2015-02-14, 15:07
  #4333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Förmodligen så kommer inte överenskommelserna i Minsk leda till någonting nytt överhuvudtaget. Det kanske blir lite mindre stridigheter efter "vapenvilan", men jag tror personligen inte att det blir fullständigt eldupphör. Detta baserat på hur det såg ut vid tidigare "vapenvilor".

En annan aspekt är att varken Kiev eller de självutnämnda Republikerna har någon riktig kontroll över alla stridande styrkor. Från bägge håll har man hört missnöje med överenskommelserna om att de är mer gynsamma för "fienden".

Från bägge sidor hör man samtidigt "hövdingarna" tala om hur framgångsrika de varit under förhandlingarna och att de minsann nått sina mål...

Det är en tragisk situation helt enkelt och en lösning känns väldigt långt bort.

Kan någon föresten förklara varför man skjöt fram eldupphöret några dagar? Finns det någon anledning till varför man inte lät det bli eldupphör omedelbart? Jag har inte riktigt kunnat hitta någon logisk förklaring till detta.

Tror faktisk att den gången så kommer vi att få en vapenvila eftersom att det just var Merkel och Hollande som var med under förhandlingarna. Skulle bli slutet för Ryssland men till och med Ukraina om man bröt överenskommelsen, kan inte se att någon av länderna ha bollarna att förnedra Merkel efter allt jobb hon la ner senaste veckan med att lugna USA och få till vapenvilan.
2015-02-14, 15:10
  #4334
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
...... långt bort.

Kan någon föresten förklara varför man skjöt fram eldupphöret några dagar? Finns det någon anledning till varför man inte lät det bli eldupphör omedelbart? Jag har inte riktigt kunnat hitta någon logisk förklaring till detta.

Omedelbart vore väl svårt, alltså klockan 8 på morgonen efter avtalet? Vore nog svårt och orättvist att få ut det till alla stridande samtidigt, någon som inte hört det skulle fortsätta skjuta och sedan skulle det skjutas tillbaka. Även om det säkert finns god tillgång till internet....men samma där, vilken information kan man lite på i krig?

En skarp gräns är nog bra, om nu generaler och ledare på bägge sidor tydligt instruerat sitt folk att då är det stopp.

Att det inte blev Torsdag utan Lördag har nog att göra med att Putin ville ha ett senare eldupphör, 2 veckor senare tror jag.

Varför han ville ha det vet jag inte. Vi får hoppas att det byggde på sunda argument, att fler skulle kunna ta del av informationen osv.

Att det blev Lördag och inte Torsdag är alltså en kompromiss som beror på Putin. Det är tråkigt att många fått sätta livet till under Fredag och Lördag pga detta. Men å andra sidan är Lördag så pass nära från Onsdag att det gör det svårt för bägge sidor att få fram stora förstärkningar och upptrappning.
__________________
Senast redigerad av Kalle81 2015-02-14 kl. 15:13.
2015-02-14, 15:33
  #4335
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast den dokumentären visar ju på ett komplext skeende.

Först någon som sköt ifrån konservatoriet mot polisen
Sedan någon som sköt ifrån Hotell Ukraina emot demonstranterna
Sedan polisen som drar sig tillbaka, tidig morgon, samtidigt som de skjuter emot demonstranterna.
Sedan någon som skjuter ifrån Hotell Ukraina när demonstranterna håller på att städa upp på förmiddagen.

Två konspirationsteorier tas också upp: Dels ryssar som försöker ställa till med kaos för att legitimera en ockupation, (och senare annektering), av Krim. Och dels CIA spåret. Ingen av dessa konspirationsteorier kan bevisas.

Själv tycker jag att det viktigaste är att de ryska trupperna, omedelbart, drar sig tillbaka ifrån Ukraina, så att ukrainarna får sköta sina egna inre angelägenheter. Ryssarna bör också lämna Krim, (jag tvivlar starkt på att Ukraina längre vill låta dem hyra flottbasen där).

Sedan kommer säkert saker som såväl Majdanskjutningarna och Odessa branden att få en grundlig genomlysning. Skall Ukraina kunna gå med i EU på sikt, så krävs det att sådana saker reds ut.

Jag tycker du missar det mest sensationella i reportaget att BBC fått tag i en av krypskyttarna och att han ställt upp på intervjun...

Dock så kan jag konstatera att han ljuger då, han säger sig bara ha skjutit efter fötterna på poliserna...

Varför då? Jo! Han berättar om sitt dåliga samvete och säger att alla kan skjuta, men alla kan inte leva med det...

Vilket är en klar indikation på att han har skjutit för att döda och lyckats med detta, eftersom det inte skulle ge några sådana skuldkomplex av att skjuta folk kring fötterna...

