Citat:
Din syn är förenklad därför att du vill att Gud ska fixa upp och ha en plan med ditt liv, men det får du göra själv. Bara för att du älskar ditt 13-åriga barn bär du inte runt på det 24/7; du vill att barnet ska bli självständigt. Vem har sagt att du inte behöver fråga dig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor? Jag fattar inte heller varför.
Antingen har han en plan eller så har han det inte. Troende påstår oftast att han har det och om det stämmer kan jag ju lita på den och inte oroa mig över någonting. Guds plan måste ju gå före allt. Hur skulle jag kunna ändra den? Oavsett vad jag gör måste det ingå i guds plan annars har han ju haft fel. Och så kan det väl ändå inte vara.
Om gud har en plan innehåller den jordbävningar och pestutbrott och världskrig också, det finns ingen anledning att fundera ut varför. Aids, ebola, allt ingår i planen och vi behöver inget veta.
Citat:
Beror på från vem. Att bli älskad av någon man själv älskar är väldigt fint, men att bli älskad av stans fulaste böghora gör mig inte gladare. Att bli älskad av eller att älska gud, vilket jag antar att du far efter, är inte möjligt efersom kärlek kräver ett ankare för känslorna. Även tonårsflickor som älskar sina idoler har sett dem på TV och hör deras musik.
Det har du rätt i. Finns det något du tror på som du blir glad av? Kärlek?
Citat:
Du är alltså inte kristen.
Nej, jag tror inte att bibeln är "Guds ord". Jag tror att det finns passager i den som är inspirerade av Gud; men mycket verkar vara människors förvrängningar för att få verktyg att utöva makt över andra.
Citat:
Inte dräpa, stjäla, vara avundsjuk etc är ett normalt beteende för en sund människa. Det behövs ingen religion för det. Det är regler för ett fungerande samhälle och människor har anammat dem långt innan kristendomen.
Vad är problemet? Undersök vilket gensvar du får i ditt inre när du prövar om det är en bra idé att inte dräpa, vara avundsjuk osv. Det finns en hel del kloka saker i kristendomen, välj de saker du uppskattar, lämna de andra.
Citat:
Medvetandet om gud? Du menar väl tron på gud? Din tro är alltså något som boostar din livsupplevelse. Det är ju jättebra.
Skillnaden för min del är att medvetandet om Gud ger livet en mer fullödig och rikare varseblivning av existensen; utan den skulle det vara torftigare att leva.
Citat:
Ta vara på livet kan man ju göra oavsett om man är religiös eller inte.
Det kan finnas passager i heliga skrifter som talar till mig och värmer hjärtat, men de är inte huvudsaken. Att kunskapa och ta vara på livet, förvalta det väl, står över allt annat.
Citat:
Du har alltså en egen lite hemmasnickrad gud kan man säga. Du tror inte på bibeln direkt och inga andra skrifter heller verkar det som. Det skulle inte funka för mig. Om jag ska tro på en gud så måste han på nåt sätt vara dokumenterad eller iaf välkänd. Hur vet jag annars att jag inte bara hittar på ?
Den Gud som jag möter i bön och kontemplation.