.Chloe har gjort en analys av dumpens systematik:
Citat:
Ursprungligen postat av
.Chloe
Tack! Alltid bra med fler som backar upp. Anledningen till att b ligger så långt ner är för att specialtecken(-,.#öäå) kommer före "A". De flesta visste säkert om det, men kan vara bra att påpekas.
Kod:
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
| | | |
7k 16k 21k 30k
Kollade upp ett par medlemmar som skriver offentligt under sina egna namn och det är onekligen så att listan är inordnad i bokstavsordning efter användarnamn. Pinsamt Flashback. Det minsta ledningen kan göra är att skicka ett mail till de 40 000 e-postadresserna med information om vad som har hänt.
Jag vet inte om ni andra också har noterat att flera användare som har varit aktiva flera år med ett stort antal "kontroversiella" inlägg har försvunnit från forumet det senaste året. Utan att på något sätt försvara vad dessa skriver så är det en stor förlust för Flashbacks anda. Inget som jag kan bevisa så klart men det ligger nära till hands att anta att dessa har fått påhälsning eller ett samtal till chefen.
Om vi sedan utgår från Aftonbladets outningar. Dessa har i samtliga fall berört personer vars identitet gått att styrka på andra vägar än genom e-post + användarnamn. Personerna har lämnat ut info om studieort (Juristen) eller liknande. Detta är offentliga uppgifter som vem som helst kan få tag i. Aftonbladet har alltså endast hängt ut personer vars identitet gått att styrka bortom rimliga tvivel genom deras inläggshistorik (och/eller ett erkännande).
Min teori om RG:s metod är alltså följande: Först har man kopplat en användare till en identitet/mailadress genom registret. Därefter har man scannat av den enskilde användarens inläggningshistorik för att bekräfta att man fått tag i rätt person. Användare vars identitet inte gått att styrka fullt ut har på sin höjd fått ett telefonsamtal eller kanske besök från en nyfiken journalist.
Anledningen till att man inte hängt ut "de värsta näthatarna" (som många här har ställt sig undrande till) är helt enkelt att personerna i fråga:
- Inte har lämnat ut detaljer om sitt privatliv som styrker identitet på annat sätt än via mailadressen
- Har kontaktats av Aftonbladet men helt enkelt nekat
- Har registrerat sig senare än 2007 (året som läckan sannolikt härstammar från)
- Har nyttjat en mailadress som inte på något sätt kan kopplas ihop med ens riktiga identitet
Inte rocket science direkt.
Om jag suttit på en användare med en "belastande" inläggshistorik så hade jag skapat en ny användare med en helt anonymiserad engångsmail. Några rimliga försiktighetsåtgärder och allt är luuugnt.