Denna krypskytt kommer troligtvis, enligt statistiken, att ta sitt eget liv inom en 10 års period, eftersom han tydligt visar sig ha ett samvete och därför är en icke psykopat...

Lägg märke till också att värvningen påbörjades redan i januari månad av den pensionerade ukrainska officeren..

Detta signalerar att hela tragedin var väl planerad i förväg för att kunna iscensätta statskuppen i ukraina... -FALSE FLAG-
2015-02-14, 15:56
  #4336
Medlem
naturtvåls avatar
Ett reportage med Peter Lancaster som skickat filmmaterial från Donbass till Sky News, om hur ukrainsk artilleri beskjutit ett civilt soppkök, beläget i ett bostadsområde i Novorossia och hur sedan detta reportage förfalskats av andra nyhetsbyråer för att stödja den rådande NATO-agendan.

Helt skamlöst rapporterar dom att det nu var NAF själva som beskjutit sitt egna soppkök...

Det sorgliga är att dessa nonsens nyheter tas på fullt allvar här i tråden av PK sidan....Vojne vojne....

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=5zNbJrWOEfw#t=186
2015-02-14, 16:04
  #4337
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag tycker du missar det mest sensationella i reportaget att BBC fått tag i en av krypskyttarna och att han ställt upp på intervjun...

Dock så kan jag konstatera att han ljuger då, han säger sig bara ha skjutit efter fötterna på poliserna...

Varför då? Jo! Han berättar om sitt dåliga samvete och säger att alla kan skjuta, men alla kan inte leva med det...

Vilket är en klar indikation på att han har skjutit för att döda och lyckats med detta, eftersom det inte skulle ge några sådana skuldkomplex av att skjuta folk kring fötterna...

Denna krypskytt kommer troligtvis, enligt statistiken, att ta sitt eget liv inom en 10 års period, eftersom han tydligt visar sig ha ett samvete och därför är en icke psykopat...

Lägg märke till också att värvningen påbörjades redan i januari månad av den pensionerade ukrainska officeren..

Detta signalerar att hela tragedin var väl planerad i förväg för att kunna iscensätta statskuppen i ukraina... -FALSE FLAG-

Det var en hel del intervjuer, varav några var anonyma.

Hela denna fråga kan vi diskutera när Ukraina är fritt ifrån rysk inblandning i landet inre angelägenheter.

Att vidare diskutera detta nu är enbart ett uttryck för en vilja att inte vilja diskutera den ryska inblandningen i Ukrainas inre angelägenheter och den olagliga ockupationen/annekteringen av Krim.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2015-02-14 kl. 16:06.
2015-02-14, 16:07
  #4338
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Ett reportage med Peter Lancaster som skickat filmmaterial från Donbass till Sky News, om hur ukrainsk artilleri beskjutit ett civilt soppkök, beläget i ett bostadsområde i Novorossia och hur sedan detta reportage förfalskats av andra nyhetsbyråer för att stödja den rådande NATO-agendan.
Helt skamlöst rapporterar dom att det nu var NAF själva som beskjutit sitt egna soppkök...
Länk: https://www.youtube.com/
Det finns en anledning varför detta falska reportage ligger på youtube och ingen riktig nyhetsbyrå, inte ens en rysk!

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Skrattretande "analys" av foliehatten, Putin är inte så idiotisk att han skulle acceptera "republikerna" i Ryssland. Det är enbart genom att hålla kvar dem som en trojansk häst i Ukraina han kan förhindra att Kiev försvinner helt från hans kontroll; utan dem kvar inom nationen kan han räkna med ett helt Västinriktat Ukraina framgent.
Att Ukraina sför fem öre skulle vilja ha med ryssarna att göra om de kan slippa är inte troligt nej! Putin har varit en väldig dålig ledare för det ryska folket, är hans liv värt tusentals miljarder kronor kan de fråga sig
2015-02-14, 16:35
  #4339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
USA släpper bilder från kommersiella satelliter på ryska tunga vapen i Ukraina.

https://twitter.com/GeoffPyatt/status/566530839501357056

https://twitter.com/GeoffPyatt/status/566533028382793728

https://twitter.com/GeoffPyatt/status/566535680416022528
Jo men vad hjälper det egentligen? Alla vet ju att ryska vapen och manskap flödar in i Ukraina och att Nato därför med största sannolikhet prioriterar foton över just konfliktområdet. Att tvivlare finns gör ju inte sanningen mindre sann, snarare tvärtom. Rysslands hjärnsläppsförklaringar till alla incidenter, nerskjutningar och övergrepp som skett, och sker, i Ukraina gör ju att trovärdigheten ökar rejält för Ukrainsk liksom västerländsk media. Trots allt är det skillnad på kievpropaganda och ren ljugpropaganda från Kreml.
2015-02-14, 16:40
  #4340
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var en hel del intervjuer, varav några var anonyma.

