2015-02-19, 15:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Tyskland förkastar Greklands förslag! HELVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men inte ens det påverkar den starka sthlmsbörsen! Börsen går upp idag igen mina vänner!
Mm nu kommer det börja svänga mer säkert , beroende på hur Grekland passar bollen vidare sen.
Citera
2015-02-19, 16:09
Medlem
hur ska man tolka situationen när det går så sjukt snabbt upp, snabbare ner, och sen ännu snabbare upp igen, under samma dag?

Citera
2015-02-19, 17:31
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ökar du andelen aktier när börsen är rekorddyr gör du ju precis det som strategin är skapad för att förhindra..

Möjligt, har inte så bra koll på detta än och alla säger olika Många säger att räntefonderna är meningslösa när räntan är så låg.
Citera
2015-02-19, 18:08
Medlem
Wildsomes avatar
Jag har sålt av alla säkra bolag som följer index, i nuläget känns index osäkrare än de flesta förhoppningsbolag. Det är hittills bra mer vinstgivande att spekulera i företag som rör sig helt fritt gentemot börsen.
Citera
2015-02-19, 18:33
Medlem
Smakkers avatar
Någon som orkar sig på en jämförelse mellan börsens genomsnittliga p/e-tal nu jämfört med innan kraschen 2008? Vad är ens börsens genomsnittliga p/e-tal efter alla delårsrapporter? Går det ens att dra en parallell där?

Skön kommentar från Anonym på 40procent20år-bloggen:

"Borde inte alla dessa inlägg som påtalar börsens höga värdeirng vara ett tecken på att vi inte befinner oss i någon bubbla?".

Jag har inte tid att följa börsen, så jag kommer fortsätta min strategi buy&hold kvalitetsbolag. Till nästan vilka multiplar som helst
Senast redigerad av Smakker 2015-02-19 kl. 18:40.
Citera
2015-02-19, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Möjligt, har inte så bra koll på detta än och alla säger olika Många säger att räntefonderna är meningslösa när räntan är så låg.
Långsiktigt har du gjort rätt beslut, kortsiktigt säkerligen också men inte lika definfinitvt.
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Någon som orkar sig på en jämförelse mellan börsens genomsnittliga p/e-tal nu jämfört med innan kraschen 2008? Vad är ens börsens genomsnittliga p/e-tal efter alla delårsrapporter? Går det ens att dra en parallell där?

Skön kommentar från Anonym på 40procent20år-bloggen:

"Borde inte alla dessa inlägg som påtalar börsens höga värdeirng vara ett tecken på att vi inte befinner oss i någon bubbla?".

Jag har inte tid att följa börsen, så jag kommer fortsätta min strategi buy&hold kvalitetsbolag. Till nästan vilka multiplar som helst
Orkar inte jämföra PE tal, men börjar bli rejält trött på trollen som verkligen tror att vi är inne i en bubbla.
Vi har ingenting som tyder på det, och det faktum att nästan ALLA är medvetna om börsens uppgång gör läget än mer stabilt.

Folk tror att uppgång = bubbla, men så är ju absolut inte fallet.
Förflyttas pengar från räntor till aktier så ser vi en uppgång.. helt naturligt och kommer inte genera någon recession förrens den dagen räntorna åter höjs.
Citera
2015-02-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Långsiktigt har du gjort rätt beslut, kortsiktigt säkerligen också men inte lika definfinitvt.

Orkar inte jämföra PE tal, men börjar bli rejält trött på trollen som verkligen tror att vi är inne i en bubbla.
Vi har ingenting som tyder på det, och det faktum att nästan ALLA är medvetna om börsens uppgång gör läget än mer stabilt.

Förflyttas pengar från räntor till aktier så ser vi en uppgång.. helt naturligt och kommer inte genera någon recession förrens den dagen räntorna åter höjs.

