Hade det inte varit motstånd på plats hade de definitvt kommit in i byggnaden och säkert dödat hälften av alla som var där.
Du vet inte vad målet var, inte ens om man enbart sköt i självförsvar. Ingenting talar för att polisnärvaron räddade liv, det är enbart ett ovetenskapligt antagande.
Håller med! Hajar inte varför jag blir cencuerad varje gång jag öppnar käften.
Hård moderering ikväll, flera av mina är också borta, har lite svårt att säga exakt varför.
Svårt att diskutera utan att prata motiv, och vem här tror att händelserna inte är relaterade? Till och med danska polisen säger ju att det är troligt, men de kan inte bevisa det ännu.
Man får väl anta att attacken var ett delvis misslyckande. Förvisso två döda och flera skadade och enorm uppmärksamhet för "den goda saken" men ingen av högprofilpersonerna dog.
Sista frågan är väl ifall den döde utanför synagogan var Jude eller inte, ifall denne inte ens var Jude utan någon random person på gatan så får man väl anta att de anser det misslyckat.
Kanske därför de flydde istället för att konfrontera poliserna.
Inte värt att dö för.
(De hade inte nått högsta 'leveln' ännu.)
Jämför man med dåd i Irak/Afghanistan/Pakistan så verkar de vara mer proffsiga, eller om det beror på att det är svårare att samla ihop samma mängd vapen/sprängämnen här i Norden.
Men om dessa 2 dåd hör ihop lär det väl komma fram fort för jag tyckte de prata om att de ville göra noggranna platsundersökningar, och det innebär väl att de finner kulor som de kan jämföra. Sen var det väl nån som tog upp att det är skumt att 2 grova dåd och båda med tungt vapen så tätt inpå skulle vara separata.
Funderar fortfarande på att det ser ut som han pratar i mobil ev GM, borde vara spårbart när man sen vet när (tiden på filmen) och gör man då en dump på masten... Eller
Hon verkar kunna hantera dådet riktigt bra, Danmarks Statsminister. Talför och tydlig.
Du vet inte vad målet var, inte ens om man enbart sköt i självförsvar. Ingenting talar för att polisnärvaron räddade liv, det är enbart ett ovetenskapligt antagande.
Ge dig. Antagligen var de/den ute efter Vilks och han blev ju inte dödad, så nog verkar polisen ha avskräckt mördarna
Det räcker väl med en liten gnutta* förnuft för att sätta sig in i rollen som terrorist med mål att döda, och sedan ponera att det är några poliser som håller på och skjuter på dig, på riktigt. Sjävlklart försvårar det ditt arbete rätt rejält.
Skytten var såklart där för att döda. Självförsvar?! Gå och lägg dig nu, så ser du nog klarare på detta imorgon. Han anlände med ett automatvapen! Uppenbarligen laddat också. Jag ser det som extremt osannolikt att polisen öppnat eld, utan att terroristen drog fram sitt vapen först.
Nej, han var säkert en "random guy" som bara råkade passera, då poliserna plöstligt började skjuta helt utan anledning. Men vilken tur. Den oskyldige mannen hade ett autmatvapen med sig, och kunde rädda sig ur situationen.
Ge dig. Antagligen var de/den ute efter Vilks och han blev ju inte dödad, så nog verkar polisen ha avskräckt mördarna
Det stämmer helt säkert, och märkligt nog verkar Vilks helt oberörd. Total avsaknad av dödsskräck. Nästan så man blir lite avundsjuk. Antar han får förstärkt polisskydd nu? Höganäs kommun som pröjsar? Rik kommun förvisso.
Politiet har skudt en person ved Nørrebro Station. Det bekræfter politiet til tv2.dk søndag morgen klokken 05.20. Politiet har ikke yderligere kommentarer for nuværende.
Ojdå, innan hände det i frankrike som är så långt borta och nu hände det i våran egen bakgård.
Rätt vad det är så kommer det hända hos oss också, det kommer närmare och närmare.
fan babblar du om?? varför tror du att allt detta händer nu i köpenhamn?? tror du att det bara kommer från tomma intet eller? fan va dum du är isf.
allt man gör har så klart konsekvenser. jag stödjer inte mord eller sådant beteende, men om du vet på ett ungefär vad som kommer att hända om du gör en viss sak, varför gör du den saken då och sen gnäller när det krisar sig?
jag får aldrig ihop det. folk som provocerar, får respons och sen gråter. korkade fanskap asså.