2015-02-20, 18:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vem har dött? Är det inte så att jesus lever?

Enligt berättelsen så dog han och återuppstod.

"Detta är bara vad jag tror.

Med följande förklaring:
Man måste skilja mellan tro och fakta! Fakta har man när man vet. Tro är ett mer luddigt begrepp. Att tro något innebär inte att säkert veta något, det kan variera alltifrån en svag föraning eller märklig känsla som man inte kan förklara vad det egentligen är (och som lika gärna kan ha en kroppslig förklaring), till att vara tämligen övertygad om att det förhåller sig på ett visst sätt. Men det är inte alls samma sak som att veta. Det man tror kan aldrig bevisas. Kan man bevisa det så blir det snarast fakta.

Vi befinner oss nu i religionsforumet. I detta tas ofta trådar upp om att man mött Gud eller att man tvärtom aldrig varit med om det och frågor om varför han aldrig visar sig. Ingetdera är fakta om Guds existens. Det vet vi ingenting om."
Citera
2015-02-20, 18:53
Medlem
Citat:
Mja, tiden är ju inte likadan överallt, den påverkas av gravitation och hastighet.
Denne ende guden du menar, har den ett namn?

Gud är Gud oavsett vad man kallar honom/den. Evig och oföränderlig.

Precis som tiden.

Inom judendom kallas guden "jahve" , det betyder "jag är" eller liknande.
Dvs, guden har inga attribut, namn eller "varande" eftersom den saknar fysisk existens. Den "är" helt enkelt, liksom tiden.

Hur länge ska vi hålla på tycker du?
Senast redigerad av grelin1999 2015-02-20 kl. 18:56.
Citera
2015-02-20, 18:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Enligt berättelsen så dog han och återuppstod.

Precis. Skulle inte vilken människa som helst välja att vara död i tre dagar för att sedan leva för evigt i paradiset? Vad är det som gör jesus död så speciell? (Förutom att han uppstod då alltså)
Han "offrade sig", njae, tror inte det. Alla skulle gjort samma sak.
Citera
2015-02-20, 18:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Gud är Gud oavsett vad man kallar honom/den. Evig och oföränderlig.

Precis som tiden.

Inom om judendom kallas guden "jahve" , det betyder "jag är" eller liknande.
Dvs, guden har inga attribut, namn eller "varande" eftersom den saknar fysisk existens. Den "är" helt enkelt, liksom tiden.

Hur länge ska vi hålla på tycker du?

Tiden är alltså inte oföränderlig men vi kan glömma det.

Inga attribut eller dylikt, ok. Har guden några preferenser? Önskningar? Vilja? Åsikter?
Citera
2015-02-20, 19:07
Medlem
Citat:
Tiden är alltså inte oföränderlig men vi kan glömma det.

Inga attribut eller dylikt, ok. Har guden några preferenser? Önskningar? Vilja? Åsikter?

Det anses att Guden önskar mänsklighetens forlevnad och i detta lycka.
Gud älskar den som gör gott mot sig själv och andra.
Jag tror detta är grunden i både judendom, kristendom och islam, dvs de religioner som kallas monoteistiska. Jag kan inte uttala mig om hinduism, men jag vet lite svagt att konfucianism har samma princip om "lycka genom ordning" och en enhetlig gudsbild där Gud liknas vid kejsaren. Så jag vill påstå detta är grunden inom monoteism och därmed Guds-tro.

Och det är allt vad Gud vill i grunden, faktiskt.
Hur detta sen ska åstadkomma i praktiken är lite omständigt för mig att svara på. Judarna har sitt budskap, kristna har sitt, muslimer har sitt... Grunden är samma men detaljerna skiljer sig... och jag kan tyvärr inte svara för alla detaljer, hoppas du har förståelse för det. Olika samhällen har olika förutsättningar också.
Citera
2015-02-20, 19:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Precis. Skulle inte vilken människa som helst välja att vara död i tre dagar för att sedan leva för evigt i paradiset? Vad är det som gör jesus död så speciell? (Förutom att han uppstod då alltså)
Han "offrade sig", njae, tror inte det. Alla skulle gjort samma sak.
Vet du alltså vad som händer efter att någon varit död i tre dagar? Eller vad menar du?
Jag skall dö och du med. Vad som händer efter döden visar sig men det är NU då man lever som man kan jobba på saken och leva livet som man vill utan att göra någon annan illa och man mår jääääla bra själv. Efter döden går det ju inte och när jag ligger på dödsbädden kan jag inte vrida livet tillbaka.
Jag tror i livet efter döden, är jag död. Vad det nu är död????
Citera
2015-02-20, 19:24
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hemsk-
Nu har jag inte nyligen tittat på detta tears in rain-tal, men vad tänker du dig är så essentiellt med en ickeneutraliserad död?

