2015-02-17, 02:29
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Någon som kan översätta detta?

https://www.youtube.com/watch?v=mJGk0JNyrYY

Enligt kommentarer på liveleak ska det handla om juntans specialstyrkor som kapitulerar.

Även följande kommentar finns:

"Rumors of a Ukr. massive surrender in Debaltsevo, the fact that Kiev lost contact with the 40th battalion seem to confirm it!"

Mer info?

Jag hittade klippet textat på tyska:

https://www.youtube.com/watch?v=vIF1FLe_teQ

Jag orkar inte översätta ord för ord, men i stora drag sägs följande:

Nio soldater från någon form av ukrainskt specialförband har gett upp och tagits tillfånga i Debaltsevo-grytan. Två av dem var sårade och får vård. Zakharchenko säger till fångarna att Poroshenko har förrått dem och ljugit om att de inte är omringade. "Det finns inte längre någon ammunition. Maten är också slut", säger reportern. En ung löjtnant bland fångarna säger att hans överordnade svarade "det funderar vi inte på" när han frågade dem om Debaltsevo var omringat. "Ge dem mat, något att dricka, låt dem sova. Låt dem duscha och ge dem varma kläder", säger Zakharchenko precis på slutet.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-17 kl. 02:33.
2015-02-17, 02:46
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Vad är det i filmerna som säger dig att det är Debaltseve? Vilka specifika detaljer känner du igen? Utveckla gärna det.

/Micke

Det finns en video med den där ständige frontlinjereportern från Life News där han några sekunder in i klippet vänder sig med ryggen emot en väldigt stor järnvägsknutpunkt, säkert 4-5-6 parallella rälser minst. Jag har nu försökt hitta igen klippet i en god 15min men har tydliga svårigheter. Jag såg det så sent som idag

Vilket som så kanske nån annan sitter med länken, men den mängden järnväg hittar man nog inte på många ställen annat än i Debaltseve.

Sen såklart är det möjligt att det är på utkanten av staden, men grytan verkar bli mindre och mindre för var dag och vi har ju klipp på när Zacharchenko talar förstånd till tillfångatagna ukrainare, och dom tog man nog inte ute i skogen runt stan heller
Senast redigerad av Diseased 2015-02-17 kl. 02:48.
2015-02-17, 03:07
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Det finns en video med den där ständige frontlinjereportern från Life News där han några sekunder in i klippet vänder sig med ryggen emot en väldigt stor järnvägsknutpunkt, säkert 4-5-6 parallella rälser minst. Jag har nu försökt hitta igen klippet i en god 15min men har tydliga svårigheter. Jag såg det så sent som idag

Vilket som så kanske nån annan sitter med länken, men den mängden järnväg hittar man nog inte på många ställen annat än i Debaltseve.

Sen såklart är det möjligt att det är på utkanten av staden, men grytan verkar bli mindre och mindre för var dag och vi har ju klipp på när Zacharchenko talar förstånd till tillfångatagna ukrainare, och dom tog man nog inte ute i skogen runt stan heller
Om det är specialstyrkor i små grupper så jobbar de oftast bakom fiendelinje och inte i fronten där de skulle göra noll och ingen nytta med sin lätta beväpning. Vad gäller järnvägsspåren så kan du se på en karta hur långt från centrum de löper ihop. Att helt okritiskt lyssna till ryska inbäddade journalister är väl sådär begåvat.

Att man närmar sig staden är vi helt överens om, dock med rätt tunga förluster med det inte sagt att det inte kostar att försvara. Men har du tänkt på en sak, att man nästan slutat visa Ukrainska döda soldater i mediaflödet - det betyder en av två saker.
1. Man ändrat mediestrategi
2. Ukrainska förluster är försumbara

/Micke
2015-02-17, 03:11
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Vad är det i filmerna som säger dig att det är Debaltseve? Vilka specifika detaljer känner du igen? Utveckla gärna det.

/Micke

Det som till att börja med säger mig att det är Debaltseve är LifeNews krigskorrespondent par excellence Semyon Pegov i det här inslaget:

https://www.youtube.com/watch?v=yuwRh4gvcWI

Jag har sett gott och väl ett dussin reportage av denne Pegov under de senaste veckorna och hans uppgifter har i efterhand alltid visat sig stämma. Om han säger att han står i Debaltseve finns det ingen anledning att betvivla det. Han väljer säkert sina vinklingar precis som alla andra journalister, men att han skulle ljuga om vilken ort han befinner sig på betraktar jag som helt osannolikt.

Sedan har Conflict Reporter geolokaliserat byggnader som syns i ett annat inslag som visar separatister inne i Debaltseve. Han kunde konstatera att byggnaderna mycket riktigt låg i Debaltseve. Här är inslaget:

https://www.youtube.com/watch?v=BVwmL_TBKeg

Och här är Conflict Reporters analys:

https://twitter.com/Conflict_Report/status/566940305661128705
https://twitter.com/Conflict_Report/status/566923175842553856
2015-02-17, 03:16
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Om det är specialstyrkor i små grupper så jobbar de oftast bakom fiendelinje och inte i fronten där de skulle göra noll och ingen nytta med sin lätta beväpning. Vad gäller järnvägsspåren så kan du se på en karta hur långt från centrum de löper ihop. Att helt okritiskt lyssna till ryska inbäddade journalister är väl sådär begåvat.

Att man närmar sig staden är vi helt överens om, dock med rätt tunga förluster med det inte sagt att det inte kostar att försvara. Men har du tänkt på en sak, att man nästan slutat visa Ukrainska döda soldater i mediaflödet - det betyder en av två saker.
1. Man ändrat mediestrategi
2. Ukrainska förluster är försumbara

/Micke

Det där var inte sant som vanligt! I det flest klipp som filmats från fronten ligger det översnöade lik spridda överallt och dessutom mängder med utslagna pansarfordon...

