2015-02-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Min hyra är 2250 kronor. Min förra lägenhet kostade 2450 kronor. Lägenheten före den kostade 4500 spänn. Alla tre var på ungefär samma avstånd från mitt jobb, ca 2 km. Före det hade jag ett hus 15 km från jobbet som kostade ca 15000 totalt alla kostnader. Jag betalar idag mindre i hyra + el än vad jag betalade enbart för elen i villan.

Jag fortsatte leta lägenhet tills jag hittade den jag var helt nöjd med, min nuvarande.

Men jag och Bbobi kanske är ensamma om att ha kontroll över våra liv, alla andra är låsta i sin tillvaro?

Eller du menar kanske att de råd ni vill höra bara inbegriper råd som är enkla och går att genomföra utan ansträngning?

Men att hänga kläder kanske också är för jobbigt?

"vi"? jag vill inte höra några råd. Jag har inte frågat om några goda råd eller efter kontroll över mitt liv.
Det där är din egna konstruktion, det kanske är svårt att se ner på realiteten från din höga häst?

Grattis du har hittat en billig boendeform. I Fallet BBobi så kan du omöjligt hyra en lägenhet för så låga kostnader i Stockholm. Och de flesta människor som undrar över en levnadsstandard á 14.000kronor/månad har inte handpenning eller lånelöfte för en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm. Eller vad tror du?

Därför är det lika relevant som att ett lottomiljonär ger vardagsekonomiska råd till en knegare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du menar med tanke på boendekostnaden?

Ja alltså som jag redan sagt så beror det ju på vart man bor. Bor man tex i Stockholm så är det ju lite mindre upp till en själv och lite mer tur som spelar in. Men alla bor ju inte i Stockholm.

Min fick jag genom bostadskön och jag är nog inte den enda som "vunnit på lotteriet" där. Utan jag fokuserade på små billiga ungdomslägenheter och fick till slut en.

Ja.

Men de där hyrorna kommer du inte ner i med hyresrätt, du har haft en enorm tur och ska såklart glädjas över det. För även om du inte trivs (vilket jag inte skulle göra i en studentlägenhet) så kan du sälja.

Haha men ni som har kontroll över era liv kan väl sitta i de trånga små studentlägenheterna och njuta av livet fram till 40 när ni är ekonomiskt oberoende..
Citera
2015-02-18, 15:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe

Ja.

Men de där hyrorna kommer du inte ner i med hyresrätt, du har haft en enorm tur och ska såklart glädjas över det. För även om du inte trivs (vilket jag inte skulle göra i en studentlägenhet) så kan du sälja.

Haha men ni som har kontroll över era liv kan väl sitta i de trånga små studentlägenheterna och njuta av livet fram till 40 när ni är ekonomiskt oberoende..

Nä som sagt hade månadskostnaden varit 600kr högre annars. Hyran låg på 2.800kr förut.

Studentlägenhet är det väl inte men ungdomslägenhet (Var en ungdomslägenhet när den gick ut i bostadskön. Är ju en lägenhet som alla andra). Men det betyder ju inte något annat än att det är en mindre enklare bostad som man låter ungdomar 18-25 ha förtur till. Dessutom mitt i ett centrum. Hemma sitter jag i soffan vid tvn och datorn eller sover. Jag behöver inte mer.

Pengarna sparar jag till resor istället. Men det är ju upp till var och en hur man prioriterar.

Sen angående din onödiga kommentar om att bo i en studentlägenhet (vilket jag inte gör) tills jag är 40 så kan jag säga att jag är i mittenspannet av 20-30. Jag är inte för gammal för att bo i en etta. Är det värre än att hyra i andrahand? Eller än att bo hemma? Knappast va?

Men vill man bo själv i en 2a får man väl göra det. Men då ska man knappast sedan beklaga sig över att man har lite pengar över i slutet av månaden och inte har råd att resa. Sen får du väl trängas där med fru och barn när det kommer medan jag köper en villa.

