2013-01-16, 14:16
Medlem
ankan666s avatar
missade skatten en gång, polis sa att dom kunde ta skyltarna på plats från mig, men eftersom det var en dag jag missat med och dom var hyggliga så fick jag köra hem om jag lovade att betal in skatten.

obesiktat har jag kört en gång, dock så sa jag att jag skulle till verksatden med den, villket var halvsant, så det gick bra då med.

oförsäkrat har jag inte kört, det har hänt att jag missat beta, men då har den trevliga trafikförsäkringsföreningen varit snabba att hoppa in.

att man skulle bli av med körkortet är tveksam, det är ju ingen vårdslöshet i trafik eller så allvarligt så dom skulle bry sig om att ta det. prövotid eller ej, spelar ingen roll, samma straff för alla oavsett längden på inhavet, dock så får man ta om det ifall dom tar det under prövotiden.
Citera
2014-02-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Polisen kollade inte ens upp regnumret, utan tittade endast på mitt körkort...

Har du en hyfsat ny och fräsch bil och inte ser kriminell ut verkar polisen inte lägga så mycket resurser på att kolla upp huruvida den är obesiktad osv.

Det har hänt mig med en gång då jag själv blev stoppad i fart - och alkokontroll. Min bil är ju av allra senaste modell och det var ingen som överhuvudtaget kontrollerade eller sa något om mitt fordon. Vid tillfället var jag snål nog att ha den påställd och chansade. Man blir ju sällan stoppad ändå.

Om polisen skulle säga något om min avställda bil har ju min idé varit att man säger att man ställde på den elektroniskt innan man åkte och att det troligen inte kommit in ännu. Sen är en ännu bättre lösning att använda transportstyrelsens nu aktuella fordonsapp vid påställning, om man stoppas. Vid en trafikolycka gör man samma sak där och gör på så vis även försäkringen giltig.

Jag tror därför inte att det händer så mycket vid ett ev. stopp om du förklarar lite och har mobilappen redo. Det är inte som vissa påstår att man tar en så stor risk.

Sen är ju min bil skattebefriad i några år så det kan nog underlätta om de skulle se att skatten inte var betald vilket bilen jag har automatiskt blir vid påställning.
Citera
2014-02-01, 18:33
Medlem
Det bästa man kan göra är att köra med bilen påställd i sådant fall.
Bilen kan aldrig vara oförsäkrad iom detta. Så det kan inte bli problem.

Bilen kan bli avskyltad om skatten inte är betald.

Är bilen inte är besiktad. D.v.s. körförbud så blir det bärgning från platsen de stoppar dig.

Påverkar inte körkort.
Däremot kan då räkna med skulder hos kronofogden.
Citera
2014-02-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Har av misstag kört både obesiktigad bil och oskattad bil, dock inte vid samma tillfälle och med samma bil, men jag fick inga böter i något av fallen.

Obesiktigad - körde med bilen ett par veckor efter det att körförbud inträffat men hade tid till besiktningen en vecka senare (vilket också polisen ringde och kollade). Men jag skyllde på att jag var på väg till verkstaden med bilen. Inga böter.

Oskattat - hade varit utomlands och det hade gått en vecka över tiden. Blev stoppad på E4:an där de påpekade att bilen var oskattad. Jag sa att jag dagen därpå skulle betala skatten när jag kom hem. Polisen sa att de skulle kolla att jag verkligen betalade skatten de närmaste dagarna annars skulle de skicka böteslappen till mig. Självfallet betalade jag skatten dagen därpå. Inga böter.

Oförsäkrat - har aldrig hänt!

Ser du ut som på bilden och blinkade lite med ögonen så förstår jag att du slapp böter
Citera
2014-03-20, 18:02
Medlem
irrblosss avatar
Vad gör man om man ser att ens idiot till granne dagligen (eller rättare sagt nattligen) gasar runt med sin avställda bil? Kan man anmäla detta till någon? Räcker det med filmklipp som "bevis"? Antar att det är ett väldigt lågprioriterat brott som farbror blå inte rycker ut på om man skulle anmäla det. Jag bryr mig egentligen inte att idiotgrannen åker i avställd bil, jag vill bara bli kvitt honom och eller bilen så man får sova om natten.

