2015-02-18, 14:00
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Känner att det är dags för mig att ansluta mig till er andra nu efter ett års snusande. Kanske inte särskilt mycket jämfört med andra i tråden men jag är ändock fast.

Skriver i denna tråden för att jag verkligen ska ta det på allvar denna gången.

Välkommen! Finns massa bra tips här, och grattis till att sluta innan halva livet och hundratusentals kronor hamnat i papperskorgen!
Citera
2015-02-19, 12:47
Medlem
Jag har skrivit i sluta röka-tråden också, men eftersom jag huvudsakligen är snusare så vill jag också sätta mina tankar på pränt här.

Jag har snusat och rökt sedan jag var tretton. Halva mitt liv.

Jag höll upp i tre månader under 2008 efter att ha läst Äntligen Icke-rökare, och den perioden var helt underbar. Jag hade inte ett enda abstinensbesvär och inte ett enda sug under den tiden. Men en dag blev jag överrumplad av rökbegär när jag var nere på stan, så jag köpte ett paket cigg (som smakade riktigt jävla illa, vill jag minnas), och fortsatte efter det. Det var som om jag aldrig ens slutat. Jag var verkligen tillbaka på ruta ett igen mentalt.

Nu, sex år senare, vill jag sluta igen. Den sista tiden har jag medvetet tänkt på snusandet och rökandet nästan varje gång jag tar en snus/cigg, och fått dåligt samvete och mild ångest över mitt bruk. Av någon anledning så är slentriansnusandets tid över, och jag tänkte kapitalisera på det. Jag har funnit mycket inspiration och motivation i den här tråden, så tack ska ni ha, allihopa!

Dum som man är så köpte jag en ny stock lössnus igår. Jag tänker sluta vid månadsskiftet i samband med att jag börjar på ett nytt jobb. Tänkte slänga/ge bort det som är kvar av stocken.

Nu har jag bestämt mig i alla fall. Det blir en fet Cold Turkey. Det ska bli skönt att slippa känna sig som en slav under nikotinet. Pengarna jag sparar ska gå raka vägen in på ett sparkonto, vilket blir en ytterligare motivation.

Grattis till er som lyckats sluta, och kämpa på ni andra.
Citera
2015-02-19, 14:22
Medlem
Hej!

Ny här, men har blivit rekommenderad detta forum av en viss veteran här

Hursomhelst. Jag har snusat i 30 år och har slutat snusa fler gången än jag kan minnas.. men de gånger som jag slutat seriöst har väl vara runt 5 kanske. Som längst har jag klarat 26 dagar.. Nu senast slutade jag den 29/1. Jag fixade 12 dagar i helvetet innan jag gav upp igen. Varför? Jag kunde inte sova.. sov inte ens en timme i sträck och svettades kopiöst i säkert 10 av de 12 nätterna..

MEN. Dagarna gick ju lätt till slut och hade det inte varit för att jag inte kunde fixa jobbet pga de sjuka nätterna så hade jag ju varit långt på väg nu..men jag gav upp..började lugnt men är nu tillbaka i gravt missbruk..General Starka Lösa..och vill ge det EN chans till!

Jag SKA klara det!

Tar gärna emot goda råd och hur ni klarade sömnlösheten. Och framförallt: NÄR sover man normalt igen?!

/Mic
Citera
2015-02-19, 14:25
Medlem
Division.Bells avatar
Har säkert redan diskuteras otaliga gånger i denna tråd men vad finner folk bäst? Att trappa ned successivt eller att sluta helt?
Citera
2015-02-19, 14:36
Medlem
Cold Turkey! Finns inget annat enligt min erfarenhet. Trappa ner är som att en alkolist skulle ta bara 1 eller 2 öl. Jo Tjena!
Citera
2015-02-19, 15:47
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mic99
Cold Turkey! Finns inget annat enligt min erfarenhet. Trappa ner är som att en alkolist skulle ta bara 1 eller 2 öl. Jo Tjena!
Folk är olika. Jag slutade med snus och tog Niquitin ett tag och det var ett slags nedtrappning. Funkade bra för mig, över ett år sedan nu! WOOP WOOP
Citera
2015-02-19, 19:58
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Hej!

Hursomhelst. Jag har snusat i 30 år och har slutat snusa fler gången än jag kan minnas.. men de gånger som jag slutat seriöst har väl vara runt 5 kanske. Som längst har jag klarat 26 dagar.. Nu senast slutade jag den 29/1. Jag fixade 12 dagar i helvetet innan jag gav upp igen. Varför? Jag kunde inte sova.. sov inte ens en timme i sträck och svettades kopiöst i säkert 10 av de 12 nätterna..
..........................
..........................
Tar gärna emot goda råd och hur ni klarade sömnlösheten. Och framförallt: NÄR sover man normalt igen?!

