2015-02-21, 20:36
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kriget har också vänt på mediafronten allt fler vänder fiaskot unkraina ryggen!

Några axplock i den nya retoriken:

"Så har västvärlden svikit Ukraina................

Väst har aktivt uppmuntrat en orientering mot väst som ofelbart skulle leda till kraftfulla ryska motreaktioner. När så den ryska reaktionen kommit, i form av militärt våld, har man raskt dragit sig undan, skriver professor Stefan Hedlund."

"Det finns förvisso inget som helst försvar för Rysslands agerande. Men samtidigt kan inte västvärldens politiska ledare frånsvära sig en betydande del av det moraliska ansvaret för det som skett. Genom att utgå ifrån att Ryssland passivt skulle se på när Ukraina integrerades i väst har man visat prov på ett totalt sammanbrott av allt strategiskt tänkande, och av alla ambitioner att söka förstå motparten."

Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sa-har-vastvarlden-svikit-ukraina_4348839.svd

Analyserar man t.ex. hur expressen skriver om Mikael Skillt så är det föga smickrande för honom och för de övriga i azov!

Ordet krypskytt som han tilldelats är ett föga heroiskt epitet!

En krypskytt är i regel benämnt så för att symbolisera en ensam prickskytt som utför terror mot CIVILBEFOLKNINGEN samt dom militära styrkorna. En prickskytt används bara mot militära styrkor.

Men stämmer utsagorna om azovs framfart i Novorossia är beteckningen mitt i prick!

Källa: http://www.expressen.se/nyheter/svensk-nazist-skryter-om-att-han-har-dodat/
Senast redigerad av naturtvål 2015-02-21 kl. 21:33.
2015-02-21, 20:49
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det mest intressanta som kommit fram de senaste dagarna är nyheterna från Ryssland. I går kunde jag visa på hur det går till i praktiken när ryska soldater värvas till kriget mot Ukraina, och i dag har Novaya Gazetas chefredaktör gått ut och sagt att man har konkreta bevis för att Ryssland planerat att stycka upp Ukraina INNAN Janu tvingades bort:

Read more here: http://www.mcclatchydc.com/2015/02/21/257386/russian-news-report-ukraine-invasion.html#storylink=cpy

Det mest intressanta jag har läst är att USA planerade övertagandet av Ukraina redan 1997!

Citat:
One of the keys may be found by looking back at Zbigniew Brzezinski’s 1997 book, The Grand Chessboard in which he wrote, “Ukraine, a new and important space on the Eurasian chessboard, is a geopolitical pivot because its very existence as an independent country helps to transform Russia. Without Ukraine, Russia ceases to be a Eurasian empire.”

“However, if Moscow regains control over Ukraine, with its 52 million people and major resources as well as access to the Black Sea, Russia automatically again regains the wherewithal to become a powerful imperial state, spanning Europe and Asia.”

The former national security advisor to Jimmy Carter from 1977 to 1981 and top foreign policy advisor to Barack Obama, Brzezinski wrote that US policy should be “unapologetic” in perpetuating “America’s own dominant position for at least a generation and preferably longer still.”

Brzezinski delved into the importance of little known Ukraine by explaining in his 1997 book, “Geopolitical pivots are the states whose importance is derived not from their power and motivation but rather from their sensitive location… which in some cases gives them a special role in either defining access to important areas or in denying resources to a significant player.”

“Ukraine, Azerbaijan, South Korea, Turkey and Iran play the role of critically important geopolitical pivots,” he wrote in The Grand Chessboard, a book viewed by many as a blueprint for US world domination.

Brzezinski wrote that Eurasia is “the chessboard on which the struggle for global primacy continues to be played,” and that “it is imperative that no Eurasian challenger emerges, capable of dominating Eurasia and thus also of challenging America.”

http://original.antiwar.com/chris_ernesto/2014/03/14/brzezinski-mapped-out-the-battle-for-ukraine-in-1997/
2015-02-21, 21:02
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Hur ska det fetstilta förstås? "Så kallade" – är dom separatister eller inte?
Det vet du mycket väl, att många av dem är ryska soldater. Utsocknes, alltså.
2015-02-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det vet du mycket väl, att många av dem är ryska soldater. Utsocknes, alltså.
Nej, det vet jag inte. Jag vill se bevis. Inga spekulationer eller passviftande. Visa mig 200 ryska soldater KIA/WIA/POW.
2015-02-21, 21:10
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det mest intressanta jag har läst är att USA planerade övertagandet av Ukraina redan 1997!

http://original.antiwar.com/chris_ernesto/2014/03/14/brzezinski-mapped-out-the-battle-for-ukraine-in-1997/

Skärp dig nu, det är en viss skillnad mellan officiella dokument och ett påstående på en antivästlig blogg. Om du kan visa konkreta bevis för att USA har orkestrerat detta så kommer jag att tro på dig, men än så länge har inget sådant framkommit.

Citat:
Nej, det vet jag inte. Jag vill se bevis. Inga spekulationer eller passviftande. Visa mig 200 ryska soldater KIA/WIA/POW.

