2015-02-20, 17:19
Medlem
ManSomKans avatar
Jag har en RT-N66U-router och den har 3 antenner. Jag tänkte sätta en förlängningskabel i en av antennernas kontakter och sen dra på antennen på den för att få bättre wifi-täckning i lägenheten.

Men hur långa kablar kan man egentligen använda för detta? Routern lär ju inte klara av hur långa kablar som helst om antennen ska lyckas sända och ta emot, eller?

Är det lugnt med en kabel på 6 meter? Kan jag använda ännu längre eller borde jag köra med kortare?
Citera
2015-02-20, 17:30
Medlem
Red-Pandas avatar
Rekommenderar dig att köpa en Range Extender eller en Access punkt istället om du har möjlighet att dra kabel.
Citera
2015-02-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManSomKan
Är det lugnt med en kabel på 6 meter? Kan jag använda ännu längre eller borde jag köra med kortare?

Det beror på hur hög dämpning som koaxialkabeln har. En dålig kabel kan ha flera dB per meter som gör att uteffekten blir väldigt låg. Varje kontakt i en skarvkabel har också en dämpning på 0.10 - 0.15 dB. En lämplig kabel skulle vara en L-com CA-400 som har 0.222 dB dämpning per meter vid 2.4 GHz och 0.355 vid 5.8 GHz.

Det finns bättre kablar, men de brukar vara dyra och otympliga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable

Personligen så skulle jag ha valt en annan lösning, t.ex. dragit en nätverkskabel och kopplat in en annan accesspunkt. Vill man inte dra kabel, så finns det powerline adaptrar.
Citera
2015-02-20, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Rekommenderar dig att köpa en Range Extender eller en Access punkt istället om du har möjlighet att dra kabel.

+1

Kommer bara att bli bökigt med extra antenn. Fixa en AP istället som du kan positionera ut strategiskt där du behöver täckning.
Citera
2015-02-20, 18:37
Medlem
DennisOlofs avatar
Nej, gör inte så, kabelförlusterna blir stora och din konsumentprylar kan inte kompensera genom att skicka ut mer effekt. Så funkar de flesta produkterna.

Skaffa en extra AP, koppla upp med nätverkskabel (om det går) och skapa ett nytt trådlöst nät för övervåningen eller där du ska ha det. Bra täckning och bra fart, behöver du lite bättre täckning, montera på en lite bättre antenn, t.ex. 5dbi

Eller man kan köra LAN över elnätet för att koppla upp APn mot routern. Funkar bra, inga fantasihastigheter men duger för vanliga saker, surfa på mobilen osv. Annars är det datakabel som gäller.
Man kan köra vissa prylar som repeater, men är inte att föredra då det inte alltid är så stabilt och påverkar hastigheten (beroende på vad man gör).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in