Citat:
Ursprungligen postat av
Helliano
Långsiktigt har du gjort rätt beslut, kortsiktigt säkerligen också men inte lika definfinitvt.
Orkar inte jämföra PE tal, men börjar bli rejält trött på trollen som verkligen tror att vi är inne i en bubbla.
Vi har ingenting som tyder på det, och det faktum att nästan ALLA är medvetna om börsens uppgång gör läget än mer stabilt.
Folk tror att uppgång = bubbla, men så är ju absolut inte fallet.
Förflyttas pengar från räntor till aktier så ser vi en uppgång.. helt naturligt och kommer inte genera någon recession förrens den dagen räntorna åter höjs.
Du har helt rätt. Samtidigt är det oroande att Börsen lever sitt eget liv. Vet inte om någon minns det, men ursprungligen var ett bolags aktievärden en spegling av väntade framtida vinster. (Om Volvo fick en jätteorder från Kina steg kursen på Volvoaktier, om Norsk Hydro hittad en ny källa steg den kursen).
Men så är det inte längre, aktiemarknaden liknar bostadsmarknaden i Stockholm. Om en lägenhet är värd 3 miljoner så kan jag köpa den för 4 miljoner, eftersom jag vet att jag kan sälja den vidare för 5 miljoner i morgon. Och den som köper den kan snart sälja den för 6 miljoner, osv osv.
Nåt är inte som det ska med Stockholmsbörsen, men hur det kommer att gå i framtiden vet ingen. Det kan fortsätta upp flera år, och det kan vända i morgon.