2015-02-17, 19:34
Medlem
Hur skulle det gå till teoretiskt sett om vi skulle dö av gravitationen från ett svart hål?
Har för mig att neil degrasse tyson hade nån förklaring, men glömt den.
Citera
2015-02-17, 19:47
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Om man sugs in i ett svart hål vad händer då med föremålet? Hur ser det ut?

Som observatör utanför det svarta hålet kommer du inte se föremålet passera händelsehorisonten.
Citera
2015-02-17, 22:17
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Som observatör utanför det svarta hålet kommer du inte se föremålet passera händelsehorisonten.

Är det bara jag som föreställt mig svarta hål som just vad det beskrivs som, hål? Eftersom det är en stjärna från början så borde det gå att sugas in från alla möjliga håll.. Eller?
Citera
2015-02-17, 22:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Är det bara jag som föreställt mig svarta hål som just vad det beskrivs som, hål? Eftersom det är en stjärna från början så borde det gå att sugas in från alla möjliga håll.. Eller?
Ett svart hål är en stjärna. En sfär. Inte ett hål på något sätt. Det är bara mycket nära ytan på ett svart hål som dess gravitationella egenskaper blir påtagliga. Om Solen nu blev ett svart hål så skulle Jordens bana inte påverkas ett endaste dugg. Det spelar ingen roll för omgivningen huruvida Solens massa finns som en stjärna eller som ett svart hål. Det är dess massa som gör att vi kretsar kring den stabilt i miljarder år.
Citera
2015-02-17, 22:29
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ett svart hål är en stjärna. En sfär. Inte ett hål på något sätt. Det är bara mycket nära ytan på ett svart hål som dess gravitationella egenskaper blir påtagliga. Om Solen nu blev ett svart hål så skulle Jordens bana inte påverkas ett endaste dugg. Det spelar ingen roll för omgivningen huruvida Solens massa finns som en stjärna eller som ett svart hål. Det är dess massa som gör att vi kretsar kring den stabilt i miljarder år.

Det pratas ju mycket om svarta håls möjliga egenskaper. Men kan det inte vara så att det inte försigår några "konstigheter" innanför händelsehorisonten? Den kraftiga gravitationen gör bara att vi inte kan observera det. ?
Citera
2015-02-17, 22:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Det pratas ju mycket om svarta håls möjliga egenskaper. Men kan det inte vara så att det inte försigår några "konstigheter" innanför händelsehorisonten? Den kraftiga gravitationen gör bara att vi inte kan observera det. ?
Jo, nära ett svart hål så vete tusan vad om händer. Men på avstånd som Jordens avstånd från Solen, så är allting helt normalt. Jag överlåter åt andra puckon att pucka all pucko som puckar puckens pucko puck puck puck MÅÅÅL!
Ehum.
Citera
2015-02-17, 22:49
Medlem
orrecrists avatar
Citat:

Intressant! Så inget nämnvärt kommer alltså aldrig åka in i ett svart hål? Har ibland föreställt mig ett svarthål som en super magnet för materia.. suger suger suger.. Men eftersom vissa (alla?) galaxer har ett gigantiskt svarthål i mitten så låter det inte så troligt.
Citera
2015-02-17, 22:58
Medlem
Citat:
Intressant! Så inget nämnvärt kommer alltså aldrig åka in i ett svart hål? Har ibland föreställt mig ett svarthål som en super magnet för materia.. suger suger suger.. Men eftersom vissa (alla?) galaxer har ett gigantiskt svarthål i mitten så låter det inte så troligt.

Klart nämnvärda saker kan sugas in av svarta hål. Men håller de sig på avstånd så påverkas det inte.

Alla galaxer man kollat på har svarta hål.

Svarta hål suger till sig allt i sin omgivning. Vi ska komma ihåg att avstånden är gigantiska.
Citera
2015-02-17, 23:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Inte mer än som åker in i Solen idag. Ett svart hål är bara ökad densitet.

Det finns en skillnad mellan svarta hål som är som en "vanlig" stjärna som kollapsar å ena sida, och supermassiva svarta hål som finns i galaxers centrum. De är många miljoner gånger tyngre. Ändå är deras massa obetydlig för galaxens rörelse och form. Det där med att svarta hål suger är nog mest en slags våt tonårsdröm som spårat ur...
Citera
2015-02-17, 23:22
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Jo, nära ett svart hål så vete tusan vad om händer. Men på avstånd som Jordens avstånd från Solen, så är allting helt normalt. Jag överlåter åt andra puckon att pucka all pucko som puckar puckens pucko puck puck puck MÅÅÅL!
Ehum.

