Citat:
Ursprungligen postat av
Aktiekollen
De är precis de som är problemet, månadskostnaderna är samma som innan.
Vad händer när räntan bara kan gå på ett håll?
jo räntan kommer stiga, jag tror att den kommer stiga snart, de tror kanske inte du?
men någon gång kommer den att stiga, och när den gör de kommer bostadsbubblan att spricka!
När räntan väl stiger får de med lån betala mer i ränta, visst. Men hur hög ränta kvävs för att fastighetsmarknaden ska kunna visa sig vara en bubbla? Kan man ens bara titta enbart på räntenivån, har inte tillgång och efterfrågan någon påverkan alls?
Sen.. när kommer riksbanken börja höja räntan? Den senaste väldigt lilla räntesänkningen och att riksbanken börjar köpa obligationer i väldigt liten skala känns mer som ett försiktigt sätt att visa vart vi är på väg. Inte som något riksbanken gör ett halvår innan man höjer till en halv procent och sedan ytterligare punkter vartefter.
Det är iaf min känsla och den kan ju såklart vara fel.
Hur en möjlig ytterligare sänkt räntenivå kommer påverka tillgångspriser, tex aktier eller preffar med hög utdelning kan man ju alltid fundera på.
Problemet många av de som är negativa har till rådande prissättningar är ofta att man har svårt att anpassa sig till situationen eller ens komma riktigt bra argument till varför vi måste få stora börsfall.
Många gånger handlar det om: Det har gått upp så mycket så nu måste det gå ner! Korkat anser jag.
Eller: PE-talen är som på toppen av IT-bubblan! Stämmer dåligt med verkligheten och även om det stämde vore det det ett rätt dåligt jämförelse-tal.
Det krävs långt djupare och bättre resonemang för att kunna visa på VARFÖR börsen är så extremt dyr för tillfället som allt fler säger att den är.