2015-02-19, 22:33
Medlem
Hej!
Håller med tillfället på med lite svensk grammatik, har nu snubblat in på en övning som lyder:
Ange vilken satsdel de markerade delarna utgör i satserna #-#:

Henrik läste boken på tåget.

Problemet ligger i att jag ska nämna EN satsdel (som jag har förstått det), men när jag gör en satsanalys på meningen:
Henrik - läste - boken - på tåget
Subjekt - predikat - direkt obj. - subjektiv predikatsfyllnad

Jag hittar alltså flertalet satsdelar i meningen, men svaret ska uppenbarligen vara EN satsdel?
Väljer man den satsdel som är viktigast? Är det ett fel från lärarens håll? Har jag missuppfattat uppgiften?

Denna övning ska vara inlämnad väldigt snart, har därför ingen hjälp att tillgå i skolan.
Någon kunning som kan hjälpa skulle uppskattas enormt!
//Tack på förhand
Citera
2015-02-19, 23:25
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Henrik - läste - boken - på tåget
Subjekt - predikat - direkt obj. - subjektiv predikatsfyllnad

//Tack på förhand
EN satsdel - varför det, det finns fyra? Det ser rätt ut ovan.
Citera
2015-02-20, 00:09
Medlem
egon2bs avatar
Det understrukna är satsens predikatsled, en verbfras, som kan analyseras vidare till predikat - objekt - adverbial. Beroende på kursliteratur och handledare kan satsled vara satsdelar, tror jag.¹

Frasen »på tåget« är adverbial, rumsadverbial. Var skedde läsandet?

Henrik bestäms inte av något annat än namnet. Inget subjektspredikativ förekommer.

¹ Handledaren kan ha efterlyst en klassisk analys med 4 satsdelar. Man brukar fråga:
Vilken färg är det på en apelsin, en citron, ett hallon och en gurka.
Då svarar man med 4 färger. Frågan var ju egentligen fel ställd.
Vilken färg är det på en apelsin, en citron, ett hallon respektive en gurka.
Reservation: Med ojämna mellanrum lovar jag mig själv att inte diskutera satsdelar. I morgon sitter jag nog här med Ågren på axeln.
Citera
2015-02-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det understrukna är satsens predikatsled, en verbfras, som kan analyseras vidare till predikat - objekt - adverbial. Beroende på kursliteratur och handledare kan satsled vara satsdelar, tror jag.¹

Frasen »på tåget« är adverbial, rumsadverbial. Var skedde läsandet?

Henrik bestäms inte av något annat än namnet. Inget subjektspredikativ förekommer.

¹ Handledaren kan ha efterlyst en klassisk analys med 4 satsdelar. Man brukar fråga:
Vilken färg är det på en apelsin, en citron, ett hallon och en gurka.
Då svarar man med 4 färger. Frågan var ju egentligen fel ställd.
Vilken färg är det på en apelsin, en citron, ett hallon respektive en gurka.
Reservation: Med ojämna mellanrum lovar jag mig själv att inte diskutera satsdelar. I morgon sitter jag nog här med Ågren på axeln.

Tack för ditt ingående svar, jag får helt enkelt anta att handledaren menar en fullständig satsanalys och att det därför ska vara flertalet satsdelar i den understrukna meningen.
Citera
2015-02-20, 14:20
Medlem
Nu när jag har tråden öppen så kan jag passa på att fråga om ytterligare en fråga, kanske någon annan som också finner nytta av det.

Övningen gäller denna mening:
Min gamle mor tänker bara på landet.'

Frågan lyder: Det finns en fras i meningen som kan ha två olika satsdelsfunktioner, syntaktiskt kan den tolkas på två sätt. Vilken fras gäller det, och som vilka satsdelar kan den tolkas.

Fråga 1 besvarades utav mig med: på landet.
Då frasen på landet kan tolkas som att modern bara tänker när hon ÄR på landet, eller att all hennes tankeverksamhet kretsar kring landet.
Jag övervägde att inkludera "tänker bara" i svaret, men jag insåg att betydelsen för den frasen är densamma oavsett tolkning.

Som vilka satsdelar kan nu frasen tolkas?

När hon befinner sig på landet, så blir frasen "på landet" ett rumsadverbial.
När hon tänker "kring" landet, så blir frasen "på landet" ett direkt objekt (ackusativobjekt).

Är jag helt ute och cyklar i min analys? Jag är osäker på den andra tolkningen av frasen.
Hjälp är mycket uppskattad!

//Tack på förhand
Citera
2015-02-20, 14:55
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Nu när jag har tråden öppen så kan jag passa på att fråga om ytterligare en fråga, kanske någon annan som också finner nytta av det.

Övningen gäller denna mening:
Min gamle mor tänker bara på landet.'
Först »gamla mor« med -a-böjt adjektiv.

En prepositionsfras är inte direkt objekt, men väl ett objektliknande adverbial eller ett prepositionsobjekt.

(FB) Översättning och språkhjälp TYSKA
Citera
2015-02-20, 15:01
Medlem
Citat:
Först »gamla mor« med -a-böjt adjektiv.

En prepositionsfras är inte direkt objekt, men väl ett objektliknande adverbial eller ett prepositionsobjekt.

(FB) Översättning och språkhjälp TYSKA

Ett typo.

