Ukrainas militära ledning är under all kritik, de ukrainska soldaterna förbannar sina generaler,
deras inkompetens är skrämmande, delvis på grund av att politiker blandar sig i den militära taktiken,
de ukrainaska soldater visar mod men till ingen nytta
Som bekant så har alla nationer har en armé, sin egen eller någon annans.
Ukrainas brist på ett funktionellt flygvapen och framför allt snabbt gripbara förband förmögna till decentraliserat beslutsfattande i krisens inledning kan nu innebära att Ukraina förlorar sin självständighet till det totalitära Rysslands godtycke för överskådlig framtid.
Ett flertal läxor bör dras av händelseutvecklingen, framför allt för alla länder med nationsgräns mot Ryssland.
Det du skrev om Graham Philips fullkomligt osar hat. Jag vet inte heller hur många gånger du har suttit och skrivit att du önskar Putin en långsam och smärtsam död. Det verkar som om ni expats i Kiev har svepts med i något ukrainskt patriotiskt rus, där ni tävlar med ukrainarna om vem som kan vara mest extrem i sin kärlek till Ukraina och sitt hat mot Ryssland och separatisterna.
Här har vi till exempel någon svensk i Kiev (som du med 99% sannolikhet känner) som heter Anders Östlund och fullständigt har tappat greppet. Han sitter på fullt allvar och förespråkar ett tredje världskrig:
Om denne Anders så gärna vill ha krig, varför anmäler han sig då inte till någon frivilligbataljon istället för att arrangera mingelträffar i Kiev?
Mår du bra?
Någon skrev att Philips förmodligen stred med separatisterna. Jag kommenterade att han är en fjant som knappast skulle vara till mycket nytta i en strid. Han är som en fluga, obetydlig.
Putin hatar jag däremot på riktigt. Jag hoppas verkligen att han dör plågsamt. Detsamma gäller en del av separatistledarna.
Men som vanligt plockar du obetydliga uttalanden och försöker tvångsmässigt klämma in i någon agenda (som inte har med mig att göra). Jag har alltid förespråkat det bästa för Ukraina, samförståndslösningar och - om nödvändigt - autonomi för separatisternas territorium. Jag ser också återskapande av affärsrelationer med Ryssland som viktigt för ett EU-vänligt Ukraina.
MEN ibland måste man också ta fighten. Tyvärr tror jag både Ukraina och väst måste göra det nu.
Och, nej, jag känner inte personen ifråga och delar inte hans åsikter. Förutom Skillt har jag aldrig ens umgåtts med någon svensk här. Mingelkvällar är inte riktigt min grej.
Någon skrev att Philips förmodligen stred med separatisterna. Jag kommenterade att han är en fjant som knappast skulle vara till mycket nytta i en strid. Han är som en fluga, obetydlig.
Putin hatar jag däremot på riktigt. Jag hoppas verkligen att han dör plågsamt. Detsamma gäller en del av separatistledarna.
Men som vanligt plockar du obetydliga uttalanden och försöker tvångsmässigt klämma in i någon agenda (som inte har med mig att göra). Jag har alltid förespråkat det bästa för Ukraina, samförståndslösningar och - om nödvändigt - autonomi för separatisternas territorium. Jag ser också återskapande av affärsrelationer med Ryssland som viktigt för ett EU-vänligt Ukraina.
MEN ibland måste man också ta fighten. Tyvärr tror jag både Ukraina och väst måste göra det nu.
Och, nej, jag känner inte personen ifråga och delar inte hans åsikter. Förutom Skillt har jag aldrig ens umgåtts med någon svensk här. Mingelkvällar är inte riktigt min grej.
Javisst hemska Putin stöder folken självbestämmande så som det är skrivet i FN stadgan
Göra som väst i stället är mycket bättre som etnisk rensning, folkmord och stöd till en junta som inspireras av Pinochet och Idi Amin och som tyr sig till fascister och nazister, mycket bättre
"Jag uppmanar Ryssland att dra alla sina trupper från östra Ukraina, för att sluta stödja separatister i Minsk och respektera avtalet", sade Natos generalsekreterare Jens Stolten reportrar i Riga.
Rätt komiskt när några ukrainare som bröt sig ur stötte på separatister. Istället för att skjuta direkt så var de lugna och hälsade och låtsades vara separatister för att sedan ta 15 av dom till fånga, separatisterna hade solen i ögonen så de gick på det hela haha
Haha, källa på det. Låter för bra för att vara sant.
