2015-02-15, 14:56
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobjakabob
Vilka är de andra på listan? Skulle vara lite intressant om vilket land de bor i

Personen på andra raden till höger om Vilks är i alla fall Stéphane Charbonnier, också känd som Charb, som dödades i attacken mot Charlie Hebdo redaktionen.
Citera
2015-02-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
De flesta här i tråden - och många andra på FB - har nog hamnat på PET radar de senaste dygnet.
Ja, han har hamnat på PETs radar och man har haft koll på honom länge. Men polisen vill inte kalla honom islamist än, men arbetar med teorin att han varit inspirerad av det som hände i Paris.

Att han talar arabiska, kan jag inte så något speciellt i.

Han ska ha vrålat "Allahu akbar" enligt vittne:

Citat:
For a second, the 50-strong audience didn’t pay much attention, thinking it was some firecrackers, Agnieszka Kolek, a Polish artist and free-speech activist who was present, said in a telephone interview.

But the gunfire intensified and bullets began piercing through the windows, spreading panic inside the cafe. Curtains prevented participants from seeing their assailant but “we heard him shout ‘Allahu akbar,’ ” Ms. Kolek said.
http://www.wsj.com/articles/danish-police-kill-suspect-in-copenhagen-shootings-1423989155?mod=fox_australian

Parallellerna med Paris finns.

Tycker även det finns vissa likheter med Mohamed Merah i Toulouse, vad det gäller valet av offer. Först skjuter Merah några franska soldater, en vecka senare judiska barn vid en skola.
Citera
2015-02-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Enligt polisen, som länge haft koll på gm och visste vem han är och vad han står för, säger att han inte är islamist men troligen inspirerad av händelsen i Paris.

När polisen inte vill kalla gm, som de har haft koll på länge, för islamist, ser jag ingen grund till att vi ska göra det. Det blive väldigt oseriöst.

Enligt polisens senaste pressekonferans arbetar man med at han kan varit inspirerad av händelsen i Paris. Polisen vet vem personen är och har haft koll på honom länge. Polisen anser inte honom varande en islamist och har inte haft honom under hård bevakning.

Troligen är det en idiot med grova personliga och sociala problem, som flirtat med islamisme och hamnat på PETs radar. Om det är islamismen, att han är en idiot, eller problem han har, som har varit orsaken till hans agerande, får vi vänta och se vad polisen säger om.
Har du en textkälla till det uttalandet för det hörde inte jag på presskonferensen?
Citera
2015-02-15, 15:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Han ska ha vrålat "Allahu akbar" enligt vittne:

http://www.wsj.com/articles/danish-police-kill-suspect-in-copenhagen-shootings-1423989155?mod=fox_australian

Parallellerna med Paris finns.

Tycker även det finns vissa likheter med Mohamed Merah i Toulouse, vad det gäller valet av offer. Först skjuter Merah några franska soldater, en vecka senare judiska barn vid en skola.

En repris på Paris attackerna helt klart. En lone wolf får man hoppas, men det kan vara en sleeping cell också. Dom uppmanar ju rätt ofta att attackera västländerna. Att bli martyr är deras mål. Hjärntvättade och programmerade allt enligt islam. Oavsett vad någon säger, så ligger grunden till den här extrema tron i islam.
Citera
2015-02-15, 15:05
Medlem
Centrum för efterforskning att attentatsmännen varit utomlands och tränat terror. PET säger ökad hotbild mot Danmark, nivån är "allvarlig" och kan uppdateras ytterligare om man vet att attentat är på g. källa nyhedene tv2.
Senast redigerad av weseeyou 2015-02-15 kl. 15:28.
Citera
2015-02-15, 15:05
Medlem
Enchiridion.2018s avatar
Nytt tillslag mot ett internetkafé på Norrebro: "Powerplay Netcafé" på Norrebrogade.

Poliser med huvor och dragna vapen gick in för fem minuter sedan.

AB direktsände.
Senast redigerad av Enchiridion.2018 2015-02-15 kl. 15:08.
Citera
2015-02-15, 15:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Centrum för efterforskning: att attentatsmännen varit utomlands och tränat terror. PET säger ökad hotbild mot Danmark, nivån är "allvarlig" och kan uppdateras ytterligare om man vet att attentat är på g.

Danmark har vetat att det ska komma attacker, så lite beredskap har dom förmodligen haft. Nu har Sverige även högre bevakning och resten av Europa. Nu väntar jag på ABs snyftare om islamfobin.
Citera
2015-02-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobjakabob
Om nu Lars Vilks var målet så skulle detta i princip hända i sverige, har han en föreläsning så....
Lars Vilks var målet men dom rekruterade (svenskarna)slapp vi betala skattepengar för.
Jag står fast vid 2 gärningsmän när jag ser kulgenomträngnigen i glaset.
vinklarna ser helt omöjliga ut för en ensam skytt.
Citera
2015-02-15, 15:15
Medlem
Svårt att inte anse GM som islamist då han ropar Allah Ahkbar och skjuter vilt..
Citera
2015-02-15, 15:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happymeat
Lars Vilks var målet men dom rekruterade (svenskarna)slapp vi betala skattepengar för.
Jag står fast vid 2 gärningsmän när jag ser kulgenomträngnigen i glaset.
vinklarna ser helt omöjliga ut för en ensam skytt.

Dom har tagit in andra i dag, men vilken koppling dom har är inte känt.
Kan vara flickvänner, kamrater eller direkta kopplingar det vet man inte än.
Dom röjer i avloppen i Danmark just nu. Och islamisterna ber för att Allah ska acceptera honom i paradiset.
Citera
2015-02-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Svårt att inte anse GM som islamist då han ropar Allah Ahkbar och skjuter vilt..

Enligt polisen så ser dom han ju inte som en islamist, man kanske inte ska lita på vittnen jämnt heller, vi får väl se vad som kommer fram helt enkelt
Citera
2015-02-15, 15:17
Medlem
..FAN..s avatar
Alltså finns det någon information om terroristen var islamist och muslim, har polisen osv uttalat sig? Hittar iaf ingenting på de svenska nyhetssidorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in