Okej så den andra tolkningen av frasen är ett objektliknande adverbial? eller ett prepositionsobjekt?
Jag lutar åt att det är ett prepositionsobjekt i denna fras.
Men som indirekt objekt betraktas också ofta en prepositionsfras med motsvarande betydelse.
Förstod nästan att mitt svar inte var helt rätt..

Ska jag tolka ditt uteblivna svar på resten av frågorna som att min analys är korrekt?
Senast redigerad av Astronomia 2015-02-20 kl. 15:28.
Citera
2015-02-20, 15:59
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Okej så den andra tolkningen av frasen är ett objektliknande adverbial? eller ett prepositionsobjekt?
Jag lutar åt att det är ett prepositionsobjekt i denna fras.
Men som indirekt objekt betraktas också ofta en prepositionsfras med motsvarande betydelse.
Förstod nästan att mitt svar inte var helt rätt..

Ska jag tolka ditt uteblivna svar på resten av frågorna som att min analys är korrekt?
Ja, rumsadverbial är rätt.

Jag har uppfattat prepositionsobjekt = objektliknande adverbial. Kolla i din egen litteratur eller i SAS som nämns på länken under tyska.

Andra typfall:

– Hon stod på perrongen och väntade på tåget. — »på tåget« = prepositionsobjekt = objektliknande adverbial

– Hon satt på tåget och läste. – »på tåget« = rumsadverbial

En anledning att betrakta prepositionsobjekt som en tredje typ av objekt är att förhållandet kan modifieras i det oändliga med olika prepositioner. Prepositionsfrasen kan sväva i alla möjliga mellanlägen. Tolkningen är ofta beroende av sammanhanget. Först kom språket, sen kom ritningarna över språket.
Citera
2015-02-20, 22:13
Medlem
Citat:
Jag har uppfattat prepositionsobjekt = objektliknande adverbial. Kolla i din egen litteratur eller i SAS som nämns på länken under tyska.

Man kan säga att prepositionsobjekt och objektliknande adverbial är olika benämningar på samma sak. Vissa språkläror räknar dock inte själva prepositionen till prepositionsobjektet, utan klassar den som en egen satsdel (som placeras tillsammans med verbpartiklar och reflexiva pronomen). I objektliknande adverbial, som är benämningen i Svenska Akademiens språklära, ingår dock prepositionen.

Viktigt att påpeka är också att Svenska Akademien placerar objektliknande adverbial i adverbialsfältet (dvs. sist i satsen) medan de språkläror som pratar om prepositionsobjekt placerar detta i objektsfältet. I exemplet ovan hamnar alltså på landet i olika fält beroende på vilken språklära man går efter.
Citera
2015-02-21, 01:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
... tillsammans med verbpartiklar ...
Det lilla ordet »på« kan ha olika roller: i första hand preposition och adverb. Ta följande exempel:

– Hon läste på läxan på tåget.

Där är »läste på« ett partikelverb med »läxan« som direkt objekt. Eftersom »på« hör till verbet »läste« så brukar den rollen bokföras i ordklassen adverb.

Frasen »på tåget« är fortfarande rumsadverbal.
Citera
2015-02-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Man kan säga att prepositionsobjekt och objektliknande adverbial är olika benämningar på samma sak. Vissa språkläror räknar dock inte själva prepositionen till prepositionsobjektet, utan klassar den som en egen satsdel (som placeras tillsammans med verbpartiklar och reflexiva pronomen). I objektliknande adverbial, som är benämningen i Svenska Akademiens språklära, ingår dock prepositionen.

Viktigt att påpeka är också att Svenska Akademien placerar objektliknande adverbial i adverbialsfältet (dvs. sist i satsen) medan de språkläror som pratar om prepositionsobjekt placerar detta i objektsfältet. I exemplet ovan hamnar alltså på landet i olika fält beroende på vilken språklära man går efter.

Tack för ditt och Egons svar!
Min litteratur säger:
I "ge någon något" är "någon" indirekt objekt och "något" direkt objekt. Om vi vill kan vi istället säga säga "ge något åt någon". Något är förstås fortfarande direkt objekt men det indirekta objektet någon mostvaras här av prepositionsfrasen "åt någon" som fungerar som adverbial.
En näraliggande företeelse möter vi när vi i stället för verb + direkt objekt (bese slottskapellet) har verb + objektliknande adverbial (se på slottskapellet).

Jag skriver "objektliknande adverbial" på fråga nummer två och sen får jag väl argumentera med läraren lite om det skiter sig.

Tack åter igen
Citera
2015-02-21, 19:18
Medlem
Citat:
Det lilla ordet »på« kan ha olika roller: i första hand preposition och adverb. Ta följande exempel:

– Hon läste på läxan på tåget.

Där är »läste på« ett partikelverb med »läxan« som direkt objekt. Eftersom »på« hör till verbet »läste« så brukar den rollen bokföras i ordklassen adverb.

Frasen »på tåget« är fortfarande rumsadverbal.

Ja, verbpartiklarna behandlas på olika sätt i olika språkläror. I Maria Bolanders Funktionell svensk grammatik ses de inte som tillhörande någon ordklass, och på satsnivå hamnar de tillsammans med prepositioner och reflexiva pronomen i fältet mellan fälten för infinit verb resp. objekt/predikativ. I SAS kallas de på satsnivå för partikeladverbial och har motsvarande fält i satsschemat för sig själva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in