Titta på detta för en fingervisning: https://www.youtube.com/watch?v=Zjm8gWY3etg
Citera
2015-02-20, 19:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det anses att Guden önskar mänsklighetens forlevnad och i detta lycka.
Gud älskar den som gör gott mot sig själv och andra.
Jag tror detta är grunden i både judendom, kristendom och islam, dvs de religioner som kallas monoteistiska. Jag kan inte uttala mig om hinduism, men jag vet lite svagt att konfucianism har samma princip om "lycka genom ordning" och en enhetlig gudsbild där Gud liknas vid kejsaren. Så jag vill påstå detta är grunden inom monoteism och därmed Guds-tro.

Och det är allt vad Gud vill i grunden, faktiskt.
Hur detta sen ska åstadkomma i praktiken är lite omständigt för mig att svara på. Judarna har sitt budskap, kristna har sitt, muslimer har sitt... Grunden är samma men detaljerna skiljer sig... och jag kan tyvärr inte svara för alla detaljer, hoppas du har förståelse för det. Olika samhällen har olika förutsättningar också.

Gud är alltså ingen domare och har inga åsikter. Det låter ju bra faktiskt. Då har det ju egentligen ingen betydelse om man tror på honom eller inte, alla släpps in i paradiset. Eller?
Citera
2015-02-20, 19:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vet du alltså vad som händer efter att någon varit död i tre dagar? Eller vad menar du?
Jag skall dö och du med. Vad som händer efter döden visar sig men det är NU då man lever som man kan jobba på saken och leva livet som man vill utan att göra någon annan illa och man mår jääääla bra själv. Efter döden går det ju inte och när jag ligger på dödsbädden kan jag inte vrida livet tillbaka.
Jag tror i livet efter döden, är jag död. Vad det nu är död????

Jag syftar på jesus "offer", död i tre dagar och återuppstånden i paradiset. Oavsett vad som händer de tre dagarna är jag säker på att alla skulle ta det erbjudandet.
Citera
2015-02-20, 19:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Gud är alltså ingen domare och har inga åsikter. Det låter ju bra faktiskt. Då har det ju egentligen ingen betydelse om man tror på honom eller inte, alla släpps in i paradiset. Eller?
Kommer du in på krogen då du är kanon och kryper? Nej men du får komma in nästa gång om du kan gå rakt.
Vad tror du själv om paradiset och Gud och allt som sagts? Har du reflekterat över det någon gång utan att känna att du måste tro eller måste hata? Neutralt bara. Tagit det som det är och tänkt vidare på saken eller har du bestämt dig för att: nej, skit, sagor, pellejönsar.
Ibland är det bra att lämna sin borg och gräns samt se över muren . Annars vet man ju inte vad som finns eller kan finnas på andra sidan så att säga.
Hoppa fallskärm! Vad händer?
Citera
2015-02-20, 19:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag syftar på jesus "offer", död i tre dagar och återuppstånden i paradiset. Oavsett vad som händer de tre dagarna är jag säker på att alla skulle ta det erbjudandet.
Det erbjudandet fick vi genom hans död. Som jag förstår det hela. VI = homosapiens. OBS! VI Behöver inte vara du om du ej vill tillhöra det hela eller tror på detta.( Fria viljan du vet)
Citera
2015-02-20, 19:47
Medlem
Citat:

Eftersom Gud som sagt vill vår överlevnad är det rimligt att de som arbetar mot mänsklighetens överlevnad inte är kvalificerade... Men i övrigt, ja, alla kan alla komma dit, som tror att på nåt sätt jobba för en bättre värld, efter sina förutsättningar. Är det inte underbart?

Varför skulle folk vända ryggen till så fantastiska nyheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in