2015-02-21, 16:19
Medlem
Även om det skulle materialisera sig någon varelse i himlen som kan prata med alla människor på jorden samtidigt på alla språk, samt skapa saker av luft, och om denna varelse skulle hävda att den var Gud och universums skapare så skulle jag inte tro på den.

Efter att jag blivit övertygad om att varelsen faktiskt existerar så skulle jag vara mycket mer benägen att tro att detta var en avancerad rymdvarelse eller liknande, än att det är Gud. Och jag skulle inte tro på att varelsen skapat universum om den inte är extremt övertygande och skapar en kopia av jorden utanför jorden eller liknande. Inte ens då skulle jag vara väldigt säker på dess påstående, och jag skulle vara vaksam och ganska rädd för varelsens motiv. Jag skulle absolut inte tillbedja den om den inte kommenderar oss att göra det, och då skulle jag göra det enbart pga rädsla eftersom varelsen uppenbarligen är extremt mäktig och det skulle kunna vara farligt att trotsa den.

Så tror jag att det är för ganska många icketroende. Det känns ju verkligen som att det kommer bli väldigt svårt för teisterna att kunna framställa bevis som faktiskt övertygar icketroende om någon guds existens!
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-21 kl. 16:22.
Citera
2015-02-21, 17:18
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
.......Det känns ju verkligen som att det kommer bli väldigt svårt för teisterna att kunna framställa bevis som faktiskt övertygar icketroende om någon guds existens!
Hur skulle någon kunna vara så dum att vilja övertyga någon ännu dummare om sådana dumheter?
Citera
2015-02-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Hur skulle någon kunna vara så dum att vilja övertyga någon ännu dummare om sådana dumheter?
Icketroende är inte dummare. Det finns faktiskt studier som visar att religiösa generellt sätt är dummare.
Citera
2015-02-21, 18:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Icketroende är inte dummare. Det finns faktiskt studier som visar att religiösa generellt sätt är dummare.
Dummare än vem? Vilka jämför man då?
En religiös läkare med en ateistisk läkare?
En religiös lokförare med en ateistisk lokförare?
Tror du verkligen på det? Jag har mött både totalt o intelligenta och mycket intelligenta icketroende och jag möter många, många intelligenta människor som jag inte ens har en aaaning om vad de är eller inte är i sin tro.
Varför tror du på sådant som står skrivet men inte det som står skrivet i Bibeln? Varför tror du på statistiska siffror, där man med all säkerhet kan vinkla saken dit man vill ha den.
Varför kräver du inga bevis där?
Citera
2015-02-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Varför tror du på sådant som står skrivet men inte det som står skrivet i Bibeln? Varför tror du på statistiska siffror, där man med all säkerhet kan vinkla saken dit man vill ha den.
Varför kräver du inga bevis där?
Finns ett talesätt. Extraordinary claims require extraordinary evidence.
http://rationalwiki.org/wiki/Extraordinary_claims_require_extraordinary_evidenc e
Tycker inte det är speciellt förvånande att de som tror på barnsliga sagor från bibeln mm är dummare än övriga.
Citera
2015-02-21, 19:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Finns ett talesätt. Extraordinary claims require extraordinary evidence.
http://rationalwiki.org/wiki/Extraordinary_claims_require_extraordinary_evidenc e
Tycker inte det är speciellt förvånande att de som tror på barnsliga sagor från bibeln mm är dummare än övriga.
Tycker du alltså att jag är dummare än dig?
Citera
2015-02-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tycker du alltså att jag är dummare än dig?
Jag har ingen åsikt om just din intelligens, och efter mina diskussioner med dig så har jag inte fattat dig som en person som tror på bibeln. Du har väl snarare format en egen mer individuell tro istället för att gå efter någon kristen mall, eller har jag fattat dig fel?
Citera
2015-02-21, 19:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har ingen åsikt om just din intelligens, och efter mina diskussioner med dig så har jag inte fattat dig som en person som tror på bibeln. Du har väl snarare format en egen mer individuell tro istället för att gå efter någon kristen mall, eller har jag fattat dig fel?
Ja jag har nog definitivt inte en färdig Bibel tro, utan individuell tro. Du har helt rätt i ditt iakttagande.
Bibeln har jag läst både som ateist, agnostiker och troende. Så jag har nog lite av allt inom mig.
Jag menade inget illa med det jag skrev, utan hade mer glimten i ögat vilket inte syns i text.
Citera
2015-02-21, 21:18
Medlem
Okej goran. Trevlig helg på dig.
Citera
2015-02-21, 21:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Okej goran. Trevlig helg på dig.
Detsamma!
Citera
2015-02-23, 08:49
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Hur dumma kan då inte de vara som har behov av och kan tro på sådana undersökningar?
Finns verkligen någon riktig icketroende människa?
Den som redan vet allt om livet och inte behöver dela tro med någon annan måste väl vara gud själv?
Citera
2015-02-23, 11:08
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Hur dumma kan då inte de vara som har behov av och kan tro på sådana undersökningar?
Finns verkligen någon riktig icketroende människa?
Den som redan vet allt om livet och inte behöver dela tro med någon annan måste väl vara gud själv?

Fast en icketroende människa för mig kan vara en sån som inte tror på någon Gud... Du kan däremot tro på andra saker. Som att tro på din mamma, undersökningar och vetenskap t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in