2015-02-16, 00:31
Medlem
bratemos avatar
Skulle snarare vara intressant att se vilka användare som finns med på listan. Finns jag med? Dumpen från 07-ish, men jag regga mig 09.
2015-02-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Och utöver det .Chloe skriver så finns det en bunt andra iakttagelser man kan göra av dumpen. Exempelvis finns 25000 hotmail-adresser men bara 4000 gmail-adresser, vilket också tyder på att dumpen kommer från stenåldern.

Det finns också en del ogiltiga personnummer (exempelvis Anv?nd kundnr 54 istället för ett personnummer) och mailadresser (exempelvis xxx@xx.xx), vilket tyder på att delar av databasen INTE kommer från flashback.

Det är nog bara en tidsfråga innan resten ligger ute också. Det är ju inte precis som att admin bryr sig, inhämtar info eller ens funderar i banor av åtgärder.
Flashback har alldeles uppenbart torgfört sig på ett sätt som antyder att man ska kunna lita på att man åtminstone agerar i någorlunda närtid efter en läcka, men icke.

Det är noll procents chans att man gör ett skit och för allas bästa är det nog bättre att välja andra kanaler för diskussion.
Det är ju kanske inte så smart att välja just den sajt som har hål som ej lagas och som flest engagerar sig i att bryta upp.

Flashback är slut.
2015-02-16, 00:40
Medlem
Guesswhoiams avatar
Tycker det är varierande reaktioner från medlemmarna, vissa som .chloe undersöker medan andra drar på fulla växlar och ryter åt Admin(s) m.m.

Av det lilla jag läst och tagit del av så vet vi inte huruvida Flashback faktiskt utsatts för intrång, men med tanke på databasens ålder och inkonsistenser verkar det mer troligt (om inte uppenbart) att detta gjorts för länge sedan om det nu hänt.

Hade det vart ett intrång hade vi sett fler användare exponerade och RG & medföljande hade triumferande visat detta.

Någonstans har det brustit, antingen har man lyckats likt .Chloe utnyttjat en bugg eller fått fram en gammal databas från tredjepart, exempelvis en back-up som någon klantat med. Vadsomhelst kan ha hänt, vi vet inte och Admin(s) vet nog inte exakt för den delen heller.

Jag tror åtminstone att det undersökts och man vill inte gå ut med information då man inte vet hela bilden fullständigt.
Senast redigerad av Guesswhoiam 2015-02-16 kl. 00:42.
2015-02-16, 00:45
Medlem
Mellbergans avatar
Tyvärr finns det nog väldigt många människor runt om i landet här just nu som är djupt oroliga. Rent av mår psykiskt dåligt över ovissheten om deras identiteter på Flashback kommer att bli röjda, i förmån för allmän beskådning.

När man egentligen tänker efter så skulle dessa konsekvenserna för vissa människor här på forumet bli helt förödande. Folk som läckt info om kriminella gäng, skrivit om djupt privata personliga saker så som sexliv, relationsliv, drogmissbruk etc etc. Skulle deras användarnamn med tillhörande identitet bli officiell på internet befarar jag att en del av del av dessa människor rent av skulle ta sitt liv.

Det är nu man med sina 1.7k inlägg är glad över att man inte delgivit allt för mycket personlig information. Skulle jag bli outad skulle nog det nog vara en tämligen tråkig läsning av mina inlägg att döma. Mest fotbollssnack/filmsnack. Lite inlägg om att man hellre skulle vilja träffa en tjej än att ha ONS. Och en önskan om att Sveriges migrationspolitik skulle vara lik övriga europeiska länder. Mycket mer än så kan jag med en lättsam suck säga att det inte är. Dock lider jag med dem användarna som skrivit om mer djupa personliga saker än så.

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Oavsett vad så kommer jag vara kvar och alltid vara på samma sida som Flashback.
Måste säga att det känns väldigt skönt att ha dig här .Chloe. Du verkar djupt insatt och dina inlägg är en väldigt intressant läsning.

Jag har ett par väldigt relevanta frågor som jag tror att väldigt många användare här på forumet sitter och funderar över:

1: Tror du att det finns liknande databaser/information utanför Flashback med användare som reggade sig senare än när denna databas togs(nuvarande databas som florerar runt på internet verkar ju enbart vara tagen runt 2007)?

2: Hur stor tror du risken är för att det från något håll i framtiden, ska läcka ut en komplett databas med ett stort antal användares användarnamn/personnummer/namn. Som vem som helst kan ladda ner? Även för dem som inte är med på den nuvarande utläckta listan?

3: Lite samma fråga som förut. Men hur oroliga tror du dem som reggade sig senare än 2007(eller när dumpen togs) bör vara för att bli outade?

Trots allt lär ju den största skräcken för dem flesta användare på Flashback, vara i att om en officiell databas med användarnamn/personnr/namn skulle börja florera fritt på nätet. Sedan om inte en komplett databas skulle läcka ut på internet, kan nog ändå en del enstaka människor ändå råka illa ut för uthängningar av aftonbladet/hembesök av personer med koppling till RG. Men den "massan" bör inte vara så stor i antal. Även om det såklart skulle vara väldigt beklagligt för dessa.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-02-16 kl. 00:51.
2015-02-16, 00:46
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Flashback är slut.

Tveksamt. Tror mer att det leder till ett sunt uppvaknande.

Det är nu det börjar.
2015-02-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Tveksamt. Tror mer att det leder till ett sunt uppvaknande.

Det är nu det börjar.

Jag tror ju förutsättningarna hade funnits om admin tidigt kommenterar, svarat på frågor och visat att man tar saken på allvar och avser att agera.
Nu sticker man huvudet i sanden och låtsas att det kan rulla på som alltid och att användarna kommer gå på det.

