Citat:
Ursprungligen postat av
totalyawesome
Polisen kollade inte ens upp regnumret, utan tittade endast på mitt körkort...
Har du en hyfsat ny och fräsch bil och inte ser kriminell ut verkar polisen inte lägga så mycket resurser på att kolla upp huruvida den är obesiktad osv.
Det har hänt mig med en gång då jag själv blev stoppad i fart - och alkokontroll. Min bil är ju av allra senaste modell och det var ingen som överhuvudtaget kontrollerade eller sa något om mitt fordon. Vid tillfället var jag snål nog att ha den påställd och chansade. Man blir ju sällan stoppad ändå.
Om polisen skulle säga något om min avställda bil har ju min idé varit att man säger att man ställde på den elektroniskt innan man åkte och att det troligen inte kommit in ännu. Sen är en ännu bättre lösning att använda transportstyrelsens nu aktuella fordonsapp vid påställning, om man stoppas. Vid en trafikolycka gör man samma sak där och gör på så vis även försäkringen giltig.
Jag tror därför inte att det händer så mycket vid ett ev. stopp om du förklarar lite och har mobilappen redo. Det är inte som vissa påstår att man tar en så stor risk.
Sen är ju min bil skattebefriad i några år så det kan nog underlätta om de skulle se att skatten inte var betald vilket bilen jag har automatiskt blir vid påställning.