2015-02-21, 09:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Din syn är förenklad därför att du vill att Gud ska fixa upp och ha en plan med ditt liv, men det får du göra själv. Bara för att du älskar ditt 13-åriga barn bär du inte runt på det 24/7; du vill att barnet ska bli självständigt. Vem har sagt att du inte behöver fråga dig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor? Jag fattar inte heller varför.

Antingen har han en plan eller så har han det inte. Troende påstår oftast att han har det och om det stämmer kan jag ju lita på den och inte oroa mig över någonting. Guds plan måste ju gå före allt. Hur skulle jag kunna ändra den? Oavsett vad jag gör måste det ingå i guds plan annars har han ju haft fel. Och så kan det väl ändå inte vara.
Om gud har en plan innehåller den jordbävningar och pestutbrott och världskrig också, det finns ingen anledning att fundera ut varför. Aids, ebola, allt ingår i planen och vi behöver inget veta.

Citat:
Det har du rätt i. Finns det något du tror på som du blir glad av? Kärlek?
Beror på från vem. Att bli älskad av någon man själv älskar är väldigt fint, men att bli älskad av stans fulaste böghora gör mig inte gladare. Att bli älskad av eller att älska gud, vilket jag antar att du far efter, är inte möjligt efersom kärlek kräver ett ankare för känslorna. Även tonårsflickor som älskar sina idoler har sett dem på TV och hör deras musik.

Citat:
Nej, jag tror inte att bibeln är "Guds ord". Jag tror att det finns passager i den som är inspirerade av Gud; men mycket verkar vara människors förvrängningar för att få verktyg att utöva makt över andra.
Du är alltså inte kristen.

Citat:
Vad är problemet? Undersök vilket gensvar du får i ditt inre när du prövar om det är en bra idé att inte dräpa, vara avundsjuk osv. Det finns en hel del kloka saker i kristendomen, välj de saker du uppskattar, lämna de andra.
Inte dräpa, stjäla, vara avundsjuk etc är ett normalt beteende för en sund människa. Det behövs ingen religion för det. Det är regler för ett fungerande samhälle och människor har anammat dem långt innan kristendomen.

Citat:
Skillnaden för min del är att medvetandet om Gud ger livet en mer fullödig och rikare varseblivning av existensen; utan den skulle det vara torftigare att leva.
Medvetandet om gud? Du menar väl tron på gud? Din tro är alltså något som boostar din livsupplevelse. Det är ju jättebra.

Citat:
Det kan finnas passager i heliga skrifter som talar till mig och värmer hjärtat, men de är inte huvudsaken. Att kunskapa och ta vara på livet, förvalta det väl, står över allt annat.
Ta vara på livet kan man ju göra oavsett om man är religiös eller inte.

Citat:
Den Gud som jag möter i bön och kontemplation.
Du har alltså en egen lite hemmasnickrad gud kan man säga. Du tror inte på bibeln direkt och inga andra skrifter heller verkar det som. Det skulle inte funka för mig. Om jag ska tro på en gud så måste han på nåt sätt vara dokumenterad eller iaf välkänd. Hur vet jag annars att jag inte bara hittar på ?
Citera
2015-02-21, 10:53
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om jag ska tro på en gud så måste han på nåt sätt vara dokumenterad eller iaf välkänd. Hur vet jag annars att jag inte bara hittar på ?

Jag blev lite fascinerad av att du sade detta! Detta är intelligent sagt! Han måste vara dokumenterad och välkänd. Vi kan inte hitta på själva. Gud är dokumenterad i de Vediska texterna, som Puranorna, Upanishaderna, Mahabharata, Ramayana. Dessa är skrivna av vismän (Vyasadeva, Valmiki) med vetenskaplig kunskap (vijnana, realized knowledge) om Brahman (den opersonliga aspekten av det Absoluta), Paramatma (den lokaliserade aspekten av det Absoluta, Översjälen) och Bhagavan (den personliga aspekten av det Absoluta, Gudomens Personlighet). Srimad Bhagavatam 1.2.11: "Learned transcendentalists who know the Absolute Truth call this nondual substance Brahman, Paramatma or Bhagavan."

