2015-02-15, 18:26
Medlem
Venators avatar
Någon mer som reagerade på att Dagens Eko rapporterade om händelsen genom att bara tala om två dödsoffer och inte alls nämnda de skjutna poliserna en enda gång i eftermiddagens sändningar, trots att dessa sändningar dominerades helt av Köpenhamn?
Citera
2015-02-15, 18:27
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Känd i gängsammanhang enligt ekstrabladet:

- Han er endvidere kendt i bandesammenhæng, lyder det.

GM var 22 år gammal.... Knappt gått ut gymnasiet. För övrigt född i danmark.
Citera
2015-02-15, 18:27
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ekstra Bladet erfarer, at to af de fire anholdte er henholdsvis pakistaner og en araber.

Av namnen att döma fanns det både pakistanier och araber bland dem som bodde i lägenheten som undersöktes tidigare idag.
Aha tack
Citat:
Nej det var utanför synagogan han spydde. Polisen hade bevakning utanför synagogan. Två poliser vill jag minnas.
Svensk media skriver ibland att yrkeskriminella tar någon drog för att behålla lugnet vid exempelvis bankrån. Är man överkänslig så kräks man väl?
Citera
2015-02-15, 18:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej det var utanför synagogan han spydde. Polisen hade bevakning utanför synagogan. Två poliser vill jag minnas.

OK. I så fall var det kanske en reaktion på det han upplevt tidigare under dagen: det första attentatet, flykten och paniken kring det.
Citera
2015-02-15, 18:30
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahled
Är det inte lite bizzart att samtidigt med daden i KBH sa hölls i en manifestation "MANIFESTATION FÖR HOTADE FÖRFATTARE OCH KONSTNÄRER" det var bla Henrik Arnstad tillsammans med Alice Bah Kunhke, Björn Wiman, Heléne Lööw, med fler som deltog och temat var att man vill förhindra högerextrema att utföra dessa dad. Inget fell i sig men hur var det nu med Elefanten i rummet? http://www.tricorder.se/

Oh the irony! (Fy fan vilka inbjudna gäster alltså, ett urval av den ryggdunkande "åsiktseliten". Jag spyr.)
Citera
2015-02-15, 18:32
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Var det inte innan det första attentatet som han spydde? Det påstods ju att poliserna först trodde att han var en alkis. Utanför synagogan fanns väl inga poliser, bara vakten som blev skjuten?

Några möjligheter som inte går ut på att han nästan fegade ur:

1. Han spydde med flit för att framstå som en alkis för att kunna komma närmare. Alla som studerat terrorattentat i sandnegerländer vet att terrorister ofta tar till kreativa metoder för att komma nära offren.

2. Han spydde för att han pumpat sig full med olika droger som skulle göra honom till en mer framgångsrik krigare. Droger man spyr av är dock inte min specialitet, men det är inte ovanligt att folk tar till kemiska hjälpmedel för att öka sin uthållighet t.ex. Bara naiva batikhäxor tror att onda människor behöver döva sitt samvete med droger.

3. Han ville försäkra sig om att inte bli tillfångatagen levande. Därför överdoserade han valfritt läkemedel/drog som han visste kommer ta honom av daga inom x antal timmar/dygn. I många fall kommer kräkningar som ett första symptom tidigt.
Citera
2015-02-15, 18:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Var det inte innan det första attentatet som han spydde? Det påstods ju att poliserna först trodde att han var en alkis. Utanför synagogan fanns väl inga poliser, bara vakten som blev skjuten?

Hur som helst talar mycket, bland annat detta, för att attentaten var dåligt förberedda. Troligen en copycat som inspirerats av attentaten i Paris.
Ja, GM var ju bara 22 år gammal. Och dessutom ev ensam. Och jag har inte hört något om att detta utförts i allahs namn eller liknande. I Paris förmedlade terroristerna en hälsning från AQ i Yemen.

Ranstorp hävdade att attentatet mot Bat Mitzvahn var planerad. Jag vet inte riktigt vad han har för stöd för det. Jag tänker att det kan vara improviserat som ett tillägg eftersom han troligen betraktade attentatet mot Vilks debattmöte som ganska misslyckat - t ex Vilks undkom ju utan en skråma.

Det blir intressant att höra vad för slags islamist GM är. Hur han radikaliserats etc...
Senast redigerad av Madagascar 2015-02-15 kl. 18:37.
Citera
2015-02-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
GM var 22 år gammal.... Knappt gått ut gymnasiet. För övrigt född i danmark.
Då väntar vi med spänning på att de släpper identitet på GM. Idag eller imorgon? Tycker det börjar bli dags nu, har knäpptes för snart ett dygn sedan.
Citera
2015-02-15, 18:36
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasbiolog

1. Han spydde med flit för att framstå som en alkis för att kunna komma närmare. Alla som studerat terrorattentat i sandnegerländer vet att terrorister ofta tar till kreativa metoder för att komma nära offren.

2. Han spydde för att han pumpat sig full med olika droger som skulle göra honom till en mer framgångsrik krigare. Droger man spyr av är dock inte min specialitet, men det är inte ovanligt att folk tar till kemiska hjälpmedel för att öka sin uthållighet t.ex. Bara naiva batikhäxor tror att onda människor behöver döva sitt samvete med droger.

3. Han ville försäkra sig om att inte bli tillfångatagen levande. Därför överdoserade han valfritt läkemedel/drog som han visste kommer ta honom av daga inom x antal timmar/dygn. I många fall kommer kräkningar som ett första symptom tidigt.

4. Han spydde av nervositet inför en väldigt jobbig "grej". Alla som varit i skarpt läge eller strid vet om detta. Många kissar på sig också. Därför får man lära sig att tömma blåsan innan strid.
Citera
2015-02-15, 18:37
Medlem
Polisens senaste pressmeddelande är en väldigt bra sammanfattning av allt som hänt, både ny och gammal information:

http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/status-efter-skudepisoderne-ved-krudttoenden-og-i-krystalgade-1117746?utm_campaign=mm_email_notifica tion&utm_medium=email&utm_source=sendgrid
Citera
2015-02-15, 18:38
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Aha tack
Svensk media skriver ibland att yrkeskriminella tar någon drog för att behålla lugnet vid exempelvis
bankrån. Är man överkänslig så kräks man väl?

Det överlägset bästa preparatet när man ska begå den sortens handlingar är betablockeraren propranolol. Om jag hypotetiskt skulle bilda en terroristgrupp så skulle jag förse mina medlemmar med detta läkemedel. Det kräver dock att man går lugnt och metodiskt tillväga med noggranna förberedelser eftersom den fysiska prestationsförmågan nedsätts som en ofrånkomlig biverkan. Det är inget för hetlevrade blattar som rånar värdetransporter med andra ord, utan det kräver sin man eller kvinna. Överdosering kan mycket riktigt leda till kräkningar.
Citera
2015-02-15, 18:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Nu var han ju infödd dansk, så din teori om "sandnegerländer" håller inte. Om du inte betraktar Danmark som ett sådant land förstås.

Citat:

En mer sannolik förklaring. Breivik tog ju också droger innan massakern på Utøya.

Citat:

Det tror jag inte på. Du genomför knappast två attentat med flera timmars mellanrum om du tagit en dödlig dos av någon drog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in