2015-02-14, 22:28
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Ska verkligen en sannolikt relativt oerfaren man med automatvapen kunna stå och skjuta i 30 sekunder utan att ta en kula av den beväpnade personal som fanns på plats? Det är bedrövligt. Det är en sak att gå in på en nyhetsredaktion utan beväpnad personal, men att kunna göra det här utan att bli skjuten är bannemig under all kritik mot de beväpnade män och kvinnor som arbetade på plats.
Vad rörde det sig om för avstånd då?
Citera
2015-02-14, 22:28
Medlem
hashish-boys avatar
Tror ni att man får fatt i "attentatsmännen" (terroristerna)? Jag tror det kan bli knepigt om de nu inte lämnat digitala spår efter sig eller redan är kända hos den danska underrättelsetjänsten som potentiella terrorister....
Citera
2015-02-14, 22:29
Medlem
Hegamons avatar
Bara tre poliser skadade? Låter lite om GM hade automatkarbin, polisen hade pistoler? Märkligt att polisen kunde nedkämpa GM?

Jag menar terroristerna verkar se polisen som legitima mål i terrorattacker. Skulle inte vilja vara polis i dessa situationer. Polisen måste förbereda sig mera. Inför en AK5 som standardbeväpning i varje polisbil. Utbilda polisen i strid i bebyggelse. Annars kommer vi tyvärr se döda poliser i kommande attacker.
Citera
2015-02-14, 22:29
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20318173.ab
Citat:
När skottlossningen utbröt sökte Lars Vilks skydd – i ett kylrum.

Där fanns han tillsammans med Helle Merete Brix som varit arrangerat det aktuella mötet.

– Vi höll varandra i handen och drog dåliga vitsar, säger hon till danska TV2 News.
Kylrum och terrordåd går hand i hand. Det var ju i ett sånt dom gömde sig i när Amedy Coulibaly var inne i kosherbutiken.
Citera
2015-02-14, 22:30
Medlem
Han ser ut att ha väldigt mycket kläder på sig och under jackan verkar han vara spinkig. Frågan är ju också om han gömmer något under jackan som ser väldigt tjock ut på något sätt.

Edit: Vad är det han håller i handen?
Citera
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
Listan börjar bli lång och pinsam även för dom mest luttrade appologisterna:

1996 Paris
1998 Kenya
2001 New york
2002 Bali
2003 Istanbul
2004 Madrid
2004 Theo van Gogh
2004 Beslan
2005 London
2005 Danish cartoons
2013 Boston
2013 Lars Vilks
2015 Hebdo
2015 Lars Vilks

Man kan summera ideologin med Van Goghs död:

- Theo van Gogh (dödad av en Islamist för att västvärlden inte har samma värderingar som Islam)

Du glömde en del, bla:

2010 Självmordsbombare STHLM
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
När angreps journalister av nazister senast i det här landet?

Någon gång på 90-talet, en bilbomb mot någon kommunistisk journalist i Nacka utanför Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Charlie Hebdo kan jag köpa, de är välkända som satiriker och de brukar sparka åt alla håll. Men Lars, nej. Han är bara ute efter att håna och provocera.

Tycker du det är rimligt med dödsstraff för hån och provocerande skulle ju tidningsredaktioner utplånas fullständigt...
Citera
2015-02-14, 22:31
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad skulle du kalla det? Se nu inte bara till Rondellhundarna utan även till vad han säger och vill ha sagt...

Religionskritik ska helst framföras av kunniga människor, teologer t ex.
Lars är lite av en pajas. Sorry. Jag tror inte han har kunnighet att framföra seriös religionskritik.
Tycker ändå synd om honom för han förtjänar inte det här.
Citera
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederafittor
Jag vet inte om det är hans mål att avskaffa yttrandefriheten men det kan ju bli en konsekvens om han osakligt om och om igen går till attack mot en viss religiös grupp under konstens fana att den religiösa gruppen blir förtryckt på olika sätt t.ex att dom inte vågar yttra sina åsikter

😁 inte vågar yttra sina åsikter....vi ser detta dagligen.

Islam är den enda rätta religionen och de otrogna ska dödas....jo vi har göra med fredens religion, det visar väll dagens handling om.

Det är nog mera att västvärldens yttrandefrihet ska anpassas enligt muslimerna om du frågar mej.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Charlie Hebdo kan jag köpa, de är välkända som satiriker och de brukar sparka åt alla håll. Men Lars, nej. Han är bara ute efter att håna och provocera.

Även om jag håller med dig att Charlie Hebdo är intressantare som samhällskritiker så blir det lite avigt att man skulle förbjuda folk som inte är lika duktiga från att göra verk, provocera eller ifrågasätta. Om kvalité var den enskilt viktigaste anledningen till att få vara kreativ skulle alla medverkande i Idol och dagcentret Klappmongots målargrupp sättas i husarrest så de inte råkar framföra eller visa upp något.

Subjektivt - men så länge Vilks har en marknad och han bjuds in så kommer han fortsätta. Skulle han stryka med kommer nazzarna ha honom som martyrfigur. Skulle han tillsist bli så rädd att han slutar kommer varenda människa som blir ledsen i ögat över sin sagobok att kräva ännu mer rättigheter.
Citera
2015-02-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Vad rörde det sig om för avstånd då?

Hur ska jag vet det?! Har de inte kalkylerat potentiella vapen och avstånd i sin bevakning och scenarios så kan de avskaffa säkerheten helt och hållet och låta terrordåden bara köra på. Precis som de mer eller mindre gör idag, trots bevakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in