Såsom förklaras i Srimad Bhagavatam (2.2.35):

"The Personality of Godhead Lord Sri Krishna is in every living being along with the individual soul. And this fact is perceived and hypothesized in our acts of seeing and taking help from the intelligence."

De vediska skrifterna och de äkta andliga mästarna kräver inte vår blinda tro, utan uppmuntrar oss att se och ta hjälp av vår intelligens. Srila Prabhupada (A.C. Bhaktivedanta Swami) ger i sin förklaring till denna vers en utförlig förklaring hur man logiskt kan förstå existensen av Paramatma, Översjälen, Gud. "The presence of Paramatma in everyone's company is not very difficult to realize, even for the common man. The procedure is as follows." Efter detta ger han en lång logisk förlaring, vilken jag kan, om du är intresserad, delge.

Krishna, Gud, är också välkänd som Gudomens Högsta Personlighet av alla stora vismän. Arjuna säger i Bhagavad-gita till Krishna: "You are the Supreme Personality of Godhead, the ultimate abode, the purest, the Absolute Truth. You are the eternal, transcendental, original person, the unborn, the greatest. All the great sages such as Narada, Asita, Devala, and Vyasa confirm this truth about You, and now You Yourself are declaring it to me. O Krishna, I totally accept as truth all that You have told me. Neither the demigods nor the demons, O Lord, can understand Your personality."

Srila Prabhupada förklarar: "Now people may say that Arjuna was Krsna's friend. To satisfy his friend, he has accepted Him as param brahma. But that is not the fact. Arjuna gives evidences that "Not only I, but the great authorities like Vyasa, Narada, Asita, Devala, they have also accepted You as the Supreme Personality of Godhead." In the recent ages... This is five thousand years ago. Even one thousand, five hundred... Shankaracarya, who is impersonalist, he has also accepted Krsna as the Supreme Personality of Godhead. Sa bhagavan svayam krsna. He has written in his commentary on the Bhagavad-gita: narayanah para avyaktat. "Narayana is not a creation of this material world. He's transcendental." He has accepted. And what to speak of the Vaishnava acaryas, Ramanujacarya, Madhvacarya, all. They have written so many nice commentaries on the Bhagavad-gita, Brahma-sutra, establishing that the Supreme Absolute Truth is person, the Supreme Personality of Godhead. "

Sålunda är Krishna både väl dokumenterad och väl erkänd som Gudomens Högsta Personlighet.
Citera
2015-02-21, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag diskuterar sakfrågor inne på ett religionsforum. OCH diskussionsämnet här är: Vill men kan inte tro.
Vad diskuterar du då? Flashback-användaren? Starta en tråd om ämnet så får du tala ut om det du vill. MIG bland annat.

Jag är ointresserat av utanför-FB individet/privat-personen som finns "bakom" goran744 , men relaterar till forum-medlemmen goran744s teologi.

Citat:
Trådarna blir påtvingat dina och allt skall kretsa runt dig och dina påståenden i tid och otid.

Nu projicerar du din narcissism på mig.
Citera
2015-02-21, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
De vediska skrifterna och de äkta andliga mästarna kräver inte vår blinda tro, utan uppmuntrar oss att se och ta hjälp av vår intelligens. Srila Prabhupada (A.C. Bhaktivedanta Swami) ger i sin förklaring till denna vers en utförlig förklaring hur man logiskt kan förstå existensen av Paramatma, Översjälen, Gud.

Roligt att du i samma mening förespråkar båda individualism och auktoritets-tro.
Citera
2015-02-21, 11:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är ointresserat av utanför-FB individet/privat-personen som finns "bakom" goran744 , men relaterar till forum-medlemmen goran744s teologi.

Nu projicerar du din narcissism på mig.