Edit: Till saken hör att han även parkerar olovligt, mitt på en vändplan. I natt hade snöskottaren skottat in hans bil noggrant med stora snövallar, som tyvärr smält nu. En felparkerad bil som dessutom är avställd, kan man få den bortfraktad?
Senast redigerad av irrbloss 2014-03-20 kl. 18:06.
Citera
2014-03-20, 18:47
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad gör man om man ser att ens idiot till granne dagligen (eller rättare sagt nattligen) gasar runt med sin avställda bil? Kan man anmäla detta till någon? Räcker det med filmklipp som "bevis"?
Edit: Till saken hör att han även parkerar olovligt, mitt på en vändplan. I natt hade snöskottaren skottat in hans bil noggrant med stora snövallar, som tyvärr smält nu. En felparkerad bil som dessutom är avställd, kan man få den bortfraktad?
Det är väl bara att ringa till polisen och göra en anmälan med tillägget att du även har sett honom ragla ut till bilen. Ett plus är om du kan följa efter på avstånd i egen bil och hålla kontakt med polisen, då borde det inte vara några problem att sätta dit honom. Men förmodligen kommer problemet att kvarstå eftersom han har kvar sitt fordon, du måste alltså göra hans bil obrukbar på något sätt.
Här är det bara den egna fantasin som sätter gränser.
Att få en bil bortfraktad är mycket svårt att få till stånd, intill omöjligt inom överskådlig tid.
Citera
2014-03-21, 10:00
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Att få en bil bortfraktad är mycket svårt att få till stånd, intill omöjligt inom överskådlig tid.

Avställda felparkerade bilar kan försvinna inom 7-14 dagar. Står den i vägen, ännu kortare. Vändzon är en sådan plats.
Citera
2014-03-21, 10:50
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad gör man om man ser att ens idiot till granne dagligen (eller rättare sagt nattligen) gasar runt med sin avställda bil? Kan man anmäla detta till någon? Räcker det med filmklipp som "bevis"? Antar att det är ett väldigt lågprioriterat brott som farbror blå inte rycker ut på om man skulle anmäla det. Jag bryr mig egentligen inte att idiotgrannen åker i avställd bil, jag vill bara bli kvitt honom och eller bilen så man får sova om natten.

Prova med potatis eller nåt liknande
(FB) Sabotera en bil
Citera
2014-03-21, 15:37
Medlem
Jag har själv åkt fast för ooskattad bil, jag missade skatten med 2 timmar och jag blev stoppad(alltså skatten hade gått ut för 2 timmar sedan) och påväg hem blev jag stannad för oskattad bil, men jag sa som det var och var ärlig så dom släppte mig utan böter och lät mig köra hem
Citera
2014-03-21, 15:40
Medlem
Ssadulistens avatar
OT men körde runt i en gammal Audi förut, oskatt, obess och oförsäkrad Körde runt med den i över 1 år utan att bli stoppad. Dock så bor jag i en liten by ute på landet
Citera
2015-02-16, 22:43
Medlem
Revelationss avatar
Nu snor jag ämnet, hoppas på snabbt svar.
Det är så att jag tänkte köra till jobbet imorgon då jag inte orkar med spårvagnar längre.
Vill ta min bil men den kommer vara oförsäkrad. Jag har egentligen tecknat helförsäkring men köpte den i helgen och försäkringen kommer börja gälla från den 18:e, alltså dagen efter.
Har polisen några tricks eller är det bara otur att de stoppar en?
Bilen är skattad/besiktad.
Citera
2015-02-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Nu snor jag ämnet, hoppas på snabbt svar.
Det är så att jag tänkte köra till jobbet imorgon då jag inte orkar med spårvagnar längre.
Vill ta min bil men den kommer vara oförsäkrad. Jag har egentligen tecknat helförsäkring men köpte den i helgen och försäkringen kommer börja gälla från den 18:e, alltså dagen efter.
Har polisen några tricks eller är det bara otur att de stoppar en?
Bilen är skattad/besiktad.
Är den skattad så rycker TFF in på försäkringen. Dyrt för dig dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in