2015-02-16, 02:12
Medlem
Det är ju egentligen fel att mäta Sverige (eller andra länder) enbart till ytan då länder också äger luftrummet ovanför sitt land. Astronomiskt sett så börjar rymden 100 kilometer ovanför havsnivå, så gäller samma regler när det gäller länders luftterritorium?

Hur stort är Sverige i kubikkilometer? Man måste väl även ta hänsyn till jordens krökning?
Citera
2015-02-16, 02:34
Bannlyst
Det går att räkna ut men det blir alltför krångligt i och med jordens krökning. Det av mer intresse är väl snarare ytan, då jorden är sfärisk så påverkar krökningen alla länder lika mycket till sin storlek.
Citera
2015-02-16, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Det är ju egentligen fel att mäta Sverige (eller andra länder) enbart till ytan då länder också äger luftrummet ovanför sitt land. Astronomiskt sett så börjar rymden 100 kilometer ovanför havsnivå, så gäller samma regler när det gäller länders luftterritorium?

Hur stort är Sverige i kubikkilometer? Man måste väl även ta hänsyn till jordens krökning?

det ska jag tala om för dig om du förklarar varför du måste veta det?
Citera
2015-02-16, 07:27
Medlem
Soterns avatar
Och hur djupt ner i jorden sträcker sig ett land? Jag tänker på vem som äger mineraler, olja etc.
Citera
2015-02-16, 13:22
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Och hur djupt ner i jorden sträcker sig ett land? Jag tänker på vem som äger mineraler, olja etc.

Nu fick jag en vision! Föreställ er en gruva på rätt sida gränsen där man, likt en klassisk bankstöt, helt enkelt gruvar sig så långt i sidled att man knycker det intilliggande landets brytbara resurser
Citera
2015-02-16, 13:47
Medlem
M5Chrilles avatar
Bortsett från väldigt höga länder förhåller sig väl olika länders areor på samma sätt till varandra som volymerna förhåller sig till varandra, när "rymdhöjden" är konstant? Högt belägna länder som typ Kirgizistan lär kanske få en skillnad som inte kan försummas. Spontant känns det som att krökningen fortfarande behåller proportionaliteten i fråga, vilket även konstaterats ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Vedspis
Nu fick jag en vision! Föreställ er en gruva på rätt sida gränsen där man, likt en klassisk bankstöt, helt enkelt gruvar sig så långt i sidled att man knycker det intilliggande landets brytbara resurser
Varje land borde få sin givna rymdvinkel av jorden att tillgå. Annars kan arabisk olja lika gärna kallas svensk. Frågan är lite var man ska placera spetsen. Hyfsat enkelt eftersom jorden är i princip sfärisk, men ändå. Masscentrum?
Citera
2015-02-20, 16:25
Medlem
Citat:

Detta var faktiskt ett av huvudargumenten som Irak framförde inför sin invasion av Kuwait, att man borrat krökta oljehål i Kuwait och "stulit" iraks olja. Mig veterligen är det aldrig fastslaget att så skulle skett.

En annan aspekt angående hur djupt man äger, vilket förvisso gäller privat äganderätt, är att man i Japan äger allt under sin mark ner till jordens medelpunkt vilken gör det väldigt dyrt/krångligt att bygga tunnelbana och dylikt där. I de flesta länder äger man ner till ett djup på kanske 20m eller så.
Citera
2015-02-20, 16:26
Medlem
Inte tillräckligt stort för dig
Citera
2015-02-20, 17:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Enligt http://www.findlaw.co.uk/law/government/other_law_and_government_topics/500439.html finns ingen internationell överenskommelse om på vilken höjd nationellt luftrum upphör. Jag tror att många ändå är nöjda med att dra gränsen vid Karmanlinjen på 100 km höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in