Ja jag ser din narcissism. Jag seeer dig. Det är lugnt. Relatera på du om du mår bra av det men försöka att besvara trådstartare någon gång istället för att tvångsmässigt angripa medlemmar/mig.

Kan du inte testa motsatsen att vara lika envis men som en låtsastroende. Skulle vara intressant att se vad du skulle skriva då.
Har du trott någon gång? Eller tror du på något nu? Att du finns till..... ja det gör du väl?
Vad vill du råda TS ? Kan du börja svara på trådarnas funderingar istället för att hocca tvångsmässigt?
Vill du ha hjälp av mig?
Du kan PM:a mig om du vill så slipper trådarna bli innehållslösa metodiklogiska .
YOU are so welcome.
Citera
2015-02-21, 11:47
Medlem
soligts avatar
Antingen tror man eller tror man inte. Den där bibeln som alla talar om men ingen vet var originalet finns..
Citera
2015-02-21, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja jag ser din narcissism. Jag seeer dig. Det är lugnt. Relatera på du om du mår bra av det men försöka att besvara trådstartare någon gång istället för att tvångsmässigt angripa medlemmar/mig.

Annars försökar du och flera av dina gelikert ju få mig till att bli mer personlig om mig själv. Hur vill du ha det?

Citat:
Kan du inte testa motsatsen att vara lika envis men som en låtsastroende.

Been there, done that i flera decennier tidigare i livet; i och med ett omfattande experimenterande inom bl.a. tro/religion.

Citat:
Har du trott någon gång?

Aldrig blint, vad angår "faith" (men det har varit nära på vid ett par tillfällen).

Citat:
Eller tror du på något nu?

Det liggar nära zero.

Citat:
Att du finns till..... ja det gör du väl?

Aaah, solipsism-draget (senaste appendixet till missionsmanualen).

Citat:
Vad vill du råda TS ?

Att ta en spaghettisil på huvudet och säga "Ramen". Det fungerar bättre än ditt mumbo-jumbo.

Citat:
Kan du börja svara på trådarnas funderingar istället för att hocca tvångsmässigt?
Vill du ha hjälp av mig?
Du kan PM:a mig om du vill så slipper trådarna bli innehållslösa metodiklogiska .
YOU are so welcome.

Goddag ... yxskaft.
Citera
2015-02-21, 12:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Annars försökar du och flera av dina gelikert ju få mig till att bli mer personlig om mig själv. Hur vill du ha det?

Been there, done that i flera decennier tidigare i livet; i och med ett omfattande experimenterande inom bl.a. tro/religion.

Aldrig blint, vad angår "faith" (men det har varit nära på vid ett par tillfällen).

Det liggar nära zero.

Aaah, solipsism-draget (senaste appendixet till missionsmanualen).

Att ta en spaghettisil på huvudet och säga "Ramen". Det fungerar bättre än ditt mumbo-jumbo.

Goddag ... yxskaft.

Bra då vet jag vad du tror eller icke tror på. Ramen!!!!..men du avgör inte vad som är eller inte är verkligheten eller inte för..tja mig bland annat.
Du få been there bäst du vill
Citera
2015-02-21, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bra då vet jag vad du tror eller icke tror på. Ramen!!!!..

Jag är endast deltids-pastafarian.

Citat:
men du avgör inte vad som är eller inte är verkligheten eller inte för..tja mig bland annat.
Du få been there bäst du vill

Du bestämmar själv om du vill leva i DIN bubbla med dennas undermåliga verklighets-sökande/-beskrivande verktyg ... som t.ex. skenande retorik.
Citera
2015-02-21, 12:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag blev lite fascinerad av att du sade detta! Detta är intelligent sagt! Han måste vara dokumenterad och välkänd. Vi kan inte hitta på själva. Gud är dokumenterad i de Vediska texterna, som Puranorna, Upanishaderna, Mahabharata, Ramayana. Dessa är skrivna av vismän (Vyasadeva, Valmiki) med vetenskaplig kunskap (vijnana, realized knowledge) om Brahman (den opersonliga aspekten av det Absoluta), Paramatma (den lokaliserade aspekten av det Absoluta, Översjälen) och Bhagavan (den personliga aspekten av det Absoluta, Gudomens Personlighet). Srimad Bhagavatam 1.2.11: "Learned transcendentalists who know the Absolute Truth call this nondual substance Brahman, Paramatma or Bhagavan."