Jag försöker inte bli ekonomiskt oberoende innan 40. Citerar du fel person? Enda jag planerar är att flytta utomlands ett halvår-år så självklart uppskattar jag mitt billiga boende.
Senast redigerad av Bbobi 2015-02-18 kl. 16:02.
Citera
2015-02-18, 15:32
Medlem
utan.att.stannas avatar
13500 i månaden nu. Hyra 3600, bilavgifter cirka 2800, mat 3000 lite högt räknat. Andra räkningar runt 500/ingen. Det går men det är inte jättekul. Har dock sparkonto som man tallar lite ifrån när det är npt speciellt som ska göras..

Innan detta låg jag på 470 000 nok per år. Omställningen är helt klart kännbar men hanterbar. Letar lite efter ett extrajobb.
Citera
2015-02-18, 15:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
"vi"? jag vill inte höra några råd. Jag har inte frågat om några goda råd eller efter kontroll över mitt liv.
Nej, du gick bara in i en tråd om hur man klarar sig på sin inkomst och raljerade om "tur" och lottovinster.
Citat:
Det där är din egna konstruktion, det kanske är svårt att se ner på realiteten från din höga häst?
Nej, realiteten sitter tillsammans med mig bekvämt uppe bland molnen.

Vad ni där nere sysslar med har jag ingen aning om.
Citat:
Grattis du har hittat en billig boendeform. I Fallet BBobi så kan du omöjligt hyra en lägenhet för så låga kostnader i Stockholm. Och de flesta människor som undrar över en levnadsstandard á 14.000kronor/månad har inte handpenning eller lånelöfte för en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm. Eller vad tror du?
Jag visste inte att man måste bo i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm, och ändå är det jag som sitter på en hög häst.

Jag har delat lägenhet, jag har studerat i USA, jobbat i Malaysia, jag har bott i ett halvdussin hyresrätter och har ägt en stor dyr kåk. Jag har dock aldrig bott i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.

Märkligt. Jäkligt märkligt.
Citat:
Därför är det lika relevant som att ett lottomiljonär ger vardagsekonomiska råd till en knegare.
Nej, alla mina råd är relevanta och hämtade från verkligheten hos en knegare.

Man kan välja att ignorera mina råd, man kan välja att lära sig något, eller så kan man välja att gnälla.

Jag skiter i vilket.
Citat:
Jag bor på 40+ kvadrat och trivs mycket bättre än i de 300 kvadrat jag hade i huset. 300 kvadrat gjorde mig inte lycklig för fem öre, och att vara fattig gjorde definitivt inget för min lycka.
Citera
2015-02-18, 16:38
Medlem
Quintos avatar
Hur kan man ha motivation att jobba med så dålig lön
Citera
2015-02-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Pengarna sparar jag till resor istället. Men det är ju upp till var och en hur man prioriterar.

Sen angående din onödiga kommentar om att bo i en studentlägenhet (vilket jag inte gör) tills jag är 40 så kan jag säga att jag är i mittenspannet av 20-30. Jag är inte för gammal för att bo i en etta. Är det värre än att hyra i andrahand? Eller än att bo hemma? Knappast va?

Men vill man bo själv i en 2a får man väl göra det. Men då ska man knappast sedan beklaga sig över att man har lite pengar över i slutet av månaden och inte har råd att resa. Sen får du väl trängas där med fru och barn när det kommer medan jag köper en villa.

Jag försöker inte bli ekonomiskt oberoende innan 40. Citerar du fel person? Enda jag planerar är att flytta utomlands ett halvår-år så självklart uppskattar jag mitt billiga boende.

Ja sista blev fel, det är Celeno som postar i en tråd om att gå i pension vid 40.

Onödig kommentar? Du skrev själv att du sökt och fått en lägenhet "studentboende" tror jag du formulerade det. Kanske missförstod jag dig. Hur som helst så kan det vara problematiskt, beroende på hur man eller de boende spenderar sin fritid att bo i ett litet studentrum. Det var vad jag menade.