Javisst hemska Putin stöder folken självbestämmande så som det är skrivet i FN stadgan
Göra som väst i stället är mycket bättre som etnisk rensning, folkmord och stöd till en junta som inspireras av Pinochet och Idi Amin och som tyr sig till fascister och nazister, mycket bättre
Du är medveten om att du bor i väst va? Såvitt jag vet har det inte förkommit etnisk rensning, folkmord och fascister i varken Europa eller USA sedan andra världskriget (med undantaget Balkan).
Du kan väl flytta till den Ryska Federationen som uppenbarligen är en demokratisk fristad.
Vi stoppar dig inte.
På tal om annat så verkar nu NATO sätta ett ultimatum. Man uppmanar Ryssland att dra tillbaka sina styrkor från Ukrainskt territorium i ett uttalande.
Litauen har det senaste dygnet fått ryska påtryckningar och svartmålats i media som krigshetsare eftersom de förser Ukraina med vapen (eller tänker göra det rättare sagt).
Då var det officiellt Flaggan hissad över Debaltseve förstår inte att Ukraina gav upp så lätt separatisterna kommer ju kunna transportera vapen och dylikt väldigt lätt nu mellan städerna är väl det sista Ukraina sett av donbass för alltid.
Ja antingen blundar du för alla fakta eller så är du helt övertygad.
En liten minoritet i ett land ska inte kunna bryta ut delar ur en suverän stat och bli självständiga, det fattar väl vem som helst. Malmö som har 51% utrikes födda, ska de kunna ta hela Skåne menar du?
Lycka till, då tar jag oxå upp en automatkarbin.
Etnisk rensning, fascister och kommunister, ja det har ju dykt upp en del massgravar i Ukraina som kommunisterna står för..
Då var det officiellt Flaggan hissad över Debaltseve förstår inte att Ukraina gav upp så lätt separatisterna kommer ju kunna transportera vapen och dylikt väldigt lätt nu mellan städerna är väl det sista Ukraina sett av donbass för alltid.
Detta kan ju faktiskt vara ett sätt att dra in Putin djupare i kriget, jag läste någonstans att Ryssland inte har det så jätte bra i sin ekonomi just nu, och detta kanske är ett sätt att krossa Putin en gång för alla, ifall det är någon slags konspiration bakom det hela, Putin har ju brytit med de västerländska bankerna och börjat med sitt egna banksystem.
Putin åkte till Ungern för att skapa allianser i en värld där Ukraina och väst kapar alla band.
Det började bra med olika avtal men det verkar som om mannen sket i det blå skåpet. Han åkte till ett krigsmonument och hedrade de fallna sovjetiska soldater som dog när de slog ner revolutionen för självbestämmande i Ungern 1958 med våld.
Ni kan ju själva göra liknelsen med Ukraina.
Ungern skall enligt uppgifter vara rasande på Putin och Ryssland.
Lyckas den mannen någonsin med något annat än att sprida hat och ond bråd död?
Som bekant så har alla nationer har en armé, sin egen eller någon annans.
Ukrainas brist på ett funktionellt flygvapen och framför allt snabbt gripbara förband förmögna till decentraliserat beslutsfattande i krisens inledning kan nu innebära att Ukraina förlorar sin självständighet till det totalitära Rysslands godtycke för överskådlig framtid.
Ett flertal läxor bör dras av händelseutvecklingen, framför allt för alla länder med nationsgräns mot Ryssland.
"Sverige har en armé", ja det kan man ju säga om man inte ställer några kvalitets o kvantitetskrav.
Annars tror jag du är optimistisk vad gäller läxor som bör dras - av i alla fall Sverige. Men vi tycker väl att avståndet till Kaliningrad är alldeles betryggande, o ubåtar räknas inte.
Ryssarna har sagt att de slagit en cirkel runt Debaltseve, helt omöjligt att en mus skulle kunna varken ta sig in eller ut. Alla proryssar har suttit här och slagit sig på bröstet med inväntan på att Putins öhm nej "separatisterna" ska gå in och slakta dem.
Micke har med en glimt i ögat sagt "den som lever får se" och försökt förklarat lite men inte allt för mkt hur det kan vara.
Ammunitionsförråden började ta slut, samma sak antar jag med mat, vatten och bränsle.
En vapenvila skrevs under, men det blev ingen vapenvila, detta visste ju Ukraina redan sen innan då ryssen avancerat och slaktat soldater som inte får öppna eld förens de blir beskjutna, men vad hjälper det när soldaten i fråga är redan död.
Det är här det blir intressant, ryssen har begått så många krigsbrott så nu var det bevisningen till resten av europa och till usa att så är fallet, ryssen fortsätter med sina krigsbrott och skiter i eldupphöret och detta är beviset som resten av världen behövde.