Såsom förklaras i Srimad Bhagavatam (2.2.35):

"The Personality of Godhead Lord Sri Krishna is in every living being along with the individual soul. And this fact is perceived and hypothesized in our acts of seeing and taking help from the intelligence."

De vediska skrifterna och de äkta andliga mästarna kräver inte vår blinda tro, utan uppmuntrar oss att se och ta hjälp av vår intelligens. Srila Prabhupada (A.C. Bhaktivedanta Swami) ger i sin förklaring till denna vers en utförlig förklaring hur man logiskt kan förstå existensen av Paramatma, Översjälen, Gud. "The presence of Paramatma in everyone's company is not very difficult to realize, even for the common man. The procedure is as follows." Efter detta ger han en lång logisk förlaring, vilken jag kan, om du är intresserad, delge.

Krishna, Gud, är också välkänd som Gudomens Högsta Personlighet av alla stora vismän. Arjuna säger i Bhagavad-gita till Krishna: "You are the Supreme Personality of Godhead, the ultimate abode, the purest, the Absolute Truth. You are the eternal, transcendental, original person, the unborn, the greatest. All the great sages such as Narada, Asita, Devala, and Vyasa confirm this truth about You, and now You Yourself are declaring it to me. O Krishna, I totally accept as truth all that You have told me. Neither the demigods nor the demons, O Lord, can understand Your personality."

Srila Prabhupada förklarar: "Now people may say that Arjuna was Krsna's friend. To satisfy his friend, he has accepted Him as param brahma. But that is not the fact. Arjuna gives evidences that "Not only I, but the great authorities like Vyasa, Narada, Asita, Devala, they have also accepted You as the Supreme Personality of Godhead." In the recent ages... This is five thousand years ago. Even one thousand, five hundred... Shankaracarya, who is impersonalist, he has also accepted Krsna as the Supreme Personality of Godhead. Sa bhagavan svayam krsna. He has written in his commentary on the Bhagavad-gita: narayanah para avyaktat. "Narayana is not a creation of this material world. He's transcendental." He has accepted. And what to speak of the Vaishnava acaryas, Ramanujacarya, Madhvacarya, all. They have written so many nice commentaries on the Bhagavad-gita, Brahma-sutra, establishing that the Supreme Absolute Truth is person, the Supreme Personality of Godhead. "

Sålunda är Krishna både väl dokumenterad och väl erkänd som Gudomens Högsta Personlighet.

Men Krishna är inte ensam om det. Både jahve och Allah är välkända och dokumenterade. Så vem ska jag tro på?
Citera
2015-02-21, 12:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Men Krishna är inte ensam om det. Både jahve och Allah är välkända och dokumenterade. Så vem ska jag tro på?
Tips från mig.
1. Tro på dig själv.
2. Tro på det du själv upplever.
3. Sök det du mår bra av eller inte bra utav. Du väljer.
4. Det brukar sluta med att du kommer tillbaka till dig själv. Om du inte blir psykiskt sjuk under tiden men det kan du bli ändå. Vad du än gör eller inte gör.
Lycka till.
Citera
2015-02-21, 12:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. Tro på dig själv.
2. Tro på det du själv upplever.
3. Sök det du mår bra av eller inte bra utav. Du väljer.
4. Det brukar sluta med att du kommer tillbaka till dig själv. Om du inte blir psykiskt sjuk under tiden men det kan du bli ändå. Vad du än gör eller inte gör.

Vílket bara är en plattityd om vad 95+% av mänskligheten redan gör i sitt grundläggande verklighets-relaterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in