2015-02-17, 19:04
Medlem
fitz-humes avatar
En mycket bra artikel som beskriver vad som bör göras för Ukraina just nu:
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/brian-bonner-fight-this-war-or-surrender-380882.html

Artikeln innehåller också en hel del självkritik, mot Ukraina, och tar upp oligarkernas roll och ansvar vad gäller att finansiera den ukrainska armén.
2015-02-17, 19:06
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det går inte, Putin skulle aldrig tillåta att områdena bryter sig loss från Ukraina; allt ansvar skulle hamna på Ryssland för deras försörjning, mer sanktioner skulle komma för ladgrabs, och man skulle inte få något inflytande över Kiev. Om jag var Poroshenko skulle jag hela tiden spela ut detta hot i förhandlingarna, för det är det enda som skulle kunna få Putin att ge med sig.

Helt korrekt. Sanningen är enkel - detta är ett krig som Putin har startat och som han avser fortsätta såvida ingen stoppar honom. Diplomati och fredsavtal har nu spelat ut sin roll.
2015-02-17, 19:07
Medlem
Chrillothekids avatar
Extra pressmöte från ato om 10min. Förmodligen kommer man säga att Debaltseve är numera Ryskt och att tusentals soldater har dött/blivit fångar. Kan detta vara planen som nån sa, att offra några tusen för att få USA's hjälp? Det är ett parti schack som nån sa.
2015-02-17, 19:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Zacharchenko skall ha blivit skjuten i benet under striderna i Debaltseve.

http://lifenews.ru/#news/150038
Bra nyheter, synd det inte träffade högre upp men ett skott i benet kan vara allvarligt nog, får man hoppas! Det kan också vara att han blivit skitnödig som "Strelkov" och flytt fältet, att den och den blivit "skadad" har vi hört flera gånger och sen dyker de upp i Moskva.
Citat:
Ursprungligen postat av sonnenwende
Skulle gissa på att snart har UA amerikanska vapen och de ryska plåtburkarna börjar agera som de brukar, dvs agera tryckkokare åt halv och helmongoler i ryska uniformer.
Ja absolut. Vi har sett i konflikterna i mellanöstern vilket skit ryska vapen är jämfört med amerikanska. När de ändå levererar vapen kan de väl "låna ut" några A10 Warthog till amerikanska soldater på semester, så kan de få roa sig lite i Ukraina!
2015-02-17, 19:10
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Säger clownerna i Kiev fortfarande att Debaltseve inte är omringat?

Garanterat blodbad väntar. Rebellerna har T-72B3 med värmekameror och eldledningssystem. Smakprov här.

Haha jag måste skratta, tror att varje video där de visar Ukrainas förluster så ser jag samma jävla fordon och lik..
Inte för att människors död och deras anhörigas sorg är något lustigt.

Och det där va väl den "fria lejden" de fick förra vapenvilan, när UA åkte igenom så avrättades dem med granater och allt ryssarna hade.
Senast redigerad av Acies 2015-02-17 kl. 19:12.
2015-02-17, 19:11
Medlem
Stabskaptens avatar
Anna-Lena Laurén, som regelbundet publicerar sin anti-ryska hatpropaganda i SvD, ljuger fräckt om att Zakharchenko "hånar" krigsfångar:

Citat:
Tillb i Moskva.NTV rapporterar att ukr.soldater ger sig till separatisterna vid Debaltseve.Zachartjenko hånar dem medan kamerorna rullar.

https://twitter.com/AnnalenaLauren/status/567720649515614209

Det handlar alltså om det här inslaget där Zakharchenko säger åt tillfångatagna ukrainska soldater att Poroshenko har lurat och förrått dem, men att de nu kommer att få mat, dryck och rena kläder:

https://www.youtube.com/watch?v=vIF1FLe_teQ
2015-02-17, 19:14
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bra nyheter, synd det inte träffade högre upp men ett skott i benet kan vara allvarligt nog, får man hoppas! Det kan också vara att han blivit skitnödig som "Strelkov" och flytt fältet, att den och den blivit "skadad" har vi hört flera gånger och sen dyker de upp i Moskva.

Ja absolut. Vi har sett i konflikterna i mellanöstern vilket skit ryska vapen är jämfört med amerikanska. När de ändå levererar vapen kan de väl "låna ut" några A10 Warthog till amerikanska soldater på semester, så kan de få roa sig lite i Ukraina!

Nästa gång kanske skottet träffar där det ska, vi får hoppas på det som sagt, eller ännu bättre en långsam och ytterst plågsam död för att hämnas de krigsfångar detta avskum har torterat hittills.
2015-02-17, 19:16
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Extra pressmöte från ato om 10min. Förmodligen kommer man säga att Debaltseve är numera Ryskt och att tusentals soldater har dött/blivit fångar. Kan detta vara planen som nån sa, att offra några tusen för att få USA's hjälp? Det är ett parti schack som nån sa.
Om de ändå kunde ha vett att tillkännage en kapitulation i Debaltseve. Det skulle spara många liv.
Senast redigerad av HappySadHarry 2015-02-17 kl. 19:20.
2015-02-17, 19:18
Medlem
Nu rapporterar Svensk media att Debaltseve snart är befriat dags för separatisterna att öppna champagneflaskorna.

http://omni.se/topic/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707/7203ff9f-0432-4a30-be1d-704a758b6de1?source=aftonbladet#xtor=AD-500-[omni]-[tf_utrikesbox_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[startsidan]-[26002]
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Du kan gärna citera mig när jag sagt emot dig. Det enda jag sagt är att situationen är allt annat än glasklar.

Däremot står jag fast, precis som Bernard Law säger, att Debaltseve blir en phyrruseger för såväl ryssar som separatister.

Du har helt "rätt" som vanligt! Dom stackars separatisterna kommer i och med denna seger att drunkna i krigsbyte och krigsfångar igen...

Den oerhöra psykologiska- och ekonomiska bördan av detta kommer då att leda till fullkomlig samhällskollaps för Novorossia och unkraina kommer gå som segrare ur striden...

Är du helt go eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är väl därför han redan skickat iväg sin familj. Han vet vad som väntar:

http://robinwestenra.blogspot.se/2015/02/breaking-poroshenkos-family-flee-kiev.html
Jo men tillv skillnad mot Putin så är han ju välkommen vart han än reser. För Putin är en utflykt utanför Ryssland rena gatloppet och förenat med risker för den personliga hälsan. Det är skillnad på ledare av rang och ledare av Putins sort. Ukraina står allt mer stabilt och det har vi gott av det inför framtiden. Ukraina blir utan tvivel en ny stor marknaden för omvärlden och kommer att gå förbi Ryssland, åtminstone om clownen Putin biter sig kvar vid makten. Ryssland har ju aldrig bidragit med något av värde för den civiliserade världen sedan 1917, bara elände.
2015-02-17, 19:21
Medlem
Aciess avatar
Vem vet, det kanske är planerat från alla håll att "nassarna" ska utrotas, därav beordras dem till omöjliga uppdrag, tex när ledningen lurade ett 40tal att åka och hämta sårade vid donetsk flygplats, men det fanns inga sårade där så de hamnade i ett bakhåll..

Och nu är det en massa militärer som försvarar landet kvar och omringade utan försörjning eller understöd.
Helt sjukt, men vi får se hur det löser sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in