Hur många rum man anser sig behöva ha är högst individuellt. Däremot kan det vara negativt för hälsan att bo för trångt i längden. Men själva poängen med mitt inlägg var att för de flesta här är din bostadskostnad orimligt lågt räknad. Återigen, grattis till dig om du hittat ett så billigt boende som du trivs med. Att bo billigt är ett väldigt bra sätt att spara pengar på.

Förövrigt bor jag också väldigt billigt, litet och spenderar den mesta tiden bortrest.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
1.Nej, du gick bara in i en tråd om hur man klarar sig på sin inkomst och raljerade om "tur" och lottovinster.

2.Jag visste inte att man måste bo i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm, och ändå är det jag som sitter på en hög häst.

3.Jag har delat lägenhet, jag har studerat i USA, jobbat i Malaysia, jag har bott i ett halvdussin hyresrätter och har ägt en stor dyr kåk. Jag har dock aldrig bott i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.

4.Nej, alla mina råd är relevanta och hämtade från verkligheten hos en knegare.

Man kan välja att ignorera mina råd, man kan välja att lära sig något, eller så kan man välja att gnälla.

Jag skiter i vilket.

5.Jag bor på 40+ kvadrat och trivs mycket bättre än i de 300 kvadrat jag hade i huset. 300 kvadrat gjorde mig inte lycklig för fem öre, och att vara fattig gjorde definitivt inget för min lycka.

1. Jag svarade på ett inlägg och påpekade att kalkylen för boendekostnaden inte är hållbar för de flesta här. Ett inlägg där jag inte riktade mig mot dig. Så hur du fått för dig att jag sökt några råd från dig är minst sagt märkligt.

2. Hur får du för dig att jag påstått något sådant? Jag svarade på Bbobi's inlägg. En lägenhet i centrala stockholm med så låg hyra är ofta ett väldigt gammalt hus med en välbärgad förening. Därav "sekelskifteshus". Jag tycker inte heller att någon måste bo i centrala Stockholm. Därför gör tex inte jag det.

3. Kul för dig. Låter spännande. Är det någonting du känner att du har missat? Centrala Stockholm alltså, det verkar ha etsat sig fast hos dig.

4. Jag har inte kommenterat dina råd, jag har inte vänt mig till dig i över huvud taget. Jag tvivlar på att du med din inställning och attityd har så mycket att lära mig. Jag förstår egentligen inte vad du vill ha sagt till mig. Du verkar ha tagit illa upp åt Bbobis vägnar, ni kanske är goda vänner. Vad vet jag. Din agenda känns väldigt otydlig här.

5. Problemet är kanske inte din ekonomi eller din bostad. Du kanske helt enkelt är olycklig? Visst är det skönt att aldrig behöva tänka på vad saker kostar och att i stort sett kunna göra vad man vill. Din högfärdighet tyder på att du kanske inte är så nöjd som du utger dig för att vara.
Citera
2015-02-18, 20:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
1. Jag svarade på ett inlägg och påpekade att kalkylen för boendekostnaden inte är hållbar för de flesta här.
Jaså, så uppfattade inte jag det.

Jag uppfattade dig som ytterligare en av tusentals troll som inte har nåt annat att komma med än att säga "går inte", "kan inte", "vill inte" eller "man måste ju leva också".

Om det inte var din poäng så ber jag om ursäkt för min attityd.
Citera
2015-02-18, 20:12
Medlem
mjohan84s avatar
Om jag säger så här. Jag tjänar 30000 brutto och har alltid ca 8k kvar när månaden är slut
Min svåger har 35000 (han jobbar lördagar oxå) men hAr en massa småkrediter samt äter ofta ute...
Hans lön äts upp av dyr hyra och en massa ränta osv osv

Ibland har jag bjudit han på pizza i slutet av månaden
Citera
2015-02-18, 20:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ja sista blev fel, det är Celeno som postar i en tråd om att gå i pension vid 40.

Onödig kommentar? Du skrev själv att du sökt och fått en lägenhet "studentboende" tror jag du formulerade det. Kanske missförstod jag dig. Hur som helst så kan det vara problematiskt, beroende på hur man eller de boende spenderar sin fritid att bo i ett litet studentrum. Det var vad jag menade.