Nästan inringning gissar jag blir azovistan, där du bor min käre micke!

Kan du inte sätta upp en livekamera åt oss då, så vi andra får njuta av ert heroiska motstånd, mot de hämndlystna horderna som stormar mot staden?
2015-02-17, 03:18
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det som till att börja med säger mig att det är Debaltseve är LifeNews krigskorrespondent par excellence Semyon Pegov i det här inslaget:

https://www.youtube.com/watch?v=yuwRh4gvcWI

Jag har sett gott och väl ett dussin reportage av denne Pegov under de senaste veckorna och hans uppgifter har i efterhand alltid visat sig stämma. Om han säger att han står i Debaltseve finns det ingen anledning att betvivla det. Han väljer säkert sina vinklingar precis som alla andra journalister, men att han skulle ljuga om vilken ort han befinner sig på betraktar jag som helt osannolikt.

Sedan har Conflict Reporter geolokaliserat byggnader som syns i ett annat inslag som visar separatister inne i Debaltseve. Han kunde konstatera att byggnaderna mycket riktigt låg i Debaltseve. Här är inslaget:

https://www.youtube.com/watch?v=BVwmL_TBKeg

Och här är Conflict Reporters analys:

https://twitter.com/Conflict_Report/status/566940305661128705
https://twitter.com/Conflict_Report/status/566923175842553856
Conflict reporter är en bra källa men lite väl kvällspressen inspirerad när han tweetar ut, men ta inte mitt ord på det, ta en titt på en större karta över området så får du se vart området ligger. Att befinna sig där är jämförbart med att befinna sig i utkanten av Tensta om vi använder Stockholm som ett närmare mer välbekant exempel på avstånd.

/Micke
2015-02-17, 03:19
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det där var inte sant som vanligt! I det flest klipp som filmats från fronten ligger det översnöade lik spridda överallt och dessutom mängder med utslagna pansarfordon...

Nästan inringning gissar jag blir azovistan, där du bor min käre micke!

Kan du inte sätta upp en livekamera åt oss då, så vi andra får njuta av ert heroiska motstånd, mot de hämndlystna horderna som stormar mot staden?
Ta en närmare titt på fordonen och stridsvagnarna

Den som lever får se.

/Micke
2015-02-17, 03:31
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ta en närmare titt på fordonen och stridsvagnarna

Den som lever får se.

/Micke
Har Du någon källa du vill rekommendera? jag använder inte FB eller Fitter, lite analog helt enkelt. Är inte intresserad av lik, blod och sånt utan vad händer. Att sitta här i lugna Sverige med fina dator, telefon mm och bara ha ett brus av dåliga video klipp som egentligen inte säger något utom att det troligtvis är snö, dimma och gott om strv någonstans i Ukraina. Fy fan för modern teknik....
2015-02-17, 03:46
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Conflict reporter är en bra källa men lite väl kvällspressen inspirerad när han tweetar ut, men ta inte mitt ord på det, ta en titt på en större karta över området så får du se vart området ligger. Att befinna sig där är jämförbart med att befinna sig i utkanten av Tensta om vi använder Stockholm som ett närmare mer välbekant exempel på avstånd.

/Micke

Conflict Reporter är en pro-ukrainsk propagandist med gigantisk foliehatt, men snoka upp nyheter och geolokalisera tv-bilder gör han snabbt och med god precision. Så jag ser ingen anledning att betvivla att han har gjort rätt här. Dessutom har vi som sagt reportagen från LifeNews - en oändligt mycket mer seriös och professionell nyhetskälla än Conflict Reporter.

Jag vet var området ligger, jag kollade nämligen upp det redan för två dagar sedan när nyheten kom. Det ligger i Debaltseves nordöstra utkant. Avståndet därifrån till Debaltseves centralare delar är oerhört mycket kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Tensta.

Men vart vill du komma med det här? LifeNews har rapporterat att separatiststyrkor är inne i Debaltseve och det stämmer. Ingen har påstått att de står mitt i stan.
2015-02-17, 04:09
Medlem
at3ists avatar
Gör Ukrainas nya regering något åt nassarna som strider för dem, eller tycker de att det är lugnt att ge nazister stöd så länge dem krigar mot ryssarna? Det verkar ha varit lugnt också för nassarna när de mördat folk bland annat genom att bränna dem inne.

Media har ju börjat få upp ögonen för att nazister varit delaktiga hela tiden sedan Maidan, även om en del media och högerpolitiker här i Sverige totalt ignorerat nazisternas roll i det hela. Bildt var på besök och verkade inte ha så stor koll, då han poserar bredvid nazistflaggor...
2015-02-17, 04:15
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Conflict Reporter är en pro-ukrainsk propagandist med gigantisk foliehatt, men snoka upp nyheter och geolokalisera tv-bilder gör han snabbt och med god precision.

Är medveten om problemet och försöker hitta bra pro-ryska och bra pro-ukrainska källor. Sen får man sitta och värdera detta hemma på kammaren, för vem av oss skulle kunna vara objektiva om vi själva var där.
2015-02-17, 04:15
Medlem
Stabskaptens avatar
Den här bloggen har en bra sammanfattning av hur undermåligt media i väst har rapporterat om Debaltseve den senaste veckan:

https://ludwitt.wordpress.com/2015/02/17/western-medias-humiliatingly-quick-climbdown-on-the-truth-about-debaltseve/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in