2014-04-27, 09:28
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Hur utbredd är detta med Pollen i Europa? Världen? Är det mest vi som har skiten?

Det värsta är att man är torr i käften, rinner konstant ur näsan, kletet i ögonen.

Fick en 3:a på björk och en 2:a på häst när jag kollade mig. Detta var tre år sen, misstänker att det blivit gradvis värre. Är det lönt att göra om pricktestet?

All medicin jag tagit tycks inte fungerat från år till år. Har fått något på recept men jag vette fan.. blev mer uttorkad. Brukar spola rent näsan morgon och kväll.

Finns det någon som testat naturmedicin?

Sen reagerar jag starkt i så kallad "korsallergi" - äpplen, kärnfrukter men även andra rotfrukter etc. Blir kaos i halsen vid minsta tugga.
Citera
2014-04-27, 12:09
Medlem
Har ni slut på medicin/inte vill ta någon men har en ffp2:andningsmask (eller bättre) hemma så dra på den, det funkar för mig (ögonen är ju drabbade ändå dock)
Citera
2014-04-28, 17:38
Medlem
Hej.

Jag äter sömntabletten propavan regelbundet. Det är ju en antihistamin som väl i grund och botten är en allergitablett, men på grund av dess sömngivande effekt så används den bara för sömnen. Med denna tablett borde man väl inte behöva äta någon annan allergitablett eller?
Citera
2014-04-28, 19:36
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Hej.

Jag äter sömntabletten propavan regelbundet. Det är ju en antihistamin som väl i grund och botten är en allergitablett, men på grund av dess sömngivande effekt så används den bara för sömnen. Med denna tablett borde man väl inte behöva äta någon annan allergitablett eller?

Effekten varar bara i ca 8-10 timmar. Tar du den på kvällen, har den alltså minimal effekt under dagen. Och det är ju under dagen som man exponeras för allergener.
Citera
2015-02-20, 17:53
Medlem
Har en fråga gällande Grazax.
Är det någon av er som blivit behandlade med Grazax som upplevt kraftiga biverkningar under första veckan med Grazax? Jag känner mig helt lost och extremt trött.
Citera
2015-05-17, 00:48
Medlem
Skezs avatar
Jag ska iväg och jobba om en timme och jobbar då fysiskt utomhus, och jag är såklart hyfsat allergisk mot björkpollen som det verkar vara mycket av här nere just nu, även om det enligt prognoserna börjat dra sig norrut.

Jag brukar ta en Loratadin 10mg under tungan precis innan jag sticker, detta har funkat bra och enligt föreskrifterna ska man inte ta mer än en per dag då dem är aktiva i 24 timmar.

Så till min fråga, jag tänkte ta en som vanligt innan jag sticker iväg till jobbet men är det lönt att jag har med mig en till för säkerhetsskull eller det ger inte bättre effekt att ta två stycken?

Det värsta är andningsnöden jag får (minor, har Bricanyl mot det) och rejält snuvig näsa, samt lite hosta vid överansträngning. Än så länge har en 10mg hjälpt ganska bra men funderar på om det går att ta 2 st och få bättre resultat kanske jag borde göra det?
Det blir i så fall bara idag så inget återkommande. På en vanlig dag räcker en mer än väl men i och med att jag jobbar fysiskt så vill jag vara på den säkra sidan.
Citera
2015-06-23, 18:44
Medlem
Hej alla.

Jag brukar vara lite småallergisk på sommarhalvåret. Receptfria tabletter brukar lösa det åt mig även det är jobbigt ibland. Men nu helt plötsligt idag så svullnade ögonen upp också. Jag är svullen under ögonen och det kliar i ögonen och jag har även en viss huvudvärk. Ser nästan ut som man fått två snygga blåklockor under ögonen. Vanligt förekommande eller ska man börja fundera på någon inflammation / infektion istället och söka vårdcentral ?
Citera
2015-09-06, 23:14
Medlem
Fappy11s avatar
Någon mer som fortfarande har besvär? Jag känner mig fortfarande rätt snorig, brukar aldrig vara så här länge, mina besvär brukar vara över redan i början av augusti. Är mest allergisk mot gråbo, börjar fundera på om det är något annat som spökar men känns som pollen för är både snorig samt att det typ kliar lite i gommen, bor förövrigt i södraste sverige.
Citera
2016-03-27, 18:47
Medlem
Pollenallergi, behöver bättre medicin!!

Hej, haft pollenallergi så länge jag kan minnas. Har överlevt på receptfria mediciner sen barnsben men gick till läkaren förrförra året då jag till slut kommit på att jag det borde finnas bättre saker och få när det är så pass illa som det är.

-Fick desloratadin sandoz 5mg utskrivet samt en spruta i skinkan och överlevde den säsongen, inte utan problem men något bättre än tidigare år kanske.

Säsongen efter, alltså förra säsongen var en helt fantastisk säsong när jag i princip inte hade några besvär alls Var milt länge och snö ute tills i slutet på mars så borde trots allt varit en rätt så intensiv början på pollensäsongen där men icke. Fantastisk!

Börjar ta tabletter tidigt då jag tror det hjälper att vara tidigt ute, så jag började i februari någon gång detta året och känt av lite till och från. Men under någon dag förra veckan och idag har det varit rent ut sagt för jävligt, nästan så man ligger sängliggandes, får panik och inte vet vart man ska ta vägen..

Frågan är, finns det bättre saker att få? Vad ska jag fråga efter? Värst är ögonen, att näsan rinner och jag nyser lite kan jag leva med. Droppar? Finns det receptbelagda sådana? Kör i nuläget med livostin som hjälper men inget verkar tillräckligt!

Tack
Citera
2016-03-27, 18:51
Medlem
Strychnos avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator.
Citera
2016-04-22, 19:04
Medlem
enkeltulipans avatar
Hur vet man om man har pollenallergi?
Jag blir alltid förkyld på våren och så tänker jag att det kanske är det. Men det är inte så farligt, så har inte orkat kolla upp det.
Har inte direkt kliande ögon eller så. Bara snuvig och tröttare än vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in