Hur många rum man anser sig behöva ha är högst individuellt. Däremot kan det vara negativt för hälsan att bo för trångt i längden. Men själva poängen med mitt inlägg var att för de flesta här är din bostadskostnad orimligt lågt räknad. Återigen, grattis till dig om du hittat ett så billigt boende som du trivs med. Att bo billigt är ett väldigt bra sätt att spara pengar på.

Förövrigt bor jag också väldigt billigt, litet och spenderar den mesta tiden bortrest.

Det jag menade var det du sa om att bo i en studentlägenhet tills man är 40 för ett bli ek oberoende men nu sa ju du att det inte var till mig.

Studentlägenhet har jag aldrig pratat om. Man ska väll till att börja med vara student för dom lägenheterna.

Det jag framhäver för ungdomar (även om jag är ungdom själv) är att man fram till 25 års ålder kan söka dessa lägenheter.

Eftersom man bars tävlar med personer lika gamla (på året) som sig själv har man bra odds om man är 20och 364 dagar när man söker en för 20åringar. Dom enda som.kan konkurera ut en är dom som är födda den 365e dagen.

Så vill man söka dessa så går man en billig bostad så kan man lägga pengarna på att ha kul istället.

Men folk får ju som sagt prioritera hur dom vill och såhär prioriterar jag. Den boendekostnader är nog mer orimlig idag ja men det dyker upp en och annan lägenhet i den klassen. Mår mycket bättre med den låga kostnaden än jag gjorde med fler m2.

Men det är klart att man måste ha flyt också. Det är bara ett tips från min sida.

Vill man inte bo i en liten etta behöver man helt enkelt inte bry sig om det tipset.

Edit:

Finns just nu ungdomslägenhet ute för 1.600kr/mån i stockholms bostadskö och en för 2.6k.
Senast redigerad av Bbobi 2015-02-18 kl. 20:38.
Citera
2015-02-18, 21:37
Medlem
MrAzzis avatar
Jag hade en inkomst på ca 9000 och klarade mig fint. hade ca 5000 i utgifter, det gäller att planera sina inköp och inte slösa..
Citera
2015-02-18, 23:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadihuve
Tja...

Jag jobbar och får ut 14 efter skatt ca. Jag undrar om
nån annan har erfarenhet av låg lön men att ha egen
lägenhet? Jag vill ha lägenhet med max 5500 i hyra.
När mina andra räkningar som bil, bensin, mobil och
internet är betalt har jag 6900 kr kvar. Jag bor hemma
idag och har egentligen inga egna möbler o de kostar
ju ganska mycket pengar. Vad tycker ni, borde jag klara
Mig? vill även kunna spara undan säg 1500 i mån också?

Hoppas denna tråd kom i rätt forum.

Finns de som klarar sig på betydligt längre summa. Mera svenskar än du tror har idag betydligt lägre löner än 14000 ut. Men så vill svensken ha det så också. 87% röstade för det.
Citera
2015-02-19, 10:27
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadihuve
Tja...

Jag jobbar och får ut 14 efter skatt ca. Jag undrar om
nån annan har erfarenhet av låg lön men att ha egen
lägenhet? Jag vill ha lägenhet med max 5500 i hyra.
När mina andra räkningar som bil, bensin, mobil och
internet är betalt har jag 6900 kr kvar. Jag bor hemma
idag och har egentligen inga egna möbler o de kostar
ju ganska mycket pengar. Vad tycker ni, borde jag klara
Mig? vill även kunna spara undan säg 1500 i mån också?

Hoppas denna tråd kom i rätt forum.
Nej nej nej!!! Så kan du inte ha det, sök genast bostadstillägg, mattillägg, gåpåkrogentillägg mm.
Hur är du skapt? du kanske inte är högst avlönad, men du har det fan så mycket bättre än jävligt många andra som får det att gå runt, dessutom gnäller de inte som en barnunge på fb då de tycker de borde ha sååå mycket mer pengar buäää, buäää
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in