Okej, det var första gången som jag ser att du INTE vet bäst.
Citera
2015-02-17, 23:40
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Tycker många är dåliga på förklaringar och konkretisering här. Ett svart hål är ett tätt packat objekt med stor densitet så vad säger det för lekmän? Ingenting. Här kommer en lätt förklaring:

Tänk dig rymdtiden som ett rutnät eller en duk som kan böjas. Alla massor i universum (jorden,stjärnor,månar) böjer detta rutnät (också kallat tidsrymd). Tänk dig nu detta rutnät i en x och y koordinats axel. X motsvarar längden på gravitationen av massan som skapar böjningen. Y motsvarar hur stor densitet massan har (eller hur djupt hål det finns i rutnätet).

Nu. Stora massor som jorden,jupiter och solen har liten gravitation i y-led men stor i x-led. (dvs svag gravitation men utbredd). Svarta hål är det tvärt om dvs stor gravitation i y-led men liten i x-led.

Det kan oftast bli missförstånd när man säger att ett svart hål har stor gravitation. Vad man egentligen menar är att de har stark gravitation. Detta är också anledningen till varför vi enkelt kan flyga ut från jorden med rymdraket men aldrig ut från ett svart hål.

Jämför gravitationens påverkan i x- och y-led hos svarta hål jämfört med jorden t.ex.

Svart hål

Jorden

Ännu mer beskrivande bild

Innanför händelsehorisonten försigår det enorma saker om man tittar på ett svart hål utifrån kvantmekaniskt perspektiv.
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-02-17 kl. 23:47.
Citera
2015-02-18, 00:01
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Tycker många är dåliga på förklaringar och konkretisering här. Ett svart hål är ett tätt packat objekt med stor densitet så vad säger det för lekmän? Ingenting. Här kommer en lätt förklaring:

Tänk dig rymdtiden som ett rutnät eller en duk som kan böjas. Alla massor i universum (jorden,stjärnor,månar) böjer detta rutnät (också kallat tidsrymd). Tänk dig nu detta rutnät i en x och y koordinats axel. X motsvarar längden på gravitationen av massan som skapar böjningen. Y motsvarar hur stor densitet massan har (eller hur djupt hål det finns i rutnätet).

Nu. Stora massor som jorden,jupiter och solen har liten gravitation i y-led men stor i x-led. (dvs svag gravitation men utbredd). Svarta hål är det tvärt om dvs stor gravitation i y-led men liten i x-led.

Det kan oftast bli missförstånd när man säger att ett svart hål har stor gravitation. Vad man egentligen menar är att de har stark gravitation. Detta är också anledningen till varför vi enkelt kan flyga ut från jorden med rymdraket men aldrig ut från ett svart hål.

Jämför gravitationens påverkan i x- och y-led hos svarta hål jämfört med jorden t.ex.

Svart hål

Jorden

Innanför händelsehorisonten försigår det enorma saker om man tittar på ett svart hål utifrån kvantmekaniskt perspektiv.
Jag vet inte om det blir lättare att introducera rumtidens krökning när man beskriver ett svart hål för lekmän. Då håller jag med Fri i det här fallet.

Å andra sidan är det bra att ta upp det, om man behöver svara på frågor som handlar om varför vi inte ser det svarta hålet. Eller hur tidsdilatationen uppstår.

En detalj vad det gäller din beskrivning. När du pratar om koordinater för rumtiden behöver man vara tydlig med vad det är representationen innebär. Det krökta rummet där, har två dimensioner och kan då beskrivas i exempelvis x,y. Två punkter är separerade mellan dess värde på x och y.
Krökningen sker i en högre dimension, kalla den vad du vill, men inte x eller y, då dessa handlar om punkter i den tvådimensionella rumtiden.
Det här helt enkelt en tredimensionell representation av ett krökt, tvådimensionellt rum.
Sen, att det egentligen handlar om fyra dimensioner som kröks spelar ingen roll. I alla fall inte om man vill representera vad det handlar om.

Om ni tar en titt på den länk till representationen av det svarta hålet, kan ni då se det som att det svarta hålets "starka gravitation" enbart gäller där krökningen är stor. Ett objekt i omloppsbana rör sig fint, precis som Fri beskrev det då den är näst intill platt. För att något ska ha en stabil omloppsbana nära den krökta rumtiden krävs en oerhörd hastighet. Krökningen beror på avståndet till händelsehorisonten, eller i jordens fall, schwarzchildradien.

Här kan ni läsa mer om detta.
(FB) Svarta hål
Lite matematiska beskrivningar:
(FB) Svarta hål
(I 1.7 upptäckte jag ett fel i den sista formeln, det ska vara c^4 och inte c^6 i täljaren. Missade att förkorta i steget innan.)
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-02-18 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in