? Någon? Provade att googla men det gav inget....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in