/Mic

Veteranen (hehe 😁 ) hälsar att dålig sömn kan hålla i sig i flera månader, men sen får man bättre sömn än snusarna. Man märker också sin trötthet på ett mer normalt sätt.
Citera
2015-02-19, 20:20
Medlem
Tack för svaret veteranen

Denna gången ska jag fixa det! promise.

Final Countdown...

Nu åker jag!

/Mic
Citera
2015-02-20, 09:56
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Hej!

MEN. Dagarna gick ju lätt till slut och hade det inte varit för att jag inte kunde fixa jobbet pga de sjuka nätterna så hade jag ju varit långt på väg nu..men jag gav upp..började lugnt men är nu tillbaka i gravt missbruk..General Starka Lösa..och vill ge det EN chans till!

Jag SKA klara det!

/Mic

Lycka till! Bläddra bak rejält i tråden, många goda tips och erfarenheter finns att hämta. I slutändan är det ju en fight man gör ensam, men det kan vara stärkande att läsa att andra har känt på samma sätt och ändå lyckats.

Sömnen påverkade aldrig mig, så där får andra råda. Däremot ska du veta att alla sorters snusare har lyckats sluta i denna tråd. Långvariga och kortvariga snusare, lagomsnusare och extremsnusare.

Själv var jag en långvarig snusare som blev allt mer extrem och snusade allt mer mot slutet. Innan jag slutade var jag mentalt på ett ställe där jag aldrig kunde tro att jag kunde sluta. Det tedde sig otänkbart.

MEN ALLT GÅR. Glöm inte det. Läs bakåt i tråden.
Citera
2015-02-20, 21:39
Medlem
Det går att påminna en person med alla fördelar med att vara snusfri. Vara optimist dagligen och tänka på hur bra livet är utan snus.

Hur tycker ni att en person ska tänka när de vill sluta med sitt nikotinberoende? Slutar man lättast på en semester? Leder festsnusning till fortsatt beroende? Vilken metod/kombination fungerade bäst för er som slutat?

* Cold turkey (Kall kalkon, sluta tvärt)
* Nikotinfritt snus
* Nikotinläkemedel (t.ex. nikotinplåster eller nikotintabletter)
* Svagare snus
* Trappa ner, minska antal snus per dag
Citera
2015-02-20, 22:16
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Det går att påminna en person med alla fördelar med att vara snusfri. Vara optimist dagligen och tänka på hur bra livet är utan snus.

Hur tycker ni att en person ska tänka när de vill sluta med sitt nikotinberoende? Slutar man lättast på en semester? Leder festsnusning till fortsatt beroende? Vilken metod/kombination fungerade bäst för er som slutat?

* Nikotinfritt snus
* Svagare snus
Sluta tvärt och ockupera munnen med någonting annat. Tandhygieniska tuggummin funkade för mig.
Det är jobbigt som fan de första två-tre veckorna, men sedan går suget ner markant. Från att ha tänkt på snus precis hela tiden, till att tänka på det typ efter maten och när man sitter framför TV:n.

Att festsnusa funkade inte för mig iaf. Man lurar bara sig själv och snart snusar man även om man inte är på fest. "Det är ju ändå lördag, då kan jag väl ta en prilla hemma i soffan?". Snabbt som katten har man trillat dit igen. Var också uppmärksam så du inte börja feströka istället. Lätt att trilla dit på om många i din bekantskapskrets är rökare.

Kan tillägga att jag nu är aktiv snusare, men har slutat flera gånger under årens lopp. Som mest höll jag uppe över ett år. Sen frågade jag en arbetskamrat om jag kunde få en prilla "på kul". Detta ledde till mer och mer snyltande från arbetskamrater och vänner och till sist köpte jag en dosa. Sen var det tillbaks till 0 och jag satt återigen fast i träsket.
Citera
2015-02-20, 22:20
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Kan tillägga att jag nu är aktiv snusare, men har slutat flera gånger under årens lopp. Som mest höll jag uppe över ett år. Sen frågade jag en arbetskamrat om jag kunde få en prilla "på kul". Detta ledde till mer och mer snyltande från arbetskamrater och vänner och till sist köpte jag en dosa. Sen var det tillbaks till 0 och jag satt återigen fast i träsket.
Äh, bara att hoppa på tåget igen, den här gången är du inte lika "dum"!

Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang

* Nikotinfritt snus
* Svagare snus

Jag har slutat med alla dessa metoder, men den enda gången jag inte sen börjat igen var efter jag körde Cold Turkey, nio månader sen nu. Men framgången har nog också berott på min mentala inställning den här gången; att jag SLIPPER något, istället för att AVSTÅ från något. Var så jävla trött på det pundiga snusarlivet, som jag sagt förut passade det inte ihop med en frihetsälskande människa som jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in