För gemene man kan det säkert vara så. Är man 37 år och har ett vanligt knegarjobb så inser man nog att man inte blir uthängd för att man skrivit fula saker från och till.
Det ska säkert mer systematiskt och omfattande till för att det ska bli en stor grej av det.

Men det är inte det som är problemet. Bara att databaser försvinner och register dyker upp är illa nog, man vet ju inte vem som tänker använda den och i vilket syfte.

Än värre är det för användarna som påfallande ofta kan släppa "exklusiv information".
Dessa har ju i regel informationen av ett skäl. Och dessa lär dra sig både en och två gånger för att fortsätta med det.
Därmed försvinner också en av Flashbacks stora förtjänster.

Därför tror jag att forumet kommer tappa en väldig massa kvalitet och kanske även kvantitet på sikt.
Förtroende är ju en färskvara och en läcka är negativt, men att inte göra något alls och bara kommentera det i form av att ingenting hänt sänker ju förtroendet ännu mer.

Seriöst, det har gått över en vecka och inte ett enda vettigt ord. Admin har ju övergett forumet.
2015-02-16, 01:15
Medlem
Det är ju inte svårt att hitta lösenord till andra personers mail för att sen använda till en användare här utan att personen som har mailen märker något om man städar efter sig.

Då är Sture som aldrig hört talas om flashback tydligen nazist/terrorist baserat på vad användaren skrivit.
Nu har vi en databas med 1000 användare som vi knutit till trollkonton som är oskyldiga.
Kan vi då hänga ut dom?

Kommer bli tråkigt för personer med känsliga positioner om vi sitter på deras lösenord.
2015-02-16, 01:16
Medlem
StigAllans avatar
Att det är några som förtjänar en riktig misshandel som försöker förstöra forumet är uppenbart!

Ni fittor som viker in årorna och hoppas på att driva iland ska ta en funderare om det verkligen är ett samhälle med totalkontroll över medborgarna ni önskar!

Vik inte en tum!
2015-02-16, 01:46
Medlem
punk_rockrs avatar
Jag uppmanar alla igen till att sluta prata om det här. Är ni dumma eller? Allt detta snack om läckan och hacket och dumpen gör bara att fokus hamnar på detta. Återigen, det bästa är att så få känner till det som möjligt, så sluta prata om det. Inte så svår logik.
2015-02-16, 01:50
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punk_rockr
Jag uppmanar alla igen till att sluta prata om det här. Är ni dumma eller? Allt detta snack om läckan och hacket och dumpen gör bara att fokus hamnar på detta. Återigen, det bästa är att så få känner till det som möjligt, så sluta prata om det. Inte så svår logik.

Du tycker inte att folk ska få chansen att göra ett nytt konto med en anonym mail? Det kan ju hända att RG har en nyare databas.
2015-02-16, 01:54
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punk_rockr
Självcensur är inte riktigt flashbacks grej. Användarna är vuxna och dessutom känner alla naturligtvis redan till läckan.
2015-02-16, 02:15
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, det finns ny information. Ja, "min"(om jag får kalla det för min) metod fungerar också att deanonymisera användare.

Vi har kommit fram till att:
  • Dumpen är från 2007 och innan
  • Dumpen har från början innehållit användarnamn men den kolumnen är borta
  • 23.000 av 40.000 e-postadresser fanns i Flashbacks databas år 2015.

Våra bevis:

Dumpen är från 2007 och innan
Endast 23 av 40k finns med, folk byter mail mellan varven.
Ingen medlem har sagt att dess konto finns med och reggade sig efter 2007.
Ingen .se-domän är reggad efter 2008.

Dumpen har från början innehållit användarnamn men den kolumnen är borta
Se detta inlägg: https://www.flashback.org/sp52299895
^Dessutom har jag personligen verifierat 12 konton och alla stämmer.

23.000 av 40.000 e-postadresser fanns i Flashbacks databas år 2015.
TS: https://www.flashback.org/t2524518
Hur jag gick tillväga: https://www.flashback.org/sp52267286

Det är ganska övertygande. Ni menar alltså att man fått tag i Flashbacks databas från 2007 (knappast på egen hand) med många hundratusen konton. Ur den har man lyckats matcha 40 000 konton mot diverse epostlistor (t.ex. CDON) och så fått fram personlig information för dessa 40 000 epostadresser. Därefter har man matchat dessa 40 000 kända epostadresser där man nu har personlig information om ägaren, mot Flashbacks återställningstjänst och fått fram 23 000 verifierade konton där Flashback forum bekräftar att epostadressen år 2015 existerar på forumet.

Har jag förstått det hela rätt?

* Har ni då kollat upp om de konton som har blivit uthängda finns med bland de verifierade kontona? Annars om Aftonbladet kör en fuling, och "chansar" på konton man inte lyckats verifiera - och hoppas att personen erkänner - så vore det bra om man kunde avslöja det.

* Om det är en dump från 2007 så borde det i så fall innebära att alla som bytt sin epostadress mellan 2007 och 2014-15 och finns med i materialet borde finnas bland de 17 000 icke-verifierade kontona, och de som inte bytt sin epostadress borde finnas bland de 23 000 verifierade. Detta borde vara ganska enkelt att testa med uppgifter från de flashbackare som finns med i materialet.

* En möjlig invändning är att detta inte är hela materialet som Piscatus har, om materialet kommer i två delar. En tänkbar anledning till att dela det är i så fall ryktena som går om att Expressen skulle göra någon uthängning också. Om Aftonbladet får konton från 2000 till 2007, och Expressen 2007-2014 i en separat databas. Men detta är förstås ganska osannolikt.

Det låter som sagt övertygande. Bra grävt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in