2015-02-16, 23:46
Medlem
beastlyys avatar
Där drog jag ut 70% av min portfölj. Hänger med den fina räntan några månader/år nu
Klara inte detta längre, feg eller bra gjort vet jag ej. Investerar igen under nästa stora fall. Tiden får utvisa ifall jag var dum eller smart.
Citera
2015-02-17, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Där drog jag ut 70% av min portfölj. Hänger med den fina räntan några månader/år nu
Klara inte detta längre, feg eller bra gjort vet jag ej. Investerar igen under nästa stora fall. Tiden får utvisa ifall jag var dum eller smart.

Jag placerade 20% på räntepapper. Kan nog bli mer i veckan då jag är lite feg.
Citera
2015-02-17, 07:53
Medlem
glemmys avatar
Känslan att stå utanför när börsen stiger och ekonomin visar tillväxt (om än svag tillväxt) är nästan värre än att sitta inne vid en dipp.

Den gamla börsklyschan från Peter Lynch passar bra:
"Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections".

Varför försöka träffa toppen? Man misslyckas garanterat med det.
Går man in och läser trådar från ett år tillbaka var alla tyckare överens om att toppen hade nåtts.

Säkert många som gick ur redan då, för ett år sen. Var det ett bra drag? Lyckades ni bra med att tajma toppen? Samma sak nu. Ingen vet om detta är toppen eller om vi har år kvar till den.

Flashback och andra diskussionsgrupper gör mig till en sämre investerare
Mina 20% likvider hade gjort mycket mer nytta i en fond.
Citera
2015-02-17, 08:43
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
De är precis de som är problemet, månadskostnaderna är samma som innan.
Vad händer när räntan bara kan gå på ett håll?
jo räntan kommer stiga, jag tror att den kommer stiga snart, de tror kanske inte du?
men någon gång kommer den att stiga, och när den gör de kommer bostadsbubblan att spricka!

När det gäller beviljandet av bostadslån så räknar väl bankerna med att låntagaren ska klara sju procents ränta för att lånet ska beviljas?
Och några sju procent lär vi inte se på på många år, ska jag gissa så är jag skeptisk till att vi ens har över 4 procent inom tio år.

Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Flashback och andra diskussionsgrupper gör mig till en sämre investerare

A true fact and an AMEN on that!

För övrigt blir jag personligen inte förvånad om OMXS30 index har varit en bra bit över 2000 och vänt innan 2015 är slut. Sen om DET är sunt eller osunt, ja det vet i fan.
Men med tanke på den penningpolitik som Ingves och andra driver och också förmodligen KOMMER att driva dom kommande åren...
Citera
2015-02-17, 09:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Flashback och andra diskussionsgrupper gör mig till en sämre investerare Mina 20% likvider hade gjort mycket mer nytta i en fond.
Lyssna inte på nån annan än mig
Citera
2015-02-17, 09:57
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
UH oh...

Aftonbladet har detta på startsidan:
Citat:
Börsen stiger kraftigt, så tjänar du pengar på uppgången.

Måste väl vara en säljsignal om något....
Citera
2015-02-17, 09:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Känslan att stå utanför när börsen stiger och ekonomin visar tillväxt (om än svag tillväxt) är nästan värre än att sitta inne vid en dipp.
Men det kan inte vara nån trevlig upplevelse att se sina pengar försvinna bitvis under en långvarig nedgång, kan nog ge bestående depressioner... Låt säga att man har aktiefonder för 500k, och börsen går ned 2% på måndagen = 10000 borta. Tisdagen ned 1%, ytterligare 5000 borta. Sen fortsätter det sådär ett år eller två, och man ser sina sparpengar försvinna med några tusenlappar om dagen. Man kommer garanterat önska att de hade suttit på ett bankkonto utan ränta.
Citera
2015-02-17, 10:44
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det kan inte vara nån trevlig upplevelse att se sina pengar försvinna bitvis under en långvarig nedgång, kan nog ge bestående depressioner... Låt säga att man har aktiefonder för 500k, och börsen går ned 2% på måndagen = 10000 borta. Tisdagen ned 1%, ytterligare 5000 borta. Sen fortsätter det sådär ett år eller två, och man ser sina sparpengar försvinna med några tusenlappar om dagen. Man kommer garanterat önska att de hade suttit på ett bankkonto utan ränta.

Ja men man säljer när trenden har vänt. Istället för att kliva av långt innan toppen, kanske flera månader eller år innan, så säljer man påväg ner från toppen.
Har man varit med på sista halvårets uppgångar före en krasch har man ofta haft flera månader på sig att sälja innan man är tillbaka på vad börsen stod i då.
Citera
2015-02-17, 10:55
Medlem
mjps avatar
Köpte olja för 300k upp 6% på 5 dagar
Citera
2015-02-17, 10:59
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Köpte olja för 300k upp 6% på 5 dagar

Ligger också inne med lite olja, i cert form. Går bra trots att det inte är någon majoritet i portföljen.
Citera
2015-02-17, 15:56
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Ligger också inne med lite olja, i cert form. Går bra trots att det inte är någon majoritet i portföljen.
ok jag körde med long olja h såg att den gått ner 2% idag men int gör det nåt för vi ska alla köra bil såsmåningom
Citera
2015-02-17, 16:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja men man säljer när trenden har vänt. Istället för att kliva av långt innan toppen, kanske flera månader eller år innan, så säljer man påväg ner från toppen.
Har man varit med på sista halvårets uppgångar före en krasch har man ofta haft flera månader på sig att sälja innan man är tillbaka på vad börsen stod i då.
Där ligger också problemet. Börsen följer inga cykler, du vet inte om en liten dipp är tillfällig eller början på en långvarig nedgång som kanske sträcker sig under flera år. Om börsen faller ett par dar i rad och man säljer, sen visar det sig bara vara tillfälligt och följs av flera månaders börsrally = bittert.
Jag vågar inte gå all-in på börsen eller med fonder längre, det får vara en liten hobby vid sidan om det tråkiga men säkra banksparandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in