Bästa jag läst på länge! Mot nya höjder på börsen imorgon mina vänner! Cashing!
Citera
2015-02-19, 23:52
Medlem
njaexss avatar
Citat:

Exakt äntligen någon som slår huvudet på spiken, när räntorna är låga förs mer kapital till börsen. Detta är inte en bubbla i och med att det finansiella läget kräver detta, börsen blir helt enkelt högre värderad, i och med detta får man även acceptera högre P/E tal och lägre direktavkastning. En standard många kör på som handlar långsiktigt är P/E runt 15 och direktavkastning över 4%, detta får man justera att acceptera högre P/E själv tänker jag P/E runt 20-25 är okej och en direktavkastning över 2,5% bör man nöjjas med. Ändå finns det ju bolag som har hög direktavkastning Ratos är nästan 6% i och med att de höjde idag.

Detta säger ju även sig självt att när räntorna börjar höjjas eller ska börja höjjas är det dags att agera om man nu vill det. Ser man väldigt långsiktigt är de ju skitsamma var börsen än står Sen blir det kanske ännu fler sänkningar, vem vet egentligen
Citera
2015-02-20, 09:34
Medlem
mjps avatar
olja upp 2,73% hehe upp upp upp rajrajraj.
Citera
2015-02-20, 09:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Du har helt rätt. Samtidigt är det oroande att Börsen lever sitt eget liv. Vet inte om någon minns det, men ursprungligen var ett bolags aktievärden en spegling av väntade framtida vinster. (Om Volvo fick en jätteorder från Kina steg kursen på Volvoaktier, om Norsk Hydro hittad en ny källa steg den kursen).
Men så är det inte längre, aktiemarknaden liknar bostadsmarknaden i Stockholm. Om en lägenhet är värd 3 miljoner så kan jag köpa den för 4 miljoner, eftersom jag vet att jag kan sälja den vidare för 5 miljoner i morgon. Och den som köper den kan snart sälja den för 6 miljoner, osv osv.
Nåt är inte som det ska med Stockholmsbörsen, men hur det kommer att gå i framtiden vet ingen. Det kan fortsätta upp flera år, och det kan vända i morgon.
Citera
2015-02-20, 21:16
Medlem
Tammers avatar
Idag två nyheter:

"Australiens premiärminister säger nej till att köpa ubåtar från Sverige vilket är ett rejält bakslag för Saab och för den svenska regeringen", och...

"Greklands akuta ekonomiska problem är över för den här gången.
Nu har de nått en överenskommelse med eurozonens finansministrar om förlängda nödlån.
...För fyra månader"

= ger en svagt positiv uppgång idag fredag.

Rent ekonomiskt betyder artikeln om Greklands problem ingenting, men SAAB:s missade affär en klar besvikelse, totalt en dålig dag. Men Stockholmsbörsen reagerar lätt positivt, utan egentlig orsak. Allt tolkas positivt.
Låt mig måla scenariot för nästa börsdag, måndag 23/2: rejäla uppgångar p g a : inga dåliga nyheter.
Citera
2015-02-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Idag två nyheter:

"Australiens premiärminister säger nej till att köpa ubåtar från Sverige vilket är ett rejält bakslag för Saab och för den svenska regeringen", och...

"Greklands akuta ekonomiska problem är över för den här gången.
Nu har de nått en överenskommelse med eurozonens finansministrar om förlängda nödlån.
...För fyra månader"

= ger en svagt positiv uppgång idag fredag.

Rent ekonomiskt betyder artikeln om Greklands problem ingenting, men SAAB:s missade affär en klar besvikelse, totalt en dålig dag. Men Stockholmsbörsen reagerar lätt positivt, utan egentlig orsak. Allt tolkas positivt.
Låt mig måla scenariot för nästa börsdag, måndag 23/2: rejäla uppgångar p g a : inga dåliga nyheter.

Uppgörelsen kom efter stängning. Hur mycket hinner börsen stiga på fyra månader tro? Sanna mina ord, det blir skumpa på måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in