Poroshenko går ut idag med ett tal som påvisar just detta, att allt var strategi, visst det kan finnas tveksamheter i att det var planerat från början, men mycket faller på plats om man tyder det så.
Talet nedan.
I can inform now that this morning the Armed Forces of Ukraine together with the National Guard completed the operation on the planned and organized withdrawal of a part of units from Debaltseve. We can say that 80% of troops have been already withdrawn. We are waiting for two more columns. Warriors of the 128th brigade, parts of units of the 30th brigade, the rest of the 25th and the 40th battalions, Special Forces, the National Guard and the police have already left the area.
We can assert that the Armed Forces of Ukraine have fulfilled their tasks completely. This position and success were urgently necessary for us in the course of the Minsk negotiations and after them. We managed to show to the whole world the true face of bandits-separatists backed by Russia, which acted as guarantor and direct participant of the Minsk negotiations.
Talet fortsätter i spoilern.
We were asserting and proved: Debaltseve was under our control, there was no encirclement, and our troops left the area in a planned and organized manner with all the heavy weaponry: tanks, APCs, self-propelled artillery and vehicles.
Commanders are working with their personnel. We are waiting for one more column, one more company. Having withdrawn the combat patrol posts to the new defense line, we have preserved the bridgehead for the defense of the state.
It is a strong evidence of combat readiness of the Armed Forces and efficiency of the military command. I can say that despite tough artillery and MLRS shelling, according to the recent data, we have 30 wounded out of more than 2,000 warriors. The information is being collected and may be clarified.
I would like to say that Russia, which yesterday required the Ukrainian warriors to lay down arms, raise the white flag and surrender, was put to shame by the given actions. Ukrainian warriors honorably approved the high rank of the Ukrainian Defender of the Homeland. As I promised, they repelled those who tried to encircle them and left Debaltseve pursuant to my command, which I gave yesterday, when Russian servicemen forbade the OSCE representatives to come to Debaltseve to reaffirm our readiness to begin the withdrawal of heavy weaponry and demonstrate the absence of encirclement. They knew it was not true. We demonstrated and proved that with our operation.
We are holding the new defense lines. In the course of my negotiations with leaders of the United States and the EU, I demanded a firm reaction from the world to Russia's brutal violation of the Minsk agreements, the ceasefire regime and the withdrawal of heavy weaponry. We will prepare organized and coordinated actions together.
I have convened the NSDC meeting for this evening. Now, I am departing to the front to meet those who left Debaltseve. I am honored to shake hands and thank Ukrainian heroes.
Today, my Decree on awarding the high title of Hero of Ukraine to commander of the 128th Mukacheve mining-infantry brigade Serhiy Shaptal will be proclaimed. Ukraine is proud of such heroes. Internal stability will not be undermined by the battalions "everything is lost" and "this is the end", lies about a lot of soldiers murdered yesterday, encircled roadblocks and Ukrainian warriors without ammunition, food and water. It is not a Ukrainian scenario. I am confident that those who were spreading it expected a different result. Fortunately, we successfully completed the operation and will have an opportunity to further defend the state.
Det har ju faktiskt talats för i flera dagar att detta kan mycket väl vara strategiskt.
Och nu dyker det ju faktiskt upp videor där UA styrkor i ganska god ordning retirerar från staden, med majoriteten av glada miner.
Jag tror Putin gick på en riktig höger här, och jag tror han förstår det, hoppas han har en stor skämskudde att krama.
Senast redigerad av Acies 2015-02-18 kl. 15:27.
Om jag fattat det rätt nu så påstår Poroshenko att det enorma nederlaget och förlusten av Debaltseve var en "planerad" reträtt. Det här är ju förfan helt osannolikt, hur fan kan karln få lov att ljuga så mycket. Var det inte samma visa när dom fick på taffsen vid flygplatsen i Donetsk? "Nää, den är inget att ha längre, vi drar frivilligt!".
Herregud vilka jävla dårar det finns.
Du tänker inte långt du. Det handlar om att ödelägga området i fråga. Sen blir det fråga om vem som vill ha ödemarken.
Putin har redan förlorat; kan jag se det så kan vem som helst. Om han fortsätter att insistera på områdena så fortsätter förmodligen sanktionerna. Det blir jobbigt med både sanktioner och en massa land med sönderbombade byggnader och infrastruktur samt fattiga och hungria människor i massor.
Om Putin ger upp så... får man väl bara hoppas att Ukraina kommer med i EU snart, så att de kan ta ut gigantiska lån för att bygga upp skiten igen, så att de fattiga kan åka och jobba och så att bl.a. Tyskland kan sälja sin kvalitetsskit till ytterligare en underutvecklad handelspartner.