Läs dessa artiklar:
http://kommersant.ru/doc/2671088
http://www.usnews.com/news/world/articles/2015/02/21/russian-conscripts-tell-of-fears-of-being-sent-to-ukraine

Där får du en god bild av hur det hela går till, utan överdrifter om slavsoldater och liknande.
Senast redigerad av bernad_law 2015-02-21 kl. 21:13.
2015-02-21, 21:16
Medlem
Citat:
Läs dessa artiklar:
http://kommersant.ru/doc/2671088
http://www.usnews.com/news/world/articles/2015/02/21/russian-conscripts-tell-of-fears-of-being-sent-to-ukraine

Där får du en god bild av hur det hela går till, utan överdrifter om slavsoldater och liknande.
Jag har redan kommenterat artikeln.
2015-02-21, 21:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Jag har redan kommenterat artikeln.

Då anser du väl att dessa artiklar beskriver ungefär hur det går till när man sänder ryska soldater till Ukraina, eller? Det är ju helt uppenbart att man inte slåss i ryska förband, men i nyuppsatta "folkrepublik"-styrkor bemannade med ryska soldater och med ryska vapen, åtminstone om man tar till sig vad dessa soldater berättar för journalisterna.
2015-02-21, 21:29
Medlem
bernad_laws avatar
Godkända språk på FB är engelska, svenska, norska och danska, inga andra. /Mod
2015-02-21, 21:30
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Då anser du väl att dessa artiklar beskriver ungefär hur det går till när man sänder ryska soldater till Ukraina, eller? Det är ju helt uppenbart att man inte slåss i ryska förband, men i nyuppsatta "folkrepublik"-styrkor bemannade med ryska soldater och med ryska vapen, åtminstone om man tar till sig vad dessa soldater berättar för journalisterna.

HAHA, optimistisk men jag vet inte vem som ska luras av det där?
Om jag tar bort emblemet volvo och sätter dit lada, är det en lada då eller en volvo?
2015-02-21, 21:45
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Och än har de inte INVADERAT!

Nej då inte alls! Bara plöjt ner 5 miljarder i en statskupp och i ett antal "false flag" operationer som störtat hela regionen i brand....

Samt att både det politiska och militära agenda leds från den amerikanska ambassaden kiev. Vilket ett flertal telefonavlyssningar redan har visat! (Fuck EU osv.)

Vidare överensstämmer det helt med agerandet i alla hemliga dokuments som avslöjats via wikileak och Snowden...

USA med sina vasallstater är den skyldiga det elände i ukraina och till oräkneligt många fler...

För oss själva betyder det att vi en dag får hem en flock vältränade massmördare till Sverige och Gud allena vet vilket elände detta kommer föra med sig till vår egen civilbefolkning...
2015-02-21, 21:45
Medlem
Citat:
Citerar #5434. Min uppfattning är att ryska soldater har en stödjande roll i konflikten, t.ex. hantering av avancerad materiell och träning. Jag tror inte dom skickas ut direkt i strid.

Citat:
Det finns flera anledningar att ifrågasätta den bilden. För det första, flera ukrainska källor, bl.a. Sementjenko, har sagt att majoriteten av dom som strider är lokala (0:28). För det andra har Ukraina ännu inte visat upp några skadade, dödade eller tillfångatagna ryska soldater. Fundera på propagandavärdet. Det säger oss minst två saker. Att dom antingen är väldigt få eller inte deltar aktivt i striderna. Vad det sistnämnda kan betyda är att det handlar om s.k. military minders, dvs. instruktörer.

Förresten, jag hittar inget i artikeln som säger att dom blev tvingade. Tvärtom, dom verkar vara väldigt motiverade.
Citat:
– Were you sent for military exercises in Rostov, or did they say directly you are going to fight in Ukraine?"

– They told us right away. You see yourself what those bastards do. Everyone wanted to come here. I don't serve in the army to learn how to sew and dig.

– Is the "business trip" for a long time or does it go on indefinitely until you're called back?

– Until we go back ourselves. I want either to the end of the war or fight until my last breath.

– What is it for you? – I asked one of them.

– We were told we can help stop the war here.
2015-02-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Nu börjar det svenska skramlet med Wallström i spetsen. Av alla de snedsteg hon har stått för senaste tiden så kan det här utvecklas till det allvarligaste. Svetsaren är för korkad för att förstå bättre så han nickar bara jakandes.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/regeringen-attackerar-ryssland_4353943.svd

Rabiat fradgatuggande upprapning av jude-Poroshenkos krigshets, men vem kunde förvänta sig annat? Jag hade förhoppningar om att Sveriges relationer med Ryssland skulle normaliseras något när Bilderberg-dåren Bildt lämnade posten som utrikesminister men det var nog att hoppas på för mycket.

Nu ska krigshetsarkranen börja vridas på. USA träder fram med att dom ser ryska truppförflyttningar, Poroshenko ber och bönar om interventionism, den humanitära samarbetsstormakten Sverige agerar lydigt efter talmudtrogna ledares direktiv.

Vilket mandat har kvinnan egentligen att ta Sverige mot direkt konfrontation med Ryssland? Är det här något som svenskarna vill?

Visst har Ryssand svårt att ta kritik men något lite får dom väl tåla från omvärlden . Att hör sanningen gör alltid ont ch Putin är ju ett tacksamt offer att kritisera. Lite Nordkoreastil över honom faktiskt Men sannigen är nog att den överrektion som Kreml ägnar sig åt i tal och skrift och som förvånar en hel värld, den beror troligen på att Kreml vet att man är avklädd inpå bara skinnet av alla direkta lögner som avslöjats av omvärlden angående invasionen av östra Ukraina och Krim, och att man därför försöker med alla medel dölja brotten man begått, och fortlöpande begår från rysk sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in