Hela denna fråga kan vi diskutera när Ukraina är fritt ifrån rysk inblandning i landet inre angelägenheter.

Att vidare diskutera detta nu är enbart ett uttryck för en vilja att inte vilja diskutera den ryska inblandningen i Ukrainas inre angelägenheter och den olagliga ockupationen/annekteringen av Krim.

Anmärkningsvärt att du förbiser denna intervju, men fullt förståelig då vissa skrikigt sig hesa om att det var den sittande regeringen som orkestrerat blodbadet...

Lite pinsamt minst sagt med dessa uppgifter..

Med denna massaker och sedermera Odessa massaker och alla andra groteska övergrepp i Donbass,

torde vara klart för varje självständigt tänkande människa att fred blir det först när Novorossia befriats från de fascistiska horderna som beskjuter civilbefolkning dagligen med tung artilleri och raketer och klusterbomber m.m.

Att tro att unkraina någonsin skall återfå dessa områden är en orealistisk önskedröm från strategerna i washington!

Alltså: Dream on, it will never happen!

P.s. Fattar du inte att dom hellre dör än låter sig styras av ett sådant nassepack som sitter i kiev?
__________________
Senast redigerad av naturtvål 2015-02-14 kl. 16:43.
2015-02-14, 17:49
  #4341
Medlem
TilhelmWells avatar
Hur stor är risken att tidzonerna kommer att ställa till det vid midnatt i natt? Separatisterna har ju gått över till Moskva-tid som ligger en timme före Kiev-tid. D v s när klockan är 00:00 i Moskva så är det 23:00 i Kiev. Detta ger ju Kiev en timme extra att beskjuta separatisterna och civila eftersom man knappast erkänner att Donbass gått över till Moskva-tid. Jag har en känsla att detta kommer att ställa till det rejält.
2015-02-14, 19:53
  #4342
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Var det inte första vapenvilans gränser som skulle gälla? Då finns det ju ingen mening med att gå på, om man inte planerar att strunta i vapenvilan.

Exakt!

Har haft mycket annat de senaste dygnet. Men som jag förstod det skulle separatisterna dra sig tillbaka från den ursprungliga Minsk-uppgörelsens skiljelinje.


Fast det spelar nog ingen roll när dom ändå inte har för avsikt att hedra vapenvilan...

Jag hade också uppfattat som att gränserna från september skulle gälla men tydligen inte.

Citat:
Enligt Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys, är det ett svårtytt avtal som gynnar separatisterna på alla punkter.

– Avtalet har skrivits på ett sådant sätt att det bygger in ett mycket starkt incitament till frontförändring fram till det att avtalet träder i kraft.

– Detta innebär i praktiken att alla de framryckningar som separatisterna gjort mellan september och midnatt kommer att tillfalla separatisterna, inklusive ytterligare erövringar som görs innan midnatt.
http://www.svt.se/nyheter/harda-strider-infor-vapenvilan-i-ukraina
2015-02-14, 20:13
  #4343
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Hur stor är risken att tidzonerna kommer att ställa till det vid midnatt i natt? Separatisterna har ju gått över till Moskva-tid som ligger en timme före Kiev-tid. D v s när klockan är 00:00 i Moskva så är det 23:00 i Kiev. Detta ger ju Kiev en timme extra att beskjuta separatisterna och civila eftersom man knappast erkänner att Donbass gått över till Moskva-tid. Jag har en känsla att detta kommer att ställa till det rejält.

Har svårt att se ryska staber inte skjuta så länge det går, 00:00 +1 tim Moskva tid. Inte heller att Ukrainska förband skall glömma bort klockan och åka hem. Tyvärr blir det nog en spänd natt och förhoppningsvis inga artilleridueller eller några raketer som slår ner i sjukhus och andra plaster som gör sig bra på YouTube. Sen de eviga beskyllningarna om att de sköt sönder vårt sjukhus, nej det var ni som sköt sönder ert eget sjukhus. Vi är ärliga, Ni är oärliga, osv, osv.
Jag håller tummarna för lite vapenvila och lite sänkning av temperaturen.
2015-02-14, 20:13
  #4344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Tror faktisk att den gången så kommer vi att få en vapenvila eftersom att det just var Merkel och Hollande som var med under förhandlingarna. Skulle bli slutet för Ryssland men till och med Ukraina om man bröt överenskommelsen, kan inte se att någon av länderna ha bollarna att förnedra Merkel efter allt jobb hon la ner senaste veckan med att lugna USA och få till vapenvilan.

Enligt tyska Bild har separatisterna redan varslat om brott mot vapenvilan: Debalzewo ska "vara undantaget från vapenvilan":

http://www.bild.de/politik/ausland/ukraine/russen-rebellen-wollen-waffenruhe-brechen-39772522.bild.html.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in